Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Wicked (2024)

Startat av gstone, 12 februari 2024 kl. 07:12:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Första trailern för året tiondets bästa film har just just släppt  ;D

Jag njuter  ;D☺️☺️☺️❤️

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

gstone

By trailer för årtiondets bästa film 

gstone

Jag har just upptäckt att Wicked filmen kommer få en finsik dubbning !!!??

hur/varför !!

Jag behöver kontext !!!

https://www.instagram.com/reel/DAJAkcRP-aC/?utm_source=ig_web_copy_link

gstone

Wicked filmen kommer dubbas till finiska !

Jag har tusen frågor !!!

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 20 september 2024 kl. 21:18:45Jag har just upptäckt att Wicked filmen kommer få en finsik dubbning !!!??

hur/varför !!

Jag behöver kontext !!!
Kan det vara som så att Universal beställt nordiska dubbningar av filmen?
Redan utfört ~60 biobesök 2025.

Erika

Eftersom det har blivit bekräftat att Wicked kommer bli dubbad till finska, så tar jag och flyttar på den här tråden. :)

gstone

Erika

Citat från: gstone skrivet 20 september 2024 kl. 22:49:00även isländska https://bio.smarabio.is/movie/wicked-sl-tal
Riktigt intressant! Då kanske filmen även kommer bli dubbad till danska, norska och svenska? :)

gstone

Om Wicked dubbas kankse till och med Disneyfantasten ville se den

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 20 september 2024 kl. 21:18:45Jag har just upptäckt att Wicked filmen kommer få en finsik dubbning !!!??

hur/varför !!

Jag behöver kontext !!!
Jag håller med att det känns otippat med en finsk dubbning av Wicked - utan att ha sett filmen, så känns den ju verkligen inte som någon film som i huvudsak riktar sig till barn; varför man kan tycka att många andra filmer hade varit mer logiska att kosta på dubbning till än just den...

Citat från: Simon Axelsson skrivet 20 september 2024 kl. 22:11:25Kan det vara som så att Universal beställt nordiska dubbningar av filmen?
Citat från: Erika skrivet 20 september 2024 kl. 22:50:19Riktigt intressant! Då kanske filmen även kommer bli dubbad till danska, norska och svenska? :)
Rent logiskt sett kan man tycka att filmen borde dubbas även till svenska, norska och danska - jag kan inte minnas att jag någonsin stött på något fall där en film dubbats till finska utan att även dubbas till svenska och danska...?

Tvärtom är det ju hyfsat vanligt att filmer och serier som dubbas till svenska, norska och danska bara får textad originalversion i Finland; där de inte alls är lika vana vid dubbning av live-action som vi numera är i Sverige...

Inte minst när det gäller en film som distribueras av samma företag i hela Norden (som i det här fallet UIP/Universal) känns det orimligt att bara dubba en film till finska, när de väl rimligtvis borde fatta samma beslut för både Sverige, Norge, Danmark och Finland (okej, i något enstaka fall har det hänt att filmer/serier inte dubbats till norska, men åtminstone svenska och danska brukar ju följas åt - och att prioritera finska före svenska och danska kan jag inte minnas någonsin har hänt).

Citat från: gstone skrivet 20 september 2024 kl. 22:49:00även isländska https://bio.smarabio.is/movie/wicked-sl-tal
Men den isländska sidan uppger ju också att filmen bara är 10 minuter lång, och det kan väl omöjligen stämma...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 september 2024 kl. 02:57:12Men den isländska sidan uppger ju också att filmen bara är 10 minuter lång, och det kan väl omöjligen stämma...?
Förlåt 😳😳😳

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 september 2024 kl. 02:57:12Jag håller med att det känns otippat med en finsk dubbning av Wicked - utan att ha sett filmen, så känns den ju verkligen inte som någon film som i huvudsak riktar sig till barn; varför man kan tycka att många andra filmer hade varit mer logiska att kosta på dubbning till än just den...
Rent logiskt sett kan man tycka att filmen borde dubbas även till svenska, norska och danska - jag kan inte minnas att jag någonsin stött på något fall där en film dubbats till finska utan att även dubbas till svenska och danska...?
Dom kanske gör att speciellt undantag för Finland både musikalen och Gregory Maguire har ett väldigt stort fanbase där  :D

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 september 2024 kl. 02:57:12Jag håller med att det känns otippat med en finsk dubbning av Wicked - utan att ha sett filmen, så känns den ju verkligen inte som någon film som i huvudsak riktar sig till barn; varför man kan tycka att många andra filmer hade varit mer logiska att kosta på dubbning till än just den...

Tvärtom är det ju hyfsat vanligt att filmer och serier som dubbas till svenska, norska och danska bara får textad originalversion i Finland; där de inte alls är lika vana vid dubbning av live-action som vi numera är i Sverige...
Dom gör nog bara ett speciellt undantag för Finland