Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Den lilla sjöjungfrun (Disney)

Startat av Rosenlund, 14 februari 2012 kl. 19:42:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 mars 2023 kl. 21:37:38Men, det är ju landgräns mellan Sverige och Norge, kunde inte Doreen Denning bara ta tåg eller långfärdsbuss till Norge hellre än flyg?
Du får inte glömma att detta var på början av 90-talet.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 mars 2023 kl. 21:43:50Du får inte glömma att detta var på slutet av 80-talet.

Du menar väl 1990 jämnt i just det här fallet? (den svenska versionen spelades nämligen in februari-augusti 1990 och hade Sverigepremiär november samma år)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 mars 2023 kl. 21:39:20Har du hört talats om begreppet "Tid är pengar"...?

Det är väl klart att jag har det, men det borde väl inte vara så svårt att ta en rak väg med tåg eller långfärdsbuss när det finns landsväg... (hade det rört sig om någon som bodde i USA eller Australien till exempel så hade jag absolut kunnat köpa ditt resonemang)

Dessutom så är det ju en påkostad biodubbning vi talar om som dessutom är gjord av Sveriges allra mest påkostade dubbningsbolag Barrefelt Company.

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 mars 2023 kl. 22:03:44Det är väl klart att jag har det, men det borde väl inte vara så svårt att ta en rak väg med tåg eller långfärdsbuss när det finns landsväg... 
Svårt? Nej. Möjligtvis kosta mer och ta längre tid? Ja.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 mars 2023 kl. 22:01:09Du menar väl 1990 jämnt i just det här fallet? (den svenska versionen spelades nämligen in februari-augusti 1990 och hade Sverigepremiär november samma år)
Javisst, men faktum kvarstår att man i början av 90-talet ännu inte hade upptäckt allvaret med klimathotet. Man visste förstås att det fanns men det sågs inte som något allvarligt som man behövde göra något åt den förståelsen har kommit senare.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 mars 2023 kl. 21:30:47Tack så mycket för uppgifterna. Jag har varit konfunderad ända sedan du skrev till mig om "norsk musikalisk ledning", men var det Sissel som spelades in i Norge så förklarar det ju ett och annat. :)

Håvard Rype är ju för övrigt huvudsakligen inspelningstekniker och mixtekniker till yrket, så vågar man gissa att det här betyder att han spelade in Sissels repliker...?
Om man sneglar på den norska creditslistan för Den lilla sjöjungfrun så står det att Håvard Rype är "Produksjonsansvarlig" och tekniker är Pål Gengenbach, Fredrik Hestvold, Jan Lindvik.

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 13 mars 2023 kl. 22:14:25Svårt? Nej. Möjligtvis kosta mer och ta längre tid? Ja.

Fast inte om det är grannland som Norge eller Danmark...

Hade det varit Spanien eller Italien eller Indien eller Kina eller Thailand eller Japan eller Australien eller USA eller Kanada eller Alaska eller Sibirien eller Brasilien eller Peru eller Columbia eller Venezuela eller Argentina eller Chile eller Afrika hade jag absolut kunnat köpa ditt resonemang, men vid sådana här nära vägar är det ett onödigt slöseri med flygresor...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 mars 2023 kl. 21:28:19Ska det kanske vara Caj Högberg? Alltså musikern som bland annat var bakgrunds sångare på Främling i Melodifestivalen finalen.
Men hur vet du att det inte finns en annan sångare som faktiskt heter Cay Högberg?

Disneyfantasten

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 13 mars 2023 kl. 22:32:52Men hur vet du att det inte finns en annan sångare som faktiskt heter Cay Högberg?

Kan ju vara för att Caj Högberg angivits som körsångare i flera creditlistor.

Dubintrested

Vilken Lasse Westman är det som menas? Sångaren eller ljudteknikern?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lasse_Westmann

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lasse_Westman
Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 mars 2023 kl. 21:00:53Jag har grävt fram lite intressanta komplementerande credits till Den lilla sjöjungfrun:

Sissel Kyrkjebøs repliker inspelade hos Norsk FilmStudio A/S, Oslo, Norge.
Helge Lindeman var ansvarig för den musikaliska ledningen i Norge.

(Doreen Denning flög till Norge under några dagar i juni för att regissera Sissel. Håvard Rype var Doreens kontaktperson i  Norge)

Hittade även en lista över kören:

Lilling Palmeklint
Erika Essen-Möller
Agneta Ohlsson-Lundblad
Lasse Risberg
Cay Högberg
Lasse Westman
Kofi Bentsi-Enchill

Oscar Isaksson

Jag har skrivit av namn från gagelistor, så det kan ju givetvis förekomma fel men det är inte upp till mig att rätta källan. ::)

Dubintrested

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 mars 2023 kl. 22:40:32Jag har skrivit av namn från gagelistor, så det kan ju givetvis förekomma fel men det är inte upp till mig att rätta källan. ::)
Jag håller med det är inte upp till  dig att rätta källan men det skulle ju vara nice om man visste vem det var

