Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Citat från: Tintin skrivet 22 december 2024 kl. 16:55:47Hela är 2,86 GB (och jag har tyvärr inte Google Drive). Jag klipper inte i själva VOB-filerna, utan det går att sätta ihop hela DVD-skivan i efterhand genom att bara lägga till den sista filen i mappen.

Del 1:
https://sprend.com/download?C=c94b18bb67714a9188c8c5efbdba4813

Del 2:
https://sprend.com/download?C=98b092963be540ef81eedab1ff39456d
Okej jag får se om jag klarar av det. Men jag har förmodligen tillräckligt med kunskap för att följa dina instruktioner :D
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: Tintin skrivet 22 december 2024 kl. 18:14:13Om du föredrar ISO-filer, så går det att lätt att göra själv med t ex programmet ImgBurn (Create image file from files/folders). Men om du bara ska bränna till DVD eller göra om till MKV spelar filstrukturen ingen roll.

Min digitalbox spelar även in undertexter och annan EPG-information. Men när det gäller undertexter så tror jag bara att jag lyckats få fram den för hörselskadade i VLC, och ska man inkludera även dem på DVD-skiva så måste man förmodligen göra något extra steg. Både för att undertexten ska komma fram, men även för att det ska se bra ut när man tittar. Jag har inte undersökt saken närmare, men jag vet ju att du brukar vilja ha med undertexter.

Hoppas du blev nöjd med uppladdningen.
Jag har testa flera olika program till att skapa ISO-filer för några årsen. Misslyckades totalt då vissa krävde betalning (alltså kostade) eller hade konstiga inställningar så menyn blev katastrofal, samt kvaliten minskade kraftigt.
Så jag köper istället nyutgivna dvd:er när jag vill ha någon ny serie istället för att själv skapa menyer, då bolagen som säljer dvd:erna (eller iallafall har gjort dom) är väldigt duktiga.

Ja du känner mig tillräckligt bra för att veta att jag vill ha undertext när det finns tillgänglig undertext till hands.

Nerladdningen är inte klar ännu, men det blir jag säkert ;D 

Min digitalbox spelar också in undertexter, samt text-tv så man kan läsa nyheter om man vill.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 december 2024 kl. 08:12:42Testa med tillägget Privatkopiera i Chrome. Det skapar ett kommando till ffmpeg som laddar ner strömmen.

För att stoppa inspelningen kan man trycka q, eller så kan man lägga till parametern -t och en tidsangivelse, t.ex. -t 01:15:00 eller -t 4500 som gör att inspelningen pågår den angivna tiden och sen stoppar automatiskt.

Obs, man får inte trycka ctrl-c. Det stoppar visserligen inspelningen, men ffmpeg avslutas då abrupt, inte "rent", och inspelningen blir trasig och ospelbar.

Jag har inte lyckats få med undertexterna med den här tekniken, men det är möjligt att det går med ytterligare någon parameter till ffmpeg.
Tack för tipset. Det fungerar bra för bild och ljud från liveströmmarna, men jag lyckas heller inte få med textningen; vilket man ju helst hade velat...

Tintin

Citat från: Jonas9881 skrivet 22 december 2024 kl. 19:59:27Jag har testa flera olika program till att skapa ISO-filer för några årsen. Misslyckades totalt då vissa krävde betalning (alltså kostade) eller hade konstiga inställningar så menyn blev katastrofal, samt kvaliten minskade kraftigt.
Så jag köper istället nyutgivna dvd:er när jag vill ha någon ny serie istället för att själv skapa menyer, då bolagen som säljer dvd:erna (eller iallafall har gjort dom) är väldigt duktiga.

Ja du känner mig tillräckligt bra för att veta att jag vill ha undertext när det finns tillgänglig undertext till hands.

Nerladdningen är inte klar ännu, men det blir jag säkert ;D

Min digitalbox spelar också in undertexter, samt text-tv så man kan läsa nyheter om man vill.
Låter som att programmet gör om filerna. Det finns äldre program, som omnämts på forumet tidigare (DVD Decrypter). Idag anses det som föråldrat, men går fortfarande att använda. Sedan kanske det inte kommer att fungera med alla skivor idag pga bättre kopieringsskydd, men det var freeware då och det finns säkert många än idag som använder det för att göra säkerhetskopior eller enklare titlar.

När jag gör DVD:er slopar jag menyer helt så att man kommer direkt till filmen. Ett tips till på Tisdag är att använda digitalboxen som backup. På min är filerna inte krypterade utan man kan flytta dem. Se på datorn (eller göra en DVD).

