Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

If - Låtsaskompisar (IF, 2024)

Startat av gstone, 14 december 2023 kl. 11:08:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 maj 2024 kl. 21:35:34Du kanske, men jag gissar att inte alla på forumet bor i någon av storstäderna...
Det var inte min poäng. 

Jag ville bara meddela hur jag tänker göra  ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 maj 2024 kl. 21:35:34Du kanske, men jag gissar att inte alla på forumet bor i någon av storstäderna...
Nu har bestämt att jag ser den i Råsunda istället eftersom den faktiskt kommer visas där ;D

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 maj 2024 kl. 21:31:03Åtminstone som det ser ut just nu verkar det som att If - Låtsaskompisar bara kommer visas i svenskdubbad form i Skellefteå, och i så fall gissar jag att detsamma även gäller andra lite mindre orter runt om i landet - så bor man inte i någon av storstäderna är det inte alls säkert att man har något att välja på...

(Dock med reservation för att det fullständiga bioprogrammet som bekant inte släpps förrän imorgon, så att det kan visa sig finnas fler visningar som ännu inte står utsatt)
Hoppas du får upp Credits  innan eller samma dag som premiären  ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 maj 2024 kl. 10:32:21Hoppas du får upp Credits  innan eller samma dag som premiären  ;)
Nu har jag fått creditlista till If - Låtsaskompisar, så jag håller på att skriva av den nu så kommer den upp vid nästa uppdatering - antingen ikväll eller imorgon kväll, då jag i vanlig ordning gör allt för att få ut creditlistor till biofilmer innan premiären. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 maj 2024 kl. 22:32:48Nu har jag fått creditlista till If - Låtsaskompisar, så jag håller på att skriva av den nu så kommer den upp vid nästa uppdatering - antingen ikväll eller imorgon kväll, då jag i vanlig ordning gör allt för att få ut creditlistor till biofilmer innan premiären. :)
Trevligt att höra 

Daniel Hofverberg

Sisådär ett halvt dygn innan premiären kommer här äntligen creditlista till If - Låtsaskompisar. :)
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/if-latsaskompisar/

Dubben är till synes gjord av Iyuno, och att döma av projektledare och tekniker tror jag vi kan vara ganska säkra på att dubbningen är gjord hos gamla SDI Media - åtminstone än så länge finns ju både gamla SDI Medias och gamla BTI Studios lokaler kvar, som trots samma ägare jobbar mer eller mindre självständigt (och t.o.m. har bett att förhandla med Scen & Film om kollektivavtal separat).

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 maj 2024 kl. 21:31:03Åtminstone som det ser ut just nu verkar det som att If - Låtsaskompisar bara kommer visas i svenskdubbad form i Skellefteå, och i så fall gissar jag att detsamma även gäller andra lite mindre orter runt om i landet - så bor man inte i någon av storstäderna är det inte alls säkert att man har något att välja på...

(Dock med reservation för att det fullständiga bioprogrammet som bekant inte släpps förrän imorgon, så att det kan visa sig finnas fler visningar som ännu inte står utsatt)
Det visade sig att filmen faktiskt visas även i textad originalversion på bio i Skellefteå, som inte fanns med som förhandsbokning men som fanns med när hela bioprogrammet släpptes - men inte helt otippat i en mindre salong, medan den största salongen vigs åt den dubbade versionen. :)

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 maj 2024 kl. 01:51:32Sisådär ett halvt dygn innan premiären kommer här äntligen creditlista till If - Låtsaskompisar. :)
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/if-latsaskompisar/
Med tanke på hur många skådespelare som medverkar i originalversionen känns dessa credits bristfälliga.
Biofilmer 2025: 96, varav 6 omtittningar
Biofilmer 2026 hittills: 58

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 17 maj 2024 kl. 10:36:33Med tanke på hur många skådespelare som medverkar i originalversionen känns dessa credits bristfälliga.
Tror du verkligen ? :o

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 17 maj 2024 kl. 10:36:33Med tanke på hur många skådespelare som medverkar i originalversionen känns dessa credits bristfälliga.
 bristfälliga hur ?

Steffan Rudvall

Alla som är med behöver ju inte nödvändigtvis tala...

Daniel Hofverberg

När det gäller en ny biovisad film borde man väl kunna lita på att alla skådespelare har crediterats - men jag måste medge att jag tyckte det var orimligt få rollfigurer som namngavs i rollistan; nog borde väl några fler än så ha kunnat sättas ut istället för så många under "Övriga röster"...?

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 maj 2024 kl. 11:20:22Alla som är med behöver ju inte nödvändigtvis tala...
Förvisso sant, men alla som står med under "Voices" på engelskspråkiga Wikipedia bör ju rimligtvis ha minst en replik.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 maj 2024 kl. 11:27:40Vad innebär det om det bara står Svensk version producerad av: Iyuno? Är det BTI eller SDI Media?
Det kan vara vilket som, då båda studiorna bara kallas för Iyuno nuförtiden. Och det finns exempel på dubbningar från båda studiorna från de senaste åren som har crediterats för Iyuno, trots att det utifrån projektledare och/eller tekniker ofta går att dra slutsatser om vilken av de båda studiorna som dubben gjorts hos.

Daniel Hofverberg

Nu har jag sett filmen, och den var bra; om än inte någon alltför storslagen upplevelse. Men fullt sevärd och välgjord.

Dubbningen är bra, men att använda begreppet IF på svenskan känns lite si och så - i dubbningen har de hittat på att IF är en förkortning för Imaginär Frände (!), vilket känns mer än lovligt konstlat... Kan vi gissa att filmbolaget har krävt att de ska använda titeln/begreppet IF i hela Norden (och kanske ännu fler länder också?), så att översättaren därför tvingats vara kreativ och göra det bästa av situationen...?

Men översättaren har i alla fall tagit till vara på det, och lagt till i dialogen "Lite krystat måhända, men...", där jag gissar att de säger något helt annat i originalversionen.

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 maj 2024 kl. 10:20:05Men översättaren har i alla fall tagit till vara på det, och lagt till i dialogen "Lite krystat måhända, men...", där jag gissar att de säger något helt annat i originalversionen.
Jag som sett filmen i originalversion kan konstatera att de säger något annat där, men exakt vad minns jag dessvärre inte. 

Översättningen du citerat förekommer även i undertexterna kan tilläggas. 
Biofilmer 2025: 96, varav 6 omtittningar
Biofilmer 2026 hittills: 58

gstone

gstone

Vore intressant och veta vilka av dom överiga rösterna som spelade vilka roller.

Vem var Björnen Lewis

Jag hörde i alla fall att konstläraren var Roger Storm.