Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  8 februari 2025 kl. 02:53:53Dessvärre verkar det inte finnas någon riktigt bra bildkälla till Disney's största skurkar, och därför har det fastnat på samma ställe. Den brittiska VHS-kopian som finns att tillgå på nätet kan i värsta fall duga, men det allra bästa vore ju att leta fram varje filminslag från respektive films Blu-ray eller DVD-utgåva för att klippa in, och bara använda VHS-källan för ramberättelsen - men det skulle nog ta lång tid, och den tiden har åtminstone jag inte just nu.

Oavsett vilket krävs dessutom att återskapa textningen till dom segment som inte är dubbade (som hade svensk text på VHS), vilket lär innefatta att manuellt ordna med tidskoder och skriva av alla textremsor till dom fem segment som hade svensk text. Det lär ta sin lilla stund, så om någon vill hjälpa till med det vore det mycket uppskattat. :)

Jag har också fått Disney's härliga hundar av en barmhärtig samarit, synkad till en bättre bildkälla. Men även där krävs att återskapa textning till dom odubbade segment som förekommer. Det vore välbehövligt med hjälp till det också, om exempelvis @Disneyfantasten eller @gstone vill hjälpa till att skapa SRT-fil?
Menar du att den befintliga bildkällan inte funkar alls?

För tycker att det är bättre än inget, och den befintliga bildkällan du har, har den inbränd svensk undertext?

Om man använder den bildkällan istället slipper man kanske texta om det redan finns text, men då får man sämre kvalite. Men man kanske kan nöja sig med det så länge och lägga ut på Archive.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  8 februari 2025 kl. 08:11:14Menar du att den befintliga bildkällan inte funkar alls?

För tycker att det är bättre än inget, och den befintliga bildkällan du har, har den inbränd svensk undertext?

Om man använder den bildkällan istället slipper man kanske texta om det redan finns text, men då får man sämre kvalite. Men man kanske kan nöja sig med det så länge och lägga ut på Archive.
Läs hennes tidigare inlägg, originalbildkällan är i så dåligt skick att den på vissa ställen inte ens finns någon bild.

A

Jonas9881

Citat från: A skrivet  8 februari 2025 kl. 17:59:11@Jonas9881 Har du börjat ta andras uppladdningar? Det här är väl Daniel uppladdning? Samma blåa streck och allt.

Daniels:
https://archive.org/details/djuren-i-lilleskogen-resan-borjar

Din: https://archive.org/details/youtube-d4cM9pxE1jw
Jag ripar från youtube. Visste väl om att det skulle klagas från Dubbningshemsidan, men det är bara youtube ripar, och jag säger för den andra delen inte heller att det är jag som har digitaliserat det eller att jag äger rättigheterna.

Ser inget fel att jag gör så.

Och jag tror inte att @Daniel Hofverberg stör sig allt för mycket på det heller, då han inte har nämnt något. Men jag kanske har fel och han tycker det är irriterande att jag ripar hans uppladdningar som har laddats upp till youtube till min kanal.

Vem vet?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

A

Citat från: Jonas9881 skrivet  8 februari 2025 kl. 19:23:20Jag ripar från youtube. Visste väl om att det skulle klagas från Dubbningshemsidan, men det är bara youtube ripar, och jag säger för den andra delen inte heller att det är jag som har digitaliserat det eller att jag äger rättigheterna.

Ser inget fel att jag gör så.

Och jag tror inte att @Daniel Hofverberg stör sig allt för mycket på det heller, då han inte har nämnt något. Men jag kanske har fel och han tycker det är irriterande att jag ripar hans uppladdningar som har laddats upp till youtube till min kanal.

Vem vet?
Det är bara lite konstigt att rippa något som från början kommer från Internet Archive som någon tagit och lagt upp på Youtube för att sen ladda ner den därifrån och ladda upp den på Internet Archive igen.

MB

Originaldubbningen av Nalle Puh Jullovet skulle uppskattas.

