Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Mumintrollet och hans vänner - kometen kommer (2020)

Startat av Goliat, 12 september 2020 kl. 18:10:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Racnar skrivet 20 augusti 2022 kl. 21:07:38Går den här nya versionen på svenska att se någonstans?
Nej tyvärr. Vi väntar på information, de har varit tysta länge. 

Steffan Rudvall

Var kommer den här versionen ifrån? Den verkar vara i HD men har också svensk bildversion...

https://youtu.be/P9pVM_qJNb0

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 januari 2023 kl. 16:23:42Var kommer den här versionen ifrån? Den verkar vara i HD men har också svensk bildversion...

https://youtu.be/P9pVM_qJNb0
Den är uppskalad från en dvd-utgåva och fan-gjord, tyvärr är den frameratekonverterad så den har en del problem. Personen i fråga vill inte fixa i ordning för han säger att man inte märker detta.

Det är en ny version på g i 1080p, men den tar tid.

De håller på att texta de odubbade avsnitten också.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  5 januari 2023 kl. 20:03:08Den är uppskalad från en dvd-utgåva och fan-gjord, tyvärr är den frameratekonverterad så den har en del problem. Personen i fråga vill inte fixa i ordning för han säger att man inte märker detta.
Men det gör man... Eller åtminstone jag.

Är bildversionen egengjord, eller ser den officiella svenska bildversionen ut så här? Jag har inget att jämföra med här och nu, men reagerade över en del språkliga märkligheter under eftertexterna. "Musikens komposition", "Ledande redaktör", "Produktionplanerare" (utan S) - heter det verkligen så...? För att inte tala om det väldigt svengelska "Svensk Production i Finland" (märk väl alltså inte produktion utan Production med C)... :(

I slutet står det också "Kasettjänst", vilket jag förmodar borde vara "Kassettjänst"...?

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 januari 2023 kl. 21:57:12Men det gör man... Eller åtminstone jag.

Är bildversionen egengjord, eller ser den officiella svenska bildversionen ut så här? Jag har inget att jämföra med här och nu, men reagerade över en del språkliga märkligheter under eftertexterna. "Musikens komposition", "Ledande redaktör", "Produktionplanerare" (utan S) - heter det verkligen så...? För att inte tala om det väldigt svengelska "Svensk Production i Finland" (märk väl alltså inte produktion utan Production med C)... :(

I slutet står det också "Kasettjänst", vilket jag förmodar borde vara "Kassettjänst"...?
Den är helt hemmagjord och bygger på en poster. 

Skickar tre versioner via PM till dig som de testat med. 

(Dock skall denna inte publiceras någonstans, så den borde inte finnas på YT)

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  6 januari 2023 kl. 09:40:34Den är helt hemmagjord och bygger på en poster.
Det jag misstänkte...

Frågan är då hur den officiella svenska bildversionen såg ut? Jag minns att jag såg filmen på bio på den tiden det begav sig, men kommer tyvärr inte ihåg hur bildversionen såg ut - men jag är nästan hundra på att den hade någon slags svensk bildversion i alla fall...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 januari 2023 kl. 19:58:51Det jag misstänkte...

Frågan är då hur den officiella svenska bildversionen såg ut? Jag minns att jag såg filmen på bio på den tiden det begav sig, men kommer tyvärr inte ihåg hur bildversionen såg ut - men jag är nästan hundra på att den hade någon slags svensk bildversion i alla fall...
Det finns ju en svensk VHS utgåva i Sverige och jag antar att det finns en VHS utgåva med svenskt tal i Finland också dessa borde väl ha svensk bildversion.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 januari 2023 kl. 20:07:26Det finns ju en svensk VHS utgåva i Sverige och jag antar att det finns en VHS utgåva med svenskt tal i Finland också dessa borde väl ha svensk bildversion.
Jag kommer faktiskt inte ihåg hur den svenska VHS-utgåvan såg ut, men sannolikheten är väl ganska stor att den borde ha haft den rätta svenska bildversionen från bio - de flesta VHS-utgåvor hade ju trots allt det, även om det för all del finns ett och annat undantag...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 januari 2023 kl. 02:48:28Jag kommer faktiskt inte ihåg hur den svenska VHS-utgåvan såg ut, men sannolikheten är väl ganska stor att den borde ha haft den rätta svenska bildversionen från bio - de flesta VHS-utgåvor hade ju trots allt det, även om det för all del finns ett och annat undantag...
Jag har inte tillgång till vhs-bandet. Men det finns en chans att den har finsk text då den släpptes i Finland på svenska, men den ska ha visats med svensk bildtext i Sverige. Tror dock någon måste leta fram sin kopia och dubbelkolla.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  7 januari 2023 kl. 07:34:35Jag har inte tillgång till vhs-bandet. Men det finns en chans att den har finsk text då den släpptes i Finland på svenska, men den ska ha visats med svensk bildtext i Sverige. Tror dock någon måste leta fram sin kopia och dubbelkolla.
Jag tror att jag ska ha VHS-utgåvan, men är inte helt säker. Jag ska ta och leta. :)

