Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Super Mario Bros. Filmen (Super Mario Bros, 2023)

Startat av TonyTonka, 23 april 2015 kl. 22:55:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  6 april 2023 kl. 14:52:20detta kommer nog bli bästa filmen från i år
Det har jag ärligt talat väldigt svårt att tro, men den kan ju vara bra för det.

Det är visserligen tidigt på året, men för egen del har jag svårt att tro att någon film bättre än Tár kommer att dyka upp under det här året...

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 april 2023 kl. 13:11:52Med minsta möjliga marginal innan påskhelgen har jag nu fått svar från UIP, och fått tag i svensk creditlista till Super Mario Bros. Filmen. Jag skriver av uppgifterna nu, och ska tvinga in en extra uppdatering ikväll för att kunna lägga ut den creditlistan. :)
Vem spelar vem?

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet  6 april 2023 kl. 22:50:50Vem spelar vem?
Nu har jag äntligen tagit mig tid att publicera creditlistan till Super Mario Bros. Filmen, och här kommer den kompletta listan. :)
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/super-mario-bros-filmen/

Att döma av teknikern och projektledaren är jag ganska säker på att dubben gjorts hos f.d. SDI Media, då ju båda svenska studiorna än så länge finns kvar trots att båda bara crediteras till Iyuno.

Christian Hedlund

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 april 2023 kl. 02:23:47Nu har jag äntligen tagit mig tid att publicera creditlistan till Super Mario Bros. Filmen, och här kommer den kompletta listan. :)

Att döma av teknikern och projektledaren är jag ganska säker på att dubben gjorts hos f.d. SDI Media, då ju båda svenska studiorna än så länge finns kvar trots att båda bara crediteras till Iyuno.
Det stämmer att den är inspelad i Solna på gamla SDI 🙂
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

Daniel Hofverberg

Citat från: Christian Hedlund skrivet  7 april 2023 kl. 06:24:49Det stämmer att den är inspelad i Solna på gamla SDI 🙂
Tack för klarläggandet, då var det som jag misstänkte.

Ofta kan man ju läsa mellan raderna och lista ut vilken av de två studiorna som utgör Iyuno som gjort en dubb, genom att se på projektledare, tekniker och eventuellt regissör, men i vissa fall är det inte lika lätt för oss utomstående att avgöra...

Steffan Rudvall

Synd att det inte står vem Owe Bergsten spelar han är ju inte någon som man känner igen på rösten så att lista ut vem han spelar blir väldigt komplicerat.

Men jag antar att det borde finnas intervjuer med honom så det kanske ändå går att lista ut.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 april 2023 kl. 02:23:47Nu har jag äntligen tagit mig tid att publicera creditlistan till Super Mario Bros. Filmen, och här kommer den kompletta listan. :)

Tack för att du fick fram rösterna.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: E skrivet  6 april 2023 kl. 19:23:51Själv tror jag det blir Oppenheimer
Jag vet inte om bäst.
Men en av mina favorit filmer det här år blir nog Den lilla sjöjungfrun :D

Skokaka

Himla mullvadar! :o Lawrence Mackrory BLEV faktiskt Bowser?! Trevligt att de faktiskt gjorde åtminstone en referens till de Engelska rösterna i den här filmen. Men eftersom jag inte har sett filmen än så borde jag hålla mig utanför det här ett tag, så att jag undviker några spoilers, eller något.

Lillefot

Såg filmen precis med mina syskon och Pappa (på Engelska, då han hade råkat boka en visning med originalspråk istället för Svenska), och jag kan säga direkt att den var riktigt underhållande. Illumination har, som visats i de trailers som släppts, gjort ett fantastiskt jobb med att fånga spelens utseende och föra över det till den vita duken. Och för inbitna Mario-fans är filmen sprängfylld med fanservice, från både de gamla och nyare spelen.

Handlingen var något tunn och kunde ha skrivits bättre,
Spoiler
exempelvis används inte Peachs backstory till så mycket mer än att ge henne en förklaring till varför hon är prinsessa
[close]
. Men jag gillade att de använde sig av Mario och Luigis äldre backstory där de var rörmokare från Brooklyn, och filmens lyckades ändå vara engagerande under de 90 minuter som den tar att nå sitt slut.

Musikmässigt imponerande soundtracket också, med orkestrala versioner av flertalet musikstycken från spelen. Dock kunde den ha varit utan några av de tredjepartslåtarna som valts, exempelvis
Spoiler
Mr. Blue Sky som spelas under avtoningen. Det känns som att den endast valdes pga att Chris Pratt spelar både Mario, samt Starlord i Guardians of the Galaxy-filmerna.
[close]

Rösterna tyckte jag var överlag sett acceptabla, men det var främst Jack Black och Charlie Day som imponerade på mig med sina roller som Bowser och Luigi. Den förstnämnda särskilt när
Spoiler
vi får se Bowser spela piano och sjunga en sång för Peach
[close]
, då hade jag svårt att inte le. Chris Pratt å andra sidan är fortfarande ingen som jag kommer associera med Mario, hans insats kändes "meh" och malplacerad förutom under enstaka repliker.

Men överlag sett, en riktigt underhållande film och det märks att Nintendo har försökt vägleda Illumination under deras arbetsgång. Den må inte vara ett mästerverk, men är definitivt en film som jag kan rekommendera alla att se åtminstone en gång. Slutbetyget blir därmed en 7/10.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

gstone

Jag tror nog ändå att Frost filmerna är bättre.

gstone

Jag tror inte den här filmen ät bättre än Frost !

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  9 april 2023 kl. 19:46:06Jag tror inte den här filmen ät bättre än Frost !
Den har inte samma målgrupp. Utan att säga för mycket så riktar sig den till barn men egentligen är den gjord för Nintendo fans med alla dess referenser.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 april 2023 kl. 19:52:29Den har inte samma målgrupp. Utan att säga för mycket så riktar sig den till barn men egentligen är den gjord för Nintendo fans med alla dess referenser.
Vad menar du ?

Vad är Frost målgruppp ?

Jag gillar Frost jätte mycket.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  9 april 2023 kl. 20:05:47Vad menar du ?

Vad är Frost målgruppp ?

Jag gillar Frost jätte mycket.
Frost är en familjefilm så den riktar sig till barnfamiljer men främst småflickor.