Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 april 2022 kl. 20:41:47
Då har du nog missuppfattat mig - jag skrev att de fanns med i Oscar Isakssons anteckning, inte att de uppdateringarna skulle komma med då.

Jag betar av Oscars anteckning film för film, och har helt enkelt inte kommit fram till dessa än; så jag kan inte svara på exakt när just dessa kommer. Men det blir successivt fler och fler för varje dag. :)

Förlåt om jag är nyfiken, men hur pass ofta uppdaterar du Svenska röster & credits? Vilka dagar i veckan har du som uppdaterings-dagar?  :) (jag gissar lördagar eftersom din hittills senaste uppdatering var lördagen den 2 april 2022 men jag frågar för att vara säker)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 april 2022 kl. 20:07:27
Förlåt om jag är nyfiken, men hur pass ofta uppdaterar du Svenska röster & credits? Vilka dagar i veckan har du som uppdaterings-dagar?  :) (jag gissar lördagar eftersom din hittills senaste uppdatering var lördagen den 2 april 2022 men jag frågar för att vara säker)
Jag har inga särskilda dagar, utan uppdaterar sajten när jag fått ihop tillräckligt många nya creditlistor och/eller tillräckligt många nya recensioner, så att det känns meningsfullt att lägga ner tiden (uppdateringar av befintliga creditlistor räknas inte på samma sätt, för det kräver inte samma administration som helt nya creditlistor). Det beror nämligen på att en del av tiden det tar att uppdatera sajten tar lika lång tid oavsett hur mycket som än ska uppdateras, så därför sparar jag tid på att inte uppdatera dagligen med bara någon enstaka creditlista eller så.

Nu ser jag att jag verkar ha fått ihop 10 nya creditlistor, så nu börjar det vara hög tid för en uppdatering - så jag kommer uppdatera sajten när jag blir klar med en recension som jag just nu håller på med; så förhoppningsvis ikväll eller imorgon. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 april 2022 kl. 20:44:28
Jag har inga särskilda dagar, utan uppdaterar sajten när jag fått ihop tillräckligt många nya creditlistor och/eller tillräckligt många nya recensioner, så att det känns meningsfullt att lägga ner tiden (uppdateringar av befintliga creditlistor räknas inte på samma sätt, för det kräver inte samma administration som helt nya creditlistor). Det beror nämligen på att en del av tiden det tar att uppdatera sajten tar lika lång tid oavsett hur mycket som än ska uppdateras, så därför sparar jag tid på att inte uppdatera dagligen med bara någon enstaka creditlista eller så.

Nu ser jag att jag verkar ha fått ihop 10 nya creditlistor, så nu börjar det vara hög tid för en uppdatering - så jag kommer uppdatera sajten när jag blir klar med en recension som jag just nu håller på med; så förhoppningsvis ikväll eller imorgon. :)

Vilken film gäller det?  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 april 2022 kl. 20:53:39
Vilken film gäller det?  :)
Det gäller musikalen Tick, Tick... Boom! (Netflix), som var Oscarsnominerad för bästa manliga huvudroll och bästa klippning i år. :)

Just nu försöker jag (liksom de flesta år vid ungefär samma tid) att beta av så många av årets Oscarsnominerade filmer som möjligt, av de som går att få tag i.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 april 2022 kl. 21:02:30
Det gäller musikalen Tick, Tick... Boom! (Netflix), som var Oscarsnominerad för bästa manliga huvudroll och bästa klippning i år. :)

Just nu försöker jag (liksom de flesta år vid ungefär samma tid) att beta av så många av årets Oscarsnominerade filmer som möjligt, av de som går att få tag i.

Har du några planer med uppdateringar av nuvarande rollistor?  :) (utöver DuckTales och Monsters Inc)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 april 2022 kl. 21:05:48
Har du några planer med uppdateringar av nuvarande rollistor?  :) (utöver DuckTales och Monsters Inc)
Om jag inte räknat fel i hastigheten får jag det till uppdateringar av 12 befintliga creditlistor, om jag inte hinner någon till innan det är dags. Av dessa måste jag dock avvakta med en där jag inte riktigt förstår mig på Oscar Isakssons anteckningar, utan måste fråga honom om det, så det bör alltså innebära 11 stycken som faktiskt kan läggas ut vid nästa uppdatering. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 april 2022 kl. 21:15:43
Om jag inte räknat fel i hastigheten får jag det till uppdateringar av 12 befintliga creditlistor, om jag inte hinner någon till innan det är dags. Av dessa måste jag dock avvakta med en där jag inte riktigt förstår mig på Oscar Isakssons anteckningar, utan måste fråga honom om det, så det bör alltså innebära 11 stycken som faktiskt kan läggas ut vid nästa uppdatering. :)

Får man fråga på vilket sätt du inte förstår dig på rollistan och vilken det gäller?  :)

Förresten, rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att du nämnt att nästa uppdatering skulle ske innan påsk?  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 april 2022 kl. 21:32:31
Får man fråga på vilket sätt du inte förstår dig på rollistan och vilken det gäller?  :)

Förresten, rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att du nämnt att nästa uppdatering skulle ske innan påsk?  :)
Det gäller Den lilla sjöjungfrun, där Oscar skrivit en notis som jag inte riktigt förstår (det gäller inte röster/rollista utan övrigt).

