Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Simon Axelsson, Will Siv och 5 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  1 januari 2024 kl. 11:04:42Tant Spik från James och jättepersikan,
Har hon dubbat karaktärens originalröst förut?

Disneyfantasten

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  1 januari 2024 kl. 11:02:15Mira Nova från Buzz Lightyear rymdjäggare

Shego från Kim Possible

Marlene från Pingvinerna från Madagaskar
Har hon dubbat karaktärernas originalröster förut?

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 januari 2024 kl. 09:38:47Jo, det är bland ytterst fåtal gånger som jag frivilligt är vaken en bra bit efter midnatt så jag ville passa på att utnyttja det strax innan jag gick och la mig.

Okej, då ska vi se...

- Lady Kluck för att jag hade med Amelia i mitt inlägg och båda gjorts av Carole Shelley?

- Junior för att jag hade med Ru i mitt inlägg och båda gjorts av Clint Howard? (han föddes dock 1969 och Djungelboken är från 1967 och hade svensk premiär 1968)

- i fallen med Mats Åhlfeldt, Bobo Håkansson och Fredrik Kjellqvist vid specialtillfällen? (alltså eventuella Doreen Denning dubbningar)

- Vaiana som barn för att filmen hade premiär samma år som Elena Från Avalor (där hon dubbat Elenas lillasyster Isabel som också är den roll jag personligen förknippar henne mest med) också började sändas?

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?

(vem är förresten General Milda Vilda?)

(har förresten Stran Cetin dubbat Angelina Jolie förut?)
Precis. ;) 

Och jag tänker såklart när exakt barnkaraktärerna kan bli dubbade, då du förmodligen säger vilket år eller om de var i senare sammanhang... 

Daniela Sörensen som Jasmine, Odette och Anastasia: Då du hade Kiara som ett tillägg, och Liz Callaway gjorde sångrösterna till alla fyra. 

Marsha Songcome som Odette och Anastasia: Då du hade samma karaktärer här som hos Daniela Sörensen och utav samma anledningar. Marsha dubbade dock redan Jasmine, så då tog jag bara de andra två. 

Stran Celin som Tigrinnan: Vet ej om hon har dubbat Angelina Jolie, men det tror jag dock inte... Men jag hade Tigrinnan som ett förslag då du hade Attina som ett tillägg, och båda har spelats av Kari Wahlgren. 

Och Sandra Kassman som General Milda Vilda: Hon är en karaktär från Lego-filmen 2, och hon spelades av Stephanie Beatriz som också spelade Mirabel Madrigal, som Sandra dubbade.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  1 januari 2024 kl. 22:47:33Precis. ;)

Och jag tänker såklart när exakt barnkaraktärerna kan bli dubbade, då du förmodligen säger vilket år eller om de var i senare sammanhang...

Daniela Sörensen som Jasmine, Odette och Anastasia: Då du hade Kiara som ett tillägg, och Liz Callaway gjorde sångrösterna till alla fyra.

Marsha Songcome som Odette och Anastasia: Då du hade samma karaktärer här som hos Daniela Sörensen och utav samma anledningar. Marsha dubbade dock redan Jasmine, så då tog jag bara de andra två.

Stran Celin som Tigrinnan: Vet ej om hon har dubbat Angelina Jolie, men det tror jag dock inte... Men jag hade Tigrinnan som ett förslag då du hade Attina som ett tillägg, och båda har spelats av Kari Wahlgren.

Och Sandra Kassman som General Milda Vilda: Hon är en karaktär från Lego-filmen 2, och hon spelades av Stephanie Beatriz som också spelade Mirabel Madrigal, som Sandra dubbade.
Okej, dock var det live-action Jasmine som hon dubbade.

I vilka filmer har Kari Wahlgren dubbat Tigrinnan?

Okej, jag har inte sett Lego Filmen 2 ännu, utan bara första filmen, så det var nog därför jag inte kände till karaktären.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 januari 2024 kl. 22:54:50Okej, dock var det live-action Jasmine som hon dubbade.

I vilka filmer har Kari Wahlgren dubbat Tigrinnan?

Okej, jag har inte sett Lego Filmen 2 ännu, utan bara första filmen, så det var nog därför jag inte kände till karaktären.
Skulle då kanske passa som den tecknade, också... 

Kari Wahlgren är egentligen en av de engelska rösterna. Hon var Tigrinnan i Kung Fu Panda: Legends of Awesomeness och Kung Fu Panda: Secrets of the Scroll. (Osäker om den andra nämnda dubbades, dock...) 

