Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 23 november 2024 kl. 19:24:17Jo, men då kan man ju korta ner till enbart Drömproduktioner.
Precis vad jag tänkte föreslå.

BPS

Har någon tillgång till MTV3 eller någon inspelning från kanalen av Samu Sirkan joulutervehdys? Jag tycker nämligen att det skulle vara intressant att jämföra den officiella med vår version...

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 25 november 2024 kl. 20:27:51Har någon tillgång till MTV3 eller någon inspelning från kanalen av Samu Sirkan joulutervehdys? Jag tycker nämligen att det skulle vara intressant att jämföra den officiella med vår version...
Jag har en inspelning från några år sedan. Enda problemet är att MTV3 inte har inbränd textning, utan valbar textning via grafiska DVB-subtitles - och sådana är det bland Windows-program såvitt jag vet i stort sett bara VLC som klarar av att spela upp. Men vill du inte ha den finska texten påslagen, så är det förstås inget problem...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 november 2024 kl. 20:49:20Jag har en inspelning från några år sedan. Enda problemet är att MTV3 inte har inbränd textning, utan valbar textning via grafiska DVB-subtitles - och sådana är det bland Windows-program såvitt jag vet i stort sett bara VLC som klarar av att spela upp. Men vill du inte ha den finska texten påslagen, så är det förstås inget problem...
Den visas ju på engelska så jag klarar mig nog utan finsk text

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 25 november 2024 kl. 20:52:30Den visas ju på engelska så jag klarar mig nog utan finsk text
Fast Surprise Gift-segmenten är dubbade på finska...

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 november 2024 kl. 20:49:20Jag har en inspelning från några år sedan. Enda problemet är att MTV3 inte har inbränd textning, utan valbar textning via grafiska DVB-subtitles - och sådana är det bland Windows-program såvitt jag vet i stort sett bara VLC som klarar av att spela upp. Men vill du inte ha den finska texten påslagen, så är det förstås inget problem...
Tycker också det är intressant, men hur har du lyckats spela in finsk TV går det verkligen att få in i Sverige?

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet 25 november 2024 kl. 21:13:55Tycker också det är intressant, men hur har du lyckats spela in finsk TV går det verkligen att få in i Sverige?
Ja, vissa TV-leverantörer har med en del finska TV-kanaler i form av tilläggspaket som kostar extra. Bland annat Sappa, men det finns säkert fler fall. Comhem/Tele 2 verkar ha YLE 1 och YLE2, men tyvärr inte MTV3.

Jag har inte längre tillgång till MTV3, men hade det under några års tid.

PatoskyeIII

Citat från: BPS skrivet 25 november 2024 kl. 20:27:51Har någon tillgång till MTV3 eller någon inspelning från kanalen av Samu Sirkan joulutervehdys? Jag tycker nämligen att det skulle vara intressant att jämföra den officiella med vår version...
Är det något speciellt med den versionen? Vad menas med att den är officiell?

BPS

Citat från: PatoskyeIII skrivet 25 november 2024 kl. 21:33:22Är det något speciellt med den versionen? Vad menas med att den är officiell?
De visar The New From All of Us to All of You det vill säga den versionen som Disney räknar som den officiella versionen och den de "marknadsför". De svenska och norska versionerna avviker väldigt mycket från den officiella och danska ligger närmre men den är mer lik originalversionen.

Daniel Hofverberg

Citat från: PatoskyeIII skrivet 25 november 2024 kl. 21:33:22Är det något speciellt med den versionen? Vad menas med att den är officiell?
Med officiell menas helt enkelt att det är den "riktiga" versionen som Disney tillhandahåller från USA och som det är meningen att alla länder ska visa - men där SVT vägrat, då de vill hålla fast vid en gammal sönderklippt repris från 1985 som sedan länge tappat all form av röd tråd...

Det är värt att påpeka att SVTs (och NRKs) nuvarande version aldrig varit officiell för fem öre, utan är en salig blandning av inslag från 1958 års originalprogram, fasta inslag från senare officiella julprogram, Surprise Gift-segment från officiella program som bara varit menade att visas ett enda år och helt nya inslag som mig veterligen aldrig ingått i något julprogram i Disneys regi - ett resultat av att SVT mellan 1967 och 1985 bytte ut enstaka inslag med några års mellanrum för att förnya programmet, tills formen 1985 "frös fast" i det skick programmet råkade se ut just då.