Ja, eftersom jag skrev att nästa uppdatering troligen blir ikväll eller imorgon, så är det ju per definition före påsk - det är inte påsk riktigt än... ;)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 april 2022 kl. 21:35:41
Det gäller Den lilla sjöjungfrun, där Oscar skrivit en notis som jag inte riktigt förstår (det gäller inte röster/rollista utan övrigt).

Ja, eftersom jag skrev att nästa uppdatering troligen blir ikväll eller imorgon, så är det ju per definition före påsk - det är inte påsk riktigt än... ;)

Men, står röster med i hans hjälpmedel till uppdateringen av Den Lilla Sjöjungfrun:)

Vilka rollistor kommer att uppdateras utöver Monsters Inc och DuckTales:)

Disneyfantasten

Lade märke till uppdateringarna ikväll...

Men har jag lite saker att säga;

- att KM Studios dubbning av DuckTales spelades in så sent som 1992 kan väl inte stämma?  ??? (jag menar, det var ju ändå 1990-1992 som inspelningen av KMs dubbning skedde?)

- om vissa av skådespelarna även i Farbror Joakim och Knattarna i Jakten På Den Försvunna Lampan spelade in sina repliker i Stockholm (som i detta fallet bör åsyftas Johm Harryson, Lena Ericsson och Irene Lindh), varför återvände då inte Gunnar Ernblad? Nu blir jag ännu mer förvirrad och irriterad...

(förresten, borde inte vid det här laget också vara på det viset att så även var fallet med Filmen om Nalle Puh?, alltså att vissa spelades in hos MediaDubb)

- angående Lejonkungen, dels så anger Dubbningshemsidans creditlista fortfarande felaktigt att Tommy Halldéns insats som Mullvaden var "endast Specialutgåvan" medan han faktiskt var med i biodubbningen 1994, och dels fattas fortfarande tiden då dubbningen spelades in, vilket i det här fallet borde vara juni 1994!

- att Monsters Inc spelades in så sent som januari 2002 kan ju ändå inte stämma, jag menar, med tanke på att Krister Roséen stod som projektledare (som endast var projektledare hos KM 1998-2001 med undantag för dubbningar av TV-serier) så måste ju ändå dubbningen ha spelats in under hösten/vintern 2001?  ???

Sen fattas det fortfarande en hel del både hos Snövit och De Sju Dvärgarna, Pinocchio, Dumbo, Alice i Underlandet, Peter Pan, Törnrosa, Taran och Den Magiska Kitteln, Skönheten och Odjuret, Aladdin, Pocahontas, Toy Stoty, Ringaren i Notre Dame, Mulan, och många, många flera.

Nåja, kanske Oscar Isaksson fixar alla dessa saker också framöver, han är den bästa och pålitligaste på hela forumet!  :) (kanske att fler saker fixas till vid nästa uppdatering)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 april 2022 kl. 23:13:11
- om vissa av skådespelarna även i Farbror Joakim och Knattarna i Jakten På Den Försvunna Lampan spelade in sina repliker i Stockholm (som i detta fallet bör åsyftas Johm Harryson, Lena Ericsson och Irene Lindh), varför återvände då inte Gunnar Ernblad? Nu blir jag ännu mer förvirrad och irriterad...
Det är en väldigt bra fråga, och det tyckte Gunnar Ernblad också. Jag minns att jag pratade med honom om det, och han hade inget minne av att ens ha blivit tillfrågad om långfilmen; trots att han ju var med i KM Studios dubbning av TV-serien där han spelade in sina repliker hos Media Dubb dit Monica Forsberg reste.

(förresten, borde inte vid det här laget också vara på det viset att så även var fallet med Filmen om Nalle Puh?, alltså att vissa spelades in hos MediaDubb)
Jag skulle misstänka det, men där har jag inga belägg eller säkra uppgifter och har därför valt att inte skriva något om det.

- angående Lejonkungen, dels så anger Dubbningshemsidans creditlista fortfarande felaktigt att Tommy Halldéns insats som Mullvaden var "endast Specialutgåvan" medan han faktiskt var med i biodubbningen 1994, och dels fattas fortfarande tiden då dubbningen spelades in, vilket i det här fallet borde vara juni 1994!
Det enda som stod med i Oscar Isakssons anteckning om Lejonkungen var Anders Öjebo som regisserande tekniker, så allt annat är fortfarande orört som listan såg ut förut.