Jonas9881

Citat från: Tintin skrivet 22 december 2024 kl. 21:49:37Låter som att programmet gör om filerna. Det finns äldre program, som omnämts på forumet tidigare (DVD Decrypter). Idag anses det som föråldrat, men går fortfarande att använda. Sedan kanske det inte kommer att fungera med alla skivor idag pga bättre kopieringsskydd, men det var freeware då och det finns säkert många än idag som använder det för att göra säkerhetskopior eller enklare titlar.

När jag gör DVD:er slopar jag menyer helt så att man kommer direkt till filmen. Ett tips till på Tisdag är att använda digitalboxen som backup. På min är filerna inte krypterade utan man kan flytta dem. Se på datorn (eller göra en DVD).
Du menar att när jag spelar in på min digitalbox att jag bevarar dom där som backup?

Jag kan också flytta mina, alltså kopiera till USB.
Och om ingen skulle ha delat Kalle anka några dagar efter julafton kan jag nog dela med mig utav sändingen om ni vill med undertexten. 
Alternativt kanske jag inte gör det i december då jag kanske inte hinner men i januari kan jag absolut dela med mig utav den om ni vill.

Tintin

Citat från: Jonas9881 skrivet 22 december 2024 kl. 23:11:30Du menar att när jag spelar in på min digitalbox att jag bevarar dom där som backup?

Jag kan också flytta mina, alltså kopiera till USB.
Och om ingen skulle ha delat Kalle anka några dagar efter julafton kan jag nog dela med mig utav sändingen om ni vill med undertexten.
Alternativt kanske jag inte gör det i december då jag kanske inte hinner men i januari kan jag absolut dela med mig utav den om ni vill.
Jag tänkte mer som en backup (reservlösning) om det händer något vid datorinspelning.

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 22 december 2024 kl. 11:17:22Då ska jag testa det.

Jag har förresten kollat upp det där med undertexter och jag hittar undertext-filen:
https://svt-live-channel.akamaized.net/l1/se/svt1/193ddf14b00/hls-s0/s0.m3u8
Men den verkar bara har 10 undertext-segment åt gången, så om man ladda ner den så ser man det.

Och det verkar inte funka att använda den koden i ffmpeg då den visserligen ger en vtt-fil som syns i bild och då kan man kopiera den och klistra in i sökrutan och ladda ner den sedan, men jag förstår inte hur man kan ladda ner undertexterna som man gör med videon och ljudet.

Om man spelar in programmet på tv så får man ju undertexten om nu ni vill ha undertext till Kalle anka eller om det är att ni bara vill veta hur man gör från svtplay?
Det verkar fungera att ladda ner undertexterna i realtid med
ffmpeg -i "https://svt-live-channel.akamaized.net/l1/se/svt1/193ddf14b00/hls-s0/s0.m3u8" filnamn.vtteller
ffmpeg -i "https://svt-live-channel.akamaized.net/l1/se/svt1/193ddf14b00/hls-s0/s0.m3u8" filnamn.srt
Men:
- Det blir en separat nerladdning utan direkt samband med videofilen.

- Det fungerar varken med q för att stoppa inspelningen eller -t för att sätta en automatisk tidsbegränsning. Inspelningen tycks fortsätta i det oändliga tills man trycker på ctrl-c. Till skillnad från videon verkar det inte resultera i en korrupt fil, utan nerladdningen tycks bli korrekt.

- Tidkoderna blir väldigt konstiga och måste korrigeras i efterhand. Kanske kan man med någon parameter få tidkoderna att börja på noll?

- Många texter blir dubblerade beroende på att de sträcker sig över längre tid än vad som ryms i en vtt-fil. Det bör kunna åtgärdas med Subtitle Edit.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 december 2024 kl. 11:23:00Men:
- Det blir en separat nerladdning utan direkt samband med videofilen.
Tack, ska testa det. Så för att det ska gå att få undertexterna att synka med videon i efterhand bör man alltså sätta på nedladdning med ffmpeg av både undertexter och videon samtidigt, via två separata fönster av Kommandotolken (eller via två batchfiler)...?

Jonas9881

Citat från: Tintin skrivet 22 december 2024 kl. 23:30:17Jag tänkte mer som en backup (reservlösning) om det händer något vid datorinspelning.

Datorinspelning kommer jag inte köra med, då man inte få undertexten med. Och det är mer lättare att spela in på min digitalbox.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 december 2024 kl. 11:39:37Tack, ska testa det. Så för att det ska gå att få undertexterna att synka med videon i efterhand bör man alltså sätta på nedladdning med ffmpeg av både undertexter och videon samtidigt, via två separata fönster av Kommandotolken (eller via två batchfiler)...?
Ja, i princip fungerar det om man bara håller tungan rätt i mun. Det är inte nödvändigt att starta båda inspelningarna exakt samtidigt eftersom det ändå blir en del jobb med att synka texten i efterhand.

