Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Hoppastråden

Startat av Skokaka, 18 maj 2023 kl. 21:23:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  8 december 2024 kl. 01:57:39Det hoppas inte jag, för om Telia försvinner har jag varken fungerande mobil eller internetanslutning. xD
Precis, och framförallt i inlandet är Telia ofta det enda alternativet för en okej täckning - i storstäderna och längs kusten fungerar nog de flesta telefonoperatörer ganska bra, men i inlandet har övriga operatörer en allt annat än bra täckning. Framförallt i Norrlands inland har övriga operatörer knappt någon täckning alls, och Telia är i praktiken det enda alternativet. Det är förstås väldigt olyckligt att det blivit så, men det bor väl för få personer där för att övriga företag ska anse att det finns någon tillräckligt stor marknad att satsa pengar på...

För de som har lyxen att ha indragen fiber till bostaden finns det oftast flera likvärdiga alternativ för internetanslutning, men det är ju långt ifrån alla i Sverige förunnat - och är man beroende av mobilt bredband (såsom jag är), så behöver man ju där också bra mobil täckning; så då är vi tillbaka till samma som föregående punkt.

gstone

Hoppas Snövit(2025) dubbas 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Hoppas MOA slutar vara så otrevlig på forumet  :'(

Erika

gstone

Jag hoppas Daniel kan kompletterade credits till både Hos Musse serien och de två långfilmerna, nu när vi alldeles nyss fick kompletterade credits till Once Upon A Studio...

MB

Citat från: gstone skrivet  9 december 2024 kl. 15:41:42Jag hoppas Daniel kan kompletterade credits till både Hos Musse serien och de två långfilmerna, nu när vi alldeles nyss fick kompletterade credits till Once Upon A Studio...
Det är en stor skillnad på processen att få fram credits till en dubbning gjord 2023 och en gjord för över 20 år sedan. Jag vet inte hur långt KM Studios digitala arkiv sträcker sig men vi vet ju att de flera gånger svarat att de inte hinner leta i sina pappersarkiv...

MOA

Citat från: MB skrivet  9 december 2024 kl. 15:48:21Det är en stor skillnad på processen att få fram credits till en dubbning gjord 2023 och en gjord för över 20 år sedan. Jag vet inte hur långt KM Studios digitala arkiv sträcker sig men vi vet ju att de flera gånger svarat att de inte hinner leta i sina pappersarkiv...
Fattar att det är för tidskrävande

Skokaka

Jag hoppas att Reddit läggs ner.

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet  9 december 2024 kl. 15:41:42Jag hoppas Daniel kan kompletterade credits till både Hos Musse serien och de två långfilmerna, nu när vi alldeles nyss fick kompletterade credits till Once Upon A Studio...
Vilka 2 långfilmer?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

gstone

Citat från: Jonas9881 skrivet  9 december 2024 kl. 19:49:44Vilka 2 långfilmer?
Musse Piggs magiska jul - Julfest hos Musse och Hos Musse – skurkarna

MB

Citat från: gstone skrivet  9 december 2024 kl. 19:51:21Musse Piggs magiska jul - Julfest hos Musse och Hos Musse – skurkarna
På listan som finns till Musse Piggs magiska jul - Julfest hos Musse saknas till exempel Johan Wallström som dubbar berättarrösten i ett inslag han står inte ens med under övriga röster.

MOA

MB

Citat från: MOA skrivet  9 december 2024 kl. 20:32:56Hoppas att TikTok försvinner
Det är möjligt att det faktiskt händer, USA har ju gett om ett val antingen att sälja till ett amerikanskt bolag eller stängas ner i USA.

Daniel Hofverberg

Det är väl inte helt omöjligt att Disney Character Voices kan ha kvar dokumentation, men då de berättade för mig för några år sedan att de för en tid sedan drabbades av en stor IT-krasch där de förlorat mycket dokumentation från 1990-talet och bakåt, så är väl inte chansen så stor. :(

Visserligen är det här tekniskt sett från 2000-talet, men marginalen är ju inte stor (2001), så det beror på exakt när kraschen inträffade. Hände kraschen innan Hos Musse dubbades finns förstås en chans.

Citat från: MB skrivet  9 december 2024 kl. 15:48:21Det är en stor skillnad på processen att få fram credits till en dubbning gjord 2023 och en gjord för över 20 år sedan. Jag vet inte hur långt KM Studios digitala arkiv sträcker sig men vi vet ju att de flera gånger svarat att de inte hinner leta i sina pappersarkiv...
Det verkar variera lite med KM Studios digitala arkiv. Om inte mitt minne sviker mig tror jag att min kontaktperson sa att de har ett komplett digitalt arkiv från runt 2005 - 2006 och framåt, men dessutom hade de bl.a. Prinsen av Egypten i digital form trots att den är mycket äldre än så. Men en TV-serie och filmer från 2001 känns ju inte så troligt att KM Studio skulle ha bevarat i digital form, då jag gissar att det främst är äldre biofilmer och dylikt de kan ha lättillgängligt.

I undantagsfall har KM Studio grävt i pappersarkiv för min skull, men jag antar att det främst är om de har ovanligt lite jobb vid tillfället, så att de faktiskt kan avvara den tiden - de måste förstås prioritera jobbet de ska göra åt sina (aktiva) kunder.

Disney Character Voices är kanske större chans, men där är som sagt frågan när deras stora haveri inträffade, som gjorde att de förlorade en massa gamla creditlistor och rollistor...?

Men som du säger, det är stor skillnad på dubbningar från 2023 och från runt 2002.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2024 kl. 20:51:50Det är väl inte helt omöjligt att Disney Character Voices kan ha kvar dokumentation, men då de berättade för mig för några år sedan att de för en tid sedan drabbades av en stor IT-krasch där de förlorat mycket dokumentation från 1990-talet och bakåt, så är väl inte chansen så stor. :(

Visserligen är det här tekniskt sett från 2000-talet, men marginalen är ju inte stor (2001), så det beror på exakt när kraschen inträffade. Hände kraschen innan Hos Musse dubbades finns förstås en chans.
Det verkar variera lite med KM Studios digitala arkiv. Om inte mitt minne sviker mig tror jag att min kontaktperson sa att de har ett komplett digitalt arkiv från runt 2005 - 2006 och framåt, men dessutom hade de bl.a. Prinsen av Egypten i digital form trots att den är mycket äldre än så. Men en TV-serie och filmer från 2001 känns ju inte så troligt att KM Studio skulle ha bevarat i digital form, då jag gissar att det främst är äldre biofilmer och dylikt de kan ha lättillgängligt.

I undantagsfall har KM Studio grävt i pappersarkiv för min skull, men jag antar att det främst är om de har ovanligt lite jobb vid tillfället, så att de faktiskt kan avvara den tiden - de måste förstås prioritera jobbet de ska göra åt sina (aktiva) kunder.

Disney Character Voices är kanske större chans, men där är som sagt frågan när deras stora haveri inträffade, som gjorde att de förlorade en massa gamla creditlistor och rollistor...?

Men som du säger, det är stor skillnad på dubbningar från 2023 och från runt 2002.
Det låter som att KM Studio definitivt är enda chansen...