Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 januari 2024 kl. 17:27:58Hon har det, till exempel i Gadget och på senare år kan hon också ha gjort det eftersom att KM Studio flyttade sin dubbningsverksamhet till Stockholm.Det skulle väl dock behövas två röstskådespelare till om ingen av elefanterna skulle dela. För det är ju fyra elefanter plus dumbos mamma.
Hon var även med i Herkules, Lånarna, m.fl.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 januari 2024 kl. 18:35:30Var har du fått för dig det om man nu får fråga? Jag jobbar ju på daglig verksamhet.
Är du personal på en daglig verksamhet eller missförstår jag kanske? För daglig verksamhet är väl mer att man kan få uttrycka sina intressen ? 

Disneyfantasten

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 januari 2024 kl. 18:40:22Är du personal på en daglig verksamhet eller missförstår jag kanske? För daglig verksamhet är väl mer att man kan få uttrycka sina intressen ?
Jag är brukare alltså deltagare på min verksamhet, där har du svaret.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 januari 2024 kl. 17:27:58Hon har det, till exempel i Gadget och på senare år kan hon också ha gjort det eftersom att KM Studio flyttade sin dubbningsverksamhet till Stockholm.Det skulle väl dock behövas två röstskådespelare till om ingen av elefanterna skulle dela. För det är ju fyra elefanter plus dumbos mamma.
Dessutom så borde man återanvända Hans Lindgren, John Harryson, Charlie Elvegård och Gunnar Ernblad till sina roller här istället för att byta ut dem, framförallt borde man återanvända Doreen Dennings manus och framförallt sångtexter i den dubbningen istället för att skriva nya.

Sen borde man också ha låtit Hans Josefsson dubba Cirkusdirektören eftersom han ändå redan befann sig i studion och spelade Nyhetsutroparen.

I Taran och Den Magiska Kitteln borde man ha låtit Olof Thunberg och John Harryson reprisera sina roller i omdubbningen eftersom rösterna där inte var särskilt lyckade.

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 januari 2024 kl. 17:13:45Vad exakt menar du med jobbet? Du har inte nämnt att du jobbar någonstans trodde du sysslade med olika projekt runt dubbningar och Disney
Daglig verksamhet ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 januari 2024 kl. 17:27:58Hon har det, till exempel i Gadget och på senare år kan hon också ha gjort det eftersom att KM Studio flyttade sin dubbningsverksamhet till Stockholm.
Inte så mycket som jag trodde

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 19 januari 2024 kl. 19:04:04Inte så mycket som jag trodde
Hon medverkade i många KM-dubbningar med start 1997.

Även många andra som egentligen inte är KM-dubbare har sedan andra halvan av 1990-talet kommit att dubba mycket där, t.ex. Johan Hedenberg, Nick Atkinson, Niclas Wahlgren, Louise Raeder, Anton Olofsson Raeder, Andreas Nilsson, med flera.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 januari 2024 kl. 18:45:20Dessutom så borde man återanvända Hans Lindgren, John Harryson, Charlie Elvegård och Gunnar Ernblad till sina roller här istället för att byta ut dem, framförallt borde man återanvända Doreen Dennings manus och framförallt sångtexter i den dubbningen istället för att skriva nya.
Just att Hans Lindgren inte är med i deras omdubbning av Dumbo även fast han ju dubbade hyfsat mycket för KM tycker jag är lite konstigt. Han borde ju vara ett självklart val utifrån originalrösten men också eftersom att han faktiskt gjort rollen tidigare.

Kan det må hända vara så att man har fått direktiv om att försöka få den nya dubbningen så långt ifrån den tidigare som möjligt?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 januari 2024 kl. 19:11:57Just att Hans Lindgren inte är med i deras omdubbning av Dumbo även fast han ju dubbade hyfsat mycket för KM tycker jag är lite konstigt. Han borde ju vara ett självklart val utifrån originalrösten men också eftersom att han faktiskt gjort rollen tidigare.

Kan det må hända vara så att man har fått direktiv om att försöka få den nya dubbningen så långt ifrån den tidigare som möjligt?
Isåfall är det ett idiotiskt beslut, att avstå från en dubbning av Doreen Denning när man ska göra en omdubbning av en sådan dubbning är bland det stolligaste man kan göra. (funkade dock med Taran och Den Magiska Kitteln)

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 januari 2024 kl. 19:11:57Just att Hans Lindgren inte är med i deras omdubbning av Dumbo även fast han ju dubbade hyfsat mycket för KM tycker jag är lite konstigt. Han borde ju vara ett självklart val utifrån originalrösten men också eftersom att han faktiskt gjort rollen tidigare.