DingoPictures2005

Kan någon lägga upp Folk och Rövare i Kamomilla Stad?
Gärna i bra kvalite, vill ha en bild på Jacob Holmboe, då han är svår och hitta bild på och då jag vill bidra med en bild på honom till WillDubGuru's Lilla Sjöjungfrun sida.
Jacob har endast gjort en synlig roll, i en film som är i princip omöjlig att hitta.

Jag vet dock att @Ovanliga dubbningar nämnde att en biokopia överlevt som jag gärna vill skannas.
Spelar ingen roll vilket språk filmen är på då jag bara vill ha bilden på Jacob Holmboe.

BPS

Citat från: MB skrivet  8 februari 2025 kl. 21:45:06Originaldubbningen av Nalle Puh Jullovet skulle uppskattas.
Nalle Puh: Jullovet kan jag inte ladda upp eftersom att den innehåller avsnitt från tv-serien som finns på Disney Plus. Själva huvudfilmen på VHS-utgåvan alltså Winnie the Pooh and Christmas Too  eller  En Puh jul som den kallas på omslaget kommer dock här med originaldubbningen.

https://archive.org/details/en-puh-jul

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 februari 2025 kl. 22:40:16Kan någon lägga upp Folk och Rövare i Kamomilla Stad?
Gärna i bra kvalite, vill ha en bild på Jacob Holmboe, då han är svår och hitta bild på och då jag vill bidra med en bild på honom till WillDubGuru's Lilla Sjöjungfrun sida.
Jacob har endast gjort en synlig roll, i en film som är i princip omöjlig att hitta.

Jag vet dock att @Ovanliga dubbningar nämnde att en biokopia överlevt som jag gärna vill skannas.
Spelar ingen roll vilket språk filmen är på då jag bara vill ha bilden på Jacob Holmboe.
och ja nu menar jag verkligen omöjlig, inte en enda bild på googla images och bara en super dålig bild på hans facebook finns och den är också för ny för att använda på willdubguru sidan.
(Edit en lågupplöst bild finns också på hans insta, men kontot är låst hursomhelst så därifrån kan jag inte ta bilder till sidan)

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 februari 2025 kl. 22:40:16Kan någon lägga upp Folk och Rövare i Kamomilla Stad?

Jag vet dock att @Ovanliga dubbningar nämnde att en biokopia överlevt som jag gärna vill skannas.
Jag har en risig VHS-kopia av den norska originalversionen av Folk och rövare i Kamomilla stad, men kvaliteten är inte särskilt bra men dock sevärd. Gissningsvis kommer den från en 35 mm-kopia i början, som sedan har scannats in och överförts till VHS någon gång för länge sedan; i och med att filmen mig veterligen aldrig har släppts på VHS någonstans i världen (jag fick kopian av min numera bortgångne kontakt; därför kan jag inte fråga varifrån den ursprungligen kommer).

@Ovanliga dubbningar väntade väl på att någon av hennes kontakter skulle scanna in en 35 mm-rulle med filmen, som i så fall borde bli mångdubbelt bättre kvalitet. Jag vet inte hur det har gått med det, om hon har fått den än...?

Det vore väldigt värdefullt att få se filmen med svenskt tal igen, då Josefin ju hade svenskt ljud till filmen bara hon får en bildkälla att kunna synka till. :)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 februari 2025 kl. 04:03:38Jag har en risig VHS-kopia av den norska originalversionen av Folk och rövare i Kamomilla stad, men kvaliteten är inte särskilt bra men dock sevärd. Gissningsvis kommer den från en 35 mm-kopia i början, som sedan har scannats in och överförts till VHS någon gång för länge sedan; i och med att filmen mig veterligen aldrig har släppts på VHS någonstans i världen (jag fick kopian av min numera bortgångne kontakt; därför kan jag inte fråga varifrån den ursprungligen kommer).

@Ovanliga dubbningar väntade väl på att någon av hennes kontakter skulle scanna in en 35 mm-rulle med filmen, som i så fall borde bli mångdubbelt bättre kvalitet. Jag vet inte hur det har gått med det, om hon har fått den än...?

