Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Godkända och underkända röster

Startat av Elias Prenbo, 27 maj 2016 kl. 21:01:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 juni 2024 kl. 19:23:29Förlåt men vad har Niclas Wahlgren med PJ och Janne Långben The Movie att göra, han har väl aldrig dubbat PJ överhuvudtaget, eller va? ???
Jag vet inte, måste ha varit stressad när jag skrev det. Jag tänkte nog på Herkules

DingoPictures2005

Blev Gunnar Ernblad underkänd som Albert?, varför bytes Gunnar ut mot Roger Storm inför filmen?
Gunnar Ernblad levde i princip för att dubba så förstår inte varför han inte spelade Albert i filmen.
Tyvärr så gick Gunnar ur tiden för 3 år sedan men undrar om någon frågade honom om detta eller vet varför han inte spelade Albert i serien.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 juni 2024 kl. 15:21:43Blev Gunnar Ernblad underkänd som Albert?, varför bytes Gunnar ut mot Roger Storm inför filmen?
Gunnar Ernblad levde i princip för att dubba så förstår inte varför han inte spelade Albert i filmen.
Tyvärr så gick Gunnar ur tiden för 3 år sedan men undrar om någon frågade honom om detta eller vet varför han inte spelade Albert i serien.
Jag tvivlar på att han underkändes för han gjorde rollen när KM dubbade serien inklusive omdubbning av avsnitten för VHS-filmen Vattenankor dessutom var han även med i rebooten som hade premiär 2017 plus omdubbningen för Disney+ 2020.

Förresten så undrar jag också varför han inte var Albert i filmen, Roger Storm var tyvärr ingen lyckad ersättare även om det inte alls är något fel med honom som skådespelare.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 juni 2024 kl. 15:38:10Jag tvivlar på att han underkändes för han gjorde rollen när KM dubbade serien inklusive omdubbning av avsnitten för VHS-filmen Vattenankor dessutom var han även med i rebooten som hade premiär 2017 plus omdubbningen för Disney+ 2020.

Förresten så undrar jag också varför han inte var Albert i filmen, Roger Storm var tyvärr ingen lyckad ersättare även om det inte alls är något fel med honom som skådespelare.
Om han var godkänd så förstår jag inte varför han inte spelade Albert.
Gunnar levde i princip för tecknat och dubbning så känns skit skumt att han inte spelade Albert i filmen.
Gunnar är en av få som haft dubbning och översättning som heltidsjobb och det känns för mig orimligt att han skulle ha tackat nej till att spela Albert i filmen. 

Då Gunnar tyvärr gick ur tiden 2021 så går det tyvärr inte att fråga honom.
Men tänker @Daniel Hofverberg eller @Oscar Isaksson kanske frågade honom innan han gick bort?
Eventuellt så kanske Gunnars dotter som fortfarande är i livet kanske svara på den frågan?

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 juni 2024 kl. 15:47:57Om han var godkänd så förstår jag inte varför han inte spelade Albert.
Gunnar levde i princip för tecknat och dubbning så känns skit skumt att han inte spelade Albert i filmen.
Gunnar är en av få som haft dubbning och översättning som heltidsjobb och det känns för mig orimligt att han skulle ha tackat nej till att spela Albert i filmen.

Men tänker @Daniel Hofverberg eller @Oscar Isaksson kanske frågade honom innan han gick bort?
Eventuellt så kanske Gunnars dotter som fortfarande är i livet kanske svara på den frågan?
Ända anledningen som låter rimlig är om inspelningarna skedde i Karlskoga och om Disney ej betalade för resa, hotell och utflykten till dubbstudion eller att Gunnar inte hade tid att ta sig till Karlskoga för att spela in en röst?
Gunnar hade ju som sagt en massa översättnings och dubbuppdrag hos Lasse i Stockholm och det är kanske inte säkert att han hade tid att ta sig till Karlskoga.
Om Disney ej betalade resorna till och från Karlskoga så förstår jag också varför han inte tackade ja då resekostnader och hotell kostar....
Väldigt mycket

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 juni 2024 kl. 15:21:43Blev Gunnar Ernblad underkänd som Albert?, varför bytes Gunnar ut mot Roger Storm inför filmen?
Vi vet inte säkert, men underkänd blev han i alla fall inte det var snarare en schemakrock då den dubbades i Karlskoga. Det är ju inte säkert att han hade tid att lägga undan ett par dagar för att åka till Karlskoga när han ju hade sånt intensivt jobb med dubb och översättning i Stockholm.

Oskar

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 juni 2024 kl. 15:52:34Ända anledningen som låter rimlig är om inspelningarna skedde i Karlskoga och om Disney ej betalade för resa, hotell och utflykten till dubbstudion eller att Gunnar inte hade tid att ta sig till Karlskoga för att spela in en röst?
Gunnar hade ju som sagt en massa översättnings och dubbuppdrag hos Lasse i Stockholm och det är kanske inte säkert att han hade tid att ta sig till Karlskoga.
Om Disney ej betalade resorna till och från Karlskoga så förstår jag också varför han inte tackade ja då resekostnader och hotell kostar....
Väldigt mycket

Jag tror att Gunnar var upptagen med dubbning på de flesta Studio i Stockholm eller var upptagen med översättning hos Lasse eller mediadubb international eller videobolaget/kit Sundqvist.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 juni 2024 kl. 15:47:57Om han var godkänd så förstår jag inte varför han inte spelade Albert.

