Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 16 september 2024 kl. 19:41:47Filmen dubbades för bio och gavs senare ut på VHS. Något har ju uppenbarligen hänt med versionen som gick upp på bio. Eftersom credits i slutet listar Peter Harryson och Hans Lindgren men det är inte de man hör. Förutom det är det samma dubbning.
Mycket märkligt - så man har dubbat om just dessa två rollfigurer, medan övriga rollfigurer har exakt samma dubbning...?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2024 kl. 20:38:25Mycket märkligt - så man har dubbat om just dessa två rollfigurer, medan övriga rollfigurer har exakt samma dubbning...?
Gissningsvis blev det väl något fel med det olika dialog spåren inför biopremiären, så man var tvungen att spela in Hans Wahlgren. Men att det åtgärdades senare.

TonyTonka

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 16 september 2024 kl. 18:51:18Credits till kortfilmen/novellfilmen Leksaker på vift (The Forgotten Toys, 1995).

Har skrivit in roller då rösterna bara anges i grupp.
Intressant är att när filmen gick på bio, var det Hans Wahlgren man hörde som Teddy och den gamle mannen. När filmen gavs ut på VHS så stämde rösterna överens med creditslistan.

Svenska röster:
Teddy - Peter Harryson
Annie - Pernilla Wahlgren
Charlie - Nils Eklund
Kocken - Andreas Nilsson
Gammal man - Hans Lindgren

Introsång: Pernilla Wahlgren

Outrosång: Tommy Nilsson

Översättning: Ninni Francesci

Studio: Eurotroll AB

Regi och Produktion:
Lasse Svensson/Eurotroll AB

Distribution:
Svenska Filminstitutet, 1999

Ansvarig utgivare:
Hans Ottosson

Är det den som har citatet "Kål, jag hatar kål"?
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Will Siv

Citat från: TonyTonka skrivet 16 september 2024 kl. 20:50:14Är det den som har citatet "Kål, jag hatar kål"?
Ja, TV-serien (där med Magnus Ehrner och Tuvalisa Rangström) bygger på kortfilmen.
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 september 2024 kl. 19:29:30
https://youtu.be/Enxld-MF6CQ
@Daniel Hofverberg Kan du lägga in dessa credits?
Jag har haft dubbcreditsen till TV3s dubbning av Fievels äventyr ganska länge, men har avvaktat med att lägga in dessa då jag helt saknar uppgifter om VHS-dubben av serien. :(

Ungefär hälften av avsnitten hade TV3s dubbning på VHS, medan ungefär hälften av VHS-volymerna har en unik VHS-dubbning med helt andra röster. I den dubbningen känner jag igen Sture Ström, men inte mycket mer än så... Där fanns tyvärr inga utsatta credits, så jag vet varken röster eller dubbningsstudio; och jag hade velat få fram uppgifter om den dubbningen också för att det inte ska bli förvirrande med bara en av de två dubbningarna i creditlistan...
(Plus då att det heller inte vore fel att reda ut vem som spelar respektive rolllfigur i TV3-dubben)

@Oscar Isaksson eller @Erika - någon av er råkar inte ha koll på VHS-dubbningen av Fievels äventyr?

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2024 kl. 20:59:47Jag har haft dubbcreditsen till TV3s dubbning av Fievels äventyr ganska länge, men har avvaktat med att lägga in dessa då jag helt saknar uppgifter om VHS-dubben av serien. :(

Ungefär hälften av avsnitten hade TV3s dubbning på VHS, medan ungefär hälften av VHS-volymerna har en unik VHS-dubbning med helt andra röster. I den dubbningen känner jag igen Sture Ström, men inte mycket mer än så... Där fanns tyvärr inga utsatta credits, så jag vet varken röster eller dubbningsstudio; och jag hade velat få fram uppgifter om den dubbningen också för att det inte ska bli förvirrande med bara en av de två dubbningarna i creditlistan...
(Plus då att det heller inte vore fel att reda ut vem som spelar respektive rolllfigur i TV3-dubben)

@Oscar Isaksson eller @Erika - någon av er råkar inte ha koll på VHS-dubbningen av Fievels äventyr?
Då kan jag säga 1 ord Videobolaget.
Videobolaget slarvade alltid med creditlistor.
Kan ha varit studio 19 också men jag gissar på Videobolaget då dessa är 2 företag kända för att slarva med creditlistor.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 september 2024 kl. 21:28:58Då kan jag säga 1 ord Videobolaget.
Videobolaget slarvade alltid med creditlistor.
Kan ha varit studio 19 också men jag gissar på Videobolaget då dessa är 2 företag kända för att slarva med creditlistor.
Det är ju kunden (i det här fallet CIC) som ansvarar för att sätta ut dubbcredits, så det säger ingenting om vilken studio som producerat dubbningarna. Jag räknar med att dubbningsstudion skickade ut listor till kunden i enlighet med gällande avtal (då åtminstone nuvarande kollektivavtal kräver att så ska ske), men att CIC valde att inte lägga ut dessa på kassetterna - det är ju trots allt distributören som ansvarar för det och väljer om de ska lägga ut credits på omslag och/eller för- och eftertexter.

