Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Eurovision Song Contest

Startat av Experten, 2 juli 2012 kl. 07:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Ikväll var min absoluta favorit Italien, men de var ju utom tävlan så det ska bli mycket spännande att se hur det går för dem på lördag.

Av bidragen som tävlade ikväll var mina favoriter Schweiz, Israel (märk väl låten och inte landet), San Marino, Norge och till viss del Danmark.

Jag tycker det är synd att inte San Marino gick vidare, samtidigt som jag inte för mitt liv kan förstå hur Armeniens urusla låt kunde gå vidare... Men ändå ganska många bra som gick vidare, så man får väl vara tacksam att det inte slutade ännu värre.

Lite förvånansvärt att Israel gick vidare, när publiken på plats både applåderade och buade ut artisten (vilket jag tycker är taskigt mot den stackars artisten, som förstås inte är ansvarig för Israels politik och inte borde behöva stå till svars för landets regerings förehavanden).

Citat från: Jonas9881 skrivet  9 maj 2024 kl. 22:35:58Någon som vet varför man inte kan rösta idag på bidragen?
EBU har alltid gjort så att bara länder som medverkar i en semifinal kan rösta i just den semifinalen, och Sverige medverkade ju (utom tävlan) i tisdags. Det är en halvlogisk och halvmärklig idé för att minska "kompisröstning" på grannländer, genom att dela upp så att grannländer medverkar/tävlar i olika semifinaler - därav att det var Sverige, Finland och Island i tisdags samt Norge och Danmark ikväll (de ser alltså alltid till att grannländer är uppdelade ungefär hälften var i olika semifinaler, så att inte alla länder i närheten av varandra hamnar i samma semifinal).

Lite märklig logik, men tanken är alltså att om man bara kan rösta i den semifinal där man själv medverkar, så blir det hälften så mycket kompisröster på grannländer än annars...

Citat från: Will Siv skrivet  8 maj 2024 kl. 16:29:42Suprised att du gillade Irland :o
(utifrån vad du sagt tidigare verkade den inte vara "your type of song")
Hur så...? Jag uppskattar originella låtar - så länge det inte är för mycket åt hårdrockshållet eller rapp, vilket jag har svårt för. Och ingen kan ju påstå att Irland inte hade ett originellt bidrag... ;)

Jonas9881

Nu har vinnaren korats och det blev Schweiz som vann Eurovision song contest 2024.

Och Kroation samt Frankrike kom 2:a och 3:a.

Av dessa tyckte jag Frankrike, och tyckte väl personligen att det var fel som vann.

Men det var en bra tävling och spännande men förvånande att Finland fick så dåliga poäng då Finland nästan vann förra året Eurovision song contest.

Tyckte även att Ukraina var ett bra uppträdande som skulle få fler poäng enligt mig, och så åkte ett land ut i andra semifinalen (onsdagen) som jag tyckte var i top, men minns inte landet. Var en låt om hans pappa då han sjöng till honom på slutet av låten.

Vi får se vilket land som vinner nästa år, och om det blir så överlägset som i år, då Schweiz nästan fick alla 12:or.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

TonyTonka

Tycker det är lite skönt att Israel inte vann, hade blivit ett jävla liv om det hänt. Hoppas på ett mindre kontroversiellt ESC nästa år. xD
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 12 maj 2024 kl. 01:24:43Tycker det är lite skönt att Israel inte vann, hade blivit ett jävla liv om det hänt. Hoppas på ett mindre kontroversiellt ESC nästa år. xD
Demonstranter står fortfarande utanför arenan och svajar med palestinska flaggor så man undrar ju vad som hade hänt om Israel hade vunnit.

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 maj 2024 kl. 01:29:57Demonstranter står fortfarande utanför arenan och svajar med palestinska flaggor så man undrar ju vad som hade hänt om Israel hade vunnit.
Hur har det varit i Malmö under veckan? (jag frågar både dig och @Disneyfantasten)
- what.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Siv skrivet 12 maj 2024 kl. 01:43:13Hur har det varit i Malmö under veckan? (jag frågar både dig och @Disneyfantasten)
Inte normalt i alla fall, det har varit många demonstrationer både för och emot Israel. Men demonstrationstågen i samband med avstängda platser på grund av Eurovision har orsakat lite stök i stan.

Dessutom har polisen gått omkring på gatorna beväpnade med någon slags automatgevär som att de letade efter några slags terrorister när det bara var vanliga demonstranter och turister som gick omkring i stan.

Jag förstår ju att poliserna är därför att skapa trygghet men det får nog motsatt effekt när man ser de gå omkring så där med de vapen i händerna.

Daniel Hofverberg

Jag är mycket glad över att Schweiz vann - en mycket värdig vinnare, och en mycket bra låt. Efter att ha hört om alla låtar ikväll tyckte jag bäst om Schweiz och Italien, med Luxemburg, Frankrike och Tyskland därefter.

Kroatien var för all del inte dålig, men jag tyckte inte den var lika märkvärdig som tittarna som helhet verkar ha tyckt...

