Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lejonkungen

Startat av DisneyTLK, 9 januari 2013 kl. 00:21:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 22 juni 2023 kl. 15:27:48Kul fakta : Nathan Lane provspelade för Zazu och Ernie Sabella för en av hyenorna. När de träffades i inspelningsstudion ombads Lane och Sabella – som spelade tillsammans i en Broadway-produktion av Guys and Dolls vid den tiden – att spela in tillsammans som hyenor . Regissörerna skrattade åt deras framträdande och bestämde sig för att istället casta dem som Timon och Pumbaa.[
Dessutom så skulle Shenzi från början vara en hane och spelas av Tommy Chong, men man beslutade att göra karaktären till en hona spelad av Whoopi Goldberg.

Från början skulle babianer och vildhundar vara Scars medkumpaner istället för hyenorna.

Rafiki skulle ursprungligen vara en gepard men man ändrade det till att karaktären blev en mandrill.

gstone

Är det verkilgen så att Lejonkunge har ett vit supremacist meddelanden i sig ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Det klagomål som jag hört om den nya versionen är att Donald Glover och  Beyoncé bara "sjöng"  "Can You Feel the Love Tonight" istället för att agera ut sången som Joseph Williams och  Sally Dworsky ( Simba och Nalas sångröster i original filmen) gjord.

Själv tycker jag det lite trist att inte  Matthew Broderick sjöng Simba själv då han har sjungit i  Det våras för Hitler.

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

moviefan

Varför är inte Sarabi med i 2an ?  Vad tror ni ? 

Steffan Rudvall

Citat från: moviefan skrivet 13 juni 2024 kl. 16:39:18Varför är inte Sarabi med i 2an ?  Vad tror ni ?
Originalskådespelerskan Madge Sinclair gick bort 1995 och av respekt för henne har man inte bytt ut henne så man kan nog se det som att även Sarabi har gått bort.

DingoPictures2005

Förstår inte all kritik mot Lejonkungen som har skrivits här.

Jag tycker det är den bästa svenska dubben som gjorts.
Och den är överlägsen originalet förklaring nedan.

Har någon förresten länk till intervjun med Frank Ådahl när han säger att dubbningen var dålig?

Nästan alla Engelska originalröster suger.
Jonhatan Taylor Thomas som Unga Simba kunde inte sjunga därför röstbyte till Jason Weaver.
Unga Nalas enda sång replik sjungs av Laura Williams istället för Niketa Calame-Harris som var pratrösten.
Joseph Williams sjunger typ 2 repliker för Simba istället för Matthew Broderick detta trots att Matthew har bra sångröst.
Sally Dworsky sjunger Nalas enda sång replik.
Nathan Lane och Ernie Sabella sjunger för Timon & Pumbaa.
Rowan Atkinson sjunger för Zazu.
Jeremy Irons sjunger för Scar i delar av sången men även här ett röstbyte till Jim Cummings.
Hur fan tänker man?
Att detta ska gå onoterbart förbi? 
Sedan varför anställa en skådespelarska att sjunga in en sång replik till Unga Nala?
Ja det kanske går en 8 åring förbi onoterbart men en vuxen person kan alltid märka dessa jävla röstbyten och det förstör magin och illusionen av filmen.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 juni 2024 kl. 17:13:39Förstår inte all kritik mot Lejonkungen som har skrivits här.

Har någon förresten länk till intervjun med Frank Ådahl när han säger att dubbningen var dålig?

Jonhatan Taylor Thomas som Unga Simba kunde inte sjunga därför röstbyte till Jason Weaver.
Unga Nalas enda sång replik sjungs av Laura Williams istället för Niketa Calame-Harris som var pratrösten.
Joseph Williams sjunger typ 2 repliker för Simba istället för Matthew Broderick detta trots att Matthew har bra sångröst.
Jeremy Irons sjunger för Scar i delar av sången men även här ett röstbyte till Jim Cummings.
Hur fan tänker man?
Sedan varför anställa en skådespelarska att sjunga in en sång replik till Unga Nala?
Ja det kanske går en 8 åring förbi onoterbart men en vuxen person kan alltid märka dessa jävla röstbyten och det förstör magin och illusionen av filmen.
Tur att vi inte gjorde så & varför säger alla att detta är en dålig dubbning? Lejonkungen är 100 gånger bättre än allt som Sun Studio gjort

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juni 2024 kl. 16:58:13Originalskådespelerskan Madge Sinclair gick bort 1995 och av respekt för henne har man inte bytt ut henne så man kan nog se det som att även Sarabi har gått bort.
Antingen det eller så visade hon sig bara inte helt enkelt.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 juni 2024 kl. 17:13:39Förstår inte all kritik mot Lejonkungen som har skrivits här.

