Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 januari 2024 kl. 19:22:33Jag har helt nyligen fått tag på en dansk julkalender från 2003 i en svensk DVD-utgåva som jag inte ens visste fanns. Det finns en sida här om de svenska rösterna:
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/jesusochjosefine/

Där ställs frågan
Jag gissar att det är Oliver Åberg som gör rösten till Jesus. Han står nämligen som andra namn (efter Sandra Kassman) på omslagets baksida i en uppräkning av de viktigaste svenska rösterna, men han finns inte med i Daniels lista. Det är väl troligt att titelrollerna står först i en sån uppräkning?

Eftertexterna på DVD:erna anger tyvärr bara rösterna i grupp.

Jesus & Josefine-front.jpg

Jesus & Josefine-back.jpg
Helen Sjöholm! Vilken budget den där dubbningen måste haft, nu blev detta väldigt intressant

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  2 januari 2024 kl. 21:35:15Helen Sjöholm! Vilken budget den där dubbningen måste haft, nu blev detta väldigt intressant
Varför skulle den ha haft det? Alla dubbar ju för kollektivavtalets minimilöner.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  2 januari 2024 kl. 21:35:15Helen Sjöholm! Vilken budget den där dubbningen måste haft, nu blev detta väldigt intressant
Helen Sjöholm har ju varit med i flera dubbningar även efter att hon slagit igenom på allvar. Jag är övertygad om att även hon dubbat för kollektivavtalets minimilöner, men även kända artister behöver ju ibland extraknäck när de inte haft andra uppdrag.

Frilansare har ju trots allt sällan uppdrag oavbrutet, och har Helen inga teaterpjäser/musikaler som pågår just nu behöver hon ju tjäna pengar på något sätt så att hon klarar sig ekonomiskt.
(Okej, nu är jag övertygad om att hon tjänat tillräckligt så att hon har en hyfsat stor buffert, men likväl vill ju de flesta inte ta av sparpengar om de inte måste utan vill ju gärna få in mer pengar än vad som går ut)

Sen var hon ju med i väldigt många Köpenhamns-baserade dubbningar under 1990-talet, men det är ju en annan femma då det huvudsakligen var innan hon slog igenom på allvar genom Kristina från Duvemåla 1995 och framåt.

A

Citat från: Lilla My skrivet 25 december 2023 kl. 20:18:16Vem? Var? Va?

Själv ÄLSKADE jag årets Trolltider, allt som ni klagar på gillar jag av olika anledningar. :-*
Strunta i det, den teorin mot bevisades

Lilla My

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 januari 2024 kl. 19:22:33Jag har helt nyligen fått tag på en dansk julkalender från 2003 i en svensk DVD-utgåva som jag inte ens visste fanns. Det finns en sida här om de svenska rösterna:
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/jesusochjosefine/
Den kvinnliga sångerskan i den svenska dubbningen av signaturmelodin kan inte vara någon annan än Helen Sjöholm. Men vem är den manlige sångaren?

Det finns även en långfilm som är en fortsättning eller uppföljare på julkalendern om Jesus & Josefine, nämligen Oskar & Josefine. Enligt smdb har den visats fyra gånger på SVT1 och Barnkanalen mellan åren 2008 och 2010. Men var den då textad eller dubbad till svenska? Daniel, om du inte vet på rak arm kanske du vid tillfälle kan beställa studiekopia och undersöka saken?

Långfilmen finns för övrigt utgiven på DVD i Danmark, Norge och Tyskland, men någon svensk DVD-utgåva har jag inte kunnat hitta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 januari 2024 kl. 11:41:06Den kvinnliga sångerskan i den svenska dubbningen av signaturmelodin kan inte vara någon annan än Helen Sjöholm. Men vem är den manlige sångaren?
Jag instämmer att den kvinnliga leadsångaren utan tvekan måste vara Helen Sjöholm.

