Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Överraskningarna i år kan nog bli Vaiana 2 och Dröm produktioner

Jag tror nog inte att Eilo har dubbat matrial till den mängde språk som. I talade om förut

Om dom inte ville ta en genväg och helt enkelt visa en trailer för Eilo som dom gjort med någon enstaka film nå gång tror jag inte det blir dem.

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 19 december 2024 kl. 00:04:50Tyvärr finns den kopia jag har fått av Walt Disneys julprogram (A Disney Channel Christmas) på en hårddisk som har givit upp. Den är inspelad från FilmNet men har ingen svensk text.
Förhoppningsvis är min kopia inte på den hårddisk som har gett upp, men jag kan ta och leta - jag minns inte om den hade svensk text, eller om textningen var ur funktion just då (som hände ibland) alternativt inspelad utan text, men bör vara sevärd i alla fall.
(FilmNet hade valbar textning via D2MAC-standarden, ungefär motsvarande dagens DVB-textning, så att det var möjligt att slå på och stänga av texten efter behov; plus välja mellan svensk, norsk, dansk och finsk text. Detsamma gällde även bl.a. TV1000, medan TV3 hade och fortfarande har inbränd text)

A

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 22 december 2024 kl. 00:45:38Eftersom att programmet har en sida på SVT Play borde det inte gå att ladda ner det på något sätt?

https://www.svtplay.se/video/jmL9Mgv/julvarden-och-kalle-anka-och-hans-vanner-onskar-god-jul-1
Kalle Anka och hans vänner önskar god jul finns ju bara tillgängligt via live-streamen av SVT 1, så inte i efterhand utan bara under "direktsändning" - men om man sätter på precis rätt tid borde det teoretiskt sett gå att spara ner SVT Play-strömmen.

Jag vet dock inte exakt hur. Svtplay-dl har en parameter vid namn -l för "enable live streams", vilket verkar lovande, men när jag testar den tillsammans med URLn https://www.svtplay.se/kanaler/svt1?start=auto (som SVT Plays live-ström av SVT 1 har som adress) så får jag felmeddelande "This is a live DASH stream, and they are not supported."

När jag testar med yt-dlp får jag istället felmeddelandet "Unable to extract video ID". Så fastän båda borde fungera med liveströmmar, så lyckas jag inte med någondera... :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 december 2024 kl. 02:45:56Kalle Anka och hans vänner önskar god jul finns ju bara tillgängligt via live-streamen av SVT 1, så inte i efterhand utan bara under "direktsändning" - men om man sätter på precis rätt tid borde det teoretiskt sett gå att spara ner SVT Play-strömmen.

Jag vet dock inte exakt hur. Svtplay-dl har en parameter vid namn -l för "enable live streams", vilket verkar lovande, men när jag testar den tillsammans med URLn https://www.svtplay.se/kanaler/svt1?start=auto (som SVT Plays live-ström av SVT 1 har som adress) så får jag felmeddelande "This is a live DASH stream, and they are not supported."

När jag testar med yt-dlp får jag istället felmeddelandet "Unable to extract video ID". Så fastän båda borde fungera med liveströmmar, så lyckas jag inte med någondera... :(
Testa med tillägget Privatkopiera i Chrome. Det skapar ett kommando till ffmpeg som laddar ner strömmen.

För att stoppa inspelningen kan man trycka q, eller så kan man lägga till parametern -t och en tidsangivelse, t.ex. -t 01:15:00 eller -t 4500 som gör att inspelningen pågår den angivna tiden och sen stoppar automatiskt.

Obs, man får inte trycka ctrl-c. Det stoppar visserligen inspelningen, men ffmpeg avslutas då abrupt, inte "rent", och inspelningen blir trasig och ospelbar.

Jag har inte lyckats få med undertexterna med den här tekniken, men det är möjligt att det går med ytterligare någon parameter till ffmpeg.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 december 2024 kl. 02:45:56Kalle Anka och hans vänner önskar god jul finns ju bara tillgängligt via live-streamen av SVT 1, så inte i efterhand utan bara under "direktsändning" - men om man sätter på precis rätt tid borde det teoretiskt sett gå att spara ner SVT Play-strömmen.

Jag har tänkt att spela in hela sändningen plus Svensson Svensson och andra juligheter på julafton på min tv, och sedan överföra det till USB.

Men om ni verkligen vill veta hur man spelar in så kan jag förklara då jag faktiskt gjorde det 2022 eller förresten var det förra året, men den sändingen råkade jag ladda upp till en server som sedan lades ner och jag raderade originalfilen.

Så jag söker sändingen från 2023 om någon har?

