Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Wicked (2024)

Startat av gstone, 12 februari 2024 kl. 07:12:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 19 november 2024 kl. 09:41:39Vill bara poängtera att "Ingen sorg för de onda" heter "No One Mourns The Wicked" i originalversion, inte bara "No One Mourns".
Det var det jag också tänkte, men jag har skrivit av dubbningsstudions sånglista rakt av utan att göra någon egen tolkning.

Jag har ju trots allt inte sett filmen än, så jag kan ju inte vara säker på att de faktiskt inte kallar sången för bara "No One Mourns" under eftertexterna - titlar behöver ju trots allt inte nödvändigtvis överensstämma med scenpjäsen, även om sångtexterna är samma. När jag (eller någon) sett filmen får jag uppdatera creditlistan, om det visar sig att sången under eftertexterna fortfarande kallas för "No One Mourns the Wicked".

Så vet jag heller inte vilken sång som "Ozbalsalen" är, för någon sådan sång står inte med på Wikipedia. Men det hade kanske klarnat om man hade sett scenmusikalen, vilket jag tyvärr inte har (då den väl mig veterligen bara gått i Göteborg i Sverige, och ingen turné i resten av landet)...

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 november 2024 kl. 10:39:26Det var det jag också tänkte, men jag har skrivit av dubbningsstudions sånglista rakt av utan att göra någon egen tolkning.

Jag har ju trots allt inte sett filmen än, så jag kan ju inte vara säker på att de faktiskt inte kallar sången för bara "No One Mourns" under eftertexterna - titlar behöver ju trots allt inte nödvändigtvis överensstämma med scenpjäsen, även om sångtexterna är samma. När jag (eller någon) sett filmen får jag uppdatera creditlistan, om det visar sig att sången under eftertexterna fortfarande kallas för "No One Mourns the Wicked".

Så vet jag heller inte vilken sång som "Ozbalsalen" är, för någon sådan sång står inte med på Wikipedia. Men det hade kanske klarnat om man hade sett scenmusikalen, vilket jag tyvärr inte har (då den väl mig veterligen bara gått i Göteborg i Sverige, och ingen turné i resten av landet)...
Det ska fortfarande vara "No One Mourns The Wicked". Så listas den i albumet på Apple Music.

"Ozbalsalen" vet jag å andra sidan ingenting om. Det närmaste jag hittar är "Ozdust Duet", och den skulle jag, i och med den framförs av orkestern, misstänka är instrumental. Någon "Ozdust Ballroom" ser inte heller ut att ingå i albumet på varken Spotify eller Apple Music. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 19 november 2024 kl. 11:07:42"Ozbalsalen" vet jag å andra sidan ingenting om. Det närmaste jag hittar är "Ozdust Duet", och den skulle jag, i och med den framförs av orkestern, misstänka är instrumental. Någon "Ozdust Ballroom" ser inte heller ut att ingå i albumet på varken Spotify eller Apple Music.
Märkligt, men det borde väl klarna när man väl ser filmen...

Visserligen var det tydligen galapremiär i Stockholm för filmen redan förra veckan (oklart exakt när, men det fanns ett inslag från galapremiären i Idol i lördags), men jag antar att ingen här var inbjuden till den.

gstone

Nu har jag upptäckte att filmen även kommer få en norsk dubbningen !

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 november 2024 kl. 23:07:03Nu har jag upptäckte att filmen även kommer få en norsk dubbningen !
Det har vi väl vetat hela tiden...? Som nämndes för ganska länge sedan uppger ju norska UIPs webbsida "Språk: Engelsk, norsk", och det är väl ingen som faktiskt tror att de talar (eller sjunger på) norska i originalversionen...? Alltså kan det rimligtvis inte betyda något annat än en norsk dubbning.

Jag hittar dock ingenting om norska röster än så länge.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 november 2024 kl. 00:24:20Det har vi väl vetat hela tiden...? Som nämndes för ganska länge sedan uppger ju norska UIPs webbsida "Språk: Engelsk, norsk", och det är väl ingen som faktiskt tror att de talar (eller sjunger på) norska i originalversionen...?
den har ju inte statts up i norge

MB

Citat från: gstone skrivet 20 november 2024 kl. 12:33:54den har ju inte statts up i norge
Vad har det med saken att göra? 

