Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nya äventyr med Nalle Puh

Startat av Henrik Karlsson, 3 augusti 2019 kl. 04:29:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

A

Är det verkligen KM som dubbat serien från att TV3 slutade? För på VHS utgående står det ju inte ett ord om dem.

Det står bara följande:

Svensk bearbetning och dubb

MEDIAHUSET
Karlskoga 0586/56600

Disneyfantasten

Citat från: A skrivet  9 februari 2025 kl. 15:54:03Är det verkligen KM som dubbat serien från att TV3 slutade? För på VHS utgående står det ju inte ett ord om dem.

Det står bara följande:

Svensk bearbetning och dubb

MEDIAHUSET
Karlskoga 0586/56600
Mediehuset är exakt detsamma som KM Studio, det vill säga Karlskoga Mediahus, vilket är förkortad till KM Studio.

Förövrigt så står samma sak på flera andra seriers VHS-utgåvor också t.ex. Räddningspatrullen och Luftens Hjältar och t.o.m. på vissa kortfilmers VHS-utgåvor.

A

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 februari 2025 kl. 15:57:10Mediehuset är exakt detsamma som KM Studio, det vill säga Karlskoga Mediahus, vilket är förkortad till KM Studio.
Stämmer inte, https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14386

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet  9 februari 2025 kl. 15:59:48Stämmer inte, https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14386
Ja, det är mystiskt och oförklarligt varför detta Mediahuset crediterats för ett flertal äldre dubbningar - men det är absolut KM Studios dubbning på VHS-utgåvorna ifråga, på samma sätt som även VHS-utgåvorna med Bumbibjörnarna, Wuzzlarna, Skogsfamiljerna m.fl. också crediterats till Mediahuset som "Svensk bearbetning och dubb"; som alla dessa också dubbades av KM Studio. Att döma av inlägg i tråden du länkar till verkar ju det faktiska Mediahuset aldrig ha ägnat sig åt dubbning...

Och KM stod som sagt ursprungligen för Karlskoga Musikstudio.

BPS

Varifrån kommer vinjettversionen där Anders Öjebo sjunger Gunnar Ernblads text?

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet 12 februari 2025 kl. 18:13:53Varifrån kommer vinjettversionen där Anders Öjebo sjunger Gunnar Ernblads text?
Från någon VHS har jag för mig.

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 februari 2025 kl. 18:21:19Från någon VHS har jag för mig.
Ja, det har jag förstått men vilken och när.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 12 februari 2025 kl. 18:13:53Varifrån kommer vinjettversionen där Anders Öjebo sjunger Gunnar Ernblads text?
Den kommer från omdubbningen av Pooh Oughta Be In Pictures, som jag vill minnas först användes på hyr-VHS-filmen Nalle Puh och morotsmonstret.

Om jag inte missminner mig var det samma vinjett även vid omdubbningen av Cleanliness Is Next to Impossible; det andra avsnittet som dubbades om extremt tidigt.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2025 kl. 20:12:55Den kommer från omdubbningen av Pooh Oughta Be In Pictures, som jag vill minnas först användes på hyr-VHS-filmen Nalle Puh och morotsmonstret.

Om jag inte missminner mig var det samma vinjett även vid omdubbningen av Cleanliness Is Next to Impossible; det andra avsnittet som dubbades om extremt tidigt.
Det förklarar saken, tidigare har jag fått höra att den versionen kommer från avsnitten som dubbades 1993 och det fick jag inte riktigt att gå ihop eftersom att det i sådana fall skulle vara efter deras dubbning av serien.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 februari 2025 kl. 20:17:05Ja, det är mystiskt och oförklarligt varför detta Mediahuset crediterats för ett flertal äldre dubbningar - men det är absolut KM Studios dubbning på VHS-utgåvorna ifråga, på samma sätt som även VHS-utgåvorna med Bumbibjörnarna, Wuzzlarna, Skogsfamiljerna m.fl. också crediterats till Mediahuset som "Svensk bearbetning och dubb"; som alla dessa också dubbades av KM Studio. Att döma av inlägg i tråden du länkar till verkar ju det faktiska Mediahuset aldrig ha ägnat sig åt dubbning...

Och KM stod som sagt ursprungligen för Karlskoga Musikstudio.
Intressant är att manusöversättningen som gjordes av Monica Forsberg för musiksagan till Den lilla sjöjungfrun, faxadavsändaren var Mediahuset. Kommer inte ihåg vem mottagaren var. 

gstone

är ändå väldigt nöjd med KMs dubbning av det mesta av serien från 90-talet

tycker den är lyckade :D

Dock är Guy bättre än oli matkenros
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Citat från: gstone skrivet 13 februari 2025 kl. 18:20:33är ändå väldigt nöjd med KMs dubbning av det mesta av serien från 90-talet

tycker den är lyckade :D

Dock är Guy bättre än oli matkenros
Det är något konstigt med Ollis insats den är inte lik originalrösten men ändå väldigt passande till karaktären på något sätt och jag tror faktiskt att det är Ollis röst de flesta hör om de tänker på Nalle Puh i alla fall hos oss 90-talister.

gstone

Citat från: BPS skrivet 13 februari 2025 kl. 18:23:07Det är något konstigt med Ollis insats den är inte lik originalrösten men ändå väldigt passande till karaktären på något sätt och jag tror faktiskt att det är Ollis röst de flesta hör om de tänker på Nalle Puh i alla fall hos oss 90-talister.
han kankse blir röst till puh igen nu när Guy är död och Jan är jätte gamla

om puh kommer tillbaka.

sist var han barn och nu är han public domain

gstone

Citat från: gstone skrivet 13 februari 2025 kl. 18:26:11han kankse blir röst till puh igen nu när Guy är död och Jan är jätte gamla

om puh kommer tillbaka.

sist var han barn och nu är han public domain
skakig resan för björnen med väldigt liten hjärna dom senaste åren 

BPS

Jag har kollat in serien på Disney+ och det är väldigt konstigt att Media Dubbs intro spelas upp vid majoriteten av avsnitten. De enda avsnitten som har KMs version är 2-12 och så har ju avsnitt 1 sin specialversion. Ett fåtal avsnitt främst i det som Disney+ kallar säsong 4 har instrumentala intron som jag dock vill minnas visade så även i Disneydags...