Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lillefot

Citat från: Zebastian skrivet 12 november 2023 kl. 19:33:21Ni som laddar upp brukar ni läsa era reviews?
Jag brukar göra det, men problemet är att archive (åtminstone förra året) uteslutande skickar meddelanden om inkomna recensioner 24 timmar efter att de har skrivits. Så det dröjer innan du som uppladdare får reda på synpunkter, om man nu inte är en som konstant kollar av det man har laddat upp.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 12 november 2023 kl. 20:03:47Jag brukar göra det, men problemet är att archive (åtminstone förra året) uteslutande skickar meddelanden om inkomna recensioner 24 timmar efter att de har skrivits. Så det dröjer innan du som uppladdare får reda på synpunkter, om man nu inte är en som konstant kollar av det man har laddat upp.
Jag brukar också förlita mig på mailen som Archive skickar ut, som mycket riktigt kan dröja lite; men ingen människa orkar väl kolla av varenda uppladdad video stup i kvarten...

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 november 2023 kl. 20:10:12Jag brukar också förlita mig på mailen som Archive skickar ut, som mycket riktigt kan dröja lite; men ingen människa orkar väl kolla av varenda uppladdad video stup i kvarten...
Just det, därför blir det i praktiken att tiden mellan frågor och svar blir lång på uppladdningar.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 12 november 2023 kl. 20:18:40Just det, därför blir det i praktiken att tiden mellan frågor och svar blir lång på uppladdningar.
Men i de flesta fall gör det väl inte så mycket att det kan dröja något dygn. Om det däremot är en kommentar om att det finns något fel på en video, så är det ju däremot dumt att det kan dröja innan felet kan åtgärdas; för är det ett stort fel kan 1 - 2 dygn upplevas som ganska lång tid... :(

Ovanliga dubbningar

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 11 november 2023 kl. 01:12:12Jag har börjat se om Tidsresan och upptäckte att någon har skrivit en kommentar till @Ovanliga dubbningar eftersom att hon inte kommer åt sitt konto så tänkte jag dela med mig av meddelandet här på forumet. Jag tycker det är ganska synd att den här personen inte kan få svar.

Reviewer: Svensk_reklam - September 29, 2023
Subject: Funderingar.

Hej kära du!

Jag har lite frågor som jag gärna skulle vilja ställa men vet ej om du är aktiv längre här så då vet ej om du någonsin kommer att se detta.

Men om du gör det så ska du få höra ett par saker.
Jag har alltid kämpat för att bevara material från gammalt och klassiskt. Och försöker bevara 95% animerat.

Men det är inte alltid så lätt. Har blivit av med en Youtube kanal och en Bitchute kanal. Och har skickat till TV4 men utan svar och mycket ignorant från dom. Och bitchute står tydligen inte bakom deras "regler" som är konstigt, men dom företag brukar.

När dom får skit på något dom sagt så har dom aldrig sagt det.
Så jag letade upp en sida men obegränsad lagring och som man kunde ladda upp vad som helst när som helst.

Och så fann jag detta. Ett paradis, en sida med inga spärrar (även om dom säger att dom har rättigheter att plocka ner videos) så tror jag sällan det sker.
Och denna kanal, endast 36 videos och material som är guld. Vem är du? Hur har du lyckats få fatt i rullar?

Hur mycket tid lägger du ner på detta? Var är du nu?
Har så många frågor men så få svar, så skulle du om du någonsin ser detta kunna svara, så jag blir gla´

Jag uppskattar verkligen det du gör, så tråkigt att du slutar, men tiden tar sitt spår och även tills man dör.
Menar att det uppskattas men man kanske ska leva i nuet men ändå ladda upp till framtiden, material som verkligen kommer gå förlorat nu när vi lever dubbelt så fort, elektronik uppdateras dagligen och VHS vet folk ej vad det är i framtiden.
Så frågorna jag har, vill jag gärna ha besvarade, om du ej känner för det så önskar jag dig ett fantastiskt och underbart liv, för du har gjort tillräckligt, nu kan du avsluta det du gjort och räcka över pinnen till mig :)
Tack snälla för allt, och allt fint du gjort!

Tack för att du delat med dig av kommentaren. När kontot är spärrat skickar Archive.org tydligen inte längre ut e-postmeddelanden om nya kommentarer, så den kommentaren har jag inte sett.

Jag ska se om jag kan lämna en kommentar som svar till personen ifråga från mitt nya konto istället. :)

Citat från: MOA skrivet 11 november 2023 kl. 12:52:49Vi får hoppas att Josefin svarar på detta inlägg, vem du nu e

Jag är den jag är, eller menar du på ett mer filosofiskt plan...? ;)

Lilla Karl

Hej, Jag skaffade Apple TV för att jag såg att de hade mycket Snobben som jag alltid har gillat men det är fel dubbning. Finns det någon snäll själ här på forumet som har svt:s dubbning och kan lägga ut den?

