Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tintin Esselte video utgåvorna

Startat av Pigge, 16 augusti 2006 kl. 13:16:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

btw, jag har frågat om det här tidigare, men kan någon fixa röstklipp på Olof som Haddock  ???
- what.

Tintin

Citat från: Will Siv skrivet 20 september 2024 kl. 18:59:03btw, jag har frågat om det här tidigare, men kan någon fixa röstklipp på Olof som Haddock  ???
Absolut.

Jag kollade igenom mitt eget hyr-exemplar av Månen tur och retur lite snabbt ikväll. Kan försöka göra ett bättre mix av ljudklipp med Olof Thunberg som Kapten Haddock senare. Det är inte som på skivorna och banden med Åke Lindströms klassiska kraftuttryck där man kan välja och vraka utan mycket bomber och granater i Olof Thunbergs tolkning.

MOA

Citat från: Tintin skrivet 21 september 2024 kl. 03:00:03Absolut.

Jag kollade igenom mitt eget hyr-exemplar av Månen tur och retur lite snabbt ikväll. Kan försöka göra ett bättre mix av ljudklipp med Olof Thunberg som Kapten Haddock senare. Det är inte som på skivorna och banden med Åke Lindströms klassiska kraftuttryck där man kan välja och vraka utan mycket bomber och granater i Olof Thunbergs tolkning.
Kan inte säga att han låter bra, hör mer Bamse än Haddock

Stefan Norgren

Hejsan
Kom in på den här tråden angående Esseltes hyrvideofilmer. 
Letar alltid efter Tintin på loppisar, samlar lite själv och säljer vidare också.
Tänkte på Tintin i Hajsjön Esselte hyrvideofilm, vad kan den tänkas gå för...är det någon som vet?
Sålde för många år sedan på tradera en månen tur och retur del 1 och del 2 på samma videokassett. Det roliga va att det var en biblioteksfilm för utlåning i bra skick. La ut den på tradera och fick sålt den för 2500kr.

DingoPictures2005

Citat från: Tintin skrivet 21 september 2024 kl. 03:00:03Absolut.

Kan du digitalisera några av vhs:erna och lägga ut?
Vill försöka identifiera rösterna i dubbningarna.

Tintin

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 29 september 2024 kl. 19:51:43Kan du digitalisera några av vhs:erna och lägga ut?
Vill försöka identifiera rösterna i dubbningarna.
Jag har Månen tur och retur från Esselte Video i bra skick digitaliserad, men jag kommer nog inte skaffa ett Internet Archive konto enbart för en uppladdning (så någon får gärna hjälpa till att dela filen). Jag antar (med tanke på att Olof Thunberg spelar Kapten Haddock) att fler här på forumet gärna vill se den. Det blir en enkel VHS-rip (men med bra bild och ljud).

Jag har även Det hemliga vapnet, Solens tempel och Tintin i hajsjön från Esselte Video, men dessa tagna från hyr-VHS:er och inspelade med hjälp av TV-kort för mer än 20 år sedan (innan jag hade DVDrecorder och hade möjlighet att digitaliera dem på annat sätt). Jag tittar på Tintin i hajsjön ibland eftersom jag växte upp med Esselte Video:s version som barn, men såg biodubbningen först 2002 när jag köpte filmen på DVD. 

När det kommer till de övriga från Belvision, så är det med SVT:s dubbning jag vill ha dem, och drömmen vore att hitta originalband med bra TV-inspelningar där man kan kan föra över dem och försöka förbättra bild och ljud själv. På Island har man gett ut Belvision-serien under en begränsad tid på DVD. Svårfunna, men sägs ha den bästa bildkällan man kan hitta på köpfilm. Jag har skrivit lite om dessa i en annan tråd och även länkat till en video som visar att att orginalfilmerna är i bra skick.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12952.msg138695#msg138695
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12952.msg172152#msg172152

Jag vet att jag laddade ned några från Eventyrshusets kanal på YouTube också (med norska inbrända undertexter) när de fanns, men väldigt osäker på om jag har dem sparade. De jag nämnt är de "vanliga" man oftast hittar på VHS.

DingoPictures2005

Citat från: Tintin skrivet 29 september 2024 kl. 23:02:34Jag har Månen tur och retur från Esselte Video i bra skick digitaliserad, men jag kommer nog inte skaffa ett Internet Archive konto enbart för en uppladdning (så någon får gärna hjälpa till att dela filen). Jag antar (med tanke på att Olof Thunberg spelar Kapten Haddock) att fler här på forumet gärna vill se den. Det blir en enkel VHS-rip (men med bra bild och ljud).

Jag har även Det hemliga vapnet, Solens tempel och Tintin i hajsjön från Esselte Video, men dessa tagna från hyr-VHS:er och inspelade med hjälp av TV-kort för mer än 20 år sedan (innan jag hade DVDrecorder och hade möjlighet att digitaliera dem på annat sätt). Jag tittar på Tintin i hajsjön ibland eftersom jag växte upp med Esselte Video:s version som barn, men såg biodubbningen först 2002 när jag köpte filmen på DVD. 

