Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Barbie (spelfilm, 2023)

Startat av Disneyfantasten, 28 april 2022 kl. 19:56:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Citat från: KurageDHH skrivet 13 januari 2024 kl. 23:21:03Troligen är Kurage uppenbarligen hatad av många pga seriens kvalite. Jag skulle vilja gå in debatten för att försvara serien och be hatarna att backa.
Precis så då kan det finnas folk som gör det här. ::)

Elios

Citat från: Lilla My skrivet  3 januari 2024 kl. 17:17:37Har nu äntligen sett den. Den var sååå bra! Grät som ett barn flera gånger :-*
Var det något sorgligt? 

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 14 januari 2024 kl. 15:04:47Var det något sorgligt?
Inte sorgligt i sig, men den var fin. Det fanns mycket i Barbie som hyllade kvinnor på olika sätt och de berörde mig - antagligen för att jag själv är född kvinna. Inte bara kvinnor, den hyllar livet. Den har vissa scener som bara berör, det här var en av dem, gråter varje gång:

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 14 januari 2024 kl. 16:06:16Inte sorgligt i sig, men den var fin. Det fanns mycket i Barbie som hyllade kvinnor på olika sätt och de berörde mig - antagligen för att jag själv är född kvinna. Inte bara kvinnor, den hyllar livet. Den har vissa scener som bara berör, det här var en av dem:

Håller med om att den är riktigt fin scen. 
Hade velat gifta mig med en sån underbar kvinna. Älskar med sånt man hyllar kvinnorna.  ;D

MOA

Citat från: Elios skrivet 14 januari 2024 kl. 16:10:35Håller med om att den är riktigt fin scen.
Hade velat gifta mig med en sån underbar kvinna. Älskar med sånt man hyllar kvinnorna.  ;D
Elios & Barbie ska gifta sig(Kurage har nog inga känslor för den scenen)

KurageDHH

Citat från: Lilla My skrivet 14 januari 2024 kl. 00:41:241 - För att Barbie är ett kul concept att göra en film om. Det finns så otroligt mycket fakta om Barbie-dockan igenom historien, mycket som de får in i filmen på ett kul sätt utan att vara en ren dokumentär.

2 - För att feminism fortfarande behövs år 2024 och filmer som lyfter kvinnor på olika sätt alltid är behövliga.

3 - För att ta något så stereotypt som Barbie och lägga en twist på det. Barbie-dockan har länge setts som en väldigt stereotypisk docka som klankar ned på kvinnor och är en negativ förebild för dem. Å andra sidan har Barbie också varit så gott som alla yrken som finns och alla hudfärger som finns och kan ses som en feministisk ikon, i och med att hon är huvudperson i sitt egna liv. Dessa två motpoler möter varandra i filmen på ett väldigt fint sätt - i Barbies värld är hon drottning, äger allt och tror sig ha räddat världen från kvinnoförtryck. I den verkliga världen är det annorlunda och Barbie behandlas som en förtryckande symbol.

4 - För att ge Ken en egen historia vid sidan av Barbie. Medan hon upptäcker verkliga världen på ett sätt upptäcker han den på ett annat. Han anser att han räddat Barbie-världen genom att göra den till ett patriarkat och äntligen få huvudrollen, medan Barbie kämpar med sina egna problem. I slutändan inser de båda att de varken vill ha något av de extrema - Barbie ber till och med om ursäkt till Ken för att hon har åsidosatt honom, och han får inse att hon inte vill vara tillsammans med honom.

Så, nu har jag gett fyra snabba tankar till varför filmen gjordes. Kan hitta mer om du skulle fråga igen.
Svar på 1 - Du menar en sunkig koncept?

Svar på 2 - Jag har inga problem med feminism, men då skall det helst ha en bra story och inte en enda spår av anti-male som den här faktiskt har.

Svar på 3 och 4 - Det är det som gör filmen till ett helv*te som aldrig borde ha gjorts! 😡

Barbieland/Kendom är patetiska propagandavärldar

Steffan Rudvall

Citat från: KurageDHH skrivet 15 januari 2024 kl. 15:09:06Svar på 1 - Du menar en sunkig koncept?