Steffan Rudvall

Citat från: Lilla Karl skrivet 15 november 2023 kl. 22:08:29Hej, Jag skaffade Apple TV för att jag såg att de hade mycket Snobben som jag alltid har gillat men det är fel dubbning. Finns det någon snäll själ här på forumet som har svt:s dubbning och kan lägga ut den?
Dubbningen finns på DVD och VHS visserligen utgångna och den lär väl inte visas på SVT igen men undrar om det faktiskt kan räknas som en ovanlig dubbning...

gstone

Citat från: Lilla Karl skrivet 15 november 2023 kl. 22:08:29Hej, Jag skaffade Apple TV för att jag såg att de hade mycket Snobben som jag alltid har gillat men det är fel dubbning. Finns det någon snäll själ här på forumet som har svt:s dubbning och kan lägga ut den?
Fast vad det gäller Snobben spelar det ju inte någon som helst roll vilken dubbning det är ;D ;D ;D ;D ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Lille Karl

Citat från: gstone skrivet 15 november 2023 kl. 23:22:25Fast vad det gäller Snobben spelar det ju inte någon som helst roll vilken dubbning det är ;D ;D ;D ;D ;D
Det spelar roll för mig! Hoppas någon har SVT dubbningen

gstone

Citat från: Lille Karl skrivet 15 november 2023 kl. 23:36:04Det spelar roll för mig! Hoppas någon har SVT dubbningen
Fast det är ju grejen med Snobben det är en av dom få dubbade grejer där vilken dubbning det är inte spelar någon roll alls ;D ;D

Det är det bra eller dåliga med Snobben broende på hur man ser vilken svensk dubbning det är helt orelevant ;D ;D ;D ;)

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Jag har Scanbox utgångna DVD-utgåvor, som innehåller 21 av de 23 SVT-dubbade avsnitten, och så har jag SVT-inspelningar av de två återstående avsnitten (Why, Charlie Brown, Why? och It's Christmastime Again, Charlie Brown).

De två sistnämnda avsnitten lägger jag gärna upp, men jag känner mig lite kluven inför att lägga upp de avsnitt som har släppts på DVD - de är visserligen utgångna, men av juridiska skäl känner jag mig inte riktigt bekväm med att publicera dessa på Archive.

Sen är det ju värt att påpeka att Apple TV+ numera också innehåller ett antal Snobben-specialer som SVT aldrig har sänt eller dubbat, varav ett flertal aldrig dubbats överhuvudtaget i Sverige innan, så dessa finns ju ingen anledning att inte se på Apple TV. :)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 november 2023 kl. 22:12:28Dubbningen finns på DVD och VHS visserligen utgångna och den lär väl inte visas på SVT igen men undrar om det faktiskt kan räknas som en ovanlig dubbning...
Jag känner precis likadant. Det är ju ett gränsfall, då DVD-utgåvorna varit utgångna länge - men de går ju trots allt att få tag i, och i synnerhet de avsnitt som både släppts av Scanbox och av Warner Home Video på DVD (med samma dubbning) känns som att det inte borde vara svåra att få tag i...

Om det inte vore för DVD-utgåvorna hade jag inte tvekat en sekund, för VHS är det ju inte så många som har tillgång till längre, men det är just DVD-utgåvorna som gör att jag känner mig väldigt kluven om det kan anses som "tillräckligt" ovanligt.

Vill någon göra det kommer jag inte bråka eller ta bort länkarna, men jag är tveksam om jag själv känner mig bekväm med det...

Lille Karl

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2023 kl. 03:09:45Jag har Scanbox utgångna DVD-utgåvor, som innehåller 21 av de 23 SVT-dubbade avsnitten, och så har jag SVT-inspelningar av de två återstående avsnitten (Why, Charlie Brown, Why? och It's Christmastime Again, Charlie Brown).
Det skulle verkligen uppskattas! Är långfilmernas dubbningar som fanns på VHS ovanliga nog att lägga upp?

Daniel Hofverberg

Citat från: Lille Karl skrivet 16 november 2023 kl. 07:26:10Är långfilmernas dubbningar som fanns på VHS ovanliga nog att lägga upp?
Ja, absolut. En av dem har jag, och den ska vara digitaliserad och klar - så den borde jag kunna lägga upp inom de närmaste dagarna, tillsammans med specialen som "hörde till" (fanns med på samma VHS-utgåva). :)

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2023 kl. 08:39:30Ja, absolut. En av dem har jag, och den ska vara digitaliserad och klar - så den borde jag kunna lägga upp inom de närmaste dagarna, tillsammans med specialen som "hörde till" (fanns med på samma VHS-utgåva). :)
Har du Lycklig resa eller Tävla för livet?

Lille Karl

Citat från: Adam Larsson skrivet 16 november 2023 kl. 12:18:39Har du Lycklig resa eller Tävla för livet?
Jag bryr mig inte så mycket om vilka filmer eller avsnitt det är bara jag får återse den dubbningen jag växte upp med.

Tävla för livet finns på Tradera men jag har ingen vhs-spelare så det hade varit dåligt köp.