Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Godkända och underkända röster

Startat av Elias Prenbo, 27 maj 2016 kl. 21:01:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 juni 2024 kl. 18:49:24Man undrar ju om någon medvetet har försökt gömma att det inte är Gunnar men i sådana fall varför?
Monica Forsberg kanske kan svara på den frågan?
Med tanke på att hon regisserade dubben.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 juni 2024 kl. 19:38:31Monica Forsberg kanske kan svara på den frågan?
Med tanke på att hon regisserade dubben.
Daniel kanske har kontakt med Monica.
Tyvärr så har det inte gått något vidare när jag kontakt skådespelare för info.
Endast Steve Kratz och Thomas Vikström har besvarat frågor som jag ställt☹️.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 juni 2024 kl. 19:40:09Daniel kanske har kontakt med Monica.
Tyvärr så har det inte gått något vidare när jag kontakt skådespelare för info.
Endast Steve Kratz och Thomas Vikström har besvarat frågor som jag ställt☹️.
Troligen för att dom är öppna, resonabla & allmänt snälla personer att snacka eller vara med

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 11 juni 2024 kl. 21:02:49Troligen för att dom är öppna, resonabla & allmänt snälla personer att snacka eller vara med
Exakt, Steve Kratz och Thomas Vikström är väldigt trevliga : )

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 juni 2024 kl. 21:08:15Exakt, Steve Kratz och Thomas Vikström är väldigt trevliga : )
Får man fråga, vad det var du frågade om?

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 juni 2024 kl. 21:13:40Får man fråga, vad det var du frågade om?
Steve frågade jag om Antz och Mandible.
Svaret jag fick var att han trodde att den hårdare versionen aldrig användes på VHS eller DVD.

Thomas frågade jag om han hade sjungit introt i Räddningspatrullen och lite andra serier dubbade av Lasse Svensson.
Detta då jag och @jimstrom hade en diskussion där Jimstrom nämnde att Lasse sagt att han trodde det var Anders Glenmark som sjöng introt i MediaDubbs dubbning av Räddningspatrullen, DuckTales, osv.
Fick dock bekräftat av Thomas att han sjöng introt.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 juni 2024 kl. 21:19:07Steve frågade jag om Antz och Mandible.
Svaret jag fick var att han trodde att den hårdare versionen aldrig användes på VHS eller DVD.

Thomas frågade jag om han hade sjungit introt i Räddningspatrullen och lite andra serier dubbade av Lasse Svensson.
Detta då jag och @jimstrom hade en diskussion där Jimstrom nämnde att Lasse sagt att han trodde det var Anders Glenmark som sjöng introt i MediaDubbs dubbning av Räddningspatrullen, DuckTales, osv.
Fick dock bekräftat av Thomas att han sjöng introt.
Tror att jag är mest bekant med Thomas sångröst
Om jag skulle fråga Steve om något så skulle det vara detta:

https://www.youtube.com/watch?v=6k4eAdkFi6M

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 juni 2024 kl. 18:59:19Fast du gick uppgifter från @Oscar Isaksson våren 2022 som du t.o.m. själv redigerade i rollistan, har du missat det?;

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/knattarna-lampan/

Vi hade t.o.m. en diskussion om detta strax efter, har du missat det?;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=811.msg128427#msg128427

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=811.msg128432#msg128432
Jag får skylla på att jag fortfarande är sjuk, så att jag nätt och jämnt kommer ihåg mitt eget namn; än mindre konversationer från så länge sedan... ;)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 juni 2024 kl. 18:49:24Man undrar ju om någon medvetet har försökt gömma att det inte är Gunnar men i sådana fall varför?
Ja, precis. Min första tanke är att Roger Storm inte var godkänd av Disney för rollen, så att KM Studio därför kanske har försökt att "låtsas" som att det är Gunnar Ernblad i förhoppning att Disney inte ska upptäcka det...?

Det förklarar ju dock ändå inte varför det inte är Gunnar - om det nu stämmer att han inte ens fick frågan, eller om han blev tillfrågad (och har glömt bort det) men inte hade tid just då...? Blev han inte ens tillfrågad känns det ju ännu mer mystiskt; annars låter det ju inte helt orimligt att han inte hade tid och att det kanske inte fanns tid att få någon annan godkänd för rollen, så att de därför försökt "mörka" det hela...

Det är ju dock också fullt möjligt att den felaktiga crediteringen bara är ett ärligt misstag, och att antingen KM Studio eller Disney blandat ihop med TV-serien och därför skrev in fel namn. Det är sådant som inte borde kunna hända, men ingen är vi ju mer än människa och den mänskliga faktorn kan man aldrig bortse från.

Lennartsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juni 2024 kl. 21:44:06Jag får skylla på att jag fortfarande är sjuk, så att jag nätt och jämnt kommer ihåg mitt eget namn; än mindre konversationer från så länge sedan... ;)
Ja, precis. Min första tanke är att Roger Storm inte var godkänd av Disney för rollen, så att KM Studio därför kanske har försökt att "låtsas" som att det är Gunnar Ernblad i förhoppning att Disney inte ska upptäcka det...?

Det förklarar ju dock ändå inte varför det inte är Gunnar - om det nu stämmer att han inte ens fick frågan, eller om han blev tillfrågad (och har glömt bort det) men inte hade tid just då...? Blev han inte ens tillfrågad känns det ju ännu mer mystiskt; annars låter det ju inte helt orimligt att han inte hade tid och att det kanske inte fanns tid att få någon annan godkänd för rollen, så att de därför försökt "mörka" det hela...