Men tänker @Daniel Hofverberg eller @Oscar Isaksson kanske frågade honom innan han gick bort?
Jag frågade Gunnar Ernblad innan han gick bort, och han ville minnas att han aldrig ens fick frågan om att spela Albert i Farbror Joakim och Knattarna i jakten på den försvunna lampan, även om han inte kunde vara säker efter så många år.

Filmen spelades väl in helt och hållet i Karlskoga, medan TV-serien däremot fortsatte spelas in delvis hos Media Dubb även efter att KM Studio tagit över dubbningen; då Monica Forsberg reste till Stockholm regelbundet för att regissera hos Lasse Svensson. Så det är ju garanterat en del av förklaringen.

Så min bästa gissning är att Disney inte ville betala resan mellan Stockholm och Karlskoga för Gunnar, om de inte ansåg att rollen var tillräckligt viktig, så att de därför valde att byta ut honom mot någon närmare Karlskoga. Men visst kan det också ha varit så att Gunnar fick frågan, som han glömt bort efter så många år, men helt enkelt inte hade möjlighet att ta sig till Karlskoga på grund av uppdrag/förpliktelser på annat håll.
(John Harryson ansågs förstås viktigare, så fanns det begränsat med pengar ville Disney förstås prioritera resor till de skådespelare som inte bodde i närheten av Karlskoga som hade de största rollerna - vi kan ju förutsätta att ingen skådespelare går med på att själva bekosta en så pass lång resa, då det inte skulle ge särskilt mycket pengar över i slutändan...)

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 juni 2024 kl. 15:52:34Ända anledningen som låter rimlig är om inspelningarna skedde i Karlskoga och om Disney ej betalade för resa, hotell och utflykten till dubbstudion eller att Gunnar inte hade tid att ta sig till Karlskoga för att spela in en röst?
Väldigt mycket

Både John Harryson, Lena Ericsson och Irene Lindh som kom med i filmen spelade dessutom in sina repliker i Stockholm även vid filmen så det gör saken ännu underligare...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juni 2024 kl. 17:42:52Jag frågade Gunnar Ernblad innan han gick bort, och han ville minnas att han aldrig ens fick frågan om att spela Albert i Farbror Joakim och Knattarna i jakten på den försvunna lampan, även om han inte kunde vara säker efter så många år.

Filmen spelades väl in helt och hållet i Karlskoga, medan TV-serien däremot fortsatte spelas in delvis hos Media Dubb även efter att KM Studio tagit över dubbningen; då Monica Forsberg reste till Stockholm regelbundet för att regissera hos Lasse Svensson. Så det är ju garanterat en del av förklaringen.

Så min bästa gissning är att Disney inte ville betala resan mellan Stockholm och Karlskoga för Gunnar, om de inte ansåg att rollen var tillräckligt viktig, så att de därför valde att byta ut honom mot någon närmare Karlskoga. Men visst kan det också ha varit så att Gunnar fick frågan, som han glömt bort efter så många år, men helt enkelt inte hade möjlighet att ta sig till Karlskoga på grund av uppdrag/förpliktelser på annat håll.
(John Harryson ansågs förstås viktigare, så fanns det begränsat med pengar ville Disney förstås prioritera resor till de skådespelare som inte bodde i närheten av Karlskoga som hade de största rollerna - vi kan ju förutsätta att ingen skådespelare går med på att själva bekosta en så pass lång resa, då det inte skulle ge särskilt mycket pengar över i slutändan...)
Fast även vid filmen spelade man in vissa i Stockholm, därför är det ännu underligare att ingen kom på tanken att anlita Gunnar till filmen...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juni 2024 kl. 17:42:52Jag frågade Gunnar Ernblad innan han gick bort, och han ville minnas att han aldrig ens fick frågan om att spela Albert i Farbror Joakim och Knattarna i jakten på den försvunna lampan, även om han inte kunde vara säker efter så många år.

Tack för informationen

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 juni 2024 kl. 17:46:10Fast även vid filmen spelade man in vissa i Stockholm, därför är det ännu underligare att ingen kom på tanken att anlita Gunnar till filmen...
Jaså, det var mer än jag visste - jag har alltid trott att filmen spelades in helt och hållet i Karlskoga...?

Ännu mer mystiskt blir det av det faktum att Disneys officiella creditlista anger att det faktiskt är Gunnar Ernblad som spelar Albert, även fast vi alla kan höra att så inte är fallet (vilket även Gunnar har bekräftat att det inte är)...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juni 2024 kl. 18:38:50Jaså, det var mer än jag visste - jag har alltid trott att filmen spelades in helt och hållet i Karlskoga...?

Ännu mer mystiskt blir det av det faktum att Disneys officiella creditlista anger att det faktiskt är Gunnar Ernblad som spelar Albert, även fast vi alla kan höra att så inte är fallet (vilket även Gunnar har bekräftat att det inte är)...
Man undrar ju om någon medvetet har försökt gömma att det inte är Gunnar men i sådana fall varför?

Oskar

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 juni 2024 kl. 18:49:24Man undrar ju om någon medvetet har försökt gömma att det inte är Gunnar men i sådana fall varför?
Gunnar ernblad röster har basröst det brukar han har. Roger storm har inte basröst som Gunnar ernblad.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juni 2024 kl. 18:38:50Jaså, det var mer än jag visste - jag har alltid trott att filmen spelades in helt och hållet i Karlskoga...?

Fast du gick uppgifter från @Oscar Isaksson våren 2022 som du t.o.m. själv redigerade i rollistan, har du missat det?;

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/knattarna-lampan/

Vi hade t.o.m. en diskussion om detta strax efter, har du missat det?;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=811.msg128427#msg128427

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=811.msg128432#msg128432