Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Egna dubbningar av Disney-julprogram

Startat av Oscar Isaksson, 20 december 2017 kl. 11:53:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 28 december 2022 kl. 15:59:02Med lite hjälp med skript, kräver CNR fix, dehalo och deflicker också.

Bakgrunden färgflimrar lite för mycket för att det ska kännas optimalt, men förutom det ser det riktigt bra ut och fin integration mellan de pålagda delarna på sidorna och den automatiska färgläggningen. Vi kan som sagt inte vara säker på om Walt Disneys kavaj ska vara mörkblå (som den automatiska färgläggningen gör den) eller grå, men oavsett vilket ser det i alla fall realistiskt ut och ansiktsfärgen ser helt naturlig ut. :)

Riktigt lovande, men det vore som sagt önskvärt om det gick att reducera flimrandet/pulserandet av färger i bakgrunden.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 december 2022 kl. 01:30:16Bakgrunden färgflimrar lite för mycket för att det ska kännas optimalt, men förutom det ser det riktigt bra ut och fin integration mellan de pålagda delarna på sidorna och den automatiska färgläggningen. Vi kan som sagt inte vara säker på om Walt Disneys kavaj ska vara mörkblå (som den automatiska färgläggningen gör den) eller grå, men oavsett vilket ser det i alla fall realistiskt ut och ansiktsfärgen ser helt naturlig ut. :)

Riktigt lovande, men det vore som sagt önskvärt om det gick att reducera flimrandet/pulserandet av färger i bakgrunden.
Flimret med färgen försvinner med CNR och det rullande flimret försvinner med deflicker. Detta är enbart test och inte slutversion. ☺️

Det är inte helt automatiskt heller. Paketen och allt runtom Walt är gjort för hand. 😜 Walt och "draperierna" bakom honom är dock automatiskt.

Historielektionssoveren

Fråga till Goliat, Är det meningen att det här ska jag hamna någonstans eller gör du det för privat bruk?

Historielektionssoveren

Citat från: Historielektionssoveren skrivet 29 december 2022 kl. 22:15:00Fråga till Goliat, Är det meningen att det här ska jag hamna någonstans eller gör du det för privat bruk?
Ska hamna någonstans ska det stå

Goliat

Citat från: Historielektionssoveren skrivet 29 december 2022 kl. 22:15:00Fråga till Goliat, Är det meningen att det här ska jag hamna någonstans eller gör du det för privat bruk?
Första planen är att få ihop allt material, sedan får vi se om den dyker upp till julen 2023. Detta var menat som hemligt/privat projekt egentligen.

Historielektionssoveren

Kan vi vara säkra på att Trond är vid liv? Han var ju i 60-årsåldern och ingen har hört från honom på flera månader tydligen

Historielektionssoveren

Citat från: Historielektionssoveren skrivet  4 januari 2023 kl. 18:25:46Kan vi vara säkra på att Trond är vid liv? Han var ju i 60-årsåldern och ingen har hört från honom på flera månader tydligen
Kanske var 50 års åldern men ni fattar vad jag menar

Steffan Rudvall

Citat från: Historielektionssoveren skrivet  4 januari 2023 kl. 18:25:46Kan vi vara säkra på att Trond är vid liv? Han var ju i 60-årsåldern och ingen har hört från honom på flera månader tydligen
Citat från: Historielektionssoveren skrivet  4 januari 2023 kl. 18:28:21Kanske var 50 års åldern men ni fattar vad jag menar
Han är ju uppenbarligen vid liv eftersom att han senast var inloggad idag.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 januari 2023 kl. 19:24:46Han är ju uppenbarligen vid liv eftersom att han senast var inloggad idag.
Ja, han har ju varit inloggad idag - så jag förutsätter därför att han lever, då de flesta döda personer inte brukar besöka forum... ;)

Han har dock inte svarat på mina senaste mail heller, så jag vet inte säkert om han är frisk och kry.

RC

Jag drar upp ett gammalt ämne men undrar om ni har funderat på att använda AI för att få fram svenska versioner av repliker som inte har dubbats? Jag tänker då som Goliat skulle göra med Pippi så att man kan få fram alla repliker som behövs med rätt röst.

