Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nordiska julkalendrar på Archive.org

Startat av Ovanliga dubbningar, 3 december 2022 kl. 07:22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MB

Citat från: Jonas9881 skrivet 19 december 2024 kl. 18:30:29Men hur kan det vara inbränd undertext från en VHS?

Jag har aldrig spelat in med VHS, men blir texten automatiskt inbränd eller väljer man det innan inspelningen?
På den tiden kunde man inte spela in undertexter, så det du ser är en version där SVT själva har sänt den så där med inbränd text för hörselskadade.

Jonas9881

Citat från: MB skrivet 19 december 2024 kl. 18:40:12På den tiden kunde man inte spela in undertexter, så det du ser är en version där SVT själva har sänt den så där med inbränd text för hörselskadade.
Jaha det är föregångaren till Teckenspråk.

Ja det var ju bra att få med undertexterna så man kan läsa samtidigt man tittar på den.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 19 december 2024 kl. 18:30:29Men hur kan det vara inbränd undertext från en VHS?

Jag har aldrig spelat in med VHS, men blir texten automatiskt inbränd eller väljer man det innan inspelningen?
VHS spelar inte in några texter separat. Det finns inget speciellt textspår på VHS som man kan slå till eller från efter behov. Det som spelas in är precis den bild som sänds ut på den kanal man spelar in, inget annat.

SVT sände ibland repriser med inbränd text, och tydligen är det sådana som Josefins väninna har spelat in, inte den ursprungliga sändningen som bör ha varit utan text.

I vissa fall hade SVT undertexter på en text-tv-sida, och dessa kan man naturligtvis slå till och från enligt eget önskemål. Men tyvärr är text-tv-signalen alltför högfrekvent, så den kommer inte med om man spelar in på VHS.

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 19 december 2024 kl. 18:46:51Jaha det är föregångaren till Teckenspråk.

Ja det var ju bra att få med undertexterna så man kan läsa samtidigt man tittar på den.
Man kan väl inte säga att det ena är föregångaren till det andra. Både teckenspråk och programtextning har sina användningsområden och används på olika sätt för att underlätta för personer med nedsatt hörsel. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 december 2024 kl. 18:53:05SVT sände ibland repriser med inbränd text, och tydligen är det sådana som Josefins väninna har spelat in, inte den ursprungliga sändningen som bör ha varit utan text.
På 1980-talet vill jag minnas att det rentav var ganska vanligt med textade repriser av program - där originalsändningen var text-TV-textad med rätt text-TV-sida, medan reprissändningar hade samma text inbränd. Vet inte om tanken var att inte alla hade tillgång till text-TV, eller visste hur man skulle få på texten den vägen...?

Tydligen förekom det även en bit in på 1990-talet, för jag vill minnas att mina inspelningar av Tiny Toons från SVT under första halvan av 1990-talet hade textning för hörselskadade - och det är ju en dubbad serie, och inte svenskspråkig i original.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 december 2024 kl. 19:27:18Man kan väl inte säga att det ena är föregångaren till det andra. Både teckenspråk och programtextning har sina användningsområden och används på olika sätt för att underlätta för personer med nedsatt hörsel. Det ena behöver inte utesluta det andra.
Om man bara har nedsatt hörsel lär man knappast kunna teckenspråk - det är ju trots allt ett ganska komplext språk, så det lär nog de flesta bara lära sig om de är helt döva; eller åtminstone gravt hörselskadade.

Textning har ju betydligt bredare användning, som man även kan ha nytta av om man har en mild hörselnedsättning, kanske har tinnitus, är i en bullrig miljö, vill kunna ha på låg volym på TV:n (exempelvis om andra sover i hushållet) eller rentav bara har lite svårt att höra vad som sägs på grund av exempelvis dålig mixning. Jag brukar exempelvis alltid slå på svensk text när jag ser på svenska filmer och TV-serier, då det är mer regel än undantag att det är svårt att höra vad som sägs - antingen är det dåligt mixat, så att dialog drunknar i bakgrundsljud, eller också pratar skådespelarna otydligt och närmast mumlar fram sina repliker...

