Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Sorgligatråden

Startat av Historielektions Soveren, 20 januari 2023 kl. 14:37:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

KurageDHH

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 december 2023 kl. 20:28:25Har du nya argument är du som sagt välkommen att skriva dessa i tråden om Barbie - men fanns det personer på forumet som tyckte som du och i synnerhet lika starkt som du, så borde de nog ha skrivit det redan i den tråden. :)
Frågan är bara varför gjordes den filmen? Med innehav av matriarkat mot patriarkat?
Innehav även av anti-male/manshat (som Ken-dockor blev behandlade som utstöta och skräp)?
Har Greta och Noah aldrig tänkt på konsekvenserna runt den filmen?

Lilla My

Citat från: KurageDHH skrivet  2 januari 2024 kl. 14:35:27Frågan är bara varför gjordes den filmen?
Varför görs någon film överhuvudtaget?

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet  2 januari 2024 kl. 14:56:20Varför görs någon film överhuvudtaget?
Tack vare självaste Walt Disney som gjorde saken möjlig 1923 och sedan drog världen med storm så pass mycket att han inspirerade andra till att starta sina egna filmföretag.  ;)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 januari 2024 kl. 15:15:24Tack vare självaste Walt Disney som gjorde saken möjlig 1923 och sedan drog världen med storm så pass mycket att han inspirerade andra till att starta sina egna filmföretag.  ;)
Du är helt fel på det om du tror att Walt Disney skapade Hollywood och film branschen. 

Bara för att det mesta filmmaterialet från filmens ungdom inte finns kvar idag för att det brann upp eller helt enkelt inte bevarades betyder ju det är ju inte att det inte fanns.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 januari 2024 kl. 16:07:28Du är helt fel på det om du tror att Walt Disney skapade Hollywood och film branschen.

Bara för att det mesta filmmaterialet från filmens ungdom inte finns kvar idag för att det brann upp eller helt enkelt inte bevarades betyder ju det är ju inte att det inte fanns.
Jag tror du missförstod min poäng, det är klart jag vet att Walt Disney inte startade Hollywood, jag menade bara att han var först i världen att skapa familjeunderhållning för alla åldrar, och efter det har även andra inspirerats av honom och tagit efter honom genom att starta sina egna filmbolag (t.ex. Warner Bros skapade Looney Tunes 1930 efter hans kortfilmer med Musse Pigg samt Trollkarlen Från Oz från 1939 skapad av MGM som var världens första ICKE-Disney-producerade familjefilm, även efter hans död har t.ex. Don Bluth och DreamWorks startat sina egna företag), det var min poäng.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 januari 2024 kl. 12:47:00Ja, när detta väl blir av ska det bli väldigt kul, för det ett spännande projekt.
Av naturliga skäl blir den svenska produktionen lite mer "välgjord" sett till de norska och danska produktionerna där jag har begränsade resurser.

Jag har letat lite bland teatergrupper och teaterföreningar efter "Disneyröster" och jag kommer hela tiden tillbaka till mitt lilla gäng med rutinerade dubbare som man kan höra på tex Youtube.
Slutprodukten kan påminna om de Musiksago-produktioner Monica Forsberg producerade innan hon skrev Kontrakt direkt med Disney.
Ja, det ska bli mycket spännande och intressant med dubbning av Kalle Anka och hans vänner önskar god jul. Men först måste vi ju få bildmaterialet klart, och där är det största dilemmat de tre sekvenser som vi bara har tillgång till i svartvit form och som skulle behöva färgläggas för att det inte ska bli alltför iögonfallande.

Det handlar alltså om inledningen och Walt Disneys introduktion, Benjamin Syrsas introduktion till Jultomtens verkstad och slutligen Musse Piggs pianointroduktion till "Ser du stjärnan i det blå?" som länge varit bortklippt. Walt Disneys introduktion ska nog gå att få till helt okej via automatisk färgläggning, men då de AI-verktyg som erbjuder färgläggning är tränade på fotografier fungerar det betydligt sämre med tecknat material - där blir resultatet inte godtagbart, utan något annat måste tas till...