Citat från: TonyTonka skrivet 12 maj 2024 kl. 01:24:43Tycker det är lite skönt att Israel inte vann, hade blivit ett jävla liv om det hänt.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 maj 2024 kl. 01:29:57Demonstranter står fortfarande utanför arenan och svajar med palestinska flaggor så man undrar ju vad som hade hänt om Israel hade vunnit.
Ja, jag hann tänka precis samma tanke när nu Israel fick så oerhört många tittarröster - näst flest röster av tittarna, om jag inte räknat fel i hastigheten. Jag befarar att det hade blivit oerhört våldsamma upplopp om Israel hade vunnit...

Nog för att Israel utan tvekan hade en bra låt, men jag tror knappast att de hade kommit fullt så här bra till om inte tittarröstningen vore politiskt motiverad. Trots allt har ju många bland befolkningen i stort en tendens att vara väldigt svartvita, även i komplexa och invecklade frågor, så att många är antingen för eller emot Israel; inga gråskalor eller mellanting. Och med så många länder med i tävlingen märks de som är emot Israel knappt av, då de knappast lär rösta på alla länder utom ett flera gånger om, så att det därför istället märks tydligt med de som är för Israel som sannolikt har röstat mängder av gånger på samma bidrag oavsett vad de tyckte...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 maj 2024 kl. 01:51:05Dessutom har polisen gått omkring på gatorna beväpnade med någon slags automatgevär som att de letade efter några slags terrorister när det bara var vanliga demonstranter och turister som gick omkring i stan.

Jag förstår ju att poliserna är därför att skapa trygghet men det får nog motsatt effekt när man ser de gå omkring så där med de vapen i händerna.
Aj då, det låter obehagligt - jag skulle då bli skiträdd om jag såg poliser gå omkring med automatvapen synliga på öppen gata...

Jonas9881

Jag märkte när programmet nästan var slut så fick han pokalen av Loreen och då tänkte jag om det är samma pokal som hon fick förra året eller om det görs nya för varje vinnare.

Och sedan komiskt så krossar han foten så den går sönder och då bör dom antingen laga den eller göra en ny, Loreen hade den i 1 år och han klarade inte ha den i 10 minuter utan att den gick sönder.

Vet inte om någon här eller tv-tittarna märkte det men man såg foten på marken och sedan var den borta och sedan såg jag inte pokalen längre så kanske började dom laga den.

Ja det var iallafall sorgligt för vinnaren att ta sönder den men roligt för oss tittare iallafall att det händer något ovanligt.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Will Siv

- what.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 12 maj 2024 kl. 10:59:27Jag märkte när programmet nästan var slut så fick han pokalen av Loreen och då tänkte jag om det är samma pokal som hon fick förra året eller om det görs nya för varje vinnare.

Och sedan komiskt så krossar han foten så den går sönder och då bör dom antingen laga den eller göra en ny, Loreen hade den i 1 år och han klarade inte ha den i 10 minuter utan att den gick sönder.

Vet inte om någon här eller tv-tittarna märkte det men man såg foten på marken och sedan var den borta och sedan såg jag inte pokalen längre så kanske började dom laga den.

Ja det var iallafall sorgligt för vinnaren att ta sönder den men roligt för oss tittare iallafall att det händer något ovanligt.
Det är inte samma pokal utan varje vinnare för en egen men det är förra årets vinnare som lämnar över den.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 12 maj 2024 kl. 13:34:35Det är inte samma pokal utan varje vinnare för en egen men det är förra årets vinnare som lämnar över den.
Okej, synd ändå att det första han gjorde var att krossa den.

Men dom försöker säkert att laga den efter han var oförsiktig med den.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 12 maj 2024 kl. 13:36:21Okej, synd ändå att det första han gjorde var att krossa den.

Men dom försöker säkert att laga den efter han var oförsiktig med den.
Tror du inte han får en ny? De borde väl ha någon reserv jag menar det står ju bara Eurovision 2024 och inget namn så det borde ju vara lätt att ersätta.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 12 maj 2024 kl. 13:37:11Tror du inte han får en ny? De borde väl ha någon slags reserv jag menar det står ju trots allt Eurovision 2024 och inget namn eller liknande så det borde ju vara lätt att ersätta.
Det är jag inte alls säker på, då dom inte tänker "om vinnaren krossar den samma kväll/natt så kommer vi ha en i reserv".

Då jag bara vet att det har hänt en gång, alltså igår/inatt visserligen kan det har hänt förut men utan min vetskap.

Visst går det skapa en ny och det är inte alls omöjligt att dom har gjort det, men en i reserv är jag skeptisk till.
Då om den inte krossas så vad ska dom ha den i reserv någonstans då det blir konstigt att det finns 2 pokaler från samma år.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas Forsbacka date=12.05.2024 07:07Nemo råkade söndra statyetten under segeryran på scenen, men hade en ny och hel pokal i handen när hen anlände gråtandes till lördagsnattens presskonferens.
Så det verkar som att han fick en ny direkt så de måste ha haft en reserv

https://www.hbl.fi/artikel/7c37b045-70d6-52cf-9966-17dfa1892d2d

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 12 maj 2024 kl. 13:47:08Så det verkar som att han fick en ny direkt så de måste ha haft en reserv

https://www.hbl.fi/artikel/7c37b045-70d6-52cf-9966-17dfa1892d2d
Ja, tydligen har de minst en i reserv jämt, då han hade en hel pokal till presskonferensen.

Det här är tydligen inte första gången som någon haft sönder pokalen heller, så därför har de nog förberett med ett par i reserv bakom kulisserna...