Daniel Hofverberg

Citat från: RC skrivet 30 november 2024 kl. 19:29:12Jag drar upp ett gammalt ämne men undrar om ni har funderat på att använda AI för att få fram svenska versioner av repliker som inte har dubbats? Jag tänker då som Goliat skulle göra med Pippi så att man kan få fram alla repliker som behövs med rätt röst.
Jag har ärligt talat inte tänkt tanken innan. Jag vet inte om den tekniken är mogen och hur det fungerar rent tekniskt och praktiskt, men om resultatet blir bra kan jag för min del absolut överväga det. :)

Största utmaningen nu först är dock att bli färdig med redigering/klippning/restaurering av 1958 års originalprogram, där vi rent innehållsmässigt kommit en bra bit på väg men där problemet är de tre segment som vi bara har tillgång till i svartvit form - d.v.s. inledningen med Tingeling, julklapparna och Walt Disneys introduktion, Benjamin Syrsas introduktion till Jultomtens verkstad och Musse Piggs pianosolo inför Ser du stjärnan i det blå?. Senast jag testade lyckades jag med AI-färgläggning få ett någorlunda godtagbart resultat på den förstnämnda, men inte på de två sistnämnda...

Adam Larsson

Känns det inte lite fel eller omoraliskt att dublikera Jan Modins röst?

Will Siv

Citat från: RC skrivet 30 november 2024 kl. 19:29:12Jag drar upp ett gammalt ämne men undrar om ni har funderat på att använda AI för att få fram svenska versioner av repliker som inte har dubbats? Jag tänker då som Goliat skulle göra med Pippi så att man kan få fram alla repliker som behövs med rätt röst.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 december 2024 kl. 02:56:30Jag har ärligt talat inte tänkt tanken innan. Jag vet inte om den tekniken är mogen och hur det fungerar rent tekniskt och praktiskt, men om resultatet blir bra kan jag för min del absolut överväga det. :)

Största utmaningen nu först är dock att bli färdig med redigering/klippning/restaurering av 1958 års originalprogram, där vi rent innehållsmässigt kommit en bra bit på väg men där problemet är de tre segment som vi bara har tillgång till i svartvit form - d.v.s. inledningen med Tingeling, julklapparna och Walt Disneys introduktion, Benjamin Syrsas introduktion till Jultomtens verkstad och Musse Piggs pianosolo inför Ser du stjärnan i det blå?. Senast jag testade lyckades jag med AI-färgläggning få ett någorlunda godtagbart resultat på den förstnämnda, men inte på de två sistnämnda...
ANVÄND INTE AI.
Citat från: Adam Larsson skrivet  1 december 2024 kl. 08:18:30Känns det inte lite fel eller omoraliskt att dublikera Jan Modins röst?
Exakt.
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  1 december 2024 kl. 08:18:30Känns det inte lite fel eller omoraliskt att dublikera Jan Modins röst?
Nu när jag funderat på saken, så håller jag med att det känns tveksamt - eftersom Jan Modin dels fortfarande är i livet och fortfarande yrkesverksam, och det dels inte enbart rör sig om en integrerad del. Med Pippi Långstrump - Starkast i världen är det en helt annan femma, när det rör sig om bortklippta scener integrerade i själva filmen, men här är det inte enbart saknade repliker i samma scen utan även helt nya introduktionssegment som aldrig har dubbats; då blir det inte riktigt jämförbart med en sammanhängande film.

Med nyss nämnda film rör det sig ju också om skådespelare som antingen inte längre är i livet eller vars röst markant förändrats, vilket man inte kan säga om Kalle Anka och hans vänner önskar god jul. Sara Alström är ju exempelvis 49 år gammal idag; hon skulle nog inte längre kunna passera som liten flicka...

Citat från: Will Siv skrivet  1 december 2024 kl. 15:29:14ANVÄND INTE AI.
Då kanske du känner för att för hand färglägga de (cirka) 5040 teckningar som behövs för att färglägga sekvenserna ifråga...? Det tar nog bara sisådär 1000 timmar, om du jobbar riktigt hårt... ;)

Kort sagt man kan inte dra alla AI-tjänster över samma kam, och med färgläggning är det svårt att hitta möjligheter som inte innefattar AI som möjliggör färgläggning av så pass långa partier.

Problemet är som sagt att med det AI-skript jag testade för ett par år sedan (som jag vill minnas var Python-baserat) lyckades jag inte få acceptabla resultat med introduktionen till Jultomtens verkstad eller Musses pianosolo; bara med Walt Disneys introduktion i början. Kanske finns det bättre skript eller programvaror idag, som inte fanns tillgängliga då...?

Adam Larsson

Musse Pigg spelar väl piano i den svenska versionen så varför skulle det klippet bara finnas i svartvitt?