Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Hur skulle din dubbning se ut?

Startat av clash, 21 januari 2006 kl. 01:37:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 april 2022 kl. 18:51:18
Får jag fråga; när skulle dubbningen vara gjord? Hur kom du på Sten Carlberg som Nisse med djupröst och Puff, Folke Rydberg som Uppslagsnisse, Rune Halvarson som Tvålnisse och Kristina Adolphson som Piff?  :)
Men det finns en tanke bakom Folke Rydberg som Uppslagsnisse och Rune Halvarson som Tvålnisse. Om jag minns rätt så spelas Uppslagsnissen i original av Pinto Colvig och Tvålnissen av Walt Disney.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 april 2022 kl. 19:12:04
Men det finns en tanke bakom Folke Rydberg som Uppslagsnisse och Rune Halvarson som Tvålnisse. Om jag minns rätt så spelas Uppslagsnissen i original av Pinto Colvig och Tvålnissen av av Walt Disney.

Okej, då är jag med, du tog dem för att de var Långbens respektive Musses dåvarande röster?  :) (kanske Clarence skulle spela in sina repliker i USA ungefär som Max Von Sydlw spelade in sina repliker i Frankrike i dubbningen av Herkules)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 april 2022 kl. 19:15:03
Okej, då är jag med, du tog dem för att de var Långbens respektive Musses dåvarande röster?  :)
Ja exakt, för att de spelat Långben respektive Musse.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 april 2022 kl. 19:15:03(kanske Clarence skulle spela in sina repliker i USA ungefär som Max Von Sydlw spelade in sina repliker i Frankrike i dubbningen av Herkules)
Ja det måste han ju, jag skulle valt någon annan men det finns inte någon...för det var ju först på 80-talet som Kalle Anka fick en riktig svensk Kalle Anka röst.

Det enda andra alternativet skulle vara E.H. Brochmann men dennes insats vill man ju inte höra...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 april 2022 kl. 19:20:13
Det enda andra alternativet skulle vara E.H. Brochmann men dennes insats vill man ju inte höra...

Nej det håller jag verkligen med om, sämre röst får man leta efter...

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 april 2022 kl. 18:15:57
En riktig dubbning av originalversionen av From all of us to all you

Benjamin Syrsa = Torsten Winge

Tomten = ​Gösta Prüzelius

Nisse med djupröst = Sten Carlberg

Uppslagsnisse = Folke Rydberg

Tvålnisse = Rune Halvarsson

Kalle Anka = Clarence Nash

Musse Pigg = Rune Halvarsson

Piff = Kristina Adolphson

Puff = Sten Carlberg

Filminslagen behåller sina dåvarande dubbningar...

Det var en mycket MYCKET bra dubbning. :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 april 2022 kl. 18:57:05
Jag kom att tänka på en sak; om Willy Wonka och Chokladfabriken hade dubbats till svenska biopremiären 1972 av Doreen Denning, hur skulle då ni ha rollbesatt den?  :)

Om vi säger att filmerna Ensam Hemma (1990) och Ensam Hemma 2 (1992) hade dubbats till svenska, och filmerna hade spelats in hos Sonet Studio och regisserade av Per-Erne Ehlin, hur skulle då ni rollbesätta filmerna?  :)

Det skulle jag också vilja veta.

Skokaka

Här kommer min egna dubbning av något som jag borde ha nämnt i början, men jag nämnde några av rollerna då och då. Jag pratar förstås om Musse Pigg & Gänget. Musse Pigg var ju det som Disney började med, så jag vet inte varför jag bara tar upp det just nu. Men varsågod och klaga eller recensera. Jag försökte i hela fall.

Musse Pigg: Anders Öjebo
Kalle Anka: Andreas Nilsson
Långben: Johan Lindqvist
Mimmi Pigg: Lizette Pålsson
Kajsa Anka: Åsa Jonsson
Svartepetter: Gunnar Ernblad
Joakim Von Anka: Jimmy M.
Professor Ludwig Von Anka: Svante Thuresson
Klarabella Ko: Vanna Rosenberg
Klasse Häst: Andreas Nilsson
Bror Hurtig: Pernilla Wahlgren
Bror Lustig: Louise Raeder
Bror Hurtig: Anders Öjebo
Stora Stygga Vargen: Jan Koldenius
Piff: Hasse Jonsson
Puff: Kim Sulocki
Knatte, Fnatte & Tjatte: Anders Öjebo
Max: Nick Atkinson
Mortimer: Per Sandborgh
Alexander Lukas: Hasse Jonsson
Farmor Anka: Monica Forsberg
Mårten Gås: Gunnar Uddén
Klara Kluck: Monica Forsberg
Skogsvaktaren: Roger Storm
Björnen Humpe: Roger Storm
Kaninen Oswald/Kalle Kanin: Andreas Nilsson
Katten Ortensia: Annica Smedius
Kommissarie Karlsson: Pierre Lindstedt

gstone

Så här skulle min dubbning av SCOOBY-DOO I HOLLYWOOD sett ut.
Scooby-Doo =Steve Kratz
Shaggy= Peter Harryson
Velma = Anita Wall
Daphne = Malin Berghagen Nilsson
Fred = Mattias Knave
Direktör CJ = Nils Eklund
Lavonne = Anita Wall
Groove = Staffan Hallerstam
Cherie = Anita Wall
Receptionist = Anita Wall

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 25 april 2022 kl. 18:00:47
Här kommer min egna dubbning av något som jag borde ha nämnt i början, men jag nämnde några av rollerna då och då. Jag pratar förstås om Musse Pigg & Gänget. Musse Pigg var ju det som Disney började med, så jag vet inte varför jag bara tar upp det just nu. Men varsågod och klaga eller recensera. Jag försökte i hela fall.