När det kommer till de övriga från Belvision, så är det med SVT:s dubbning jag vill ha dem, och drömmen vore att hitta originalband med bra TV-inspelningar där man kan kan föra över dem och försöka förbättra bild och ljud själv. På Island har man gett ut Belvision-serien under en begränsad tid på DVD. Svårfunna, men sägs ha den bästa bildkällan man kan hitta på köpfilm. Jag har skrivit lite om dessa i en annan tråd och även länkat till en video som visar att att orginalfilmerna är i bra skick.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12952.msg138695#msg138695
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12952.msg172152#msg172152

Jag vet att jag laddade ned några från Eventyrshusets kanal på YouTube också (med norska inbrända undertexter) när de fanns, men väldigt osäker på om jag har dem sparade. De jag nämnt är de "vanliga" man oftast hittar på VHS.
Lägg upp de avsnitt du har på send.gb eller liknande och skicka till @BPS så kan han nog lösa uppladdning 🙂.
Bps är den som jag skickar mina egna rips till då jag inte har något Archive konto.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 19 september 2024 kl. 14:26:07Själv är jag mest intresserad av dubbningen från TV med så bra bild och ljud som möjligt. Bra TV-inspelningar eller de "mytomspunna" isländska DVD:erna (att kunna synka ljudet till).
Jag har alla avsnitt utom ett av Tintins äventyr, inspelat från SVT under 1980-talet - det jag av förståeliga skäl inte kunde spela in var Krabban med guldklorna, som av någon anledning hoppades över på 1980-talet och inte sänts sedan 1971 (vilket var innan jag föddes). Ingen toppenkvalitet, men jag restaurerade så gott jag kunde och gjorde DVD:er för flertalet år sedan. :)

Jag skulle gärna lägga upp dem på Archive, men tyvärr har jag hittills inte hittat åt mina utbrända DVD-skivor; och jag har inte kvar filerna på datorn. :(

Men de bör väl förhoppningsvis dyka upp tids nog...

Sen vill jag minnas att jag hade fått tag i Krabban med guldklorna från en kontakt också, om än i lite sämre kvalitet. Jag kan inte svära till 100% på att jag minns rätt dock, men har ett minne av det.

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 september 2024 kl. 23:56:44Jag har alla avsnitt utom ett av Tintins äventyr, inspelat från SVT under 1980-talet - det jag av förståeliga skäl inte kunde spela in var Krabban med guldklorna, som av någon anledning hoppades över på 1980-talet och inte sänts sedan 1971 (vilket var innan jag föddes). Ingen toppenkvalitet, men jag restaurerade så gott jag kunde och gjorde DVD:er för flertalet år sedan. :)
Det låter trevligt. 

Jag är född 1978 (på samma dag som Hergé faktiskt), så det är ju SVT:s dubbning jag växte upp med (med undantag för Tintin i hajsjön på hyrvideo och Solens tempel på LP-skiva). @Goliat samlade ju in samtliga dubbningar till Belvison-serien, men sedan i Ovanliga dubbningar-tråden skrev han att tagit bort dessa pga platsbrist (oklart om någon annan fick tillgång till dem innan). Krabban med guldklorna från Esselte Video var den enda jag hyrde på VHS förutom Tintin i hajsjön, men jag minns inte mycket av den. Lyckligtvis finns SVT-dubbningen av den att se på YouTube. Jag har även sett Månen tur och retur och Den mystiska stjärnan (med SVT-dubbningen) samt Solens tempel (med originaldubbningen) på bio 2015.

https://www.generationt.se/?p=1057

Månen tur och retur från Esselte Video kan jag ordna och ladda upp i veckan. Med tanke på att det är en gammal hyr-utgåva har den väldigt bra bild och ljud. De andra är mer som "studiekopior" rent bildmässigt. Förvisso (med tanke på att Det hemliga vapnet, Solens tempel och Tintin i hajsjön finns i HD) så skulle det ju gå att synka om ljudet till HD-utgåvorna, men det är ganska mycket jobb och jag tittar som sagt sällan på Esselte Video-utgåvorna.

Tintin

Krabban med guldklorna (del 1 av 6)

https://www.youtube.com/watch?v=CW1E2ssjeEc

Ett kortare utdrag av föreläsning på Tintin Filmfestival 2015.

https://www.youtube.com/watch?v=A-7taXWHF7c

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 29 september 2024 kl. 23:38:05Lägg upp de avsnitt du har på send.gb eller liknande och skicka till @BPS så kan han nog lösa uppladdning 🙂.
Bps är den som jag skickar mina egna rips till då jag inte har något Archive konto.
Ja det skulle jag nog kunna lösa, än så länge har jag haft tur med Archive... men jag vet inte hur det ska gå till praktiskt då Tintin ju inte är en medlem på forumet.