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 januari 2023 kl. 08:34:33Jag tror att jag ska ha VHS-utgåvan, men är inte helt säker. Jag ska ta och leta. :)
Om den har svensk bildversion skulle jag gärna ta del av introt och outrot när jag återskapar 4k versionen.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 januari 2023 kl. 08:34:33Jag tror att jag ska ha VHS-utgåvan, men är inte helt säker. Jag ska ta och leta. :)
Jag har fått ta del av en digitalisering som är fri utan text, och tänkte återskapa denna med svenska bio, så skulle du kunna se om den har svensk bildtext, mest intresserad av början (om det är text när mumin sitter i gräset, eller när de börjar filma över bergen, eller på något annat ställe) och slutet (eftertext). :)

Har inte riktigt plats så är lite smått brådskande.

Är det stereo på VHS-versionen btw? För i så fall skulle det vara intressant också för DVD'n var bara dual mono.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 14 februari 2023 kl. 11:51:16Jag har fått ta del av en digitalisering som är fri utan text, och tänkte återskapa denna med svenska bio, så skulle du kunna se om den har svensk bildtext, mest intresserad av början (om det är text när mumin sitter i gräset, eller när de börjar filma över bergen, eller på något annat ställe) och slutet (eftertext). :)

Har inte riktigt plats så är lite smått brådskande.

Är det stereo på VHS-versionen btw? För i så fall skulle det vara intressant också för DVD'n var bara dual mono.
Jag har letat, men det verkar tyvärr inte som att jag har VHS-utgåvan av Mumintrollet - Kometen kommer. Antingen är jag dålig på att leta, eller också har jag blandat ihop med Muminfamiljen på rivieran (som jag hittat åt)... :-[

Däremot känner jag en person som ska ha en biokopia av Kometen kommer, så jag väntar på att få den nu; så bör man åtminstone kunna avgöra hur bildversionen ska se ut. :)

Jag ser också att VHS-utgåvan finns att köpa hos Boavideo för tillfället:
https://osc.boavideo.com/product_info.php?products_id=42917&osCsid=8218d17a82ce281f28612f6cdc77d8ef

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 februari 2023 kl. 19:33:14Jag har letat, men det verkar tyvärr inte som att jag har VHS-utgåvan av Mumintrollet - Kometen kommer. Antingen är jag dålig på att leta, eller också har jag blandat ihop med Muminfamiljen på rivieran (som jag hittat åt)... :-[

Däremot känner jag en person som ska ha en biokopia av Kometen kommer, så jag väntar på att få den nu; så bör man åtminstone kunna avgöra hur bildversionen ska se ut. :)

Jag ser också att VHS-utgåvan finns att köpa hos Boavideo för tillfället:
https://osc.boavideo.com/product_info.php?products_id=42917&osCsid=8218d17a82ce281f28612f6cdc77d8ef
Va bra. Då avvaktar vi tills du fått biokopian. Är den skannad i HD? Du får gärna skicka den när du fått den så jag kan sätta igång och arbeta med filmen. Är gigantisk fil må jag säga på över 200GB just nu.

Den ska vara stereo men det är andra utgåvan och ljudet samt bilden är samma som första men kan vara betydligt sämre då den är relativt sent utgiven. Har tyvärr inte vhs-spelare längre efter flytten heller.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Goliat skrivet 19 februari 2023 kl. 20:44:02Va bra. Då avvaktar vi tills du fått biokopian. Är den skannad i HD? 
När det gäller biokopior av filmer från 90-talet så är det säkert på VHS så ingen HD där inte.