Musse Pigg: Anders Öjebo
Kalle Anka: Andreas Nilsson
Långben: Johan Lindqvist
Mimmi Pigg: Lizette Pålsson
Kajsa Anka: Åsa Jonsson
Svartepetter: Gunnar Ernblad
Joakim Von Anka: Jimmy M.
Professor Ludwig Von Anka: Svante Thuresson
Klarabella Ko: Vanna Rosenberg
Klasse Häst: Andreas Nilsson
Bror Hurtig: Pernilla Wahlgren
Bror Lustig: Louise Raeder
Bror Hurtig: Anders Öjebo
Stora Stygga Vargen: Jan Koldenius
Piff: Hasse Jonsson
Puff: Kim Sulocki
Knatte, Fnatte & Tjatte: Anders Öjebo
Max: Nick Atkinson
Mortimer: Per Sandborgh
Alexander Lukas: Hasse Jonsson
Farmor Anka: Monica Forsberg
Mårten Gås: Gunnar Uddén
Klara Kluck: Monica Forsberg
Skogsvaktaren: Roger Storm
Björnen Humpe: Roger Storm
Kaninen Oswald/Kalle Kanin: Andreas Nilsson
Katten Ortensia: Annica Smedius
Kommissarie Karlsson: Pierre Lindstedt

Jag är osäker på dina val för Klarabella, Bror Hurtig, Bror Lustig, Piff, Knattarna och Mortimer...

Vanna, Pernilla och Louise hade jag hellre castat som Kajsa Anka.

Hasse hade jag nog hellre satt som Puff, Piff ska ha tjej-röster även om han är kille.

Sen föredrar jag absolut John Harryson i rollen som Joakim.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 april 2022 kl. 19:09:18
Jag är osäker på dina val för Klarabella, Bror Hurtig, Bror Lustig, Piff, Knattarna och Mortimer...

Vanna, Pernilla och Louise hade jag hellre castat som Kajsa Anka.

Hasse hade jag nog hellre satt som Puff, Piff ska ha tjej-röster även om han är kille.

Sen föredrar jag absolut John Harryson i rollen som Joakim.

Jag har ju dock nämnt Anders Öjebo som Knattarna förut...

Men tror inte folk då att Piff är en tjej? Hasse har nog gjort pipiga röster förut, men kanske den rösten borde också göras med att pitcha den. Och borde inte Piff ha en kill-röst åtminstone en gång?

Steffan Rudvall

Citat från: Skokaka skrivet 25 april 2022 kl. 19:14:18
Jag har ju dock nämnt Anders Öjebo som Knattarna förut...

Men tror inte folk då att Piff är en tjej? Hasse har nog gjort pipiga röster förut, men kanske den rösten borde också göras med att pitcha den. Och borde inte Piff ha en kill-röst åtminstone en gång?
Man tänker inte på att Piff spelas av en kvinna eftersom att rösten är pitchad skulle han spelas av en man och bli pitchad så skulle det låta konstigt.

Hasse behöver inte göra någon ljus röst han behöver bara göra en klantig röst som sedan skulle pitchas.

Ingen har spelat Piff och Puff utan pitchning förens nu i den kommande filmen...

Och varför skulle du ha Anders Öjebo som Knattarna när Monica Forsberg redan finns med på din lista?

När och av vem skulle denna dubbning vara gjord? Det är ju nämligen en salig blandning på skådespelare...

Skokaka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 april 2022 kl. 19:20:14
Man tänker inte på att Piff spelas av en kvinna eftersom att rösten är pitchad skulle han spelas av en man och bli pitchad så skulle det låta konstigt.

Hasse behöver inte göra någon ljus röst han behöver bara göra en klantig röst som sedan skulle pitchas.

Ingen har spelat Piff och Puff utan pitchning förens nu i den kommande filmen...

Och varför skulle du ha Anders Öjebo som Knattarna när Monica Forsberg redan finns med på din lista?

När och av vem skulle denna dubbning vara gjord? Det är ju nämligen en salig blandning på skådespelare...

Kanske för att de kan låta mer som killar medan Monica Forsberg spelar kvinnor?

Dubbningen skulle vara gjord i 2000-talet skulle jag tro, och jag är osäker över vem som ska ta hand om dubbningen.

Steffan Rudvall

Om Brisby och NIMHs hemlighet var dubbad vid biopremiären...

Fru Brisby = Louise Raeder

Jeremy = Philip Zandén

Nicodemus = Sture Ström

Herr Gammelmus = Hans Lindgren

Tant Näbbmus = Barbro Nordin

Bonden Fitzgibbons = Åke Lindström

Fru Fitzgibbons = Lena Nyman

Jenner = Hans Josefsson

Justin = Jonas Bergström

Timmy = Niklas Rygert

Regissör och översättare: Doreen Denning

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet 25 april 2022 kl. 19:14:18
Tro mig, det finns en anledning till att Piff alltid spelats av kvinnliga skådespelare över hela världen. Jag har själv försökt, och som man är det nästan helt omöjligt att få till rätt röst hur mycket man än pitchar och speedar upp...

Jag minns fortfarande hur jag försökte få till Piffs röst till min provisoriska tilläggsdubb av Kalle Anka och hans vänner önskar god jul för flertalet år sedan, och jag lyckades aldrig få till rösten okej trots att jag försökte i flera timmar med alla möjliga pitchningar och uppsnabbningar...
(I versionen som jag till sist kom att använda "skarpt" fick jag lov att tala i falsett och försöka låta som en tjej, då det var enda sättet att ens komma i närheten av en acceptabel röst för Piff - fortfarande lät det inte bra, men i alla fall inte alltför dåligt)