Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Sorgligatråden

Startat av Historielektions Soveren, 20 januari 2023 kl. 14:37:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 28 februari 2025 kl. 15:55:56mamma kankse inte låter mig se Spermageddon :'(
Du är ju vuxen.
Ingen kan bestämma över dig.

gstone

Om du köpte Warner Brothers DVDer gjorda 2006-2007 kommer dom har ruttnat nu tack vare ett tillverknings fel :'( :'(

https://www.joblo.com/warner-bros-dvds-dont-work/
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  9 mars 2025 kl. 10:01:57Om du köpte Warner Brothers DVDer gjorda 2006-2007 kommer dom har ruttnat nu tack vare ett tillverknings fel :'( :'(

https://www.joblo.com/warner-bros-dvds-dont-work/
Frågan är om det där även gäller i Sverige/Europa, eller bara i USA; då artikeln uppenbarligen syftar på USA...?

Förmodligen har jag nog ett mindre antal amerikanska region 1-DVD:er utgivna av Warner Home Video pressade under den aktuella tidsperioden, men de allra flesta lär vara region 2-utgåvor.

Inte lätt att veta på rak arm exakt vilka region 2-utgåvor som Warner gav ut 2006 - 2007, och dessutom inte kommer från senare nypressningar, så att man kan kolla upp saken...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 mars 2025 kl. 20:08:06Frågan är om det där även gäller i Sverige/Europa, eller bara i USA; då artikeln uppenbarligen syftar på USA...?

Förmodligen har jag nog ett mindre antal amerikanska region 1-DVD:er utgivna av Warner Home Video pressade under den aktuella tidsperioden, men de allra flesta lär vara region 2-utgåvor.

Inte lätt att veta på rak arm exakt vilka region 2-utgåvor som Warner gav ut 2006 - 2007, och dessutom inte kommer från senare nypressningar, så att man kan kolla upp saken...?
jag har börjat kolla alla min Warners Brothers DVDer för säkerhets skulle

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  9 mars 2025 kl. 22:07:45jag har börjat kolla alla min Warners Brothers DVDer för säkerhets skulle
Om du hittar någon/några som inte fungerar, säg till vilka titlar det rör sig om; så får jag kolla om jag har samma.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 mars 2025 kl. 22:11:27Om du hittar någon/några som inte fungerar, säg till vilka titlar det rör sig om; så får jag kolla om jag har samma.
kollade på själva skivan
Ingen såg ut som "curdled milk"

Daniel Hofverberg

Northvolt har idag gått i konkurs. :(

Vi får verkligen hoppas att konkursförvaltaren fortsätter verksamheten och att någon ny ägare kan ta över, för annars blir det ett oerhört bakslag; inte minst för utvecklingen i Skellefteå där Northvolts batterifabrik har flera tusen anställda - anställda som annars lär spridas ut över landet, och till stora delar tvingas flytta hem till sina hemländer. En stor andel av medarbetarna kommer nämligen från andra länder - där det ju framförallt är tufft för alla från länder utanför EU, som med nuvarande regler måste hitta ett hyfsat välbetalt jobb oerhört snabbt för att få stanna; vilket i Skellefteå med omnejd lär vara nästan omöjligt för många...

Förutom det tragiska för medarbetarna så blir det väldigt hårt om Skellefteå kommun förlorar så många invånare, just när så mycket har hänt i Skellefteå på sistone - oerhört många fler kulturevenemang (konserter, teatrar, musikaler, m.m.), fler restauranger och annat; där ju allt kommer påverkas. :'(

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 mars 2025 kl. 10:54:42Northvolt har idag gått i konkurs. :(

Vi får verkligen hoppas att konkursförvaltaren fortsätter verksamheten och att någon ny ägare kan ta över, för annars blir det ett oerhört bakslag; inte minst för utvecklingen i Skellefteå där Northvolts batterifabrik har flera tusen anställda - anställda som annars lär spridas ut över landet, och till stora delar tvingas flytta hem till sina hemländer. En stor andel av medarbetarna kommer nämligen från andra länder - där det ju framförallt är tufft för alla från länder utanför EU, som med nuvarande regler måste hitta ett hyfsat välbetalt jobb oerhört snabbt för att få stanna; vilket i Skellefteå med omnejd lär vara nästan omöjligt för många...

