Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kompletta svenska dubbningar av Disneys kortfilmer

Startat av Disneyfantasten, 3 januari 2022 kl. 11:33:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet  8 januari 2022 kl. 13:55:28
Junior spelas av Anton Nyman enligt antingen Alexander eller Oscar Isaksson.
Fast även i detta fallet är det väl lite för sent...

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 januari 2022 kl. 09:05:57
Konsten Att Dansa (How To Dance) (1953);

Svensk dubbningsversion 1972;
(denna dubbning används på VHS-filmen "Långbens Snurriga Värld"; utgiven 1989-10 samt DVD-filmen "Disneys Musikfavoriter"; utgiven 2006-03-29)

>Berättaren = Sven Lindberg

>Långben = Hans Lindgren

>Kvinnor = ?

Regi & Producent: Doreen Denning

Översättning: Doreen Denning

Inspelningsstudio: Europafilm, Bromma i Stockholm, 1972

Svensk version producerad av: Europa Film AB

Oscar Isaksson har bekräftat att det är Doreen Denning själv som gör kvinnorösten.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 januari 2022 kl. 14:53:35
Fast även i detta fallet är det väl lite för sent...

Han står angiven i övriga röster för filmen, och rösten låter på gränsen till målbrott, så jo det är han.

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet  8 januari 2022 kl. 14:55:56
Han står angiven i övriga röster för filmen, och rösten låter på gränsen till målbrott, så jo det är han.
Då tycker jag att det är dålig casting.

MOA

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 januari 2022 kl. 10:20:07
Grantoppen (Up A Tree) (1955);

Svensk dubbningsversion 1999;
(denna dubbning används på VHS-filmen "Galen i Piff och Puff"; utgiven 1999-09-22 som senare även gavs ut på DVD 2004-11-24)

>Kalle Anka = Andreas Nilsson

>Piff = Monica Forsberg

>Puff = Bertil Engh

Regi & Producent: Monica Forsberg

Översättning: Mats Wänblad

Tekniker: Daniel Bergfalk, Anders Öjebo, Thomas Banestål, Lennart Olsson

Projektledare: Krister Roséen

Inspelningsstudio: KM Studio, Karlskoga, 1999

Kreativ ledning: Kirsten Saabye

Svensk version producerad av: Disney Character Voices International, Inc.
DVD:n e lika gammal som jag

TonyTonka

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 januari 2022 kl. 08:26:26
Jan Modin hade ju bara rollen som Långben 1996-1998 så jag tvivlar på att han överhuvudtaget spelar Långben i Benjamin Syrsas Jul eftersom den gavs ut 1995...
Såvitt jag kan bedöma medverkar inte Jan Modin som Långben alls i Benjamin Syrsas jul eller Plutos julgran, såtillvida att han inte har någon dialog - han syns ju bara i stum form i Plutos julgran. Men eftersom hans namn står med i creditlistan som sammanställdes 1995, så måste de alltså ha rollbesatt Jan Modin som Långben redan 1995; vare sig han faktiskt redan då blivit godkänd av Disney eller inte.

Men Janne Långben - The Movie hade ju amerikansk premiär i april 1995, så det låter väl rimligt att KM Studio påbörjat casting redan 1995 trots att filmen inte fick premiär i Sverige förrän året därpå.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 januari 2022 kl. 18:27:17
Såvitt jag kan bedöma medverkar inte Jan Modin i Benjamin Syrsas jul eller Plutos julgran, såtillvida att han inte har någon dialog - han syns ju bara i stum form i Plutos julgran. Men eftersom hans namn står med i creditlistan som sammanställdes 1995, så måste de alltså ha rollbesatt Jan Modin som Långben redan 1995; vare sig han faktiskt redan då blivit godkänd av Disney eller inte.

Men Janne Långben - The Movie hade ju amerikansk premiär i april 1995, så det låter väl rimligt att KM Studio påbörjat casting redan 1995 trots att filmen inte fick premiär i Sverige förrän året därpå.

Fast Hans Lindgren spelade Långben både i Raw Toonage som spelades in januari-mars 1996 och sändes på TV våren samma år samt kortfilmerna förekommande på VHS-filmen Musses Galna Sommar som gavs ut i 1996-05-22 och så underkändes Hans för den rollen i samband med dubbningen av Janne Långben The Movie som spelades in juni 1996 och sedan hade svensk biopremiär 1996-07-26...

(och jo, jag vet att dubbningen av Janne Långben The Movie spelades in juni 1996 för det står på en CD-skiva med autentiskt ljud från filmen som jag har till min ägo!)

Jag menar, om någon är underkänd av Disney för en roll så får de inte spela den och om man anlitar någon för en roll trots att denne inte är godkänd så kan det nog bli böter!

Sista gången Jan Modin var Långben var väl ramberättelsen till VHS-filmerna Mimmis Bästa och Plutos Bästa som gavs ut 1999-02-17, så dessa bör säkerligen ha spelats in mot slutet av 1998...?

Johan Lindqvist har enligt uppgifter från Oscar Isaksson varit godkänd för rollen som Långben sedan våren 1999...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 januari 2022 kl. 09:37:54
Johan Lindqvist spelar som vanligt Långben. Stephan Karlsén spelar Berättaren och Ole Ornered spelar chefen.

Om jag inte misstar mig så sjunger Joakim Jennefors och möjligtvis Ole Ornered sångerna.

Att utgå från de medverkande verkar dubbningen vara gjord år 2006 för Disneys äventyrsfavoriter.

Visst ja, jag mindes tidigare imorse att jag hörde Stephan Karlsén när jag såg DVD:n sensommaren 2020, förresten så är han även speakerrösten i biotrailern till Monsters University...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 januari 2022 kl. 18:27:17
Såvitt jag kan bedöma medverkar inte Jan Modin i Benjamin Syrsas jul eller Plutos julgran, såtillvida att han inte har någon dialog - han syns ju bara i stum form i Plutos julgran.
Han medverkar ju dock i Benjamin Syrsas Jul han spelar ju huvudkaraktären.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 januari 2022 kl. 18:40:48
Fast Hans Lindgren spelade Långben både i Raw Toonage som spelades in januari-mars 1996 och sändes på TV våren samma år samt kortfilmerna förekommande på VHS-filmen Musses Galna Sommar som gavs ut i 1996-05-22 och så underkändes Hans för den rollen i samband med dubbningen av Janne Långben The Movie som spelades in juni 1996 och sedan hade svensk biopremiär 1996-07-26...

(och jo, jag vet att dubbningen av Janne Långben The Movie spelades in juni 1996 för det står på en CD-skiva med autentiskt ljud från filmen som jag har till min ägo!)

Jag menar, om någon är underkänd av Disney för en roll så får de inte spela den och om man anlitar någon för en roll trots att denne inte är godkänd så kan det nog bli böter!

Hur vet jag att det är sant ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Disneyfantasten

Super-Roffe (Super Rhino) (2009);

>Roffe = Fredde Granberg

Regi: Maria Rydberg

Översättning: Vicki Benckert

Tekniker: Fredrik Söderström, Magnus Veigas

Projektledare: Anna Lundström

Producent: Svend Christiansen

Inspelningsstudio: Sun Studio, Solna i Stockholm, hösten 2008

Kreativ ledning: Kirsten Saabye

Svensk version producerad av: Disney Character Voices International, Inc.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 januari 2022 kl. 20:37:27
Vilket av det?

Att Raw Toonage spelades in januari-mars 1996 , att Musses Galna Sommar som gavs ut i 1996-05-22 och att dubbningen av Janne Långben The Movie som spelades in juni 1996.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"