Det man gör är att öppna denna länk: https://www.svtplay.se/kanaler/svt1?start=auto
Och sedan öppna nätverkskonsolen/nätverkspanelen, osäker på vad det heter på svenska men på engelska heter det Developer tools (ctrl+shift+i) och så kan man uppdatera sidan så man får upp på nytt datan i panelen.

Jag använder iförsig Privatkopiera för att få den rätta koden som är följande som ska användas i ffmpeg: 
ffmpeg -i "https://svt-live-channel.akamaized.net/l1/se/svt1/193ddf14b00/hls-v4/v4.m3u8" -i "https://svt-live-channel.akamaized.net/l1/se/svt1/193ddf14b00/hls-a1/a1.m3u8" -vcodec copy -acodec copy "Kanaler - svt1.mkv"

Men det går att göra den koden med hjälp av datan man får i panelen.

Sedan klistrar ni bara in den i Kommandotolken så bör det gå att ladda ner den. Det är 1280x720 så inte jättebra kvalite men det är max-kvalite på sådana direktsändningar från svtplays egna kanaler.

Ser nu att @Anders M Olsson redan svarade dig men hoppas jag gav några mer tips, för det är ju bättre med för många tips än inga alls.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 december 2024 kl. 08:12:42Testa med tillägget Privatkopiera i Chrome. Det skapar ett kommando till ffmpeg som laddar ner strömmen.

För att stoppa inspelningen kan man trycka q, eller så kan man lägga till parametern -t och en tidsangivelse, t.ex. -t 01:15:00 eller -t 4500 som gör att inspelningen pågår den angivna tiden och sen stoppar automatiskt.

Obs, man får inte trycka ctrl-c. Det stoppar visserligen inspelningen, men ffmpeg avslutas då abrupt, inte "rent", och inspelningen blir trasig och ospelbar.

Jag har inte lyckats få med undertexterna med den här tekniken, men det är möjligt att det går med ytterligare någon parameter till ffmpeg.
Det hade jag faktiskt ingen aning om att man kunde trycka på q för att stoppa ffmpeg.

Men när jag använder den funktionen som ffmpeg ger mig på direktsändningar via svtplays kanaler, då blir bilden efter och ljudet hörs innan den rätta bilden kommer upp. 

Är det likadant för dig att man hör till exempel en tjej prata som ska synas men att hennes röst är före sin tid än vad som ska höras?

Antingen är ljudet för tidigt eller bilden för sen, men ljudet eller förmodligen för tidig i inspelningen när man får hela inspelningen efter man tryckt på q.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 22 december 2024 kl. 10:27:44Det hade jag faktiskt ingen aning om att man kunde trycka på q för att stoppa ffmpeg.

Men när jag använder den funktionen som ffmpeg ger mig på direktsändningar via svtplays kanaler, då blir bilden efter och ljudet hörs innan den rätta bilden kommer upp.

Är det likadant för dig att man hör till exempel en tjej prata som ska synas men att hennes röst är före sin tid än vad som ska höras?

Antingen är ljudet för tidigt eller bilden för sen, men ljudet eller förmodligen för tidig i inspelningen när man får hela inspelningen efter man tryckt på q.
Jag har sett problemet tidigare med att ljud och bild inte kommer i synk. Det jag gjorde då var att välja strömmen master.m3u8 i Privatkopiera, och då blev det rätt.

Tillägg: Jag har nu testat, och mycket riktigt blir ljud och bild felsynkade om man väljer den förvalda (högsta) bitraten. Men det blir som sagt rätt om man väljer master.m3u8.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 december 2024 kl. 10:48:26Jag har sett problemet tidigare med att ljud och bild inte kommer i synk. Det jag gjorde då var att välja strömmen master.m3u8 i Privatkopiera, och då blev det rätt.
Då ska jag testa det.

Jag har förresten kollat upp det där med undertexter och jag hittar undertext-filen: 
https://svt-live-channel.akamaized.net/l1/se/svt1/193ddf14b00/hls-s0/s0.m3u8
Men den verkar bara har 10 undertext-segment åt gången, så om man ladda ner den så ser man det.

Och det verkar inte funka att använda den koden i ffmpeg då den visserligen ger en vtt-fil som syns i bild och då kan man kopiera den och klistra in i sökrutan och ladda ner den sedan, men jag förstår inte hur man kan ladda ner undertexterna som man gör med videon och ljudet.

Om man spelar in programmet på tv så får man ju undertexten om nu ni vill ha undertext till Kalle anka eller om det är att ni bara vill veta hur man gör från svtplay?

Tintin

Citat från: Jonas9881 skrivet 22 december 2024 kl. 10:27:44Det hade jag faktiskt ingen aning om att man kunde trycka på q för att stoppa ffmpeg.

Jag provade nyss och fick samma. Tidigare när video och ljudström låg tillsammans på SVT:s liveströmmar var det inga problem.