Tintin

Citat från: BPS skrivet 30 september 2024 kl. 22:23:55Ja det skulle jag nog kunna lösa, än så länge har jag haft tur med Archive... men jag vet inte hur det ska gå till praktiskt då Tintin ju inte är en medlem på forumet.
Som utlovat kommer här Månen tur och retur i Esselte Videos omdubbning med Olof Thunberg som Kapten Haddock. Av gammal vana la jag upp filen på Sprend.com, så det vore bra om någon som vill återpublicera den (t ex BPS) laddar ned den först, då jag tror att det kan finnas ett allmänt intresse hos fler att se den.

https://sprend.com/download?C=eb24531d1eb54cc78df3b490bc09fe04

Hyr-utgåvan av Månen tur och retur är den enda jag äger i original från Esselte Video och jag köpte den såklart av intresse för att få höra höra hur Olof Thunberg låter i rollen som Kapten Haddock.

Han gör en OK, men blyg insats om man jämför mot andra skådespelare som porträtterat Kapten Haddock. Några egna kraftuttryck finns, men de är inte lika minnesvärda som Åke Lindströms, varav jag har för mig att krabbsaltade tångräkor från SVT-dubbningen även fick komma med i boken Kapten Haddocks ordbok : från alabasterskalle till ökenråtta av Björn Wahlberg. Åke Lindström ska enligt uppgift ha tagit det från en gammal svensk pilsnerfilm.

Olof Thunberg gör även rösterna till Herr Baxter och Wolff i Esselte Videos omdubbning. För att vara en hyr-utgåva är mitt exemplar av Månen tur och retur i väldigt gott skick. Antingen har den haft väldigt få utlåningar eller varit i ägo hos en privat samlare. Några störningar finns, framförallt mot slutet (men mindre). Förutom damm och smuts är bilden ganska brusig, så jag valde att brusreducera för att göra själva tittarupplevelsen mer angenäm.

@DingoPictures2005 önskade ju även fler av Esselte Videos omdubbningar och jag har de som som getts ut som spelfilmer (och idag finns tillgängliga i HD-versioner). Dessa är inspelade med TV-kort och i en lägre upplösning. Solens tempel på DVD har ju dock Esselte Videos dubbning och brukar gå att hitta billigt begagnat. Jag kan titta på det senare i veckan.

Steffan Rudvall

Citat från: Tintin skrivet  3 oktober 2024 kl. 12:54:59@DingoPictures2005 önskade ju även fler av Esselte Videos omdubbningar och jag har de som som getts ut som spelfilmer (och idag finns tillgängliga i HD-versioner). Dessa är inspelade med TV-kort och i en lägre upplösning. Solens tempel på DVD har ju dock Esselte Videos dubbning och brukar gå att hitta billigt begagnat. Jag kan titta på det senare i veckan.
Vad menar du med spelfilmer? Spelfilm innebär ju en vanlig så kallad live action film och de två har ju inte dubbats... 

DingoPictures2005

Citat från: Tintin skrivet  3 oktober 2024 kl. 12:54:59Som utlovat kommer här Månen tur och retur i Esselte Videos omdubbning med Olof Thunberg som Kapten Haddock. Av gammal vana la jag upp filen på Sprend.com, så det vore bra om någon som vill återpublicera den (t ex BPS) laddar ned den först, då jag tror att det kan finnas ett allmänt intresse hos fler att se den.

https://sprend.com/download?C=eb24531d1eb54cc78df3b490bc09fe04

Hyr-utgåvan av Månen tur och retur är den enda jag äger i original från Esselte Video och jag köpte den såklart av intresse för att få höra höra hur Olof Thunberg låter i rollen som Kapten Haddock.

Han gör en OK, men blyg insats om man jämför mot andra skådespelare som porträtterat Kapten Haddock. Några egna kraftuttryck finns, men de är inte lika minnesvärda som Åke Lindströms, varav jag har för mig att krabbsaltade tångräkor från SVT-dubbningen även fick komma med i boken Kapten Haddocks ordbok : från alabasterskalle till ökenråtta av Björn Wahlberg. Åke Lindström ska enligt uppgift ha tagit det från en gammal svensk pilsnerfilm.

Olof Thunberg gör även rösterna till Herr Baxter och Wolff i Esselte Videos omdubbning. För att vara en hyr-utgåva är mitt exemplar av Månen tur och retur i väldigt gott skick. Antingen har den haft väldigt få utlåningar eller varit i ägo hos en privat samlare. Några störningar finns, framförallt mot slutet (men mindre). Förutom damm och smuts är bilden ganska brusig, så jag valde att brusreducera för att göra själva tittarupplevelsen mer angenäm.

@DingoPictures2005 önskade ju även fler av Esselte Videos omdubbningar och jag har de som som getts ut som spelfilmer (och idag finns tillgängliga i HD-versioner). Dessa är inspelade med TV-kort och i en lägre upplösning. Solens tempel på DVD har ju dock Esselte Videos dubbning och brukar gå att hitta billigt begagnat. Jag kan titta på det senare i veckan.
Stort tack, gjorde en nedladdning vore bra om @BPS också gör en nedladdning och lägger ute.
Om BPS inte hinner ladda ned så har ju nu dock filen så jag kan skicka den i dm.

gstone

Vet vi ens om Esselte video VHS utgåvorna har andra dunbbnimgae av BeleVesion serien än när den gick på tv i Sverige på 60-talet  ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"