Daniel Hofverberg

Citat från: Dubinterested skrivet 13 mars 2023 kl. 22:39:34Vilken Lasse Westman är det som menas? Sångaren eller ljudteknikern?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lasse_Westmann

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lasse_Westman
I synnerhet då Lasse Westmann faktiskt var folkbokförd som Lasse Westman, så tror jag vi kan vara ganska säkra på att det är sångaren och gitarristen som åsyftas - det vill säga han som blev medlem i Vikingarna ungefär samtidigt som den här dubbningen gjordes. Jag har aldrig hört talats om att regissören och filmfotografen Lasse Westman ens kunde sjunga, än mindre att han har sjungit offentligt.

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 mars 2023 kl. 22:18:13Om man sneglar på den norska creditslistan för Den lilla sjöjungfrun så står det att Håvard Rype är "Produksjonsansvarlig" och tekniker är Pål Gengenbach, Fredrik Hestvold, Jan Lindvik.
Då bör vi nog kunna lita på att detsamma gäller Sissels repliker i den svenska dubbningen; även om det nog förmodligen bara var en av de tre teknikerna som lär ha behövts för den svenska dubbningen.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 mars 2023 kl. 22:03:44Det är väl klart att jag har det, men det borde väl inte vara så svårt att ta en rak väg med tåg eller långfärdsbuss när det finns landsväg... (hade det rört sig om någon som bodde i USA eller Australien till exempel så hade jag absolut kunnat köpa ditt resonemang)

Dessutom så är det ju en påkostad biodubbning vi talar om som dessutom är gjord av Sveriges allra mest påkostade dubbningsbolag Barrefelt Company.
Dubbningsbolaget spelar ingen roll i sådana här sammanhang, utan det är kunden som bestämmer hur mycket tid och pengar som ska läggas ner. Att Disney skulle betala för många timmars resväg till ingen nytta om det finns snabbare alternativ är högst osannolikt, utan grundregeln när det gäller företag brukar vara snabbast tänkbara transportsätt; såvida inte det skulle vara mycket dyrare än långsammare transportmedel. Man kan tycka vad man vill om det, men det är så verkligheten ser ut - och det har knappast förändrats de senaste dryga 30 åren som gått sedan dess...

I dagens läge verkar det ta runt 8 timmar att åka buss från Stockholm till Oslo per väg, och det lär väl knappast ha gått snabbare 1990; om det nu ens överhuvudtaget fanns direktbussar däremellan på den tiden...? Om det fanns tåg mellan Stockholm och Oslo 1990 har jag ingen aning om; än mindre hur lång tid sådana i så fall skulle ha tagit. Att flyga samma sträcka tar däremot ungefär en timme, och 1990 fanns ju ännu inte säkerhetskontrollerna på flygplatser; som gör att man sparade in väldigt mycket tid på att flyga gentemot andra transportmedel.

1990 var ju som sagt dessutom innan de flesta hade en tanke på klimatförändringar; allra minst Disney... Även i dagens läge är det nog väldigt få företag i världen som tar sådan hänsyn när det gäller interna resor, så att någon skulle ha gjort det 1990 är att begära det orimliga.

Dubintrested

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 mars 2023 kl. 01:24:24I synnerhet då Lasse Westmann faktiskt var folkbokförd som Lasse Westman, så tror jag vi kan vara ganska säkra på att det är sångaren och gitarristen som åsyftas - det vill säga han som blev medlem i Vikingarna ungefär samtidigt som den här dubbningen gjordes. Jag har aldrig hört talats om att regissören och filmfotografen Lasse Westman ens kunde sjunga, än mindre att han har sjungit offentligt.
Jag frågar för att jag också sett att en Lars Westman är med som mixtekniker i kompletterings informationen om Smurfarna Den förtrollade flöjten som Oscar också dela med sig av. Men kanske Doreen har arbetat med båda Lasse Westman

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 mars 2023 kl. 22:18:37Fast inte om det är grannland som Norge eller Danmark...

Hade det varit Spanien eller Italien eller Indien eller Kina eller Thailand eller Japan eller Australien eller USA eller Kanada eller Alaska eller Sibirien eller Brasilien eller Peru eller Columbia eller Venezuela eller Argentina eller Chile eller Afrika hade jag absolut kunnat köpa ditt resonemang, men vid sådana här nära vägar är det ett onödigt slöseri med flygresor...
Flyg går fortfarande otroligt mycket snabbare än tåg eller buss. Spelar ingen roll om du så ska inom landet eller till grannlandet. Känner flera som jobbat huvudsakligen i Stockholm och således fått flyga därifrån och hit, till Blekinge, under veckorna.

Det är såklart mycket mer skadligt för miljön och jag ogillar också "onödiga" flygresor på korta sträckor, men sett utifrån ett penga-perspektiv eller tids-perspektiv är flyg fortfarande att föredra.