Förutom det tragiska för medarbetarna så blir det väldigt hårt om Skellefteå kommun förlorar så många invånare, just när så mycket har hänt i Skellefteå på sistone - oerhört många fler kulturevenemang (konserter, teatrar, musikaler, m.m.), fler restauranger och annat; där ju allt kommer påverkas. :'(
min pappa jobbade där :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 mars 2025 kl. 10:54:42Northvolt har idag gått i konkurs. :(

De har ju varit otursförföljda hela tiden med dödsfall och allt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 12 mars 2025 kl. 20:07:52De har ju varit otursförföljda hela tiden med dödsfall och allt.
Dödsfallen verkar ändå ha varit en tillfällighet, då polis och åklagarmyndighet inte har lyckats hitta något samband mellan personerna som dött eller någon koppling till arbetsplatsen.

Utan att förringa de tragiska dödsfallen, så är ett betydligt större problem att det av allt att döma knappt verkar ha tillverkats några fungerande batterier - nu har de nog kommit igång, men under åratal har de flesta batterier enligt uppgift skrotats då de inte hållit måttet. :(

Dessutom fick de ju aldrig den mest kritiska komponenten att fungera i Sverige, utan den har fortsatt att importeras från Kina; vilket förstås inte är optimalt.

I kombination med det verkar ju dessutom ledningen ha haft storhetsvansinne, som inte nöjt sig med en fabrik utan som satsat på att starta nya fabriker allt eftersom; utan att först ha sett till att den första fabriken faktiskt fungerat bra. Det är ju sällan en vinnande kombination, så till sist hade ju nu företaget flera miljarder kronor i skulder och relativt små inkomster.

Citat från: gstone skrivet 12 mars 2025 kl. 19:33:17min pappa jobbade där :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Det är förstås tråkigt för alla anställda i Stockholm och Västerås också, men det rör sig trots allt om färre anställda och i större städer (där det kan vara lättare att få nya jobb); medan merparten av de anställda är just i Skellefteå - i kombination med att det förstås är svårt eller omöjligt för 3000 personer att hitta nya jobb i Skellefteå med omnejd; och ännu svårare när många av dem heller inte kan svenska...

Vi får verkligen hoppas att konkursförvaltaren fortsätter driften och att någon ny ägare är beredd att köpa upp företaget, så att företaget kan fortsätta - det borde ju vara ganska lukrativt, för i och med konkursen behöver ju en ny ägare inte bry sig om de gamla skulderna; utan kan börja om på ny kula med ungefär samma anställda och samma lokaler men utan alla miljarder i skulder.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 mars 2025 kl. 20:32:30Det är förstås tråkigt för alla anställda i Stockholm och Västerås också, men det rör sig trots allt om färre anställda och i större städer (där det kan vara lättare att få nya jobb); medan merparten av de anställda är just i Skellefteå - i kombination med att det förstås är svårt eller omöjligt för 3000 personer att hitta nya jobb i Skellefteå med omnejd; och ännu svårare när många av dem heller inte kan svenska...

Vi får verkligen hoppas att konkursförvaltaren fortsätter driften och att någon ny ägare är beredd att köpa upp företaget, så att företaget kan fortsätta - det borde ju vara ganska lukrativt, för i och med konkursen behöver ju en ny ägare inte bry sig om de gamla skulderna; utan kan börja om på ny kula med ungefär samma anställda och samma lokaler men utan alla miljarder i skulder.
Pappa slutade för 2 år sedan tur va

gstone

Jag tror jag har Narcissistiskt personlighetssyndrom/ NPS :( :'( :'(

gstone

min pappas ring har fastnat på hans hand, hand är stor och uppsvullen

MOA

Citat från: gstone skrivet 11 april 2025 kl. 19:31:23min pappas ring har fastnat på hans hand, hand är stor och uppsvullen
Låter smärtsamt :o

gstone