Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 september 2023 kl. 15:26:13Jag tycker inte ordet är gammaldags eller ovanligt.

Murmeldjur är ett djur, det finns flera olika arter, några exempel är Skogsmurmeldjur (Marmota monax) som lever i Nordamerika, Alaskamurmeldjur (Marmota broweri) som lever i norra Alaska och Alpmurmeldjur (Marmota marmota) som lever i södra delarna av Europa.
Ordet i sig är förstås inte ovanligt eller gammaldags, men det är sällsynt att du stöter på murmeldjur i Sverige - därför är det ju av förståeliga skäl relativt sällan som de flesta pratar om murmeldjur vid vardagligt tal här...

Jag skulle nästan rentav vilja sträcka mig så långt som till att påstå att för många i Sverige är djuret sannolikt mest känt genom filmen Måndag hela veckan (Groundhog Day) från 1993.

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet 29 september 2023 kl. 12:44:42Hur ofta används ordet Murmeldjur?
Vilken konstig fråga. Ordet används väl varje gång någon vill prata om djuret murmeldjur, på samma sätt som ordet "elefant" används varje gång någon vill prata om elefanter.

Det finns liksom inga alternativ om man vill prata om just de djuren på svenska, såvida man inte diskuterar dem rent vetenskapligt och använder latinska beteckningar.

Att djuret murmeldjur inte är så vanligt i Sverige är väl inte ordets fel... :)

Dock kan ordet "murmeldjur" även användas i överförd betydelse om en slö eller oföretagsam person, och det ser man nog inte så ofta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 september 2023 kl. 00:33:25Vilken konstig fråga. Ordet används väl varje gång någon vill prata om djuret murmeldjur, på samma sätt som ordet "elefant" används varje gång någon vill prata om elefanter.
Nej, jag håller med att det är en väldigt konstig fråga. Vore bra att veta vad som egentligen åsyftades av @MOA...?

Hur vanligt djuret är har ju liksom ingen koppling till själva ordet i sig...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 september 2023 kl. 15:56:56Ordet i sig är förstås inte ovanligt eller gammaldags, men det är sällsynt att du stöter på murmeldjur i Sverige - därför är det ju av förståeliga skäl relativt sällan som de flesta pratar om murmeldjur vid vardagligt tal här...

Jag skulle nästan rentav vilja sträcka mig så långt som till att påstå att för många i Sverige är djuret sannolikt mest känt genom filmen Måndag hela veckan (Groundhog Day) från 1993.
Fast det finns ju jättemånga djur folk pratar om nästan hela tiden som inte alls finns i Sverige: Elefanter, Flodhästar, Noshörningar, Giraffer, Zebror, Strutsar, Kängurur, Lejon, Tigrar, Leoparder, Krokodiler, Isbjörnar, Pandor, Gorillor, ect., ska man då klassa dessa som sällan eller vardagliga bara för den sakens skull?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 oktober 2023 kl. 09:44:59Fast det finns ju jättemånga djur folk pratar om nästan hela tiden som inte alls finns i Sverige: Elefanter, Flodhästar, Noshörningar, Giraffer, Zebror, Strutsar, Kängurur, Lejon, Tigrar, Leoparder, Krokodiler, Isbjörnar, Pandor, Gorillor, ect., ska man då klassa dessa som sällan eller vardagliga bara för den sakens skull?
Ja, det är sant. Men just murmeldjur har åtminstone jag sällan eller aldrig hört någon prata om utöver diskussioner kring Måndag hela veckan (dock med reservation för att min bekantskapskrets inte nödvändigtvis är representativ för hela befolkningen). Varför vet jag inte...

Du får fråga hela Sveriges befolkning om varför de inte pratar oftare om murmeldjur... ;)

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Var kan jag köpa Önskan dockor och mjukisdjur ?

Mathilda Gustafsson

Det finns två animerade Olsen-banden filmer som är Danmarks Jönssonligan.

Olsen-banden på de bonede gulve

Olsen Banden på dybt vand

Har dessa dubbats till svenska? Släpptes de i Sverige som Jönssonligan filmer?

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 oktober 2023 kl. 20:57:56Det finns två animerade Olsen-banden filmer som är Danmarks Jönssonligan.

Jag tror int att dom släpptes under titeln Jönssonligan när de bara e inspiration

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 oktober 2023 kl. 20:57:56Det finns två animerade Olsen-banden filmer som är Danmarks Jönssonligan.