Skokaka

Nina Gunke:
Björnligans mamma

Sissel Kyrkjebø:
Barbie

Lawrence Mackrory:
Snurre Sprätt

Tindy Laville och Ina Lindgren:
Bonnie

Olle Cardell:
Christoffer Robin

Görel Crona:
Marian

Grynet Molvig:
Änkan Tweed

Tuvalisa Ramgström:
Cecilia Nuthatch

Leo Hallerstam:
Som ung: Miles "Tails" Prower
Som vuxen: Snurre Sprätt

MOA

Citat från: Skokaka skrivet  1 januari 2024 kl. 23:25:21Leo Hallerstam:
Han är så lik sin far

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  1 januari 2024 kl. 23:25:21Nina Gunke:
Björnligans mamma

Sissel Kyrkjebø:
Barbie

Lawrence Mackrory:
Snurre Sprätt

Tindy Laville och Ina Lindgren:
Bonnie

Olle Cardell:
Christoffer Robin

Görel Crona:
Marian

Grynet Molvig:
Änkan Tweed

Tuvalisa Ramgström:
Cecilia Nuthatch

Leo Hallerstam:
Okej, då ska vi se...

- Barbie av samma orsak som att jag hade Tummelisa? (d.v.s. Jodi Benson)

- Tindy, Ina och Olle (alla tre från "Kokobäng" 2020-2022, förresten) för att jag hade med flick & pojk-karaktärer i mina inlägg? (gissar att du syftar på Bonnie ur Toy Story 3 & 4)

- Marian för att jag hade med Bambis Mamma i mitt inlägg och båda gjorts av Monica Nordquist?

- Änkan Tweed för att jag hade med Ella-Maj i mitt inlägg och båda gjorts av Jeanette Nolan?

- Snurre Sprätt hos Leo Hallerstam för att Staffan Hallerstam gjort honom vid ett tillfälle?

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  1 januari 2024 kl. 23:31:16Han är så lik sin far
Vilken kan bevisas i 2020-års omdubbning av DuckTales på Disney+, Staffan Hallerstam gjorde Knattarnas röst i MediaDubbs originaldubbning medans hans son Leo Hallerstam gjorde Knattarna i omdubbningen.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 januari 2024 kl. 23:33:52Okej, då ska vi se...

- Barbie av samma orsak som att jag hade Tummelisa? (d.v.s. Jodi Benson)

- Tindy, Ina och Olle (alla tre från "Kokobäng" 2020-2022, förresten) för att jag hade med flick & pojk-karaktärer i mina inlägg? (gissar att du syftar på Bonnie ur Toy Story 3 & 4)

- Marian för att jag hade med Bambis Mamma i mitt inlägg och båda gjorts av Monica Nordquist?

- Änkan Tweed för att jag hade med Ella-Maj i mitt inlägg och båda gjorts av Jeanette Nolan?

- Snurre Sprätt hos Leo Hallerstam för att Staffan Hallerstam gjort honom vid ett tillfälle?

Precis. ;) Och ja, jag syftade på den Bonnie. Och Staffan Hallerstam var Snurre Sprätt i Videobolagets dubbningar och några utav Media Dubbs dubbningar. Kom även på att detta förslaget togs även upp långt tillbaks i tråden.

Nina Gunke som Björnligans mamma: Eftersom hon spelades av Margo Martindale, som också spelade Ulla Dunder från Bilar 3 som Nina dubbade.

Lawrence Mackrory som Snurre Sprätt: Okej, här fuskar jag lite grann eftersom Lawrence dubbade ju honom i Baby Looney Tunes. Men här så var ju Snurre ett barn, och jag tycker att Lawrence kunde funka rollen lika bra när Snurre är vuxen. Förresten, alla som dubbade småbarnsvarianterna av karaktärerna kunde passa som deras vuxna varianter också... Nåja, förutom Annica Smedius som Daffy, förstås...

Tuvalisa Ramgström som Cecilia Nuthatch: Eftersom du bara hade Rita som ett förslag, och både Hugo - djungeldjuret och Rex och hans vänner gjordes i 1993, så Tuvalisa kunde då göra rollen fint där.

Och Leo Hallerstam som Miles "Tails" Prower: Precis som Snurre Sprätt så dubbades Tails faktiskt också utav Staffan Hallerstam. Jag brukade komma på Leo hos småpojkar, kanske ett generiskt val, jag vet... Men därför tog jag denna gången förslag båda när han är vuxen och barn... MOA kom nog på detta först, dock. Då hon själv var inte helt förtjust i Staffans insats som Tails, nog för att han låter lite för gammal i rollen. Då kom hon på Leo. Detta är samma som med Knattarna, att både Staffan och Leo har dubbat dom.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 januari 2024 kl. 23:35:43Vilken kan bevisas i 2020-års omdubbning av DuckTales på Disney+, Staffan Hallerstam gjorde Knattarnas röst i MediaDubbs originaldubbning medans hans son Leo Hallerstam gjorde Knattarna i omdubbningen.
I den rollen låter han ju dessutom naturligare än sin pappa vars röst ju var bearbetad.