Dels bör man använda strömmen master.m3u8, inte någon av strömmarna där bitraten anges, eftersom det då inte är säkert att ljud och bild synkar.

Sen måste videoinspelningen avslutas med q eller efter en förinställd tidsgräns (optionen -t), inte med ctrl-c. Textinspelningen måste däremot avslutas med ctrl-c.

Jag har testat själv, och jag upptäckte ett par konstigheter med textinspelningen som i.o.f.s. går att komma runt. För det första fick jag nu tidskoder på 100 timmar och uppåt, och det kan inte hanteras av Subtitle Edit. Så jag fick gå in med notepad och byta alla 100: till 00: och 101: till 01:.

Sen fungerade inte funktionen med att slå samman undertexter med samma text. Orsaken var att det hade skjutits in ett antal "zero-width spaces" här och där. Sådana syns inte men gör att texter som ser likadana ut inte accepteras som likadana av Subtitle Edit. Lösningen var att låta Subtitle Edit spara ner textfilen i encoding 1252 istället för unicode, och sen öppna den igen.

Tintin

Citat från: Jonas9881 skrivet 23 december 2024 kl. 13:49:23Datorinspelning kommer jag inte köra med, då man inte få undertexten med. Och det är mer lättare att spela in på min digitalbox.
OK. Hoppas du blev nöjd med 2023 versionen.

Den är också inspelad med digitalbox (Denver DVBC-120). Om jag inte minns fel så satte jag ihop samtliga TS-filerna med programmet File Joiner innan jag importade dem i DVDStyler. Det borde även göra att undertext-filen blir en. Sedan under Properties kan man välja Copy på video och ljudström och skapa en DVD. Ibland måste man klippa till lite på rätt typ av bildruta (frames) för att genereringen ska lyckas. Men till slut går det.

Jag vet att jag lyckades få ut undertexten från digitalbox-filen vid ett tillfälle, men att det inte gick att använda båda vid uppspelning. Troligen var det med hjälp av Subtitle Edit.

Jonas9881

Citat från: Tintin skrivet 23 december 2024 kl. 19:06:44OK. Hoppas du blev nöjd med 2023 versionen.

Den är också inspelad med digitalbox (Denver DVBC-120). Om jag inte minns fel så satte jag ihop samtliga TS-filerna med programmet File Joiner innan jag importade dem i DVDStyler. Det borde även göra att undertext-filen blir en. Sedan under Properties kan man välja Copy på video och ljudström och skapa en DVD. Ibland måste man klippa till lite på rätt typ av bildruta (frames) för att genereringen ska lyckas. Men till slut går det.

Jag vet att jag lyckades få ut undertexten från digitalbox-filen vid ett tillfälle, men att det inte gick att använda båda vid uppspelning. Troligen var det med hjälp av Subtitle Edit.
Har inte kollat på den ännu men laddat ner båda länkarna så jag har båda delarna att titta på senare.

Varför måste man klippa i inspelningen när den inte var i närheten av att ta 4.7GB som är max storlek på en dvd-skiva?
Vad är det då för anledning att klippa i det, varför kan man inte skapa genereringen utan att klippa väck delar?

MB

Citat från: Jonas9881 skrivet 23 december 2024 kl. 19:26:33Har inte kollat på den ännu men laddat ner båda länkarna så jag har båda delarna att titta på senare.

Varför måste man klippa i inspelningen när den inte var i närheten av att ta 4.7GB som är max storlek på en dvd-skiva?
Vad är det då för anledning att klippa i det, varför kan man inte skapa genereringen utan att klippa väck delar?
Det är en sak att bara bränna filer till en skiva, och en annan att få den spelbar i vanliga dvd-spelare...

Tintin

Citat från: Jonas9881 skrivet 23 december 2024 kl. 19:26:33Har inte kollat på den ännu men laddat ner båda länkarna så jag har båda delarna att titta på senare.

Jag märkte att det var så i DVDStyler, att man var tvungen att klippa på en viss typ av bildruta (frames) för att det skulle gå att skapa en DVD i programmet. Det finns olika typer av frames för video såsom I-frames. P-frames och B-frames och troligen är det något där som programmet känner av.  

Man kan absolut ha med lite extramaterial (det är ju inte ovanligt om man spelar in med timer) och i menyerna för DVDStyler finns ju även stöd för dual-layer (8.5 GB) och unlimited.

MB

Borde inte det som ligger under sidan Kalle Anka och hans vänner på SVT vara en egen livesändning?

För uppesittarkvällen är det i alla fall uppenbarligen två olika eftersom att den som visas på SVT2 har kanalloggan medan på SVT Play den på SVT bara har svt-loggan.