Steffan Rudvall

Försvann ett inlägg från @Dubintrested  i den här tråden? Fick en notifikation men det finns inget inlägg.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 december 2024 kl. 20:36:23Försvann ett inlägg från @Dubintrested  i den här tråden? Fick en notifikation men det finns inget inlägg.
Jag ser ett inlägg av Dubintrested i papperskorgen, så jag gissar att hen tagit bort det strax efter att det skrevs. Hen klagade på bildkvaliteten på Marias barn.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2024 kl. 20:22:33På 1980-talet vill jag minnas att det rentav var ganska vanligt med textade repriser av program - där originalsändningen var text-TV-textad med rätt text-TV-sida, medan reprissändningar hade samma text inbränd. Vet inte om tanken var att inte alla hade tillgång till text-TV, eller visste hur man skulle få på texten den vägen...?
Alla hade inte tillgång till text-TV. Det var bara lyxigare tv-apparater i de dyrare prisklasserna som hade text-TV som standard. På enklare modeller kunde man ofta, men inte alltid, beställa text-TV som option.

Så sent som 1989 köpte jag en ny TV till mina föräldrar, och då fick jag säga till speciellt (och betala extra) för att få text-TV. Det kom en separat kartong med text-TV-modulen som monterades in av butikens tekniker.

Dessutom fanns det såklart många gamla tv-apparater i bruk som inte alls kunde utrustas med text-TV. Möjligen kunde man under en tid köpa en text-TV-tillsats i separat låda som kunde användas tillsammans med vilken TV som helst. Men jag tror inte att det såldes speciellt många sådana.

Och som sagt, om man skulle spela in programmen hade man ingen nytta av text-TV. VHS har för dålig upplösning för att man ska få med texten.

Dubintrested

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 december 2024 kl. 20:36:23Försvann ett inlägg från @Dubintrested  i den här tråden? Fick en notifikation men det finns inget inlägg.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2024 kl. 20:40:03Jag ser ett inlägg av Dubintrested i papperskorgen, så jag gissar att hen tagit bort det strax efter att det skrevs. Hen klagade på bildkvaliteten på Marias barn.
Jag ville inte låta otacksam så jag tog bort inlägget fast faktum kvarstår att kvaliteten hade kunnat varit bättre om man inte försökt förbättra den som hon gjort.

PatoskyeIII

Citat från: Dubintrested skrivet 19 december 2024 kl. 20:49:08Jag ville inte låta otacksam så jag tog bort inlägget fast faktum kvarstår att kvaliteten hade kunnat varit bättre om man inte försökt förbättra den som hon gjort.

Jag förstår vad du menar, det där ser ju ut som att det skulle kunna vara AI uppskalat och då är ju orörd VHS att föredra.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 december 2024 kl. 19:27:18Man kan väl inte säga att det ena är föregångaren till det andra. Både teckenspråk och programtextning har sina användningsområden och används på olika sätt för att underlätta för personer med nedsatt hörsel. Det ena behöver inte utesluta det andra.
Jag menar bara att teckenspråk fanns väl inte på sändingar på tv på 70-80 talet?

Och då hade man inbränd text istället som man inte skulle ha idag.

Det finns naturligtvis båda undertext/teckenspråk/uppläst undertext idag men då fanns det väl inte alla dessa funktioner.

Om man inte hör så kan ju undertext vara bra samma med teckenspråk, så för att underlätta att personer ska kunna följa en serier även som hörselskadad så använde dom inbränd undertext, så jag kan väl ändå tycka att SVT valde inbränd undertext förut och nu har teckenspråk. Därav måste inbränd undertext ha varit en föregångare till teckenspråk som finns idag.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Jonas9881

Citat från: PatoskyeIII skrivet 19 december 2024 kl. 21:01:56Jag förstår vad du menar, det där ser ju ut som att det skulle kunna vara AI uppskalat och då är ju orörd VHS att föredra.
Vi kan ju be @Ovanliga dubbningar dela serien i orörd kvalite, så man kan få välja själv vilken man föredrar.

Då den faktiskt ser lite märklig ut bilden.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2024 kl. 20:40:03Jag ser ett inlägg av Dubintrested i papperskorgen, så jag gissar att hen tagit bort det strax efter att det skrevs. Hen klagade på bildkvaliteten på Marias barn.
Men brukar man få notiser även om man inte nämns i inlägget?

För isåfall måste väl Steffan ha nämnts i inlägget som raderades?

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 19 december 2024 kl. 21:39:28Men brukar man få notiser även om man inte nämns i inlägget?

För isåfall måste väl Steffan ha nämnts i inlägget som raderades?
Vet inte hur inställningarna är för er andra men jag brukar få notiser för inlägg i trådar där jag tidigare har skrivit...

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 december 2024 kl. 22:42:57Vet inte hur inställningarna är för er andra men jag brukar få notiser för inlägg i trådar där jag tidigare har skrivit...
Jo om man har citerats men inte annars.

Vilket inlägg citerade han på då från dig?