Förra året (när det var tal om att Kalle Anka och hans vänner önskar god jul skulle försvinna) använde jag min digitalbox med inspelning. Vill man slippa störningar är det bäst att använda en hårddisk med egen strömförsörjning. I DVDStyler sen kunde jag använda kopiera video och ljudström och skapa en DVD snabbt.

Ibland måste man klippa till på rätt frames/bildruta för genereringen ska lyckas, men ibland kanske man ändå vill ta bort lite före och efter. Det kan ta några försök, men sedan är det bara att bränna. 

Så det är ett alternativt sätt att göra det på, om man har tillgång till en digitalbox.

Jonas9881

Citat från: Tintin skrivet 22 december 2024 kl. 11:20:45Jag provade nyss och fick samma. Tidigare när video och ljudström låg tillsammans på SVT:s liveströmmar var det inga problem.

Förra året (när det var tal om att Kalle Anka och hans vänner önskar god jul skulle försvinna) använde jag min digitalbox med inspelning. Vill man slippa störningar är det bäst att använda en hårddisk med egen strömförsörjning. I DVDStyler sen kunde jag använda kopiera video och ljudström och skapa en DVD snabbt.

Ibland måste man klippa till på rätt frames/bildruta för genereringen ska lyckas, men ibland kanske man ändå vill ta bort lite före och efter. Det kan ta några försök, men sedan är det bara att bränna. 

Så det är ett alternativt sätt att göra det på, om man har tillgång till en digitalbox.
2023 års Kalle anka är en jag verkligen söker så skulle du vara vänlig att dela den versionen till mig på något sätt?

Jag har åtkomst till många versioner och om du vill byta med mig från en annan version jag har så är det okej.

Det är en version jag saknar i samlingen så jag skulle uppskatta det jättemycket.

Tintin

Citat från: Jonas9881 skrivet 22 december 2024 kl. 11:23:212023 års Kalle anka är en jag verkligen söker så skulle du vara vänlig att dela den versionen till mig på något sätt?

Jag har åtkomst till många versioner och om du vill byta med mig från en annan version jag har så är det okej.

Det är en version jag saknar i samlingen så jag skulle uppskatta det jättemycket.
Ja, det kanske kan lösas, men den är i dvd-format (så det blir en ganska stor uppladdning om man inte gör om filerna till MKV t ex).

Jag tog med David Batra innan och trodde att jag fått en störning under Djungelboken, men kunde inte se den sedan när jag tittade. Disney hade lagt till två skyltar i eftertexterna, men valde att ta bort dessa. I övrigt är det väl samma som åren innan förutom de nya filmerna som de lagt in.

Jag samlar inte, men förr eller senare har det ju pratats om att Kalle Anka och hans vänner önskar god jul kan försvinna ur tablån på Julafon. I stort är det samma som när man växte upp förutom de senare klippen i Tomtens verkstad.

Will Siv

- what.

Jonas9881

Citat från: Tintin skrivet 22 december 2024 kl. 12:01:55Ja, det kanske kan lösas, men den är i dvd-format (så det blir en ganska stor uppladdning om man inte gör om filerna till MKV t ex).

Jag tog med David Batra innan och trodde att jag fått en störning under Djungelboken, men kunde inte se den sedan när jag tittade. Disney hade lagt till två skyltar i eftertexterna, men valde att ta bort dessa. I övrigt är det väl samma som åren innan förutom de nya filmerna som de lagt in.

Jag samlar inte, men förr eller senare har det ju pratats om att Kalle Anka och hans vänner önskar god jul kan försvinna ur tablån på Julafon. I stort är det samma som när man växte upp förutom de senare klippen i Tomtens verkstad.
Synd att du tog bort skyltarna på slutet, men jag hoppas att svt har det i år så jag får med det i min inspelning då jag minns att det stog något med att man kan bli skadad att kolla på¨barnprogrammen. Helt sjukt egentligen att dom tycker det.

Jag tar gärna emot ISO-filen då jag själv kan välja sedan om jag vill konvertera till MKV eller inte.
Bra att du tog med julvärden, det är ju lite mysigt faktiskt.

Om det är från google drive eller från annat får du välja själv hur du vill dela den  :)

Jonas9881

Citat från: Will Siv skrivet 22 december 2024 kl. 12:02:11https://marcusoscarsson.se/orovackande-uppgifter-om-kalle-anka-pa-julafton/

Men kan dom inte bara bytta ut sin version mot en av dom nya (officiella) versionerna nu  ???
Tror faktiskt inte Sverige är redo för det ännu ;D

Då SVT har fått massivt med kritik med sina ändringar så dom vågar nog inte det om dom inte vill få hat och kritik.