Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Scooby doo serier

Startat av Scoobydoofan1, 1 mars 2020 kl. 17:20:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 15 februari 2023 kl. 22:09:37Om du menar Velma har jag redan sett intryck av den serien. Att kalla den gräslig är en rejäl underdrift.

Den serien borde inte ens räknas som Scooby Doo, utan snarare som en dålig kopia av Family Guy.

Har inte sett serien ännu, men att döma av bilder tycker jag inte att den ser särskilt vacker ut...

PS: Har du förresten sett "Scooby-Doo Mysteriet Incorperated" och "Shaggy och Scooby-Doo Spanar Vidare"? DS

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 februari 2023 kl. 18:43:58Har inte sett serien ännu, men att döma av bilder tycker jag inte att den ser särskilt vacker ut...

PS: Har du förresten sett "Scooby-Doo Mysteriet Incorperated" och "Shaggy och Scooby-Doo Spanar Vidare"? DS
Inte den sistnämnda, däremot enstaka avsnitt av den förstnämnda. Egentligen för lite för att få en helhetsuppfattning, men jag minns att avsnitten var underhållande.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 16 februari 2023 kl. 21:23:12Inte den sistnämnda, däremot enstaka avsnitt av den förstnämnda. Egentligen för lite för att få en helhetsuppfattning, men jag minns att avsnitten var underhållande.

Shaggy och Scooby-Doo Spanar Vidare tycker jag inte var vidare bra alls, främst tack vare animationen.

Scooby-Doo Mysteriegänget tycker jag inte har vidare bra animation (dock bättre än ovannämnda), dessutom är Fred helt pantad i huvudet medan han i de andra serierna var minst lika kompetent som Velma.

Enligt TonyTonka har jag fått veta att Christian Fex spelar en av skurkarna i serien (som jag glömt vad han heter) och att andra Hanna Barbera karaktärer gör gästframträdande i ett avsnitt)

Marcusen

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 februari 2023 kl. 23:27:20Shaggy och Scooby-Doo Spanar Vidare tycker jag inte var vidare bra alls, främst tack vare animationen.

Scooby-Doo Mysteriegänget tycker jag inte har vidare bra animation (dock bättre än ovannämnda), dessutom är Fred helt pantad i huvudet medan han i de andra serierna var minst lika kompetent som Velma.

Enligt TonyTonka har jag fått veta att Christian Fex spelar en av skurkarna i serien (som jag glömt vad han heter) och att andra Hanna Barbera karaktärer gör gästframträdande i ett avsnitt)
Ingen av karaktärerna har någonsin varit lika kompetenta som Velma och sedan Fred och Velma kom tillbaka på 90-talet så har Fred haft karaktär vilket han tidigare inte hade han var bara ledaren då. Fred ska vara lite corky plus att Mysteriegänget faktiskt har en story till skillnad från alla andra serier

Will Siv

Här är en intressant video om "Shaggy & Scooby-Doo Spanar Vidare"

https://youtu.be/xoqPWpD0aUQ
- what.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 februari 2023 kl. 23:27:20Enligt TonyTonka har jag fått veta att Christian Fex spelar en av skurkarna i serien (som jag glömt vad han heter) och att andra Hanna Barbera karaktärer gör gästframträdande i ett avsnitt)
Ett av de få avsnitten av serien som jag tyckte om.

moviefan

Detta är musiken från Scooby Doo where are you, liknande är ju med i show.  

gstone

Nästa Scooby Doo serie Scooby-Doo! and the Mystery Pups blir en pre-school show vilken inte låter allt för intresant :(

Skippar nog den.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

moviefan

Citat från: gstone skrivet 11 juli 2023 kl. 23:16:01Nästa Scooby Doo serie Scooby-Doo! and the Mystery Pups blir en pre-school show vilken inte låter allt för intresant :(

Skippar nog den.
Samma här, jag gillar mest Where are you samt Show. 

gstone

Jag har en väldigt intressant teori om hur jag tror att Scooby Doo kan ha påverkat många barn som såg den på ett positivt och nyttigt sätt ;D

Jag skulle vilja dela med mig av den någon gång  :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Mathilda Gustafsson

Jag läste lite på forumet men det gjorde mig bara mer förvirrad så jag ställer frågan rakt ut. 

Har Scooby-Doo & Scrappy-Doo dubbats till svenska? Jag menar den första säsongen när hela gänget var med och det fortfarande var hela avsnitt. 

Jag blev extra förvirrad när Sun Studio, Mediadubb och Eurotroll nämndes på samma serie.

Racnar

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 december 2023 kl. 22:09:33Jag läste lite på forumet men det gjorde mig bara mer förvirrad så jag ställer frågan rakt ut.

Har Scooby-Doo & Scrappy-Doo dubbats till svenska? Jag menar den första säsongen när hela gänget var med och det fortfarande var hela avsnitt.

Jag blev extra förvirrad när Sun Studio, Mediadubb och Eurotroll nämndes på samma serie.
Jag tror det är kortfilmerna eller avsnitten som består av sjuminutrare som har dubbats av olika bolag @Daniel Hofverberg är expert på vad som har dubbats eller inte

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 december 2023 kl. 22:09:33Har Scooby-Doo & Scrappy-Doo dubbats till svenska? Jag menar den första säsongen när hela gänget var med och det fortfarande var hela avsnitt.
Absolut, det har den - vissa avsnitt har bara en dubbning, och vissa avsnitt har mer än en.

Som helhet har den första serien Scooby & Scrappy-Doo från 1979, d.v.s. halvtimmesserien med hela Mysteriegänget, sänts på TV3 och dubbades av Mediadubb International runt mitten av 1990-talet. Samma dubbning har senare även sänts på TV4 och Boomerang genom åren, men det börjar nog vara ett flertal år sedan sist. Jag har spelat in alla avsnitt av den serien, men de bör egentligen synkas till en bättre bildkälla för bästa resultat. Ett sådant synkningsprojekt påbörjades för några år sedan, men jag vet inte exakt hur långt vi kom...

Före det släpptes 6 avsnitt på VHS av Polar/Bonnier dubbade av Öra & Öga; med den första ensemblen med Stellan Skarsgård som Scooby-Doo (ytterligare ett avsnitt gavs ut i textad originalversion av Polar/Bonnier). Och så har 4 avsnitt släppts av Kanal 10/Pickwick på VHS med deras ensemble - d.v.s. Gunnar Ernblad, Irene Lindh, m.fl.

Till sist har även 3 avsnitt släppts på DVD i Sverige, och var då omdubbade med ytterligare en dubbning; en modern dubb från 2000-talet - vilket är märkligt, då ett avsnitt av serien har släppts på DVD och fått behålla sin TV-dubb av Mediadubb International... ???
(Det är alltså totalt 4 avsnitt av serien som släppts på diverse bland-DVD:er i Sverige, där 3 dubbats om och 1 fått behålla sin "gamla" TV-dubb)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 december 2023 kl. 02:48:49Absolut, det har den - vissa avsnitt har bara en dubbning, och vissa avsnitt har mer än en.

Som helhet har den första serien Scooby & Scrappy-Doo från 1979, d.v.s. halvtimmesserien med hela Mysteriegänget, sänts på TV3 och dubbades av Mediadubb International runt mitten av 1990-talet. Samma dubbning har senare även sänts på TV4 och Boomerang genom åren, men det börjar nog vara ett flertal år sedan sist. Jag har spelat in alla avsnitt av den serien, men de bör egentligen synkas till en bättre bildkälla för bästa resultat. Ett sådant synkningsprojekt påbörjades för några år sedan, men jag vet inte exakt hur långt vi kom...
Tycker du att seriens dubbning från Mediadubb International anses som ovanlig kanske så att den skulle platsa på Archive? Den har visats på TV3 och TV4 har ju slutat visa barnprogram och Boomerang finns ju inte längre så den kommer nog inte visas igen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 december 2023 kl. 09:03:20Tycker du att seriens dubbning från Mediadubb International anses som ovanlig kanske så att den skulle platsa på Archive? Den har visats på TV3 och TV4 har ju slutat visa barnprogram och Boomerang finns ju inte längre så den kommer nog inte visas igen.
Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 december 2023 kl. 10:42:34Du har rätt om det, serien är också bara 16 avsnitt, skulle det finnas en möjlighet att serien blir tillgänglig med mediadubb dubbningen?
På något sätt ska jag försöka se till att alla kan ta del av serien, men jag måste kolla upp hur kvaliteten är och i vilket skick serien är.

Sen verkar det ju också vara lite chansartat och riskabelt att publicera något från Warner Bros, då de periodvis verkar ganska aggressiva i att få bort material från Archive - och jag har ju redan fått en varning på Archive för Scooby-Doo - Var är du? (som togs bort efter bara ett par dagar)...