När det gäller norska går det nog om det kniper att låta en del svenskar tala norska - även om det förstås inte blir lika bra som med "äkta" norrmän inbillar jag mig att många svenskar ska kunna tala norska good enough om de får ett norskt manus framför sig. Jag vet inte om jag har för höga tankar om mig själv nu, men jag tror faktiskt att jag skulle kunna tala norska ganska bra om jag fick ett norskt manus att läsa från. Det är väl kanske framförallt ett alternativ vid de svårare och mer speciella rösterna, som kan vara svåra att hitta norrmän som klarar av (för oss som inte känner halva Norge)...

Men danska är ju svårare, för där lär det nog inte finnas så många svenskar som kan uttala danska godtagbart. Möjligtvis att en del skåningar kanske kan få till ett hyfsat danskt uttal, men det är nog inte så jättemånga som lyckas med det tillräckligt väl för att "lura" danskar. Så där behöver man nog hitta "äkta" danskar för att det ska bli bra.

gstone

gstone

Den sorgligaste saken som hände föra året Kankse vara att Önskan floppade 😢

Det var ju också strejken och Per Myrbergs död.

Men Strejken är löst och Per Myberg var väldigt gamla.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  6 januari 2024 kl. 12:59:54Den sorgligaste saken som hände föra året Kankse vara att Önskan floppade 😢

Det var ju också strejken och Per Myrbergs död.

Men Strejken är löst och Per Myberg var väldigt gamla.
Om det är till någon tröst så fick iallafall Önskan nomineringar, bland annat en sådan av Golden Globe.  :)

Steffan Rudvall

Problemet med Önskan är att den tydligen är för mycket Disney så pass mycket så att folk tror att handlingen är skriven av AI. 

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 januari 2024 kl. 12:08:35Problemet med Önskan är att den tydligen är för mycket Disney så pass mycket så att folk tror att handlingen är skriven av AI.
Är folk dumma o huvudet ?😡😒

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 januari 2024 kl. 12:08:35Problemet med Önskan är att den tydligen är för mycket Disney så pass mycket så att folk tror att handlingen är skriven av AI.
Vad är Al?

Jag tycker filmen har allt en Disneyfilm ska ha trots att den på intet sätt är perfekt och felfri, liksom med många av Disneys filmer, och med många amerikanska storfilmer överlag.

Bambi, Alice i Underlandet och Törnrosa fick också dåligt mottagande när de väl kom, den förstnämnda ansågs för otäck med gevärsskott och Bambis mamma dödats och jägare anklagade skaparna för att de fick dem att framstå som skurkar, den andrenämnda fick mottagande av att kvalitén var mer i klass med Disneys kortfilmer än deras långfilmer och som om inte det vore nog så blev den ordentligt sågad av fans av böckerna samt brittiska kritiker genom att de tyckte Disney hade förstört en brittisk litteratur genom att amerikanisera den och till skillnad från Disneys övriga filmer fick den inga nypremiärer innan 1970-talet utan visades istället på TV, den tredjenämnda mottogs för att den var för lik Snövit och Askungen... (ironiskt då Walt kämpade med att inte publicera dessa filmer), även Lady och Lufsen fick dåligt mottagande även om den till skillnad från de förstnämnda tjänade in en stor summa pengar, men med tiden har de blivit alltmer populära och är idag ansedda som riktiga Disneyklassiker.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 januari 2024 kl. 12:19:03Vad är Al?
Artificiell intelligens det vill säga maskininlärning att AI letar runt på internet eller får material som den tränar sig på för att sedan själv kunna kopiera eller skapa nytt material. Folk menar alltså att Önskan är så pass mycket Disney att det verkar som att en AI har tagit det som är typiskt för Disneyfilmer och lagt ihop det och sedan gjort det till Önskan.