Ja, jag misstänker faktiskt det. Inte minst kan man ju misstänka att de fått direktiv att sångtexterna inte får ha någon likhet med 1972 års sångtexter, just för att det känns som att Monica Forsberg har nästan fått vrida och vända på sig själv för att få ihop sångtexterna med diverse mer eller mindre konstlade lösningar...

Annars känns det ju som att sannolikheten vore ganska stor att flera översättare oberoende av varandra logiskt sett borde översätta "When I see an elephant fly" med "Den dagen en elefant flög", så att den nya texten hamnat så pass långt ifrån kan man ju misstänka kan tyda på att de fått direktiv att inte efterlikna 1972 års dubb.
(Men varför kan man i så fall verkligen fråga sig...?)

Lillefot

Idag hände något som jag aldrig har varit med om förut... nämligen att Filmstadens försäljningsystem låg helt nere. Vilket medförde att det var helt omöjligt att köpa vare sig dricka, popcorn eller godis. :(

Det tar viseerligen inte lång tid att gå till nörmaste butik och köpa em dricka, men då blir det säkert omständigt med biljettkontrollen.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 20 januari 2024 kl. 12:05:09Idag hände något som jag aldrig har varit med om förut... nämligen att Filmstadens försäljningsystem låg helt nere. Vilket medförde att det var helt omöjligt att köpa vare sig dricka, popcorn eller godis. :(

Det tar viseerligen inte lång tid att gå till nörmaste butik och köpa em dricka, men då blir det säkert omständigt med biljettkontrollen.
Ja, tyvärr ligger Filmstadens boknings- och försäljningssystem nere på alla biografer i landet (d.v.s. alla biografer som går via Filmstaden, vilket alltså innebär biografer ägda av Filmstaden, Svenska Bio och Cinemascenen; vilket ju innebär en stor majoritet av alla biografer i Sverige) - verkar bero på en ransomware-attack mot leverantören Tieto.

Hade du turen att du redan hade köpt biljetter i alla fall? För jag har tänkt att gå på bio idag eller imorgon, men det går ju inte så länge det här pågår då det tydligen inte ens ska gå att köpa biljetter på plats på biografen... :(

Mathilda Gustafsson

Citat från: Lillefot skrivet 20 januari 2024 kl. 12:05:09Idag hände något som jag aldrig har varit med om förut... nämligen att Filmstadens försäljningsystem låg helt nere. Vilket medförde att det var helt omöjligt att köpa vare sig dricka, popcorn eller godis. :(

Man får väl inte ha med sig egna snacks och drickor längre

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2024 kl. 12:14:00Ja, tyvärr ligger Filmstadens boknings- och försäljningssystem nere på alla biografer i landet (d.v.s. alla biografer som går via Filmstaden, vilket alltså innebär biografer ägda av Filmstaden, Svenska Bio och Cinemascenen; vilket ju innebär en stor majoritet av alla biografer i Sverige) - verkar bero på en ransomware-attack mot leverantören Tieto.

Hade du turen att du redan hade köpt biljetter i alla fall? För jag har tänkt att gå på bio idag eller imorgon, men det går ju inte så länge det här pågår då det tydligen inte ens ska gå att köpa biljetter på plats på biografen... :(
Ja, jag köpte mina biljetter i mitten av veckan, för Bamse och världens minsta äventyr. Och det gick fortfarande att komma in, men det hjälper så klart inte för de som ville eller kunde boka först idag.

Hur som helst får vi hoppas att överleverantören får bukt med incidenten så fort de kan. Hackerattacker är inte roliga, inte bara bekvämlighetsmässigt utan också en risk för säkerheten.
Men det är helt okej.

Lillefot

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 20 januari 2024 kl. 12:22:30Man får väl inte ha med sig egna snacks och drickor längre
Egentligen inte, men tjejen i biljettkontrollen sa att det går bra just idag pga omständigheterna.

Och även normalt så är min uppfattning att personalen inte bryr sig så länge man inte signalerar att man har med eget godis. Jag brukar alltid ta med lite extra snacks i ryggsäcken, och de har aldrig stoppat eller visiterat mig pga den.
Men det är helt okej.