Den manliga sångaren är jag lite mer osäker på. Men om vi antar att det är någon av de crediterade skådespelarna (*), så var min första tanke Joakim Jennefors. Jag är inte alls säker, men jag tycker att den manliga sångaren har en likhet med hans röst.
(*): Särskilt för en TV-dubbning känns det väl lite väl oekonomiskt att betala någon för en timmes arbete för en sånginspelning som inte lär ha tagit mer än fem minuter...

Det är väl heller inte så många andra av de manliga skådespelarna på creditlistan som har bra sångröst...? Okej, Anders Öjebo vet vi ju har bra sångröst, men han är det absolut inte.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 januari 2024 kl. 11:41:06Det finns även en långfilm som är en fortsättning eller uppföljare på julkalendern om Jesus & Josefine, nämligen Oskar & Josefine. Enligt smdb har den visats fyra gånger på SVT1 och Barnkanalen mellan åren 2008 och 2010. Men var den då textad eller dubbad till svenska? Daniel, om du inte vet på rak arm kanske du vid tillfälle kan beställa studiekopia och undersöka saken?

Långfilmen finns för övrigt utgiven på DVD i Danmark, Norge och Tyskland, men någon svensk DVD-utgåva har jag inte kunnat hitta.
Intressant, den långfilmen har helt gått mig förbi - jag har sett julkalendern två gånger på SVT (för många år sen), men inte ens hört talats om att det producerats en långfilm som uppföljare... :-[

Nästa gång jag ska beställa studiekopior från KB, så ska jag absolut beställa studiekopia av någon av SVT-sändningarna, och kolla upp om den var dubbad eller textad. :)

Jag gissar att den var i textad originalversion, då Svensk Mediedatabas bara uppger originalskådespelare och inte nämner något om svenskt tal i någon av tablåbeskrivningarna - men samtidigt känns det ju lite ologiskt att inte dubba filmen när man nu dubbade serien...

Jag hittar heller inget som tyder på att Oskar och Josefine ska ha släppts på DVD i Sverige. Enligt baksidan på den danska och norska DVD-utgåvan verkar ingen av dem heller ha varken svenskt tal eller text, trots att de är utgivna av Svensk Filmindustri.

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 januari 2024 kl. 11:41:06Den kvinnliga sångerskan i den svenska dubbningen av signaturmelodin kan inte vara någon annan än Helen Sjöholm. Men vem är den manlige sångaren?

Det finns även en långfilm som är en fortsättning eller uppföljare på julkalendern om Jesus & Josefine, nämligen Oskar & Josefine. Enligt smdb har den visats fyra gånger på SVT1 och Barnkanalen mellan åren 2008 och 2010. Men var den då textad eller dubbad till svenska? Daniel, om du inte vet på rak arm kanske du vid tillfälle kan beställa studiekopia och undersöka saken?

Inget ljudklipp eller något?

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet 15 januari 2024 kl. 13:21:04Inget ljudklipp eller något?
Jovisst. Det är också möjligt att hela kalendern kommer upp på Archive inom en snar framtid...

Erika

Tycker den manlige sångaren är kusligt lik Tommy Nilsson.

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 januari 2024 kl. 14:50:54Jovisst. Det är också möjligt att hela kalendern kommer upp på Archive inom en snar framtid...

Ingen tvekan om att det där är Tommy Nilsson.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 15 januari 2024 kl. 15:03:48Tycker den manlige sångaren är kusligt lik Tommy Nilsson.
Jag tänkte samma tanke, men han står ju inte med på creditlistan...?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 januari 2024 kl. 15:09:23Jag tänkte samma tanke, men han står ju inte med på creditlistan...?
Det är ju hans röst i alla fall, men det är väl inte enklare än att han spelat in det i samband med något annat. Han dubbade ju en hel del förr.

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 januari 2024 kl. 14:50:54Jovisst. Det är också möjligt att hela kalendern kommer upp på Archive inom en snar framtid...

Helen Sjöholm & Tommy Nilsson, tror inte att jag hört dom i något tidigare