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 november 2024 kl. 00:24:20Jag hittar dock ingenting om norska röster än så länge.
finns en lista på instsgram och även några separata inlägg som berätta vilka som spelar vissa roller

https://www.instagram.com/p/DBeiHAaK1XY/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 20 november 2024 kl. 12:33:54den har ju inte statts up i norge
Rimligtvis bör väl ändå en del personer som inte har sett scenmusikalen också vara intresserad av filmen...? Annars skulle ju ingen utanför Göteborg vilja se filmen i Sverige, i och med att musikalen bara har satts upp där...

Daniel Hofverberg

Wicked har fått väldigt blandad kritik av svenska recensenter än så länge - allt från en fyra (av 5) från Dagens Nyheter och Aftonbladet till bara en tvåa från Kulturnyheterna och Kulturnytt.
https://www.kritiker.se/film/wicked/

Bara en tvåa från en så seriös recensent som Caroline Hainer på Kulturnyheterna verkar lite oroväckande... Och mer än en recensent har tagit upp den väldigt långa speltiden.

Jag lär ändå se den under helgen, men det känns inte riktigt lika lovande som jag hade väntat mig...

I Skellefteå går filmen i dubbad form tyvärr endast lördag och söndag kl. 13:45, medan den går i originalversion varje dag.

Citat från: gstone skrivet 18 november 2024 kl. 21:06:15det är ju där det mesta av handlingen gör sig framot
Men i filmen måste väl merparten av handlingen förmedlas via dialog...? Är det inte väldigt långa sånger borde väl inte sångerna utgöra mer än en timme av den 2 timmar 40 minuter långa filmen, så handlingen borde väl inte stå still under en bra bit mer än halva filmen...

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 november 2024 kl. 09:56:09Men i filmen måste väl merparten av handlingen förmedlas via dialog...? Är det inte väldigt långa sånger borde väl inte sångerna utgöra mer än en timme av den 2 timmar 40 minuter långa filmen, så handlingen borde väl inte stå still under en bra bit mer än halva filmen...
Skulle sångerna få handlingen att stå still menar du? I så fall skulle det inte vara en vidare bra musikal i mitt tycke. 

Per albumet utgör sång blott 54 minuter av speltiden (något mer i och med "Ozbalsalen"), så drygt 30 procent av filmen, vilket är i linje med vad en ordinarie musikalfilmen tenderar att ha, 30 - 34% ungefär.

De enda musikalfilmer från senare år som jag snabbt kan hitta med mer än 34% sång är In The Heights, som också regisserades av Jon M. Chu, med hela 47 procent och Mamma Mia! Here We Go Again med så mycket som 53,5 procent. 

Disneyfantasten

Jag har fortfarande inte sett filmen (kommer att göra det imorgon), men enligt vad jag läst på engelska Wikipedia så verkar den ha mottagits av positiva recensioner, även om speltiden kritiserades.

Simon Axelsson

Kan det vara så att "Ozbalsalen" egentligen är en del av "Dansa dig fram", åtminstone på albumet?

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 22 november 2024 kl. 11:01:28Skulle sångerna få handlingen att stå still menar du? I så fall skulle det inte vara en vidare bra musikal i mitt tycke.
Det var inte så jag menade, utan snarare att musikaler som regel brukar föra handlingen framåt via sångerna; medan det här bör bli mer handling via dialogen än via sångerna.

Även om jag inte har sett scenmusikalen, så känns det som att proportionerna mellan sång och dialog måste skifta markant mellan scenversionen och filmen - scenmusikalen (åtminstone i GöteborgsOperans uppsättning) är ju tydligen 2 timmar 40 minuter lång (exkl. paus), och i filmen blir bara första akten lika lång lika lång som hela musikalen...

Citat från: Simon Axelsson skrivet 22 november 2024 kl. 11:01:28De enda musikalfilmer från senare år som jag snabbt kan hitta med mer än 34% sång är In The Heights, som också regisserades av Jon M. Chu, med hela 47 procent och Mamma Mia! Here We Go Again med så mycket som 53,5 procent.
För att inte tala om Les Misérables (2012), där sångerna utgör 99,9% av speltiden... Där finns närmare bestämt en eller möjligen två meningar med dialog, medan allt annat är sång.

gstone

Jag ska se filmen imorgon med mamma och pappa på söndag sedan en middag på restaurang.