Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Star Trek

Startat av Lilla My, 10 juni 2020 kl. 09:02:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Jag noterar att Star Trek: Discovery säsong 3 och Star Trek: Lower Decks säsong 1 har släppts på DVD och Blu-ray alldeles i dagarna.

Lilla My

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 november 2021 kl. 20:39:14
Hur ser det ut med star Trek TOS och star Trek the animated series? Inklusive star Trek TOS filmerna med skådespelarna från Star Trek TOS.

Vet inte riktigt vad du frågar.

TOS och TAS har sålts på både DVD och Bluray. Filmerna också.
TOS och TAS finns på Netflix också fortfarande för oss i Sverige.

Anders M Olsson

Citat från: Lilla My skrivet 25 november 2021 kl. 23:23:21
Vet inte riktigt vad du frågar.

TOS och TAS har sålts på både DVD och Bluray. Filmerna också.
TOS och TAS finns på Netflix också fortfarande för oss i Sverige.

Ja, The Original Series, The Animated Series och alla långfilmerna finns - eller har funnits - på både DVD och Blu-ray.

Men jag undrar om det någonsin har getts ut någon svensk** utgåva av The Animated Series på Blu-ray? Att den finns på DVD med svensk text vet jag. Den här utgåvan påstås enligt produktinformationen vara dubbad till en lång rad språk, bl.a. svenska:
https://www.amazon.se/dp/B01MEGTYVN

Men jag har svårt att tro att det stämmer. Förutom att produkten inte finns till försäljning avslöjar censuretiketten att det är en australiensisk utgåva. Enligt den här sajten i Australien finns bara engelskt, tyskt, franskt och italienskt tal och text på samma språk plus nederländska - samma som den brittiska utgåvan:
https://www.ezydvd.com.au/blu-ray/Star-Trek-The-Animated-Series/dp/6186887

** När jag säger "svensk utgåva" menar jag även utländska utgåvor som är textade och/eller dubbade till svenska även om omslaget är på något annat språk.

Lilla My

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 mars 2023 kl. 11:37:51Är det nån som är intresserad av denna utgåva?

https://www.tradera.com/en/item/343381/586122193/star-trek-animerade-serien-dvd-scifi-ny-ooppnad

Den animerade serien med rösterna från original serien från 60 talet.
Nä, den finns på Netflix och har dessutom hela nedladdad så det är lugnt  :D

Lilla My

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 mars 2023 kl. 21:22:07Den finns på Netflix? Gjorde inte NBC deras egen streamingtjänst?
Star Trek finns fortfarande på Netflix för de länder som inte har Paramount.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 mars 2023 kl. 21:42:35Paramount+ har inte kommit till Sverige än?
Paramount+ har kommit och gått, skulle man kunna säga - tjänsten fanns i Sverige i något år, men har nu lagts ned och ersatts av SkyShowtime, som i princip är en sammanslagning av Paramount+ och Peacock (NBCUniversals streamingtjänst som hittills bara finns i USA och fem länder i Europa) tillsammans med brittiska medieimperiet Sky.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 19 mars 2023 kl. 02:27:03kommer dom öka utbudet på serier eller kommer dom inte göra det?
Det får du fråga dem om - your guess is as good as mine...

gstone

Prodigy måste vara första gången Star Trek har dubbats.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 30 juni 2023 kl. 13:26:19Kan nån veta från vilket land den här DVD utgåva kommer ifrån? Kan inte hitta en exakt exemplar på den överhuvudtaget och det är lite klurigt att söka igenom på nätet för att hitta den. Kan nån hjälpa till? Hur troligen är det att den är från Storbritannien? Det är en fråga med tanken på att en del av serierna får DVD utgåvor i Storbritannien utan Dansk, Norsk, Svensk och Finsk texter.

https://www.tradera.com/en/item/343381/586122193/star-trek-animerade-serien-dvd-scifi-ny-ooppnad
Att döma av undersidan ser det ut som att det är en gemensam DVD-utgåva för Sverige, Norge, Danmark och Finland:

Men själva skivorna är förmodligen samma som även säljs/har sålts i Tyskland, Italien, Frankrike, Spanien m.fl.; att döma av ljud- och textspår.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 30 juni 2023 kl. 16:08:41Hur sällsynt är den specifika DVD utgåvan du köpte Daniel?
Jag är inte alltför insatt i Star Trek, så det har jag ingen aning om - det får mer insatta personer upplysa om.