Svar på 2 - Jag har inga problem med feminism, men då skall det helst ha en bra story och inte en enda spår av anti-male som den här faktiskt har.

Svar på 3 och 4 - Det är det som gör filmen till ett helv*te som aldrig borde ha gjorts! 😡

Du har framfört din åsikt om filmen alla på forumet vet vad du tycker om den. Let's just agree to disagree och så är det slut med det.

MOA

Citat från: KurageDHH skrivet 15 januari 2024 kl. 15:09:06Svar på 1 - Du menar en sunkig koncept?

Kendom Kondom, tänk om nästa film handlar om Barbies barn

Elios

Citat från: MOA skrivet 14 januari 2024 kl. 16:36:54Elios & Barbie ska gifta sig(Kurage har nog inga känslor för den scenen)
Lägg av. Menar inte så utan Margot Robbie. 

MOA

Lilla My

1 - Individuellt vad som är "sunkigt" eller ej. Jag anser inte att det är ett sunkigt koncept. Du gör det. Agree to disagree.

2 - Det finns inget "anti-male" i Barbie-filmen. Hade filmen varit "anti-male" skulle den antingen inte involverad män ö.h.t. eller så skulle den behandlat precis alla män som våldsaktivister och automatiska våldtäktsmän utan hjärna, som alla kvinnor i filmen sedan kan "vinna över" och besegra. Ken har precis lika mycket screen time och är en lika utvecklad karaktär som Barbie är, och hans rivalitet ligger ju absolut gentemot resten av alla Ken's och inte Barbie. Även Allan är en mångsidig karaktär som har en personlighet som skiljer sig från Ken. Bara för att filmen väljer att lyfta åsikten "patriarkat kanske inte är lösningen på alla våra problem" och ha kvinnor i fokus gör inte filmen till "utrota alla män!"-propaganda som du verkar ha snöat dig in på.

Det sista två punkterna har du inget motargument på ens. Vad i det jag sa gör filmen till "ett helvete"?

KurageDHH

Citat från: Lilla My skrivet 16 januari 2024 kl. 05:33:032 - Det finns inget "anti-male" i Barbie-filmen. Hade filmen varit "anti-male" skulle den antingen inte involverad män ö.h.t. eller så skulle den behandlat precis alla män som våldsaktivister och automatiska våldtäktsmän utan hjärna, som alla kvinnor i filmen sedan kan "vinna över" och besegra. Ken har precis lika mycket screen time och är en lika utvecklad karaktär som Barbie är, och hans rivalitet ligger ju absolut gentemot resten av alla Ken's och inte Barbie. Även Allan är en mångsidig karaktär som har en personlighet som skiljer sig från Ken. Bara för att filmen väljer att lyfta åsikten "patriarkat kanske inte är lösningen på alla våra problem" och ha kvinnor i fokus gör inte filmen till "utrota alla män!"-propaganda som du verkar ha snöat dig in på.
Den här recensenten verkar dock hävda (som jag) att det är anti-male:
dailysceptic.org/2023/07/19/barbie-is-a-deeply-anti-man-movie-in-which-every-male-character-is-either-an-idiot-bigot-or-loser/

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Lilla My

Citat från: KurageDHH skrivet 16 januari 2024 kl. 08:11:00Den här recensenten verkar dock hävda (som jag) att det är anti-male:
dailysceptic.org/2023/07/19/barbie-is-a-deeply-anti-man-movie-in-which-every-male-character-is-either-an-idiot-bigot-or-loser/
The Daily Sceptic är en alt-höger blogg som bl.a. har spridit falsk information om Covid-19 och förnekande av klimatförändringar. Så om du ursäktar kommer inte ta deras åsikter om Barbie så seriöst. ::)

Daniel Hofverberg

Idag har årets Oscarsnomineringar inför Oscarsgalan offentliggjorts, och till min stora förvåning har Barbie nominerats till både bästa film, bästa manus efter förlaga, bästa manliga biroll, bästa kvinnliga biroll, bästa originalsång (två sånger), bästa scenografi och bästa kostym. :)
https://abc.com/shows/oscars/news/nominations/oscar-nominations-2024-list