Dåvarande CIC Video (ett samägt distributionsbolag av Paramount och Universal Pictures, som sedan länge är nedlagt) var överlag dåliga på att sätta ut dubbcredits - det här är långt ifrån den enda gången, oavsett studio.

Även de VHS-volymer som innehåller TV3-dubben saknar helt dubbcredits på VHS, men jag har jämfört och kunnat konstatera att de har samma dubbning som på TV3.

Men visst, förekomsten av Sture Ström gör väl att man kanske kan misstänka Kit & Co./Videobolaget, då han enligt min erfarenhet verkar ha jobbat mer för Kit & Co. än för andra studior; men det är på intet sätt något hundraprocentigt då skådespelare som bekant som regel är frilansare.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2024 kl. 20:59:47@Oscar Isaksson eller @Erika - någon av er råkar inte ha koll på VHS-dubbningen av Fievels äventyr?
Nu är inte jag någon av de du frågade, men för ett par år sedan kollade jag på vhs-dubbningen, och skrev i det här inlägget vad jag kom fram till:

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=125250

Tyvärr vet jag fortfarande inte vem som gör mamman eller Tanya. :/

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2024 kl. 20:59:47Jag har haft dubbcreditsen till TV3s dubbning av Fievels äventyr ganska länge, men har avvaktat med att lägga in dessa då jag helt saknar uppgifter om VHS-dubben av serien. :(

@Oscar Isaksson eller @Erika - någon av er råkar inte ha koll på VHS-dubbningen av Fievels äventyr?
Martin Carlberg är Fievel i TV3-dubbningen i alla fall, och jag har för mig att Tommy Nilsson är Tiger, men det är nog snart 20 år sedan jag såg dubbningen senast.

DingoPictures2005

Citat från: TonyTonka skrivet 16 september 2024 kl. 21:41:24Nu är inte jag någon av de du frågade, men för ett par år sedan kollade jag på vhs-dubbningen, och skrev i det här inlägget vad jag kom fram till:

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=125250

Tyvärr vet jag fortfarande inte vem som gör mamman eller Tanya. :/
Det borde Osis kunna svara på om du kan digtalisera banden hittar bara Tv3 dubben utlagt efter snabb googling.

TonyTonka

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 september 2024 kl. 21:52:07Det borde Osis kunna svara på om du kan digtalisera banden hittar bara Tv3 dubben utlagt efter snabb googling.
Det kan jag absolut fixa imorgon. :)

Oscar Isaksson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 september 2024 kl. 21:52:07Det borde Osis kunna svara på om du kan digtalisera banden hittar bara Tv3 dubben utlagt efter snabb googling.
Citat från: TonyTonka skrivet 16 september 2024 kl. 22:06:52Det kan jag absolut fixa imorgon. :)
Nu var det extremt längesedan jag såg VHS-dubbningen. Ska se vad jag kan pussla ihop med tacksam hjälp av @Erika.

DingoPictures2005

Citat från: TonyTonka skrivet 16 september 2024 kl. 22:06:52Det kan jag absolut fixa imorgon. :)
Tack.
Hoppas jag kan vara till någon hjälp med röstidentifiering.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 16 september 2024 kl. 18:51:18Credits till kortfilmen/novellfilmen Leksaker på vift (The Forgotten Toys, 1995).

Har skrivit in roller då rösterna bara anges i grupp.
Intressant är att när filmen gick på bio, var det Hans Wahlgren man hörde som Teddy och den gamle mannen. När filmen gavs ut på VHS så stämde rösterna överens med creditslistan.

Svenska röster:
Teddy - Peter Harryson
Annie - Pernilla Wahlgren
Charlie - Nils Eklund
Kocken - Andreas Nilsson
Gammal man - Hans Lindgren

Introsång: Pernilla Wahlgren

Outrosång: Tommy Nilsson

Översättning: Ninni Francesci

Studio: Eurotroll AB

Regi och Produktion:
Lasse Svensson/Eurotroll AB

Distribution:
Svenska Filminstitutet, 1999

Ansvarig utgivare:
Hans Ottosson
Så den gick alltå på Bio ⁉️😦

Så det är typ en spin off av tv serien eller ? ???
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 17 september 2024 kl. 00:46:22Så den gick alltå på Bio ⁉️😦
Ja. Den gick på bio i ett av Svenska Filminstitutets kortfilmsprogram som hette: Flickor, stjärnor och leksaker. Där även kortfilmerna Flickan som kom ihåg hur det var (Pigen der huskede det hele) och Nocturne ingick.

Citat från: gstone skrivet 17 september 2024 kl. 00:46:22Så det är typ en spin off av tv serien eller ? ???

Citat från: Will Siv skrivet 16 september 2024 kl. 20:55:06Ja, TV-serien (där med Magnus Ehrner och Tuvalisa Rangström) bygger på kortfilmen.