Jag har sett några avsnitt av den första serien plus ett par av långfilmerna, men längre än så sträcker sig tyvärr inte min erfarenhet.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 30 juni 2023 kl. 13:26:19Kan nån veta från vilket land den här DVD utgåva kommer ifrån? Kan inte hitta en exakt exemplar på den överhuvudtaget och det är lite klurigt att söka igenom på nätet för att hitta den. Kan nån hjälpa till? Hur troligen är det att den är från Storbritannien? Det är en fråga med tanken på att en del av serierna får DVD utgåvor i Storbritannien utan Dansk, Norsk, Svensk och Finsk texter.

Det är ingen brittisk utgåva, utan som Daniel skriver en gemensam utgåva för de nordiska länderna. Om det hade varit en brittisk utgåva skulle den ha haft brittiska censurmärken på omslaget.

Däremot är skivorna samma som i de brittiska utgåvorna. Skivorna har censurmärken från Tyskland, Storbritannien, Irland, Belgien och Spanien.

Så om du inte bryr dig så mycket om omslaget, utan bara är ute efter svensk text kan du köpa den brittiska utgåvan, t.ex. här:
https://www.amazon.se/dp/B001R65FMY

Den nordiska utgåvan har utgått och kan vara svår att få tag på om man inte har tur och hittar något begagnat exemplar eller på något restlager.

ST_TAS_DVD.jpg

ST_TAS_DISC1.jpg

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  1 juli 2023 kl. 00:10:23Hur svår är det att få tag på den med Svensk omslag?
Det är inte bara svårt, utan helt omöjligt, eftersom det inte finns någon utgåva med svenskt omslag! :)

Förmodligen menar du nordiskt omslag enligt ovan. Gissningsvis kan det så småningom dyka upp fler exemplar på Tradera om du har stort tålamod och is i magen. Boxen kan inte vara speciellt vanlig, för då hade det funnits fler exemplar till salu där. Men exakt hur vanlig eller ovanlig den är kan jag inte bedöma.

Men även på den nordiska utgåvan är all texten på engelska, allt utom några ord i faktarutan i botten enligt ovan. Texten är dessutom bara på ett löst pappomslag som inte sitter fast i själva boxen.

Om du köper den brittiska utgåvan nu får du förmodligen en enklare paketering än när boxen var nyutkommen.

De ursprungliga utgåvorna kom i specialtillverkade vita plastboxar med orange dekor och ett orange fönster. Det kan se vackert och exklusivt ut om man har plats för boxen i ett vitrinskåp, men är egentligen mest till bekymmer. Om boxen blir skadad kan man troligen aldrig få tag på reservdelar eller en ersättningsbox. Och så tar den större plats i hyllan än mera standardiserade förpackningar.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  1 juli 2023 kl. 07:51:37Den boxen var en fin exemplar som Daniel köpte, ska söka på Tradera då och då och ha hopp om samma exemplar dyker up nån gång. Man vet aldrig. Tack för hjälpen Anders. Vill ha den i samlingen för att serien växer på en, den har inte bara original rösterna utan är en uppföljare till TOS kan man säga, och den är välgjort för en tecknad serie under 70 talet.
Jag håller helt med dig när det gäller det du skriver om serien.

Däremot är jag inte lika entusiastisk när det gäller fina boxar och andra specialdesignade omslag. Jag brukar lite skämtsamt säga att det inte gör något om en film levereras i en brun papperspåse, bara bild- och ljudkvalité är bra och det finns svensk text (och i förekommande fall dubb). Efterhand som samlingen växer inser man att man helst vill slippa specialdesignade och lyxiga fodral som bara tar extra plats utan att tillföra något.

