Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Filmer & Serier ni önskar fanns utgivna i Sverige

Startat av Mathilda Gustafsson, 11 juli 2021 kl. 00:59:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcusen

Steffan Rudvall

Citat från: Marcus R skrivet 23 augusti 2021 kl. 14:13:21
Vad är Musse Piggs bästa för något?
Musse Piggs bästa är en av de VHS som innehåller kortfilmer och ramberättelse. I just det här fallet får Disney karaktärerna berätta om deras favorit filmer med Musse.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 augusti 2021 kl. 13:06:54
Den här skulle vara bra.

Vilken bra utgåva!  :D

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 augusti 2021 kl. 14:16:19
Musse Piggs bästa är en av de VHS som innehåller kortfilmer och ramberättelse. I just det här fallet får Disney karaktärerna berätta om deras favorit filmer med Musse.

Skulle vara bra om sådana också fanns med Kalle Ankas Bästa, Mimmis Bästa och Plutos Bästa... (samt om Långbens Bästa och Knattarnas Bästa också fanns utgivna i Sverige, både på VHS november 1999 och på DVD)

Musse Piggs Bästa & Kalle Ankas Bästa gavs ut på VHS i Sverige 1997-12 medan Mimmis Bästa & Plutos Bästa gavs ut 1999-02-17...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 augusti 2021 kl. 14:21:13
Vilken bra utgåva!  :D

Skulle vara bra om sådana också fanns med Kalle Ankas Bästa, Mimmis Bästa och Plutos Bästa... (samt om Långbens Bästa och Knattarnas Bästa också fanns utgivna i Sverige, både på VHS november 1999 och på DVD)

Musse Piggs Bästa & Kalle Ankas Bästa gavs ut på VHS i Sverige 1997-12 medan Mimmis Bästa & Plutos Bästa gavs ut 1999-02-17...
En sak som är dålig med Musse Piggs bästa är Jan Modin som Långben.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 augusti 2021 kl. 14:36:19
En sak som är dålig med Musse Piggs bästa är Jan Modin som Långben.

Samma problem också med Mimmis Bästa & Plutos Bästa...

Därför tänkte jag att Långbens Bästa kunde släppas på VHS november 1999 för samma månad släpptes även Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul på VHS i Sverige och då hade Johan Lindqvist redan tagit över...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 augusti 2021 kl. 14:39:27
Samma problem också med Mimmis Bästa & Plutos Bästa...

Därför tänkte jag att Långbens Bästa kunde släppas på VHS november 1999 för samma månad släpptes även Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul på VHS i Sverige och då hade Johan Lindqvist redan tagit över...
När jag hör Jan Modin som Långben tänker jag att han en dag bara råkade vara i studion och fick rollen för att Monica Forsberg bara lagt till röstprovet på Jan för att Disney skulle fatta att ingen kan vara bättre än Hans Lindgren... Vilket de ju inte gjorde!

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 augusti 2021 kl. 15:05:52
När jag hör Jan Modin som Långben tänker jag att han en dag bara råkade vara i studion och fick rollen för att Monica Forsberg bara lagt till röstprovet på Jan för att Disney skulle fatta att ingen kan vara bättre än Hans Lindgren... Vilket de ju inte gjorde!

Han låter mer som Bärgarn än som Långben...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 augusti 2021 kl. 15:19:04
Han låter mer som Bärgarn än som Långben...
Det är inte så att Jan Modin är dålig skådespelare men han är malplacerad i rollen som Långben det är ju inte heller till Jans fördel att hans företrädare var den bästa rösten Långben någonsin har haft och att hans efterträdare också är en riktigt bra Långben.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 augusti 2021 kl. 15:26:25
Det är inte så att Jan Modin är dålig skådespelare men han är malplacerad i rollen som Långben det är ju inte heller till Jans fördel att hans företrädare var den bästa rösten Långben någonsin har haft och att hans efterträdare också är en riktigt bra Långben.

Precis, det är som du säger, Jan Modin är absolut en utmärkt skådespelare och har gjort många bra roller, men han är definitivt inte rätt man för Långben, han är malplacerad där och har heller ingen som helst likhet med de amerikanska originalrösterna, hans företrädare Hans Lindgren och efterträdare nuvarande Johan Lindqvist slår honom med hästlängder...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 augusti 2021 kl. 09:07:47
Fortfarande är dock 2012-års utgåva innehållsmässigt exakt detsamma som 2004-års utgåva!  ;)
Jag gillar egentligen inte ny-utgåvorna i vissa fall har de till och med bilder från andra filmer med på omslaget.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 augusti 2021 kl. 15:26:25
Ja, det är ett mysterium hur exakt som Jan Modin kunnat bli godkänd av Disney som Långben... :(

Jan är som sagt en utmärkt skådespelare på alla sätt och vis, men som Långben passar han ungefär lika illa som jag hade passat... ;)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 augusti 2021 kl. 20:44:42
Ja, det är ett mysterium hur exakt som Jan Modin kunnat bli godkänd av Disney som Långben... :(

Jan är som sagt en utmärkt skådespelare på alla sätt och vis, men som Långben passar han ungefär lika illa som jag hade passat... ;)
Jag måste va en av få som gillar honom

gstone

Jag önskar att It's A Small World of Fun! (både volym 1 och 2) kom ut på svenska ! :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 augusti 2021 kl. 22:38:39
Jag önskar att It's A Small World of Fun! (både volym 1 och 2) kom ut på svenska ! :'(
Det önskar jag också, och det är tråkigt att It's A Small World of Fun bara släpptes i USA... :(

Merparten av kortfilmerna som ingick i volym 1 och 2 har jag dock med svenskt tal - de enda undantagen är nog Grievance of a Starmaker och A Cowboy Needs a Horse, som såvitt jag vet aldrig har dubbats till svenska. Övriga skulle man ju kunna synka till den amerikanska region 1-utgåvan.

Dock är det betydligt fler kortfilmer från volym 3 och 4 som jag inte känner till någon svensk dubbning av.

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 25 augusti 2021 kl. 22:38:39

Det skulle vara trevligt om Disney återupptog utgivningen av kortfilmer, men hellre än småskvättar som It's A Small World of Fun! borde de ta ett större helhetsgrepp och ge ut filmerna i nya kronologiska volymer på Blu-ray, ungefär som med Walt Disney Treasures på DVD för en del år sen.

"Treasures" var väldigt bra på sin tid, men saknade tyvärr dubbning, och det var inte heller alla volymerna som gavs ut här i Sverige.

Med Blu-ray skulle man dels kunna få upp kvalitén, dels återge filmerna med rätt hastighet. (Amerikanska utgåvor på DVD går med rätt hastighet, men europeiska går för fort p.g.a. kompatibilitet med gamla TV-standarder; 25 bilder i sekunden i stället för 24.)