Det vore väldigt värdefullt att få se filmen med svenskt tal igen, då Josefin ju hade svenskt ljud till filmen bara hon får en bildkälla att kunna synka till. :)
Det är ju bättre än inget.

Om inte hon kan lösa det kan du digitalisera din vhs kanske?

RC

Citat från: BPS skrivet  8 februari 2025 kl. 22:43:57Nalle Puh: Jullovet kan jag inte ladda upp eftersom att den innehåller avsnitt från tv-serien som finns på Disney Plus. Själva huvudfilmen på VHS-utgåvan alltså Winnie the Pooh and Christmas Too  eller  En Puh jul som den kallas på omslaget kommer dock här med originaldubbningen.

https://archive.org/details/en-puh-jul
Vad är den synkade till? Det ser inte ut som VHS bild.

BPS

Citat från: RC skrivet  9 februari 2025 kl. 12:38:27Vad är den synkade till? Det ser inte ut som VHS bild.
Den är synkad till DVD-bilden från Nalle Puh - Jullovet men jag fick göra några små ändringar eftersom att den där har fått en ny övergång.

Monsieur Hulot

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 augusti 2023 kl. 20:53:27Någon här som kan vara en raring och lägga upp följande på Archive.org?;
- Sommarlov (samtliga avsnitt och säsonger 2014-2022)
- Aktiebolaget Häxan Surtant
- Häxan Surtant och Fruktansvärda Fritiden
- Häxan Surtant och Landet Häxania
- Hotell Kantarell (samtliga avsnitt och säsonger)
- Jul i Mumindalen
- Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter (samtliga avsnitt och säsonger)
- Bolibompa (samtliga avsnitt och säsonger 2000-2020)
- Björnes Magasin (samtliga avsnitt och säsonger)
- Djursjukhuset (samtliga avsnitt och säsonger)
- Kalle Anka och Hans Vänner Önskar God Jul (samtliga program)
- Abrakadabra med Doris och Gösta (samtliga avsnitt och säsonger)
- Pippi Pelikan
- Nicke och Nilla (samtliga avsnitt och säsonger)
- Hemliga Klubben med Tant Lyckra
- Mysteriet På Barnkanalen/SVT Barn (samtliga avsnitt och säsonger)
- Högaffla Hage
- Hej Hej Sommar (samtliga avsnitt och säsonger)
- Nicke och Mojje (samtliga avsnitt och säsonger)
- Cirkuskiosken (samtliga avsnitt och säsonger)

(kommer kanske på fler senare...)

Jo förresten, hoppas att någon här kommer ihåg följande;
Ja, skulle vara väldigt kul om Fem myror dök upp på Internet Archive.

Har sett på Svensk Mediedatabas att det finns en reprisomgång från 1978-1979 (kanske redan nämnts här), vet någon om det julkalendern som vanlig serie eller om det är en helt annan klippning av serien (dvs om materialet presenteras i en annan ordning osv.).

Har Ovanliga dubbningar tillgång till denna version? Skulle vara kul att se den!

(Eftersom detta är mitt första inlägg här vill jag passa på att notera att jag träffat Daniel Hofverberg en gång för flera år sedan. Jättetrevlig :) ).

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 februari 2025 kl. 16:38:47Ja, skulle vara väldigt kul om Fem myror dök upp på Internet Archive.

Har sett på Svensk Mediedatabas att det finns en reprisomgång från 1978-1979 (kanske redan nämnts här), vet någon om det julkalendern som vanlig serie eller om det är en helt annan klippning av serien (dvs om materialet presenteras i en annan ordning osv.).

Har Ovanliga dubbningar tillgång till denna version? Skulle vara kul att se den!

(Eftersom detta är mitt första inlägg här vill jag passa på att notera att jag träffat Daniel Hofverberg en gång för flera år sedan. Jättetrevlig :) ).
Va grymt! Hoppas att han kommer ihåg dig