Jag har ingen aning om Tommy Halldén var med redan 1994, men kan försöka kolla upp saken. :)

- att Monsters Inc spelades in så sent som januari 2002 kan ju ändå inte stämma, jag menar, med tanke på att Krister Roséen stod som projektledare (som endast var projektledare hos KM 1998-2001 med undantag för dubbningar av TV-serier) så måste ju ändå dubbningen ha spelats in under hösten/vintern 2001?  ???
Jag har bara skrivit av Oscar Isakssons uppgift på den punkten, men jag förutsätter att han inte skriver datum ur luften utan har fått det någonstans ifrån.

Men en projektledare bör väl rimligen komma in i arbetet ett bra tag innan själva inspelningen i studion börjar, och ifall han hade påbörjat arbetet känns det ju logiskt att han fortsätter att leda projektet tills det är klart - man byter ju sällan projektledare mitt under ett projekt om inget väldigt oförutsett inträffar.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 april 2022 kl. 02:22:46
Det är en väldigt bra fråga, och det tyckte Gunnar Ernblad också. Jag minns att jag pratade med honom om det, och han hade inget minne av att ens ha blivit tillfrågad om långfilmen; trots att han ju var med i KM Studios dubbning av TV-serien där han spelade in sina repliker hos Media Dubb dit Monica Forsberg reste.
Jag skulle misstänka det, men där har jag inga belägg eller säkra uppgifter och har därför valt att inte skriva något om det.
Det enda som stod med i Oscar Isakssons anteckning om Lejonkungen var Anders Öjebo som regisserande tekniker, så allt annat är fortfarande orört som listan såg ut förut.

Jag har ingen aning om Tommy Halldén var med redan 1994, men kan försöka kolla upp saken. :)
Jag har bara skrivit av Oscar Isakssons uppgift på den punkten, men jag förutsätter att han inte skriver datum ur luften utan har fått det någonstans ifrån.

Men en projektledare bör väl rimligen komma in i arbetet ett bra tag innan själva inspelningen i studion börjar, och ifall han hade påbörjat arbetet känns det ju logiskt att han fortsätter att leda projektet tills det är klart - man byter ju sällan projektledare mitt under ett projekt om inget väldigt oförutsett inträffar.

Specialutgåvan av Lejonkungen gavs ut oktober 2003 och Tommy Halldén gick bort 2001-10-31 så han kan omöjligen ha varit med i den, dessutom så minns jag att VHS-utgåvans (den första från 1995) eftertexter anger Tommy Halldén i dubbcreditsen.

Jag vill minnas att Alexander Lundahl skrev det på sin blogg och att han hade fått det ifrån musiksagan som givits ut på CD & kassettband med autentiskt filmljud och nyinspelad berättarröst.

Fast om man kollar på flera creditlistor 2002-2004; Peter Pan 2 Tillbaka Till Landet Ingenstans, Lilo och Stitch, Askungen 2 Drömmen Slår In, Nalle Puhs Jul, Musse Piggs Magiska Jul Julfest Hos Musse, Skattkammarplaneten, De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London, Djungelboken 2, Atlantis 2 Milos Återkomst, Nasses Stora Film, Stotch Experiment 626, Hitta Nemo, Pank och Fågelfri, Björnbröder, Lejonkungen 3 Hakuna Matata, Nalle Puh Vårkul Med Ru, Musse, Kalle & Långben De Tre Musketörerna, Mulan 2 & Musses Jul i Ankeborg så står Krister Roséen inte alls crediteras som "projektledare" överhuvudtaget, så allt verkar tyda på att han endast var projektledare för Disney-långfilmer 1998-2001...

Dessutom känns det märkligt att en så stor film som Monsters Inc skulle spelas in så sent som bara en månad innan premiären.

Man kanske borde fråga Monica Forsberg om varför inte Gunnar Ernblad repriserade sin roll som Albert...

Och kanske lite brytande från ämnet och rätta mig gärna om jag skulle ha fel, men när det gäller Nalle Puh Jullovet 1992 (utgiven på VHS under sena 1992), Nothing But The Tooth/Gone With The Wind 1993 (utgiven på VHS oktober 1993), Vattenankor ca 1995-1996 (utgiven på VHS februari 1996) & Nalle Puh och Jakten På Christoffer Robin ca 1997-1998 (utgiven på VHS april 1998) så skulle jag tro att skådespelarna reste till Karlskoga för inspelningen?

gstone

Jag hittar inga av dom nya credit listorna du sagt att du laggt upp bland Svenska röster och credits ! :(

Har det blivt något fel ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Jag kan fortfrande inte se några av dom nya credit listorna !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 10 april 2022 kl. 18:08:07
Jag hittar inga av dom nya credit listorna du sagt att du laggt upp bland Svenska röster och credits ! :(

Har det blivt något fel ?
Ja, det har tyvärr uppstått ett tekniskt missöde så att MySQL-databasen inte vill uppdateras som den ska... :(

Jag jobbar med att försöka lösa problemet, och hoppas få igång allt under kvällen. :)