Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Personliga bekännelser

Startat av Adam, 11 juni 2022 kl. 01:35:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 november 2023 kl. 18:58:14Jag tycker nog man borde börja straffa folk i Sverige som tar droger med utöver dom som säljer dom.

Att ta droger borde vara ett brott i Sverige.
Det är i allra högsta grad olagligt. Olaga narkotikainnehav innebär upp till tre års fängelse för normalgraden, eller ringa narkotikainnehav innebär böter eller upp till sex månaders fängelse. För grovt narkotikabrott gäller fängelse i lägst två år och högst sju år, men det är nog svårt att nå upp till för enbart innehav.

Det är hur mycket och vilka slags droger man påträffas med som avgör om det klassas som ringa, normalgrad eller grovt brott.
(Men märk väl att det inte är just att använda drogerna som är olagligt, utan att ha dem på sig eller i sin ägo)

Citat från: Lillefot skrivet 19 november 2023 kl. 19:04:55Fast det är väl redan olagligt att ta droger här? Till den grad så att jag själv anser att de som har problem inte söker den hjälp som de behöver.
Ja, precis - det är ett problem att personer som hade behövt hjälp med drogavvänjning inte vågar söka den hjälpen de hade behövt, i och med att det vore att erkänna lagbrott.

Det är ju delvis just därför som vissa politiska partier har föreslagit att det skulle bli tillåtet att bruka narkotika för egen del (d.v.s. så länge man inte överlåter eller säljer till andra), och som även vissa experter har föreslagit - men det är ju ett lite kontroversiellt förslag, vilket väl är anledningen till att det aldrig ens har kommit upp till riksdagen för röstning.

Oavsett vilket hade nog lagstiftningen behövt ses över i alla fall, då narkotikalagarna är från 1968 och bara har genomgått mindre förändringar sedan dess...

gstone

Eb bra sag med just professionella dubbare är at dom partar riksvenska och inte har dialelkter.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 november 2023 kl. 20:45:27Det är i allra högsta grad olagligt. Olaga narkotikainnehav innebär upp till tre års fängelse för normalgraden, eller ringa narkotikainnehav innebär böter eller upp till sex månaders fängelse. För grovt narkotikabrott gäller fängelse i lägst två år och högst sju år, men det är nog svårt att nå upp till för enbart innehav.

Det ända rätta är ju att aldrig börja med droger till att börja med ;)

Om man  börjar får manju liksom skyla sig själv ;D

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 19 november 2023 kl. 20:48:59Eb bra sag med just professionella dubbare är at dom partar riksvenska och inte har dialelkter.
Att de inte har dialekter stämmer ju inte men de kan ju förvränga rösten. För dialekter finns det ju Anders Öjebo till exempel som är från Karlskoga...

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 november 2023 kl. 20:52:24Att de inte har dialekter stämmer ju inte men de kan ju förvränga rösten. För dialekter finns det ju Anders Öjebo till exempel som är från Karlskoga...
Är inte dom flesta som dubbar stiockholms folk ?

Jag menar att mer att dom låter "vanligaa" alltså riksvenska ;)

At ha en dialekt i sig är ju inte något problem :D

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 19 november 2023 kl. 20:57:48Är inte dom flesta som dubbar stiockholms folk ?

Jag menar att mer att dom låter "vanligaa" alltså riksvenska ;)

At ha en dialekt i sig är ju inte något problem :D
De bor i Stockholm men de är väl inte alla från Stockholm. Rikssvenska är ju förresten inte ett riktigt talspråk utan är ju baserat på att man ska tvätta bort dialekter så det är inte "vanlig" svenska.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 november 2023 kl. 20:52:24Att de inte har dialekter stämmer ju inte men de kan ju förvränga rösten. För dialekter finns det ju Anders Öjebo till exempel som är från Karlskoga...
Ja
Helene Lundström har ju en dialkt på riktigt men det hör man inte alls när hon spelar Pocahontas :D

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 19 november 2023 kl. 21:00:15Ja
Helene Lundström har ju en dialkt på riktigt men det hör man inte alls när hon spelar Pocahontas :D
Man kan dock höra vissa hintar av den.

Även Anders Aldgård har dialekt men den håller han tillbaka som Zazu i Lejonkungen även om man kan höra vissa hintar av den.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 november 2023 kl. 20:59:32De bor i Stockholm men de är väl inte alla från Stockholm. Rikssvenska är ju förresten inte ett riktigt talspråk utan är ju baserat på att man ska tvätta bort dialekter så det är inte "vanlig" svenska.
Om man bor i stockholm tillräkligt länge börjar man ju låta som folk där.

Hur mycket flyttar folk runt i livet ?

Vad det än klasssas som så fördrar jag generellt sett Rikssvenska i dubbning.

Tycker det låter snyggast.

Sen undrar jag om jag själv låter på något speccilet sätt ;D

Förvisso har jag ovanligt gäll och jag kan inte utaala en visboktav, men jag tänket mer på dialekter ;)

Låter som en normal svenska ;D ???

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 november 2023 kl. 21:03:00Även Anders Aldgård har dialekt men den håller han tillbaka som Zazu i Lejonkungen även om man kan höra vissa hintar av den.
Zazu låter britisk i organlet så det passar lite :D ;)

gstone

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 19 november 2023 kl. 21:05:40Om man bor i stockholm tillräkligt länge börjar man ju låta som folk där.

Hur mycket flyttar folk runt i livet ?

Vad det än klasssas som så fördrar jag generellt sett Rikssvenska i dubbning.

Tycker det låter snyggast.

Sen undrar jag om jag själv låter på något speccilet sätt ;D

Förvisso har jag ovanligt gäll och jag kan inte utaala en visboktav, men jag tänket mer på dialekter ;)

Låter som en normal svenska ;D ???
Finns som sagt inget som heter normal svenska. Får jag gissa att när du tänker på normal svenska så menar du stockholmska?

gstone

Tänkte på detta nu eftersom jag ser på en dubbning där nästan alla karatärer har nog ovanlig dialkt ;)

Och dom flesta har till råka på allt helt olika dialkter ;D ;D ( klagar inte mest komiskt ;) )

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 19 november 2023 kl. 21:09:51Tänkte på detta nu eftersom jag ser på en dubbning där nästan alla karatärer har nog ovanlig dialkt ;)

Och dom flesta har till råka på allt helt olika dialkter ;D ;D ( klagar inte mest komiskt ;) )
Vad är det för film eller serie?

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 november 2023 kl. 21:11:23Vad är det för film eller serie?
Grottmannen Dug

Hann inte se klart igår ;)
Och resten v idag var jag i Uppsala  ;)

Kom på att det nog snare är brytningar än dialekter dock.

En karaktärer låter fransk och en annan italinsk