Hur fan tänker man?
Lejonkungen var ju aldrig planerad att bli så stor och uppskattad som den blev det var ju Disneys b-projekt därför tror jag att man kanske inte gjorde allting perfekt.

Röstbyten vid sång är ju dock ganska vanligt inte bara i animerat heller även fast det i Sverige ofta är samma person som gör både tal och sångröst.

Rowan Atkinson är väl den enda som är både tal och sångröst i den engelska originalversionen om jag inte missminner mig...

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 13 juni 2024 kl. 17:40:43Tur att vi inte gjorde så & varför säger alla att detta är en dålig dubbning? Lejonkungen är 100 gånger bättre än allt som Sun Studio gjort
Jag förstår inte ens varför karaktärerna sjunger i filmen?
Disney filmer animeras efter de amerikanska röstskådespelarna och de måste ha hört att Jonahtan Taylor Tomas, Moira Kelly och Niketa Calame inte kunde sjunga?
Alla kan prata, men alla kan inte sjunga bra.
Om det nu tyckte att deras röster var så bra......
Varför då inte bara ha sångerna utan att karaktärerna sjunger?
Broderick kan sjunga väldigt bra, han sjöng i serien The Producers och han är en väldigt bra skådis älskar Ferris Buellers Day of som Matthew spelar huvudrollen i, så fattar inte varför det var nödvändigt att betala Toto sångaren Joseph Williams att sjunga 2 repliker.
Då Toto var ett superkänt band på 90-talet så lär han garanterat ha tagit massor i betalt för att sjunga 2 repliker sång..........

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juni 2024 kl. 18:24:49Lejonkungen var ju aldrig planerad att bli så stor och uppskattad som den blev det var ju Disneys b-projekt därför tror jag att man kanske inte gjorde allting perfekt.

Röstbyten vid sång är ju dock ganska vanligt inte bara i animerat heller även fast det i Sverige ofta är samma person som gör både tal och sångröst.

Rowan Atkinson är väl den enda som är både tal och sångröst i den engelska originalversionen om jag inte missminner mig...

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 juni 2024 kl. 18:26:58Jag förstår inte ens varför karaktärerna sjunger i filmen?
Disney filmer animeras efter de amerikanska röstskådespelarna och de måste ha hört att Jonahtan Taylor Tomas, Moira Kelly och Niketa Calame inte kunde sjunga?
Alla kan prata, men alla kan inte sjunga bra.
Om det nu tyckte att deras röster var så bra......
Varför då inte bara ha sångerna utan att karaktärerna sjunger?
Broderick kan sjunga väldigt bra, han sjöng i serien The Producers och han är en väldigt bra skådis älskar Ferris Buellers Day of som Matthew spelar huvudrollen i, så fattar inte varför det var nödvändigt att betala Toto sångaren Joseph Williams att sjunga 2 repliker.
Då Toto var ett superkänt band på 90-talet så lär han garanterat ha tagit massor i betalt för att sjunga 2 repliker sång..........
Varför de sjunger, det är en musikal. Visst animerar man karaktärerna efter rösterna men handlingen och manuset finns ju redan även sångerna.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juni 2024 kl. 18:32:23Varför de sjunger, det är en musikal. Visst animerar man karaktärerna efter rösterna men handlingen och manuset finns ju redan även sångerna.
Men då borde man ha samma prat och sångröst det blir skitirriterande att se på en film där typ alla karaktärer har olika röster för tal & sång speciellt när filmen har typ 7 sånger......

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juni 2024 kl. 18:24:49Lejonkungen var ju aldrig planerad att bli så stor och uppskattad som den blev det var ju Disneys b-projekt därför tror jag att man kanske inte gjorde allting perfekt.

Röstbyten vid sång är ju dock ganska vanligt inte bara i animerat heller även fast det i Sverige ofta är samma person som gör både tal och sångröst.

Trollkarlen från Oz, fyfan live action film som innehåller röstbyten.

https://youtu.be/8TOBzT-1LfU

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 juni 2024 kl. 18:36:58Trollkarlen från Oz, fyfan live action film som innehåller röstbyten.

https://youtu.be/8TOBzT-1LfU
Dock skulle jag inte vilja påstå att sådan här skit är vanlig i live action.