Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 januari 2025 kl. 22:28:29Varför vill du ha mail då?
Bara undrade när mailadressen på Eurotroll blivit inaktiv, kommer aldrig ringa till Hasse heller

gstone

Kan man se Prat i kvadrat archive.org ?

Har viljat se det programmet ett tag.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: gstone skrivet  6 januari 2025 kl. 23:40:39Kan man se Prat i kvadrat archive.org ?

Har viljat se det programmet ett tag.
Länge sedan det sändes på TV eller? Är det en talkshow eller liknande?

gstone

Citat från: MOA skrivet  7 januari 2025 kl. 11:11:42Länge sedan det sändes på TV eller? Är det en talkshow eller liknande?
Mellan mars 1983 och december 2002.
Det var ett tävlingsprogram

Fred

Är folk fortfarande rädda för Covid-19? För jag pratade med några amerikaner och kanadensare och de verkar fortfarande ta den sjukdomen på allvar.

gstone

Citat från: Fred skrivet  7 januari 2025 kl. 18:31:40Är folk fortfarande rädda för Covid-19? För jag pratade med några amerikaner och kanadensare och de verkar fortfarande ta den sjukdomen på allvar.
Bara om man ör en idiot 😅

Will Siv

När dubbades/visades "Winx Club" först i Sverige (och på vilken kanal)  ???

Första säsongen släpptes ju (originally) 2003, men eftersom Jessica tydligt har passerat målbrottet i serien (jämför med hennes röst i "Hitta Nemo") så borde "Winx" ha dubbats senare.......
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Fred skrivet  7 januari 2025 kl. 18:31:40Är folk fortfarande rädda för Covid-19? För jag pratade med några amerikaner och kanadensare och de verkar fortfarande ta den sjukdomen på allvar.
I Sverige är det nog väldigt få, då alla verkar ha släppt det fullständigt nuförtiden. Nog för att Covid-19 inte alls är lika farligt nuförtiden som för ett par år sedan, men det är ändå olyckligt att ingen verkar bry sig alls längre - och majoriteten verkar ha slutat att stanna hemma när de känner sig krassliga, så att smittspridningen lätt ökar...
(Nog för att det alltid varit svårt att avgöra när man ska stanna hemma och inte, men det gör ju inte saken bättre att myndigheter och regioner nu bara säger att man ska stanna hemma "om man är sjuk"; vilket inte säger särskilt mycket)

Sedan regionerna tog över ansvaret för vaccinering verkar det inte ens vara möjligt att få vaccinera sig om man inte tillhör särskilda riskgrupper, åtminstone i Västerbotten - jag försökte att vaccinera mig i höstas (som jag gjort varje år), men fick inte... :(

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 januari 2025 kl. 21:09:48I Sverige är det nog väldigt få, då alla verkar ha släppt det fullständigt nuförtiden. Nog för att Covid-19 inte alls är lika farligt nuförtiden som för ett par år sedan, men det är ändå olyckligt att ingen verkar bry sig alls längre - och majoriteten verkar ha slutat att stanna hemma när de känner sig krassliga, så att smittspridningen lätt ökar...
(Nog för att det alltid varit svårt att avgöra när man ska stanna hemma och inte, men det gör ju inte saken bättre att myndigheter och regioner nu bara säger att man ska stanna hemma "om man är sjuk"; vilket inte säger särskilt mycket)

Sedan regionerna tog över ansvaret för vaccinering verkar det inte ens vara möjligt att få vaccinera sig om man inte tillhör särskilda riskgrupper, åtminstone i Västerbotten - jag försökte att vaccinera mig i höstas (som jag gjort varje år), men fick inte... :(
Jag har iallafall tagit 5 sprutor, men det är irriterande att många struntar i det viktiga: att hålla för på rätt sätt! (d.v.s. med vänstra armvecket) eller att de rentav bara hostar rätt ut! (min pappa till exempel) och det hjälper inte att de näbbar sig när man förmanar dem...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 januari 2025 kl. 21:26:48Jag har iallafall tagit 5 sprutor, men det är irriterande att många struntar i det viktiga: att hålla för på rätt sätt! (d.v.s. med vänstra armvecket) eller att de rentav bara hostar rätt ut! (min pappa till exempel) och det hjälper inte att de näbbar sig när man förmanar dem...
Har du lyckats ta sprutan det senaste året, så att det bara är Västerbotten som är motsträviga, eller har det för dig också gått över ett år sen senast? För mig var det inga problem hösten 2023, men sedan 2024 då regionerna tog över ansvaret från staten så har jag fått nobben då jag inte tillhört någon tillräckligt utsatt riskgrupp. :(

Vilket armveck man hostar i är väl ändå helt ovidkommande, åtminstone för mig beror det på om man är vänster- eller högerhänt - men att däremot inte hosta eller nysa rakt ut är förstås viktigt. Det hjälper dock inte mycket, då man lätt kan smitta vid nära kontakt även om man hostar på rätt sätt eller inte hostar alls. Jag har ofta blivit smittad av kollegor på jobbet, trots att ingen har hostat alls.

