Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Wicked (2024)

Startat av gstone, 12 februari 2024 kl. 07:12:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2024 kl. 19:49:27Jag har precis fått creditlista från UIP, och de har uttryckt det lite annorlunda än Adam Gardelin. I creditlistan står det "Översättning och bearbetning, dialog och sånger: Adam Gardelin / Baserad på svensk musikalöversättning av Calle Norlén", och min kontaktperson på UIP har förklarat det som att "man har utgått från musikalöversättningen från GöteborgsOperan men sedan adapterat översättningarna så att det passar till filmen, rytmen, lipsync osv".

Svårt att säga om det här betyder att det bara är mindre bearbetningar gjorda, eller om Adam velat tona ner sin egen insats; då han bara nämner sångtextöversättning av Calle Norlén...?

Creditlistan anger för övrigt ingenting om sånger, så det borde väl betyda att alla skådespelarna sjunger själva för respektive rollfigur - ska dubbelkolla med UIP dock, så att det inte funnits med någon sånglista som de hoppat över att skicka (de har nämligen inte bifogat ett Word-dokument, som annars brukar vara brukligt, utan bara klistrat in alla uppgifter direkt i mailet)
Kan jag få se credits för Wicked 🥺❓🙏
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 16 november 2024 kl. 21:21:08Kan jag få se credits för Wicked 🥺🙏

Snälla eftersom det är en av mina favoriter grejer någonsin  ;D
I och med att jag inte fått listan som ett bifogat dokument utan direkt i ett mail har jag tyvärr svårt att dela med mig här och nu. Det går inte att bara kopiera och klistra in i ett inlägg, för då blir allt osammanhängande så att man inte ser vad som hör till vad.

Men jag håller på att skriva av dubbcreditsen just nu, och de kommer ut vid nästa uppdatering - troligtvis imorgon eller på måndag. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 november 2024 kl. 01:46:48I och med att jag inte fått listan som ett bifogat dokument utan direkt i ett mail har jag tyvärr svårt att dela med mig här och nu. Det går inte att bara kopiera och klistra in i ett inlägg, för då blir allt osammanhängande så att man inte ser vad som hör till vad.

Men jag håller på att skriva av dubbcreditsen just nu, och de kommer ut vid nästa uppdatering - troligtvis imorgon eller på måndag. :)
Ok 👌 

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 november 2024 kl. 01:46:48Men jag håller på att skriva av dubbcreditsen just nu, och de kommer ut vid nästa uppdatering - troligtvis imorgon eller på måndag. :)
Håller tummarna på att nästa uppdatering blir snart  :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 november 2024 kl. 01:46:48I och med att jag inte fått listan som ett bifogat dokument utan direkt i ett mail har jag tyvärr svårt att dela med mig här och nu. Det går inte att bara kopiera och klistra in i ett inlägg, för då blir allt osammanhängande så att man inte ser vad som hör till vad.

God natt 😴😴 

gstone

Hoppas du lägger upp ikväll 🥺❤️❤️🙏🙏

gstone

Hoppas det blir ikväll 🥺❤️❤️🙏🙏

gstone

Så du la inte up igår kväll ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 november 2024 kl. 09:28:54Så du la inte up igår kväll ?
Nej, jag hade annat för mig igår och satt aldrig ens vid datorn - sällskapsspel med släkt, och så vidare.

Jag har en recension jag behöver få ut vid nästa uppdatering (plus några creditlistor), men ska försöka hinna med allt det ikväll om tiden så tillåter. :)

gstone

här kommer röstererna

GLINDADominique Pålsson Wiklund
ELPHABAStran Çetin
MADAME MORRIBLEGunilla Backman
TROLLKARLENAndreas Rothlin Svensson
FIYEROMartin Stokke Mathiesen
NESSAROSEMalva Goldmann
BOQAdam Portnoff
DOKTOR DILLAMONDDaniel Engman
PFANNEEEdvin Törnblom
SHENSHENJosefina Hylén
FRÖKEN CODDLESussie Eriksson
GUVENÖR THROPPAlexander Lycke
FRU THROPPSofia Jung
BERÄTTAREJames Lund
VIS KVINNA 1Annika Herlitz
VIS KVINNA 2Anna Isbäck
Övriga medverkande:
Andreas Andersson
 Göran Engman
 Joachim Bergström
 Joanna Perera
 Jonathan Jaarnek Norén
 Kajsa Borg
 Kristoffer Hellström
 Lars Säfsund
 Linda Holmgren
 Lucas Krüger
 Matilda Smedius
 Oskar Bien
 Saga Hedlund Stenmarck
 Sandra Kassman
 Tilo Hedlund Fakir
 Tomas "Totten" Strömberg
 Yamineth Dyall

Daniel Hofverberg

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2024 kl. 19:49:27Creditlistan anger för övrigt ingenting om sånger, så det borde väl betyda att alla skådespelarna sjunger själva för respektive rollfigur - ska dubbelkolla med UIP dock, så att det inte funnits med någon sånglista som de hoppat över att skicka (de har nämligen inte bifogat ett Word-dokument, som annars brukar vara brukligt, utan bara klistrat in alla uppgifter direkt i mailet)
Som jag misstänkte hade de hoppat över sånglistan, men nu har jag fått även sångcredits från UIP - en lång lista, då det som mest är 19 sångare som sjunger en låt.

Det är tydligen med 12 sånger i den här filmen, så det måste innebära en relativt liten andel sånger (mångdubbelt mer dialog än sång) för en speltid på 2 timmar 40 minuter. Jag har inte sett scenmusikalen (som väl än så länge bara spelats i Göteborg?), men jag kan bara anta att den borde ha betydligt mindre dialog än filmen...? GöteborgsOperans webbsida uppger i alla fall en längd på 2 timmar 40 minuter exkl. paus, så alltså kommer "halva" filmen (den här första delen) att vara lika lång som hela musikalen...!

Att döma av Wikipedias lista på sånger i scenmusikalen, så överensstämmer sångerna i filmen exakt med sångerna i akt 1 (innan pausen), förutom en extra sång i filmen som inte står med på Wikipedia.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 november 2024 kl. 20:14:21men nu har jag fått även sångcredits från UIP - en lång lista, då det som mest är 19 sångare som sjunger en låt.

Det är tydligen med 12 sånger i den här filmen, så det måste innebära en relativt liten andel sånger (mångdubbelt mer dialog än sång) för en speltid på 2 timmar 40 minuter. Jag har inte sett scenmusikalen (som väl än så länge bara spelats i Göteborg?), men jag kan bara anta att den borde ha betydligt mindre dialog än filmen...? GöteborgsOperans webbsida uppger i alla fall en längd på 2 timmar 40 minuter exkl. paus, så alltså kommer "halva" filmen (den här första delen) att vara lika lång som hela musikalen...!
.
får jag se sång listan ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 november 2024 kl. 20:19:55får jag se sång listan ?
Jag måste skriva av den först, vilket som sagt tar en stund då det är 12 sånger och många av dessa har mellan 10 och 19 sångare (det är bara fyra av sångerna som har få sångare med max tre sångare)...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 november 2024 kl. 20:31:26Jag måste skriva av den först, vilket som sagt tar en stund då det är 12 sånger och många av dessa har mellan 10 och 19 sångare (det är bara fyra av sångerna som har få sångare med max tre sångare)...
det är ju där det mesta av handlingen gör sig framot

Simon Axelsson

Vill bara poängtera att "Ingen sorg för de onda" heter "No One Mourns The Wicked" i originalversion, inte bara "No One Mourns".
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats