Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Sorgligatråden

Startat av Historielektions Soveren, 20 januari 2023 kl. 14:37:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 14 januari 2025 kl. 16:59:55Det är över blu rays och dvds kommer inte längre ha dubbningar

min liv är utan mening :'( :'(
Det Universal har gjort med Wicked är absolut fy skam. Men det behöver inte automatiskt betyda att alla fysiska media-släpp fram över kommer göra sama sak.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 14 januari 2025 kl. 17:48:44Det Universal har gjort med Wicked är absolut fy skam. Men det behöver inte automatiskt betyda att alla fysiska media-släpp fram över kommer göra sama sak.
Men med det och hur det var med Sonic the Hedgehog 2 (som trots allt hade en annan distributör), så känns det helt klart som en oroväckande trend...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 januari 2025 kl. 20:43:55Men med det och hur det var med Sonic the Hedgehog 2 (som trots allt hade en annan distributör), så känns det helt klart som en oroväckande trend...
Bara det inte gäller storfilmerna från Walt Disney Animation Studios eller Pixar Animation Studios iallafall, och bara de svenska dubbningarna oavsett ändå finns tillgängliga på något sätt, t.ex. via streamingstjänster eller liknande.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 januari 2025 kl. 20:48:17Bara det inte gäller storfilmerna från Walt Disney Animation Studios eller Pixar Animation Studios iallafall, och bara de svenska dubbningarna oavsett ändå finns tillgängliga på något sätt, t.ex. via streamingstjänster eller liknande.
Har det hänt med filmer från två olika distributörer redan nu, så skulle det inte förvåna mig om även Disney står på tur - och Disney har ju redan nu helt slutat ge ut DVD och Blu-Ray i Oceanien. Än så länge inte resten av världen (annat än specifika titlar), men invånarna i Australien och Nya Zeeland fungerar förmodligen i princip som "försökskaniner", för att se om Disney förlorar pengar på att sluta ge ut filmer fysiskt eller inte; innan de eventuellt utökar till resten av världen...

Det är ju heller inte så ovanligt att filmer inte släpps via (abonnemangsbaserade) streamingtjänster, utan bara som digital hyr- och köpfilm - och att behöva betala för samma film två gånger, både på Blu-Ray och som digital köpfilm bara för att få tag i svensk dubbning, känns inte direkt så lockande... :(

gstone

morfar kommer inte ihåg något han gjord med mamma idag :'( :'( :'(

så virrig är han :(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 januari 2025 kl. 20:48:17Bara det inte gäller storfilmerna från Walt Disney Animation Studios eller Pixar Animation Studios iallafall,
får inte hända med live action Disney heller ;) :-\

Får helt enkelt inte ända med Disney period

Behöver fysik media Disney dubbningar för att leva :)

MOA

Citat från: gstone skrivet 14 januari 2025 kl. 22:16:53morfar kommer inte ihåg något han gjord med mamma idag :'( :'( :'(

så virrig är han :(
Gjorde dom någon aktivitet idag? Demensen är en långsam död

gstone

Citat från: MOA skrivet 14 januari 2025 kl. 23:37:17Gjorde dom någon aktivitet idag?
Dom var på sjukhuset, mycket sjukhus med morfar nu  :'(

gstone

Faktumet att den fysiska media utgåvorna av Wicked inte kommer innehålla den svenska dubbningen har faktiskt gjort otroligt ledsen rentut sagt deprimerad😭😭😭😭😭😭😭😭

gstone

Vi kommer nog aldrig lista ut vem den här personen är   :'(
CitatUtöver det så saknas en kvinnlig röstskådespelare som bla gör Den goda fen och den andra styvsystern, samma anonyma person som gjort väldigt många Danmarksbaserade svenska dubbningar.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 22 juli 2024 kl. 18:45:43Jeffrey Katzenberg ville ersätta Bill Farmer( Långbens vanliga röst) med en känd spjärn skådis för Jan Långben the Movie-

Nämligen komikern och skådespelaren Steve Martin.

Tyvärr blev det inte av :(

Katzenberg älskade att casta stora sjärnor som röster i sina animerad filmer( Robbin Williams, Eddie Murphy, Mel Gibson, Demi Moore, Mike Myers, Carmon Daiz, Woody Allan,  etc)
Även Jim Varney var förslagen som Långben.
Tror personligen Jim hade passat perfekt i rollen.

Annan intressant trivia om engelska originalversioner är att Danny DeVito blev erbjuden rollen som Jago😊

gstone

Ibland känns det som om alla på forumet tycker illa om mig  :'(

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet  9 februari 2025 kl. 00:10:34Ibland känns det som om alla på forumet tycker illa om mig  :'(
Det gör inte jag iallafall.
Jag tycker du är väldigt schysst och jag förstår att din Autism och Adhd ibland ställer till det men du jobbar ju på det och du blir bättre🙂.

BPS

Citat från: gstone skrivet  9 februari 2025 kl. 00:10:34Ibland känns det som om alla på forumet tycker illa om mig  :'(
Folk hatar inte dig för att de uttrycker åsikter som inte stämmer överens med dina. Det finns ingen anledning att hata på varandra när vi alla är vuxna människor som istället kan samtala och diskutera.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 februari 2025 kl. 00:27:48Det gör inte jag iallafall.
Jag tycker du är väldigt schysst och jag förstår att din Autism och Adhd ibland ställer till det men du jobbar ju på det och du blir bättre🙂
Samma sak med dig