Det är ju dock också fullt möjligt att den felaktiga crediteringen bara är ett ärligt misstag, och att antingen KM Studio eller Disney blandat ihop med TV-serien och därför skrev in fel namn. Det är sådant som inte borde kunna hända, men ingen är vi ju mer än människa och den mänskliga faktorn kan man aldrig bortse från.
Kanske hade Albert för få repliker för att det skulle vara värt att kontakta Gunnar?

Disneyfantasten

Personligen skulle jag istället ha anlitat Hans Gustafsson alt. Jan Koldenius om Gunnar Ernblad hade förhinder eller liknande.

Inget ont om Roger Storm, han är bra i ett flertal roller, t.ex. Phoebus i Ringaren i Notre Dame, Gramse och Hubbe i Bumbibjörnarna, Fenton Spadrig/Gizmokvack i DuckTales, Tandläkaren i Hitta Nemo, Needleman & Smitty i Monsters Inc, m.fl.

Men som Albert är han som sagt tyvärr inte alls någon höjdare.

Dessbättre har Albert inte speciellt många repliker i filmen.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 juni 2024 kl. 22:11:20Personligen skulle jag istället ha anlitat Hans Gustafsson alt. Jan Koldenius om Gunnar Ernblad hade förhinder eller liknande.

Inget ont om Roger Storm, han är bra i ett flertal roller, t.ex. Phoebus i Ringaren i Notre Dame, Gramse och Hubbe i Bumbibjörnarna, Fenton Spadrig/Gizmokvack i DuckTales, Tandläkaren i Hitta Nemo, Needleman & Smitty i Monsters Inc, m.fl.

Men som Albert är han som sagt tyvärr inte alls någon höjdare.

Dessbättre har Albert inte speciellt många repliker i filmen.
Det förklarar saken, smart val att ta någon på plats istället för att kontakta Gunnar. Han var nog som sagt fullt upptagen med dubbningar i Stockholm

Daniel Hofverberg

Citat från: Lennartsson skrivet 11 juni 2024 kl. 21:57:21Kanske hade Albert för få repliker för att det skulle vara värt att kontakta Gunnar?
Inte omöjligt, men de har ju likväl kontaktat Roger Storm; som förvisso bodde närmare Karlskoga men likväl inte var anställd på KM Studio. Men det är i och för sig möjligt att Roger ändå var i studion i Karlskoga för någon annan dubbning, så att det därför blev mer ekonomiskt att anlita honom.

En annan förklaring är att Gunnar kanske inte hade möjlighet just den eller de veckor som Monica Forsberg reste till Stockholm - tågbiljetter brukar ju inte vara så billiga, så de har säkert försökt att begränsa sig till att spela in replikerna med alla Stockholmsskådespelarna under samma vecka (eller ett par veckor), för att hon inte ska behöva resa fram och tillbaka flertalet gånger.

Monica Forsberg har för övrigt berättat för mig att det på den tiden fungerade hyggligt för henne att resa till och från Stockholm för att regissera en del skådespelare hos Media Dubb, för på den tiden fanns det en direkt tåglinje mellan Stockholm och Karlskoga så att hon kunde ta sig däremellan hyfsat snabbt. Några år senare togs den tåglinjen bort, medan Karlskogas flygplats också togs ur bruk, så då blev det genast mycket svårare att ta sig däremellan på något smidigt sätt.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 juni 2024 kl. 22:11:20Men som Albert är han som sagt tyvärr inte alls någon höjdare.
Jag håller med, men Roger kanske redan var i studion i Karlskoga för någon annan dubbning, så att det därför blev mest ekonomiskt att anlita honom för de relativt fåtal replikerna...?

Men det förklarar ju dock som sagt inte varför Disneys officiella creditlista uppger att det faktiskt är Gunnar Ernblad som spelar Albert... Är det ett misstag, eller ett försök att mörka för Disney...?

DingoPictures2005

Blev Gunilla Åkesson underkänd som Sassy för Den Otroliga Vandringen II?
Hon bytes ut mot Towa Carson för 2:an.
Undrar då Gunilla Åkesson dubbade Ett Småkryps Liv efter att Den Otroliga Vandringen II hade dubbats.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 juni 2024 kl. 08:25:00Blev Gunilla Åkesson underkänd som Sassy för Den Otroliga Vandringen II?
Hon bytes ut mot Towa Carson för 2:an.
Undrar då Gunilla Åkesson dubbade Ett Småkryps Liv efter att Den Otroliga Vandringen II hade dubbats.
Jag undrar detsamma som du, var hon kanske inte tillgänglig när 2an dubbades?

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 juni 2024 kl. 08:25:00Blev Gunilla Åkesson underkänd som Sassy för Den Otroliga Vandringen II?
Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 juni 2024 kl. 08:58:03Jag undrar detsamma som du, var hon kanske inte tillgänglig när 2an dubbades?
Att Gunilla Åkesson av någon anledning inte var tillgänglig tror jag är betydligt mer sannolikt än att hon skulle ha blivit underkänd av Disney - det är ju väldigt ovanligt att göra nya röstgodkännanden till en uppföljare, om det inte har gått åtskilliga år sedan den första filmen. Så att Disney skulle ha gjort en ny granskning och plötsligt underkänt Gunilla  bara ett par år senare förefaller osannolikt.

Kanske Gunilla hade åtaganden i Stockholm (eller på annan ort) när tvåan spelades in - såsom teaterpjäs, filmroll eller något annat hon redan tackat ja till - så att hon därför inte kunde ta sig till Karlskoga...?