Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 november 2023 kl. 22:32:12Att nästa års julkalender presenterades tidigare i år kan det betyda att man har tänkt lägga ner mer tid på den än vanligt?
Jag tolkar det också som att nästa års julkalender kommer vara lite mer påkostad än vanligt, och att den kommer få ta tid att spela in; istället för som oftast när de brukar spela in allt under loppet av någon månad på våren.

Vi ska väl kanske inte förvänta oss samma budget och kvalitet som danskarna gjort sig kända för vid sina julkalendrar, men blir det mer välgjort än de flesta svenska får man vara tacksam.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 november 2023 kl. 23:17:18Man får väl göra som man själv vill, men julförberedelserna börjar väl de flesta med på första advent eller 1 december...
Fast kalandern finns ju bara i affären fram till 23 november  ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Erika

Det verkar som SVT Barn kommer sända en till julkalender, Julmiraklet. På tv kommer den sändas på tre språk - nordsamiska, lulesamiska och sydsamiska, på SVT Play alla tre plus ett till språk. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 10 november 2023 kl. 05:40:35Det verkar som SVT Barn kommer sända en till julkalender, Julmiraklet. På tv kommer den sändas på tre språk - nordsamiska, lulesamiska och sydsamiska, på SVT Play alla tre plus ett till språk.
Vilket är egentligen originalspråket? Jag hittar ingenting alls om den här...

För övrigt verkar det vara en väääldigt lång serie - hela 5 minuter per avsnitt...! Och jag som tyckte att SVTs vanliga julkalendrar de senaste decennierna varit korta nog...

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2023 kl. 08:27:06Vilket är egentligen originalspråket? Jag hittar ingenting alls om den här...
Ingen aning, har heller inte lyckats hitta någon mer information (bortsett från det som finns på SVT Play) om Julmiraklet. Hittade den av en ren slump imorse i SVT:s tv-tablå för 1 december.

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet 10 november 2023 kl. 13:00:28Ingen aning, har heller inte lyckats hitta någon mer information (bortsett från det som finns på SVT Play) om Julmiraklet. Hittade den av en ren slump imorse i SVT:s tv-tablå för 1 december.
Skarpögt! Men hur vet du att det är en julkalender? Vad jag kan se så går den bara dagligen upp till den trettonde.

Värt att nämna är kanske också att den kristna Kanal 10 sände en kalender förra året med samma namn: https://smdb.kb.se/catalog/search?q=Julmiraklet&sort=NEWEST#
Houba !

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2023 kl. 08:27:06Vilket är egentligen originalspråket? Jag hittar ingenting alls om den här...

För övrigt verkar det vara en väääldigt lång serie - hela 5 minuter per avsnitt...! Och jag som tyckte att SVTs vanliga julkalendrar de senaste decennierna varit korta nog...
Det antyds att ett AI-system kommer berätta en simpel saga från bilder och idéer inskickade av tittare.
Houba !

Erika

Citat från: Sabelöga skrivet 10 november 2023 kl. 15:56:05Skarpögt! Men hur vet du att det är en julkalender? Vad jag kan se så går den bara dagligen upp till den trettonde.
Det är bara ett antagande från min sida. Vi får se om det dyker upp något mer när Julmiraklet närmar sig 13 december, annars är det nog "bara" en julserie. :)

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet 10 november 2023 kl. 16:26:49Det är bara ett antagande från min sida. Vi får se om det dyker upp något mer när Julmiraklet närmar sig 13 december, annars är det nog "bara" en julserie. :)
Då får vi se. :) 
Houba !

Tintin

Finns möjlighet redan nu att tjuvkika lite på inspelningen av nästa års julkalender Snödrömmar. NRK återpublicerar även de flesta julkalendrarna från förra året 1:a December.

https://www.youtube.com/watch?v=aabkmPZ3POk

Marcusen

Är det bara jag som tycker att den första Snöfall och den första Tinka har väldigt lika handlingar? 

De är båda en vanlig tjej som inte bor med sina biologiska föräldrar som får reda på att hennes farfar är jultomten.

Sabelöga

Citat från: Marcusen skrivet 10 november 2023 kl. 21:06:37Är det bara jag som tycker att den första Snöfall och den första Tinka har väldigt lika handlingar?

De är båda en vanlig tjej som inte bor med sina biologiska föräldrar som får reda på att hennes farfar är jultomten.
Är det alla liknelser? För i övrigt är dom väll inte särskilt lika?
Houba !

Erika

YLE:s (finskspråkiga) julkalender i år heter Joulukalenteri: Talvipihan joulu.

Är det någon som vet om RÚV kommer producera en ny julkalender i år, eller blir det en repris alt. visar en nordisk julkalender (textad eller dubbad till isländska)?

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet 14 november 2023 kl. 14:36:50YLE:s (finskspråkiga) julkalender i år heter Joulukalenteri: Talvipihan joulu.

Är det någon som vet om RÚV kommer producera en ny julkalender i år, eller blir det en repris alt. visar en nordisk julkalender (textad eller dubbad till isländska)?
Repris av Randalín og Mundi: Dagar í desember och Tímaflakkiđ (Tidsresan).
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Marcusen skrivet 10 november 2023 kl. 21:06:37Är det bara jag som tycker att den första Snöfall och den första Tinka har väldigt lika handlingar?

Jag tycker inte att Snøfall och Tinka är ett dugg lika.

Men jag är mycket spänd på Snøfall 2 som kommer på NRK nu i december. Vad jag kan se ska den inte vara geoblockerad, utan kommer att kunna streamas utan VPN i hela världen.

En trailer har publicerats nu i eftermiddag:
https://tv.nrk.no/serie/snoefall-2/ekstramateriale/KMNO10009723