Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Frågor om dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 29 april 2023 kl. 21:50:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar

Citat från: gstone skrivet 13 juli 2024 kl. 22:58:55Vad är det här ?

Vad är det för dubbning ?
https://www.tradera.com/item/302154/638539412/billy-the-cat-en-film-med-klos-dvd-
Jag tror inte att dom använder tv3 dubbning. Jag tror antingen videobolaget eller pangljudet eller eurotroll eller någon annan dubbningsbolaget.

gstone

Citat från: Oskar skrivet 14 juli 2024 kl. 12:03:45Jag tror inte att dom använder tv3 dubbning. Jag tror antingen videobolaget eller pangljudet eller eurotroll eller någon annan dubbningsbolaget.
Så serien har även gått på TV3 ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oskar

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 juli 2024 kl. 12:09:45Så serien har även gått på TV3 ?
På TV hette serien Billys hemlighet, och sändes på TV1000 1996 - 1997 och därefter på TV3 2000. Men märkligt nog hittar jag bara åt 8 visningstillfällen på TV3 i Svensk Mediedatabas, medan man kan tycka att de borde ha sänt betydligt fler avsnitt än så...? Serien består ju av totalt 52 avsnitt fördelade på två säsonger, så åtminstone hela den första säsongen (26 avsnitt) borde väl TV3 ha sänt...?

Jag skulle gissa att VHS- och DVD-utgåvorna av Billy the Cat har en annan dubbning än TV-dubben, men helt säker är jag inte - kanske @Erika eller @Oscar Isaksson har koll på det...?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2024 kl. 20:26:50På TV hette serien Billys hemlighet, och sändes på TV1000 1996 - 1997 och därefter på TV3 2000. Men märkligt nog hittar jag bara åt 8 visningstillfällen på TV3 i Svensk Mediedatabas, medan man kan tycka att de borde ha sänt betydligt fler avsnitt än så...? Serien består ju av totalt 52 avsnitt fördelade på två säsonger, så åtminstone hela den första säsongen (26 avsnitt) borde väl TV3 ha sänt...?

Jag skulle gissa att VHS- och DVD-utgåvorna av Billy the Cat har en annan dubbning än TV-dubben, men helt säker är jag inte - kanske @Erika eller @Oscar Isaksson har koll på det...?
Så vitt jag jag kommer ihåg (om det är rätt) är att det är samma Köpenhamnsbaserade dubbning på TV och VHS/DVD.

DingoPictures2005

Jag vet inte vart jag ska lägga denna frågan men varifrån kommer den informationen från?
Står på IMDb (Sven Lindberg, other works) att han var berättarrösten i Askungen.......
https://m.imdb.com/name/nm0511409/otherworks/?ref_=nm_pdt_wrk

Det är ju Sif Ruud i omdubben och Anna Lindahl i originaldubben och inte Sven Lindberg.....

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 juli 2024 kl. 22:59:40Jag vet inte vart jag ska lägga denna frågan men varifrån kommer den informationen från?
Står på IMDb (Sven Lindberg, other works) att han var berättarrösten i Askungen.......

Det är ju Sif Ruud i omdubben och Anna Lindahl i originaldubben och inte Sven Lindberg.....
Det är antagligen den här versionen från en stenkaka som det syftar på.

Oscar Isaksson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 juli 2024 kl. 22:59:40Jag vet inte vart jag ska lägga denna frågan men varifrån kommer den informationen från?

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 juli 2024 kl. 23:25:59Det är antagligen den här versionen från en stenkaka som det syftar på.

Exakt! Sven Lindberg agerade berättare i den ljud-dramatisering som gjordes för stenkaka baserad på filmen. Det har gått så mycket sabla troll i detta, där många har övertygelsen att det är autentiskt ljud från första dubbningen vilket vi vet är inte fallet. Den är lika autentisk som den radioteater som gick i etern samma år som filmen hade premiär.

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 juli 2024 kl. 23:32:17Exakt! Sven Lindberg agerade berättare i den ljud-dramatisering som gjordes för stenkaka baserad på filmen. Det har gått så mycket sabla troll i detta, där många har övertygelsen att det är autentiskt ljud från första dubbningen vilket vi vet är inte fallet. Den är lika autentisk som den radioteater som gick i etern samma år som filmen hade premiär.
Hur kommer det sig att IMDb lägger in falsk info om dubbningar?
Vet att annat misstag på Ingvar Kjellson:s IMDb sida där det står att han spelade O'Malley i Aristocats Svenska dubb😵�💫.
https://m.imdb.com/name/nm0458047/otherworks/?ref_=nm_pdt_wrk

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 juli 2024 kl. 23:36:21Hur kommer det sig att IMDb lägger in falsk info om dubbningar?
Vet att annat misstag på Ingvar Kjellson:s IMDb sida där det står att han spelade O'Malley i Aristocats Svenska dubb😵�💫.
IMDb funkar nästan som Wikipedia så bem som helst kan lägga in informationen.

Oscar Isaksson

Tänk att källkritik aldrig tycks bli omodernt. ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 juli 2024 kl. 20:42:29Så vitt jag jag kommer ihåg (om det är rätt) är att det är samma Köpenhamnsbaserade dubbning på TV och VHS/DVD.
Intressant, tack för informationen. Vet du hur många avsnitt av Billy the Cat som dubbats till svenska? För såvitt jag vet verkar väl bara 4 avsnitt ha släppts på VHS och DVD, om det inte finns någon mer utgåva som jag inte känner till...?

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 juli 2024 kl. 23:36:21Hur kommer det sig att IMDb lägger in falsk info om dubbningar?
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 juli 2024 kl. 00:14:41IMDb funkar nästan som Wikipedia så bem som helst kan lägga in informationen.
Menade kanske Edgar men skrev fel....
- what.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2024 kl. 20:26:50På TV hette serien Billys hemlighet, och sändes på TV1000 1996 - 1997 och därefter på TV3 2000. Men märkligt nog hittar jag bara åt 8 visningstillfällen på TV3 i Svensk Mediedatabas, medan man kan tycka att de borde ha sänt betydligt fler avsnitt än så...? Serien består ju av totalt 52 avsnitt fördelade på två säsonger, så åtminstone hela den första säsongen (26 avsnitt) borde väl TV3 ha sänt...?
Problemet är att många av de tidiga referensbanden från TV3 ofta saknar morgondelen med barnprogrammen. Därför ser det underligt ut när man söker.

Får kolla upp när de började i TV3 och hur många som har sänts. För logiskt sätt som du tänker så borde det i alla fall gälla säsong ett.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 juli 2024 kl. 00:56:11Intressant, tack för informationen. Vet du hur många avsnitt av Billy the Cat som dubbats till svenska? För såvitt jag vet verkar väl bara 4 avsnitt ha släppts på VHS och DVD, om det inte finns någon mer utgåva som jag inte känner till...?
För kunna ge ett utförligt svar får jag nog helt enkelt göra som jag brukar; Se igenom TV-sändningar, läsa tablåer och skriva ihop en svensk lista utifrån det.

Historielektions Soveren

Här är introt från TV3 uppenbarligen en köpenhamnsdubbning för det är Mikael Roupé som sjunger.

En kille som ångrar att han sov på lektionerna