Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Eurovision Song Contest

Startat av Experten, 2 juli 2012 kl. 07:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet 14 maj 2024 kl. 14:49:24Varför pratar du engelska.
Det är en referens till Svampbob Fyrkant. 

Will Siv

Citat från: Jonas9881 skrivet 14 maj 2024 kl. 14:49:24Varför pratar du engelska.

Det är ju min åsikt och du får ha din åsikt. Jag är ju inte dum bara för jag har åsikter som du inte håller med om.
Det är inte en åsikt att säga så om andra.

Det är som att säga att mörkhyade personer inte borde ha samma rättigheter
- what.

Jonas9881

Citat från: Will Siv skrivet 14 maj 2024 kl. 15:52:58Det är inte en åsikt att säga så om andra.

Det är som att säga att mörkhyade personer inte borde ha samma rättigheter
Fast det var ju min åsikt. Och om någon har en åsikt som är att mörkhyade inte är lika värda en ljusa så är det en annan åsikt. Alla behöver förstås inte hålla med och det är väl ingen åsikt som alla är överens om.

Tycker väl inte att man kan jämföra mörkhyade med kön, men det är min åsikt ;D
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jabberjaw

Politik..... 🤮

Eurovision skall vara utan. Det handlar om att sprida glädje och underhållning. Att säga att "alla sdare röstar" är en ganska korkad statement kan jag också tycka.

Tror ingen annan tänker så faktiskt. Men alla får så klart tänka och tycka som dom vill. Tyckte många bidrag i år var väldigt bra. Synd att inte Australien kom bättre. Tyckte även om Israels bidrag och Grekland.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 14 maj 2024 kl. 13:56:05Ja hon ser ju tjejig ut. Kan väl tycka att det inte ska vara något som heter "hen", då vi är väl det ända landet som använder det ordet. Jag tänker på att "han" på engelska heter "he" och "hon" heter "she" men finns inget ord på engelska om man ska översätta svensk ordet "hen".

Kan väl tycka att det har gått överstyr det där att man inte har något kön, var är samhället egentligen på väg när man ska påpeka att det är en tjej fast född som en kille. Ett exemple är från Sverige när programledaren sa "i flickrummet" då hon tydligen måste påpeka att det är ett flickrum när det egentligen är en kille.

Och att känna och vara är ju olika saker, kanske finns någon som känner sig för att man är en hund fast man är en människa som det faktiskt finns en artikel om
Motsvarighet till hen finns på andra språk till exempel engelskans they/them...

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 maj 2024 kl. 17:05:40Motsvarighet till hen finns på andra språk till exempel engelskans they/them...
Fast "them" betyder ju "dem" alltså flera personer.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Marcusen

Citat från: Jonas9881 skrivet 14 maj 2024 kl. 17:13:38Fast "them" betyder ju "dem" alltså flera personer.
Ja det gör det, men det har även fått en ny betydelse för icke-binära. 
Citat från: Jonas9881 skrivet 14 maj 2024 kl. 13:56:05Ja hon ser ju tjejig ut. Kan väl tycka att det inte ska vara något som heter "hen", då vi är väl det ända landet som använder det ordet. Jag tänker på att "han" på engelska heter "he" och "hon" heter "she" men finns inget ord på engelska om man ska översätta svensk ordet "hen".

Kan väl tycka att det har gått överstyr det där att man inte har något kön, var är samhället egentligen på väg när man ska påpeka att det är en tjej fast född som en kille. Ett exemple är från Sverige när programledaren sa "i flickrummet" då hon tydligen måste påpeka att det är ett flickrum när det egentligen är en kille.

Och att känna och vara är ju olika saker, kanske finns någon som känner sig för att man är en hund fast man är en människa som det faktiskt finns en artikel om

Lär ni ungdomar inte er någonting i skolan nu för tiden? På min tid fick vi lära oss att man skulle respektera alla. Sen spelade väl ingen roll vad du tycker eller någon annan för den delen som inte är icke-binär det är ju de som får bestämma över sina egna liv.

Will Siv

Citat från: Jonas9881 skrivet 14 maj 2024 kl. 16:20:25Fast det var ju min åsikt. Och om någon har en åsikt som är att mörkhyade inte är lika värda en ljusa så är det en annan åsikt. Alla behöver förstås inte hålla med och det är väl ingen åsikt som alla är överens om.

Tycker väl inte att man kan jämföra mörkhyade med kön, men det är min åsikt ;D
Citat från: Marcusen skrivet 14 maj 2024 kl. 17:19:13Ja det gör det, men det har även fått en ny betydelse för icke-binära.
Lär ni ungdomar inte er någonting i skolan nu för tiden? På min tid fick vi lära oss att man skulle respektera alla. Sen spelade väl ingen roll vad du tycker eller någon annan för den delen som inte är icke-binär det är ju de som får bestämma över sina egna liv.
- what.

Jonas9881

Citat från: Marcusen skrivet 14 maj 2024 kl. 17:19:13Ja det gör det, men det har även fått en ny betydelse för icke-binära.
Vi fick lära oss att stå upp för sina åsikter.
Går inte i skolan längre då jag är 20 år, Och även om jag har åsikter som du verka inte gilla så respekterar jag folk ändå, även om du inte tror det.

Jag bestämmer inte ens över andras liv, så där är vi överens att alla ska få bestämma själva.

Marcusen

Citat från: Jonas9881 skrivet 14 maj 2024 kl. 17:43:45Vi fick lära oss att stå upp för sina åsikter.
Går inte i skolan längre då jag är 20 år, Och även om jag har åsikter som du verka inte gilla så respekterar jag folk ändå, även om du inte tror det.

Jag bestämmer inte ens över andras liv, så där är vi överens att alla ska få bestämma själva.
Du har rätt, alla har rätt till sina åsikter och jag kunde nog ha framhävt min på ett trevligare sätt. Jag ber om ursäkt för det otrevliga svaret.

Jonas9881

Citat från: Marcusen skrivet 14 maj 2024 kl. 18:40:47Du har rätt, alla har rätt till sina åsikter och jag kunde nog ha framhävt min på ett trevligare sätt. Jag ber om ursäkt för det otrevliga svaret.
Det är ingen fara, jag förlåter dig.

MOA

Citat från: Jabberjaw skrivet 14 maj 2024 kl. 17:05:09Politik..... 🤮

Eurovision skall vara utan. Det handlar om att sprida glädje och underhållning. Att säga att "alla sdare röstar" är en ganska korkad statement kan jag också tycka.

Tror ingen annan tänker så faktiskt. Men alla får så klart tänka och tycka som dom vill. Tyckte många bidrag i år var väldigt bra. Synd att inte Australien kom bättre. Tyckte även om Israels bidrag och Grekland.
Jag spyr  av att höra politik

Fred

Citat från: Jabberjaw skrivet 14 maj 2024 kl. 17:05:09Politik..... 🤮

Ja, i den bästa av världar hade det enbart handlat om underhållning men det är naivt att tro att man kan hålla politiken borta från Eurovision. Man kan inte förbjuda folk att ha åsikter.

Sabelöga

Citat från: Jonas9881 skrivet 14 maj 2024 kl. 17:13:38Fast "them" betyder ju "dem" alltså flera personer.
Ja, huvudsakligen men kan sedan 1300-talet syfta på en person av okänt kön.

Detta är känt som singular they:

https://en.wikipedia.org/wiki/Singular_they
Houba !

gstone

Norska pojkar borde inte tävla för Sverige 😕👎
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"