När The New From All of Us To All of You färdigställdes 1990 - 1991 försökte Disney övertala SVT att sända det programmet, och när de misslyckades fick istället TV3 ta över det.

Den officiella versionen som MTV3 visar är alltså i stort sett identisk med det TV3 sände 1991 - 1996 och som Kanal 5 sände 1997; men det kan förekomma mindre skillnader i klippning och liknande. Men det är samma inslag som de som sändes i Sverige (på TV3 och Kanal 5) på "den gamla goda tiden" på 1990-talet i alla fall.

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 november 2024 kl. 21:45:11Med officiell menas helt enkelt att det är den "riktiga" versionen som Disney tillhandahåller från USA och som det är meningen att alla länder ska visa - men där SVT vägrat, då de vill hålla fast vid en gammal sönderklippt repris från 1985 som sedan länge tappat all form av röd tråd...

Det är värt att påpeka att SVTs (och NRKs) nuvarande version aldrig varit officiell för fem öre, utan är en salig blandning av inslag från 1958 års originalprogram, fasta inslag från senare officiella julprogram, Surprise Gift-segment från officiella program som bara varit menade att visas ett enda år och helt nya inslag som mig veterligen aldrig ingått i något julprogram i Disneys regi - ett resultat av att SVT mellan 1967 och 1985 bytte ut enstaka inslag med några års mellanrum för att förnya programmet, tills formen 1985 "frös fast" i det skick programmet råkade se ut just då.

När The New From All of Us To All of You färdigställdes 1990 - 1991 försökte Disney övertala SVT att sända det programmet, och när de misslyckades fick istället TV3 ta över det.

Den officiella versionen som MTV3 visar är alltså i stort sett identisk med det TV3 sände 1991 - 1996 och som Kanal 5 sände 1997; men det kan förekomma mindre skillnader i klippning och liknande. Men det är samma inslag som de som sändes i Sverige (på TV3 och Kanal 5) på "den gamla goda tiden" på 1990-talet i alla fall.
Är den danska också sönderklippt? BPS nämnde ju att den inte heller var officiell

BPS

Citat från: MB skrivet 25 november 2024 kl. 21:50:43Är den danska också sönderklippt? BPS nämnde ju att den inte heller var officiell
Den är inte sönderklippt, men inte heller officiell den är baserad på en äldre version av programmet.

Eftersom att den dubbades på slutet av 70-talet i Danmark dessutom med en av de mest folkkära danska skådespelarna Ove Sprogøe som Benjamin Syrsa (Jesper Fårekylling) har den fått vara kvar.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 25 november 2024 kl. 21:56:44Den är inte sönderklippt, men inte heller officiell den är baserad på en äldre version av programmet.

Eftersom att den dubbades på slutet av 70-talet i Danmark dessutom med en av de mest folkkära danska skådespelarna Ove Sprogøe som Benjamin Syrsa (Jesper Fårekylling) har den fått vara kvar.
Men har varit nästan officiell, kan man säga. DRs nuvarande version är nästan identisk med det officiella From All of Us To All of You från 1979, fast de har klippt in inledningen från The New From All of Us To All of You. Så den visar en titelskylt med "The New From All of Us To All of You" i början, trots att den inte är speciellt ny...

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 november 2024 kl. 22:03:13Men har varit nästan officiell, kan man säga. DRs nuvarande version är nästan identisk med det officiella From All of Us To All of You från 1978, fast de har klippt in inledningen från The New From All of Us To All of You. Så den visar en titelskylt med "The New From All of Us To All of You" i början, trots att den inte är speciellt ny...
Den har också likt äldre svenska versioner en bit av Ser du stjärnan i det blå i början vilket man i Sverige av någon anledning övergav... Överlag kan man säga att det är synd att SVT inte varit lika smarta som DR det skulle väl inte skada om vi hade en officiell version med en riktig dubb där Torsten Winge repriserar sin roll...

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet 25 november 2024 kl. 22:07:51Överlag kan man säga att det är synd att SVT inte varit lika smarta som DR det skulle väl inte skada om vi hade en officiell version med en riktig dubb där Torsten Winge repriserar sin roll...
Ja, det är lite lustigt (eller tragiskt - välj själv!) att DR redan 1979 ansåg det nödvändigt att producera en riktig dubbning för att hänga med i utvecklingen, men nästan 45 år senare har SVT fortfarande inte insett det...