Plastboxen till The Animated Series är t.ex. 4cm tjock men innehåller bara fyra skivor som lika gärna kunde ha fått plats i ett DVD-fodral av standardmått, 14mm tjockt.

Inte heller tycker jag att språket på omslaget spelar någon roll så länge som det är rätt språk på skivorna. Jag har t.ex. svensktextade DVD-skivor i min samling från Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Holland, Spanien, Italien, Australien och kanske ytterligare en handfull länder.

Ibland är det stört omöjligt att få tag på utgångna svenska DVD-utgåvor medan exakt samma skiva finns tillgänglig i en utländsk utgåva. Då är valet lätt. I vissa fall kan det t.o.m. finnas svensktextade utländska utgåvor av filmer som av någon anledning aldrig har getts ut i Sverige.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  1 juli 2023 kl. 10:59:22Hur är uppdelningen på den DVD utgåvan? Det är 4 DVD skivor, är det 2 DVD skivor på varje sida eller?
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Boxen innehåller fyra glasklara skivhållare av plast som hålls samman med tejp i vänsterkanten så att man kan öppna dem som en bok. Det är fyra enkelsidiga DVD-skivor med 6 avsnitt vardera på skiva 1 och 2 och 5 avsnitt vardera på skiva 3 och 4. Det finns även ett kartongomslag som man trär över skivhållarna för att hålla ihop dem när de ligger i boxen.

Det följer också med ett utvikbart "häfte" med beskrivningar av alla avsnitten på engelska och även lite annan information.

ST_TAS_open_box.jpeg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  1 juli 2023 kl. 11:11:43Hur länge sen utgick den?
Jag har svårt att tro att det finns något speciellt datum när boxen utgick. Enligt mina anteckningar släpptes den 6 december 2006, och jag förmodar att den såldes så länge det fanns exemplar kvar på lager.

Det är nog bara Disney som i förväg brukade bestämma hur länge en viss utgåva skulle få säljas. Men inte ens Disney tror jag gör så numera.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 juli 2023 kl. 07:55:49Hur ser det ut med DVD utgåvorna av The Original Series? Tydligen så finns det många olika DVD utgåvor och det är en stor röra när det gäller nya effekter, inklusive färgjustering och fel synkning när det gäller olika scener i DVD och Blu-rau utgåvorna av serien. Vilken av DVD utgåvorna är den som är närmast visningen av The Original Series på tv under 60 talet?
Jag har nog ingen komplett överblick över alla utgåvor som finns, men i princip är väl de äldre DVD-utgåvorna trogna originalet. De första DVD-utgåvorna kom 1999 - 2000 i USA och bestod av 40 stycken enkeldiscutgåvor med bara två avsnitt på varje volym.

Sen finns det brittiska DVD-boxar från 2004 med undertexter på flera språk, däribland svenska. Det är tre plastboxar i grälla färger, en box per säsong. Säsong 1 är gul, säsong 2 är blå och säsong 3 är röd. Även dessa bör vara trogna originalet.

2006-2008 gjordes en restaurering av serien och då satte man även in nya digitala specialeffekter (på gott och ont). Alla DVD-utgåvor som har kommit efter det är förmodligen endast med den nya, modifierade versionen. På Ginza finns t.ex. en DVD-box som är märkt med "The Complete Series Remastered".

Blu-rayutgåvorna har båda versionerna så att man själv kan välja om man vill ha de ursprungliga specialeffekterna eller de nya, digitala. Dock är allt filmmaterialet restaurerat, oberoende av vilken version man väljer.

Jag känner inte till några synkningsproblem, men jag kan tänka mig att det kan ha att göra med hur man har implementerat valet av version på Blu-ray. Alla scener utan specialeffekter är samma i båda versionerna, men specialeffekterna ligger som två olika kameravinklar. Det kan kanske finnas vissa Blu-rayspelare som inte hanterar det där korrekt.