Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Svenska röster som är bättre än originalen

Startat av Steffan Rudvall, 13 juni 2020 kl. 10:01:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet  8 juli 2023 kl. 01:37:11Hon har ju nämnt flera gånger att hon hatar dubben där Hasse Jonsson ä' Mario. Dock får jag hålla med Lillefot att Johan Hedenberg som Bowser är i hela fall okej, jämfört med de andra insatserna i den dubbningen... Men Gunnar Ernblad är definitivt bättre i rollen, tycker även ja'.
Bra förklarat Skokaka,kunde int skrivit de bättre själv

FabulousSloth

Nick Atkinson passar bättre som Max i Janne Långben-The Movie.
Tycker att originalrösten är för mörk.

Svenska.

Profilbild av SundaysPlayzone.

Steffan Rudvall

Citat från: FabulousSloth skrivet 30 juli 2023 kl. 21:36:51Nick Atkinson passar bättre som Max i Janne Långben-The Movie.
Tycker att originalrösten är för mörk.

Svenska.

Originalets sångröst är visserligen mörkare än Nicks men talrösten är inte så pass mörk.

FabulousSloth

Jag kom på fler som jag tycker är bättre på svenska:
Jane i "Tarzan" (1999).
Gretchen i "Rasten"-serien.

Introlåten till "Bumbibjörnarna" är mycket bättre.
Svårt att förklara varför, det blir inte samma känsla. (Inte pga nostalgin.)
Engelska sångrösten (Joseph Williams?) låter också väldigt darrig/mycket vibrato.

Profilbild av SundaysPlayzone.

MOA

Såg Ranking videor på Alice,Esmeralda,Megara & Rapunzel & där var dom svenska rösterna mycket högre än originalen

Disneyfantasten

Citat från: FabulousSloth skrivet  7 augusti 2023 kl. 23:10:20Vilken karaktär är Skruffan? Har inte sett filmen. :)

Skruffan är råttan som blir vän med Augustus (den fula ankungen i filmen).

Förresten så kunde jag tänka mig det eftersom denna film är mycket ovanlig, att döma av min uppsökning verkar den inte ha getts ut på DVD någonstans i världen, jag såg den dock när jag var barn många gånger.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2023 kl. 23:15:21Förresten så kunde jag tänka mig det eftersom denna film är mycket ovanlig, att döma av min uppsökning verkar den inte ha getts ut på DVD någonstans i världen, jag såg den dock när jag var barn många gånger.
Jag hittar inga andra källor som bekräftar det, men enligt den här webbsidan verkar det som att Den fula ankungen trots allt har släppts på DVD i USA:
https://www.worldcat.org/title/123069006

Det måste väl röra sig om rätt film...? Jag hittar dock inte åt den på Amazon eller någon annan amerikansk nätbutik, vilket är lite egendomligt...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 augusti 2023 kl. 01:21:28Jag hittar inga andra källor som bekräftar det, men enligt den här webbsidan verkar det som att Den fula ankungen trots allt har släppts på DVD i USA:
https://www.worldcat.org/title/123069006

Det måste väl röra sig om rätt film...? Jag hittar dock inte åt den på Amazon eller någon annan amerikansk nätbutik, vilket är lite egendomligt...
Utgåvan verkar vara utgången sedan länge men den går att titta på bland annat Ebay.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: gstone skrivet 13 augusti 2023 kl. 18:53:38Ringaren i Notre Dame är bättre på svenska.
På grund av Joakim Jennefors & Sharon Dyall?Hon rankades högre än originalrösten i en video

gstone

Citat från: MOA skrivet 13 augusti 2023 kl. 20:50:59På grund av Joakim Jennefors & Sharon Dyall?Hon rankades högre än originalrösten i en video
Ja myket på grund av dom.

Båda är bättre på att sjunga än organial rösterna.

Och jag tycker det väldigt passande att Esmeralda spelas av svart kvinna/POC när man betänker filmens tema.

MOA

Citat från: gstone skrivet 13 augusti 2023 kl. 21:37:12Ja myket på grund av dom.

Båda är bättre på att sjunga än organial rösterna.

Och jag tycker det väldigt passande att Esmeralda spelas av svart kvinna/POC när man betänker filmens tema.
POC?

gstone