Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Aladdin (Disney)

Startat av Erika, 17 oktober 2004 kl. 11:56:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 maj 2024 kl. 20:20:26Myrra spelar dock Jasmine och inte Maria.
Myrra har ju dubbat mycket, så har alltid funderat på varför hon inte dubbad Jasmine i serien.
Vad bra att vi har ett svar då, hon var i London och spelade musikal som många andra kända svenska musikalartister också gjort.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 maj 2024 kl. 20:19:03Vesa Matti Loiri är en välkänd finsk komiker.
Spelar bland annat Uuno Turhapuro
Jo det förstår jag, men hur känd man än är kan man inte bara strunta i manuset och börja improvisera det funkar ju om man är originalrösten då det inte finns någon animation ännu. Men man kan ju inte börja improvisera sånt när man dubbar till andra språk.

A

Lizette Pålsson borde ha spelat Jasmine hon har en fantastisk kemi med Peter Jöback de har känt varandra länge till och med dejtat.

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 13 september 2024 kl. 16:34:10Lizette Pålsson borde ha spelat Jasmine hon har en fantastisk kemi med Peter Jöback de har känt varandra länge till och med dejtat.
Personkemi spelar väl egentligen ingen roll vid dubbning, i och med att skådespelarna som regel inte befinner sig i studion samtidigt. Så Aladdins dialog och sång kan alltså mycket väl ha spelats in veckor innan Jasmins dialog eller vice versa...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 september 2024 kl. 21:13:50Personkemi spelar väl egentligen ingen roll vid dubbning, i och med att skådespelarna som regel inte befinner sig i studion samtidigt. Så Aladdins dialog och sång kan alltså mycket väl ha spelats in veckor innan Jasmins dialog eller vice versa...
Peter Rangmar & Jan Rippe spelade in tillsammans.

Funderar också på om Anders Jansson & Johan Wester spelade in Björnbröder tillsammans.

Hade tyvärr missförstått WillDubGuru om Peter Settman och Fredde Granberg men känns logiskt att dessa 2 spelade in tillsammans.

Lejonkungen blev också resultatet perfekt med😉, troligtvis på grund av den bra kemin.

DingoPictures2005

https://dubbnings.fandom.com/sv/wiki/Aladdin_-_serien
@TonyTonka i vilka avsnitt har du hört Hans Lindgren?
Hans röst är väldigt lätt att känna igen yes, men kommer inte ihåg ett enda avsnitt jag hört honom i.

Peter Wanngrens röst kan jag inte särskilt bra och han har inte dubbat särskilt mycket.

Monica's röst borde jag kunna känna igen (?).
Då jag brukade kolla på Sportfånen Långben om och om igen som liten, där Monica spelade Knattarna.
Men har inte noterat den i något avsnitt.
Ställer mig även tveksam till att Monica skulle ha dubbat något åt Lasse Svensson.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 januari 2025 kl. 14:12:02https://dubbnings.fandom.com/sv/wiki/Aladdin_-_serien
@TonyTonka i vilka avsnitt har du hört Hans Lindgren?
Hans röst är väldigt lätt att känna igen yes, men kommer inte ihåg ett enda avsnitt jag hört honom i.

Peter Wanngrens röst kan jag inte särskilt bra och han har inte dubbat särskilt mycket.

Då jag brukade kolla på Sportfånen Långben om och om igen som liten, där Monica spelade Knattarna.
Ställer mig även tveksam till att Monica skulle ha dubbat något åt Lasse Svensson.
Serien är dubbad av Eurotroll så jag tvivlar på att Peter Wanngren medverkar i serien då han bara dubbat hos KM Studio.

Peter Wanngren är förövrigt inte alls svår att känna igen, han har varit speakerröst i ett antal Disney-VHS-reklamer, och har även dubbat massor hos KM Studio, bl.a. titelkaraktären i Lucky Luke (i vilken han även spelar William Dalton och sjunger intro-sången), titelkaraktären i He-Man, Nidvin i Bumbibjörnarna, Aping i Wuzzlarna, Tiger i Nalle Puh, George Darling i Peter Pan, Brutish Guard i Ringaren i Notre Dame, Francis i Oliver och Gänget, Smartur Räv i Svingelskogen, med flera.

Efter 1990-talet dubbar han dock inte längre, han blev senare gymnasielärare.

Här är ett smakprov på hur han låter;

https://www.youtube.com/watch?v=Npw2-QoF3oE

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 januari 2025 kl. 14:12:02https://dubbnings.fandom.com/sv/wiki/Aladdin_-_serien

Förövrigt så medverkade Hans Lindgren mycket riktigt i ett avsnitt av Aladdin där han dubbade Hamed.

Disneyfantasten

Jag tror inte heller att Monica Forsberg medverkar i serien.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 januari 2025 kl. 14:18:57Förövrigt så medverkade Hans Lindgren mycket riktigt i ett avsnitt av Aladdin där han dubbade Hamed.
Får lyssna på det avsnittet under veckan då🙂.
Har inte sätt alla avsnitt.

TonyTonka

Det är faktiskt inte jag som skrivit in de rösterna på wikin, men jag har nu tagit bort Monica Forsberg och Peter Wanngren, då jag som ni tror att det är osannolikt att de medverkar i serien.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

DingoPictures2005

Citat från: TonyTonka skrivet 26 januari 2025 kl. 01:48:37Det är faktiskt inte jag som skrivit in de rösterna på wikin, men jag har nu tagit bort Monica Forsberg och Peter Wanngren, då jag som ni tror att det är osannolikt att de medverkar i serien.
👍, informationen om att Dick Eriksson medverkar stämmer dock.
Han spelar en katt som är med i ett avsnitt.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 januari 2025 kl. 09:31:51👍, informationen om att Dick Eriksson medverkar stämmer dock.
Han spelar en katt som är med i ett avsnitt.
Dessutom har han dubbat massor hos Eurotroll så det går definitivt ihop.

gstone

Mycket av Aladdin serien finns på YouTube nu

Några kanaler hör vilka som spelar vilka roller  :)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"