Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skådespelare som inte fick rollen

Startat av Steffan Rudvall, 28 februari 2021 kl. 17:47:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 30 april 2023 kl. 13:01:09Här är några skådespelare som skickades på röstprov för Den lilla sjöjungfrun:

FLOUNDER: Magnus Sahlberg
Joshua Petsonk
CARLOTTA:Lena-Pia Bernhardsson
SEBASTIAN:Les Carlton
Johan Schinkler
Krister St. Hill
MESSENGER:Peter Dalle

Utöver det vet jag att Vendela Duclos tillfrågades som Doreen Dennings förstahandsval, men tackade nej för hon inte kände sig redo att dubba.
Det var väldigt intresant att veta.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 april 2023 kl. 13:09:51Förstahandsval för Ariel? (bara för att dubbelkolla)
Ja, så står det i de tidiga produktionspapper jag har hittat, även om Dorren Denning senare sa i intervjuer att Sissel Kyrkjebø var det.

gstone

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 30 april 2023 kl. 13:01:09Här är några skådespelare som skickades på röstprov för Den lilla sjöjungfrun:

FLOUNDER: Magnus Sahlberg
Joshua Petsonk
CARLOTTA:Lena-Pia Bernhardsson
SEBASTIAN:Les Carlton
Johan Schinkler
Krister St. Hill
MESSENGER:Peter Dalle

Utöver det vet jag att Vendela Duclos tillfrågades som Doreen Dennings förstahandsval, men tackade nej för hon inte kände sig redo att dubba.
Tänk att två opera sångare kunde ha spelat Sebestian.

Då skulle nog Havet är djupt låligt väldigt an  annorlunda.

gstone

Les Carlton doh tydlinen 2009.

Efter att ha fyllat tilbaka till Barbados där kom ifrån.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 mars 2021 kl. 14:49:19Skönheten och Odjuret var en väldigt ovanlig casting process, då röstproverna inte skedde i studion och "provdubbade" utan istället skickades det andra ljud och bild upptagningar från bla scenföreställningar och skivinspelningar.
Det var även ett krav från Disney att i just den här produktionen skulle det för ovanlighetens skull prioriteras sångare som kunde skådespela och inte tvärtom som det hade varit tidigare där förhoppningsvis skådespelare kunde sjunga eller kombineras med sångare. Detta krav kom senare att bli en regel i alla Disneys filmer.
Så nu tar man bara sångare som kan skådespela och inte tvärtom längre ?
Är det alltid så man gör dubbning idag ?

Förresten så är väl ändå Meta Velander en skådespelare som kan sjunga och intern sångerska som kan skådespela ?

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet  1 maj 2023 kl. 12:56:24Så nu tar man bara sångare som kan skådespela och inte tvärtom längre ?
Är det alltid så man gör dubbning idag ?

Förresten så är väl ändå Meta Velander en skådespelare som kan sjunga och intern sångerska som kan skådespela ?
Förr när vi i Sverige inte hade specifikt utbildade mångfasetterade musikalartister som idag, så var yrkesrollerna väldigt separerade och insorterade i fack i hela branschen och det märker man bla i äldre dubbningar. Man hade tur om man kunde hitta sångare som också kunde skådespela och vice versa. Sen har det alltid funnit personer som är undantag till den oskrivna regeln. Idag är det lite mer friare och vi har inte lika strikta i den synen. Även om jag vet att det förekommer idag att musikalartister inte alltid tas på samma allvar som "seriösa" talskådespelare. 

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  1 maj 2023 kl. 15:49:32Förr när vi i Sverige inte hade specifikt utbildade mångfasetterade musikalartister som idag, så var yrkesrollerna väldigt separerade och insorterade i fack i hela branschen och det märker man bla i äldre dubbningar. Man hade tur om man kunde hitta sångare som också kunde skådespela och vice versa. Sen har det alltid funnit personer som är undantag till den oskrivna regeln. Idag är det lite mer friare och vi har inte lika strikta i den synen. Även om jag vet att det förekommer idag att musikalartister inte alltid tas på samma allvar som "seriösa" talskådespelare.
Tar man sångare som kan skådespela  till dubbningar även om det inte är en musikal som dubbas ?

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  1 maj 2023 kl. 15:49:32Förr när vi i Sverige inte hade specifikt utbildade mångfasetterade musikalartister som idag, så var yrkesrollerna väldigt separerade och insorterade i fack i hela branschen och det märker man bla i äldre dubbningar. Man hade tur om man kunde hitta sångare som också kunde skådespela och vice versa. Sen har det alltid funnit personer som är undantag till den oskrivna regeln. Idag är det lite mer friare och vi har inte lika strikta i den synen. Även om jag vet att det förekommer idag att musikalartister inte alltid tas på samma allvar som "seriösa" talskådespelare.
Som jag sa Meta Velander är väl ändå en skådespelare som kan sjunga och inter  en sångerska som kan skådespela ?

gstone

Var faller Jan Malmsjö han verkar ju göra lika mycket sång som skådspelri ?

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet  1 maj 2023 kl. 15:54:43Tar man sångare som kan skådespela  till dubbningar även om det inte är en musikal som dubbas ?
Ja det förekommer väldigt ofta.

gstone

gstone

Det är väldigt intressant att två operasångare gjord röst prover för Sebestian.

Havet är djupt  slår mig inte rigikt som en operasåmg.

gstone

Om Johan Schinkler eller Krister St. Hill fått spela Sebestian hade det kunnat bli deras första dubbning.