Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Frågor till administrationen

Startat av Steffan Rudvall, 16 september 2021 kl. 20:45:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 10 september 2024 kl. 21:36:55Jag har inte VHS utgåvan själv utan det här stod på omslaget där står det...

"Svensk översättning Peter Kvist och Vicki Benckert" "Svensk översättning av intro Måns Eriksson"

Tekniker: Måns Eriksson, Bjarne Lundgren, Patrik Ström, Anoo Bhagavan

Studio: Eurotroll AB Regi/ producent Lasse Svensson

Projektledare Annika Rynger

Teknikerna fanns ju inte med på SVT och inte heller "Svensk översättning Peter Kvist och Vicki Benckert" "Svensk översättning av intro Måns Eriksson" SVT stod det bara svensk översättning Peter Kvist.

Rösterna listades i grupp på baksidan men saknar några som crediterades i svt:s credits för Irene Lindh och Christina Schollin står inte med på omslaget.

Leo Hallerstam, Elina Raeder, Therese Reuterswärd, Eleonor T. Lundberg (Eleonor Telcs), Anna Book, Nick Atkinson, Linus Wahlgren, Hans Wahlgren, Steve Kratz, Annelie Berg, Annika Rynger, Anoo Bhagavan

Informationen stämmer bara för säsong 1 dock för när VHS utgåvorna släpptes hade SVT inte dubbat några andra.

[delete this bit 685bb213561d2][insert an at symbol here]boavideo[insert a dot here]com_20201009_133157_040_resize.jpg" alt="" class="bbc_img" loading="lazy">
På röstfronten ger alltså VHS volymerna oss ingen ny information men däremot om översättningen och teknikerna.
Det står Kvint inte Kvist. 

gstone

MOA

Citat från: gstone skrivet 15 september 2024 kl. 22:41:22Är du singel är har du en partner ?
Troligen fel ämne för en fråga som denna

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 september 2024 kl. 22:41:22Är du singel är har du en partner ?
Om du syftar på mig, så är jag singel.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2024 kl. 01:05:46Om du syftar på mig, så är jag singel.
Ja det var dig jag menade 
du är ju administrationen :)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2024 kl. 01:05:46Om du syftar på mig, så är jag singel.
Har nog fattat det under en lång tid nu, sedan jag registrerade mig för 4 år sedan

Scoobydoofan1

En sak som är underligt är när man skickar privata meddalen så markeras dom som läst, är det nån annan som har märkt det när man skickar privata meddelanden till varandra? Varför är det så att det anses vara läst direkt efteråt man har skickat det?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 24 september 2024 kl. 12:21:59En sak som är underligt är när man skickar privata meddalen så markeras dom som läst, [color=var(--bodytext)]är det nån annan som har märkt det när man skickar privata meddelanden till varandra? Varför är det så att det anses vara läst direkt efteråt man har skickat det?[/color]
Det problemet kan jag inte återskapa - för mig markeras PM som lästa först efter att jag har läst dem. Någon annan som kan återskapa det problemet?

Adam Larsson

@Daniel Hofverberg 

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/hittanemo/

Varför nämns inte Anders Jansson under övriga röster? För utöver Bruce dubbar han enligt egen utsago även fiskmåsarna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 16 oktober 2024 kl. 23:04:32@Daniel Hofverberg

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/hittanemo/

Varför nämns inte Anders Jansson under övriga röster? För utöver Bruce dubbar han enligt egen utsago även fiskmåsarna.
Det korta svaret är väl att det varierar från fall till fall hur "Övriga röster" fungerar, och det är långt ifrån solklart. Om personer som spelar namngivna roller i rollistan även spelar andra mindre roller, listas dessa skådespelare igen eller är det bara unika skådespelare som inte redan spelar namngivna roller som står med...?

Det verkar variera från fall till fall, och kan nog också ha viss betydelse vilket ordval som används. Står det "Övriga medverkande" är det väl ganska solklart att man inte tar med skådespelare som redan namngivits ovan, och står det "Övriga roller" är det väl ganska solklart att man kommer ta med skådespelare som redan namngivits ovan. Men vid "Övriga röster" kan det väl betyda vilket som och varierar nog beroende på studio och tidsperiod.

I det här fallet står det "samt" och då tolkar jag det som att man inte kommer upprepa skådespelare som redan spelar namngivna rollfigurer i rollistan (d.v.s. att "samt" betyder ungefär "Dessutom medverkar även..."), även om det möjligen kan variera från fall till fall även där.

gstone

Så det gick inte få credits till Niko - Norrskenets hemlighet ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 11 november 2024 kl. 16:12:53Så det gick inte få credits till Niko - Norrskenets hemlighet ?
Oklart, jag har kontaktat ett par olika personer på Nordisk Films marknadsavdelning, men ännu inte fått något svar alls. Kvinnan som hjälpt mig förut, och som brukade vara väldigt hjälpsam, är tydligen mammaledig just nu.

Men skam den som ger sig...! Jag har inte gett upp än, och ska försöka prova med någon till person.

Om någon här vet av någon lämplig person för dubbcredits på Nordisk Film, så är jag idel öra.