Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Detektiv-arbete; gräva upp källor inom dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 4 mars 2022 kl. 17:40:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag har fått svar från Sanna Nielsens agent;

- Jag blev erbjuden röstrollen Alice till Alice i underlandet. Det visste du ju redan om men det var fantastiskt kul att få dubba en så stor roll.

- Jag blev erbjuden att göra ett röstprov till Anna i Frost. Jag gjorde ett prov, men det blev inget med det.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 juni 2022 kl. 11:34:07Idag fick jag svar av Gunilla Backman som svarade följande;

- Jag sjunger i kören på Vaiana och Skönheten o odjuret

- Gustaf kommer jag inte ihåg...

- Men i Shrek gör jag Rapunzel tror jag... Sjunger en snutt... kommer inte riktigt ihåg tyvärr.

I Shrek Den Tredje är det hon medverkar! (enligt creditlistan)

(Skönheten och Odjuret, menas med 2017-års spelfilm)
Vi borde lägga till detta på rollistan !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Disneyfantaste

Håller du fortfrande på att fråga röstskådspelare om olika saker ?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2022 kl. 01:45:24Det var precis den skivan jag tänkte på. Den rollistan ser ju tämligen komplett ut, så troligen inte den i så fall.

Kan det ha funnits andra skivor, kassettband eller "band och bok" med Pongo och de 101 dalmatinerna, där han kan ha medverkat...?

Eller kan Stephan Karlsén ha varit med i 1961 års originaldubb trots allt, så att han började i branschen tidigare än vi trott...? Trots allt är ju rollistan för 1961 års originaldubb fortfarande inte komplett, utan det saknas ju några skådespelare/rollfigurer (trots Oscar Isakssons idoga arbete) - och även om Stephan var ung på den tiden (runt 16 år) är det väl inte omöjligt att han kan ha haft någon barnroll där. Eller skrev Stephan i klartext att han var säker på att han inte medverkat i någon dubbning före 1968? 1961 var ju före hans film- och scendebut i svenska filmer och teaterpjäser, så det känns väl kanske lite osannolikt att han skulle ha börjat sin skådespelarkarriär med en dubbningsroll, men inte alls omöjligt.
Kan det kanske ha varit i detta kassettband;

https://www.non-disneyinternationaldubbingcredits.com/uploads/6/5/9/0/65903623/[comic_book_cover]_kalle_anka___co_20_1989-05-15_1.jpg

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 januari 2023 kl. 14:50:37Jag har fått svar från Sanna Nielsens agent;

- Jag blev erbjuden röstrollen Alice till Alice i underlandet. Det visste du ju redan om men det var fantastiskt kul att få dubba en så stor roll.

- Jag blev erbjuden att göra ett röstprov till Anna i Frost. Jag gjorde ett prov, men det blev inget med det.
Mimmi Sandén var jättebra i rollen :D :D

Disneyfantasten

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 augusti 2023 kl. 18:09:59Det håller jag definitivt med om!
Sanna Nielsen hade varit intressant men Alice verkar fortfarande va hennes enda dubbningsroll

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 juni 2022 kl. 09:13:18Jag har fått svar av Mattias Knave och Steve Kratz.

Mattias svarade följande;

- Tyvärr är mitt minne inte alltid så bra som jag hade önskat, så vi får se vad jag kan svara på...

- Bee Movie - där kommer jag ihåg att jag bl a är ett stridsflygar-bi med mustasch och brun läderjacka, som försöker besvära en jobbig kille på en tennisbana (den jobbige killen som uppvaktar tjejen som huvudrolls-biet är kär i).

- Natt på museet - jag kommer tyvärr inte ihåg, men jag älskar verkligen de där filmerna!

- Zootropolis - det stämmer säkert det som du skriver, jag minns inte.

Steve svarade följande;

- När det gäller Belle scenen så måste jag tyvärr göra dig besviken. Det är inte jag. Men jag hade gärna medverkat i den. Däremot har du ju alldeles rätt när det gäller Aladdin.

Tydligen hade han inte varit med i långfilmen iallafall utan bara i TV-serien. (Steve Kratz alltså)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 september 2023 kl. 11:59:48Tydligen hade han inte varit med i långfilmen iallafall utan bara i TV-serien. (Steve Kratz alltså)
Jag tänker också fråga Mattias som något.

Men jag gör det på annaty sätt ;)

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  2 september 2023 kl. 13:48:10Jag tänker också fråga Mattias som något.

Men jag gör det på annaty sätt ;)

Enligt @Erika så ska Mattias vara med i TV-serien.

Erika

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 september 2023 kl. 14:49:25Enligt @Erika så ska Mattias vara med i TV-serien.
Ja, jag vill minnas han är med i ett par avsnitt. Kan dock minnas fel, förstås...

Disneyfantasten

Citat från: Erika skrivet  2 september 2023 kl. 14:55:30Ja, jag vill minnas han är med i ett par avsnitt. Kan dock minnas fel, förstås...

Det är dock både möjligt, logiskt och sannolikt då TV-serien är dubbad av Eurotroll och det är oftast sådana dubbningar som Mattias medverkat i.

MOA

Bara helt random:Kan nån kontakta Mikael Roupé & fråga om han medverkar i Dot & Myggan Keeto?

gstone

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  2 september 2023 kl. 20:19:36Bara helt random:Kan nån kontakta Mikael Roupé & fråga om han medverkar i Dot & Myggan Keeto?
Jag har inga kontaktuppgifter till honom men om du säger när i filmen det är så kan vi nog köra på röstidentifiering.