Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelare som inte fick rollen

Startat av Steffan Rudvall, 28 februari 2021 kl. 17:47:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 december 2024 kl. 11:51:10Mikael Samuelsson, Peter Rangmar och Jan Rippe var fortfarande godkända av Disney som Jafar, Timon och Pumbaa men hade inte tid då dubbningarna genomfördes.
Personligen så tycker jag att Bo Maniette är betydligt bättre som Jafar, dels är han närmare Jonathan Freeman:s röst och han lever också upp i samma ondska som Jonathan förmedlade i originalet.

Jonathan hade en perfekt lite mörkare skruk röst i mitt tycke som är svårslagen, som Maniette lyckades förmedla perfekt.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 15 december 2024 kl. 11:55:45Men Per dubbade ju Atlantis hos KM 2001 och sedan uppföljaren 2003.
Då åkte han till Karlskoga för att dubba.

Den tredje filmen blev ju också dubbad i Stockholm och inte Karlskoga.

Därför tror jag att Per blev underkänd.
Det gick väl helt enkelt inte ihop logistiskt att han skulle åka fram och tillbaka till Karlskoga för att dubba tv-serien och därför fick Anders Öjebo ta över. När man sedan skulle dubba uppföljarna hade man ju tillgång till Anders som vid det laget hade spelat Sebastian betydligt mer än Per.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 15 december 2024 kl. 11:57:49Personligen så tycker jag att Bo Maniette är betydligt bättre som Jafar, dels är han närmare Jonathan Freeman:s röst och han lever också upp i samma ondska som Jonathan förmedlade i originalet.

Jonathan hade en perfekt lite mörkare skruk röst i mitt tycke som är svårslagen, som Maniette lyckades förmedla perfekt.
Jag tycker att Bo Maniette är snäppet vassare som Jafar.

På samma sätt tycker jag också att Anders Öjebo och Bo Maniette är snäppet vassare som Timon och Pumbaa.

(däremot tycker jag att Gustav Levin var minst sagt misslyckad som Pumbaa, han är inte alls det minsta lik originalrösten och bibehåller inte heller alls rätt röstkaraktär och känns totalt malplacerad, han både brister i inlevelsen och spelar över, faktum är enligt min åsikt att jag har supersvårt för de svenska versionerna av Lejonvakten-avsnitten där Pumbaa medverkar på grund av detta, dessbättre är Pumbaa inte med i alla avsnitt plus att resten av svenska rollbesättningen ändå gör dubbningen acceptabel, ingenting emot Gustav Levin han är jättebra t.ex. som Smokey i Bilar 3 och Herr Gao i Röd, visserligen skiljer sig även Jan Rippe en del från originalrösten, men han lyckas istället fånga karaktären på ett så bra sätt att det inte alls gör någonting att han inte låter exakt som originalet)

Disneyfantasten

Kristian Ståhlgren provspelade för huvudkaraktären i Antz.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 april 2025 kl. 16:07:17Kristian Ståhlgren provspelade för huvudkaraktären i Antz.
Vem fick rollen istället? Finns det dokumentation om hur många som provspelat en roll men inte fått den? Vore galet material

BPS

Citat från: MOA skrivet 16 april 2025 kl. 16:31:10Vem fick rollen istället? Finns det dokumentation om hur många som provspelat en roll men inte fått den? Vore galet material
Dick Eriksson

Disneyfantasten

Lizette Pålsson gjorde ett röstprov för Pocahontas.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Anis Don Demina prövade ursprungligen för Pumbaa i rebooten.

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet 25 maj 2025 kl. 14:36:54Anis Don Demina prövade ursprungligen för Pumbaa.
Och han som bara var ett år när filmen kom.  ;)

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 maj 2025 kl. 14:39:07Och han som bara var ett år när filmen kom.  ;)
Alla förstår ju vad han menar 2019s film såklart

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 maj 2025 kl. 14:39:07Och han som bara var ett år när filmen kom.  ;)
LoL
Citat från: Adam Larsson skrivet 25 maj 2025 kl. 14:42:05Alla förstår ju vad han menar 2019s film såklart
Vem spelar Pumbaa i rebooten? Inte för att jag bryr mig

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 25 maj 2025 kl. 15:01:00LoLVem spelar Pumbaa i rebooten? Inte för att jag bryr mig
Linus Eklund Adolphson.

Adam Larsson

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet 25 maj 2025 kl. 15:15:30Vilket är väldigt bra casting till en dålig film.
Bättre jämfört med Gustav Levin som gjorde rollen i Lejonvakten, som visserligen är en duktig skådespelare men som inte passar denna roll för fem öre.