Det är just därför det fortfarande är viktigt att stanna hemma om man är krasslig, för att inte riskera att smitta andra, men jag har i och för sig full förståelse för att det är svårt att avgöra när man är så pass krasslig att man bör stanna hemma - under vinterhalvåret brukar ju många vara lite småkrassliga mer eller mindre hela tiden, och man kan ju inte stanna hemma från jobbet eller skolan i flera månader i sträck...

Erika

Citat från: Will Siv skrivet  7 januari 2025 kl. 20:59:10När dubbades/visades "Winx Club" först i Sverige (och på vilken kanal)  ???

Första säsongen släpptes ju (originally) 2003, men eftersom Jessica tydligt har passerat målbrottet i serien (jämför med hennes röst i "Hitta Nemo") så borde "Winx" ha dubbats senare.......
Tyvärr var det svårt att hitta åt när Winx Club hade svensk premiär, när jag sökte på Winx Club via KB:s tidningstjänst kom det upp resultat från bl. a. italienska tv-tablåer... Dock vill jag minnas Winx Club började sändas antingen sensommaren eller tidiga hösten 2005 på Nickelodeon. Gick inte den senare även på TV3? Tror också någon spin-off sändes på TV4 i början av 2010-talet...

Fred

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 januari 2025 kl. 21:09:48(Nog för att det alltid varit svårt att avgöra när man ska stanna hemma och inte, men det gör ju inte saken bättre att myndigheter och regioner nu bara säger att man ska stanna hemma "om man är sjuk"; vilket inte säger särskilt mycket)

Känner igen mig, har räknat ut att jag hade förkylningsymtom tjugo gånger förra året. Någon av de gångerna kanske jag var förkyld på riktigt men det är omöjligt att veta. Det är inte riktigt möjligt att stanna hemma tjugo gånger om året.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 januari 2025 kl. 21:36:48Har du lyckats ta sprutan det senaste året, så att det bara är Västerbotten som är motsträviga, eller har det för dig också gått över ett år sen senast? För mig var det inga problem hösten 2023, men sedan 2024 då regionerna tog över ansvaret från staten så har jag fått nobben då jag inte tillhört någon tillräckligt utsatt riskgrupp. :(

Vilket armveck man hostar i är väl ändå helt ovidkommande, åtminstone för mig beror det på om man är vänster- eller högerhänt - men att däremot inte hosta eller nysa rakt ut är förstås viktigt. Det hjälper dock inte mycket, då man lätt kan smitta vid nära kontakt även om man hostar på rätt sätt eller inte hostar alls. Jag har ofta blivit smittad av kollegor på jobbet, trots att ingen har hostat alls.

Det är just därför det fortfarande är viktigt att stanna hemma om man är krasslig, för att inte riskera att smitta andra, men jag har i och för sig full förståelse för att det är svårt att avgöra när man är så pass krasslig att man bör stanna hemma - under vinterhalvåret brukar ju många vara lite småkrassliga mer eller mindre hela tiden, och man kan ju inte stanna hemma från jobbet eller skolan i flera månader i sträck...
Såhär är det;

- mina två första sprutor tog jag våren 2021

- tredje sprutan tog jag december 2021

(jag drabbades av Covid december 2022, har man haft det en gång så är det inte längre något stort problem)

- fjärde sprutan tog jag januari 2023

- femte sprutan tog jag januari 2024 (och då fick jag biverkningar i form av halskrasslighet, nästäppa, röd näsa, snorfylld näsa och huvudvärk)

Jag tror att man klarar sig bra på länge med fem sprutor, strax behöver jag dock prioritera spruta mot fästingar.

Höger är hälsningshanden och det är därför man ska hålla för.

Annars har jag munskydd och är noga med att tvätta händerna.

Jag stannar bara hemma när tillfälle kräver det.

Jag bor iallafall i Malmö, vet inte hur det fungerar där.

Enligt min erfarenhet är det dock inte förkylning, nästäppa, halsont, krasslighet, huvudvärk eller någon kroppsverk som är boven utan feber och frossa, och som tur är har jag varken haft feber eller frossa på bra länge, och jag stannar bara hemma om jag skulle ha feber eller frossa, och jag är mycket försiktig och använder munskydd på bussen och i affärerna vid de tillfällena som kräver det.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 januari 2025 kl. 21:54:05Såhär är det;

- mina två första sprutor tog jag våren 2021

- tredje sprutan tog jag december 2021

(jag drabbades av Covid december 2022, har man haft det en gång så är det inte längre något stort problem)

- fjärde sprutan tog jag januari 2023

- femte sprutan tog jag januari 2024 (och då fick jag biverkningar i form av halskrasslighet, nästäppa, röd näsa, snorfylld näsa och huvudvärk)

Jag tror att man klarar sig bra på länge med fem sprutor, strax behöver jag dock prioritera spruta mot fästingar.

Höger är hälsningshanden och det är därför man ska hålla för.

Annars har jag munskydd och är noga med att tvätta händerna.

Jag stannar bara hemma när tillfälle kräver det.

Jag bor iallafall i Malmö, vet inte hur det fungerar där.
Tog mina första sprutor 2021 & andra 2022, den andra gav mig biverkningar i form av huvudvärk & det råkade inträffa dagen efter den sorgligaste nyheten på forumet