Med reservation för att jag inte hittar några 100% verifierade källor verkar det som att båda filmerna har släppts i Sverige - den förstnämnda under originaltiteln (enligt IMDb släppt 2015) och den sistnämnda under titeln Olsen-banden på djupt vatten (enligt IMDb släppt 2018). De verkar bara ha funnits ute som digital hyr- och köpfilm, åtminstone på SF Anytime, och jag hittar inget som tyder på att de släppts på DVD eller Blu-Ray i Sverige. Numera verkar de inte finnas alls att få tag på i Sverige (och högst oklart om de som köpte filmerna digitalt när det gick fortfarande har tillgång till dessa...). :(

Enligt SF Anytimes gamla sidor för filmerna verkar båda två ha släppts med danskt ljudspår och svensk text i Sverige; ingen dubbning:
https://www.sfanytime.com/sv/movie/olsen-banden-pa-dybt-vand
https://www.sfanytime.com/sv/movie/olsen-banden-pa-de-bonede-gulve

Olsen-Banden på de bonede gulve verkar dock ha släppts på DVD i Danmark med svensk text (liksom dansk, norsk, finsk och engelsk text), men den utgåvan är utgången och antagligen inte helt lätt att få tag i nuförtiden. Den danska DVD-utgåvan av Olsen-banden på djupt vatten verkar dock tyvärr bara ha danskt tal och dansk text.

gstone

Kommer streaming serien Fright Krewe komma till Sverige ?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 oktober 2023 kl. 10:52:45Ja, det är sant. Men just murmeldjur har åtminstone jag sällan eller aldrig hört någon prata om utöver diskussioner kring Måndag hela veckan (dock med reservation för att min bekantskapskrets inte nödvändigtvis är representativ för hela befolkningen). Varför vet jag inte...
Själv kände jag mycket väl till djuret murmeldjur och den amerikanska traditionen med Groundhog Day långt innan filmen med samma namn kom. Jag minns inte hur jag först fick reda på om traditionen, men den har minst 200-åriga anor, så det vore väl konstigt om den inte har förekommit i böcker, tv-serier, filmer, naturprogram m.m. Jag har t.ex. ett vagt minne av att Sierra On-Line gjorde en juldemo på 80-talet med namnet A Man for All Seasons där årets högtider passerade revy för att kulminera med julen. Där förekom Groundhog Day.

Om inte annat bör väl folk som har zoologi som hobby eller yrke, t.ex. lärare, djurskötare, veterinärer m.m. vara välbekanta med murmeldjur.

Men ett annat djur som inte heller hör till den naturliga svenska faunan är den tasmanska (pung-)djävulen. Där är det kanske tveksamt om någon här i Sverige hade känt till djuret om det inte hade varit för de tecknade kortfilmerna. Någon här som har sett en tasmansk djävul i verkligheten?

Jag såg några på ett zoo i Australien för några år sen, och de påminner inte speciellt mycket om den tecknade figuren... :)

Lunds universitet hade ett aprilskämt förra året där de påstod att en tasmansk djävul var lös i Botaniska trädgården i Lund:
https://www.medarbetarwebben.lu.se/artikel/se-upp-tasmansk-pungdjavul-i-botaniska-tradgarden

MOA

& hur många känner till näbbdjur & ännu mindre att de e ett äggläggande däggdjur & hur många känner till myrpiggsvin om de int vore för Knuckles The Echidna?

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet  5 oktober 2023 kl. 11:31:01& hur många känner till näbbdjur & ännu mindre att de e ett äggläggande däggdjur & hur många känner till myrpiggsvin om de int vore för Knuckles The Echidna?
Näbbdjur bör väl vara välkända för alla som har sett tv-serien Phineas & Ferb. Myrpiggsvin vet jag inte. Jag känner i alla fall till djuret, även om jag inte precis tänker på det dagligen. Knuckles the Echidna har jag däremot aldrig hört talas om...

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 oktober 2023 kl. 12:28:32Näbbdjur bör väl vara välkända för alla som har sett tv-serien Phineas & Ferb. Myrpiggsvin vet jag inte. Jag känner i alla fall till djuret, även om jag inte precis tänker på det dagligen. Knuckles the Echidna har jag däremot aldrig hört talas om...
Glömde bort honom,Knuckles The Echidna i Sonic e nog den mest kända myrpiggsvinet för alla som spelat spelen eller sett filmerna