Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Trazan Apansson och Trazan & Banarne

Startat av Rufus, 3 november 2021 kl. 10:34:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet  2 februari 2025 kl. 13:57:35Hej! Hur gick det med detta?
Jag har tagit mig en snabbtitt på mina hårddiskarna, och det verkar som att jag ska ha allt av Trazan & Banarne digitaliserat. Mina filer är tyvärr dåligt märkta, så det är inte solklart vad som är vad, men efter en snabbtitt på varje avsnitt får jag det till 9 unika avsnitt (plus en dubblett av ett annat avsnitt) - med tanke på att säsong 2 bara bestod av 8 avsnitt borde det väl rimligtvis innebära hela säsong 2 plus det enda (?) bevarade avsnittet av säsong 1. :)

Alla avsnitten verkar vara en timme långa, så det borde innefatta Filmtajm i sin helhet. Kvaliteten är dock varierande, och en del avsnitt är tydligen inspelade från textade reprissändningar medan andra är från otextade "förstasändningar" - vissa avsnitt har alltså (inbränd) svensk text, medan vissa är utan text. Varför jag gjort så vet jag inte; kanske var jag inte hemma när första sändningarna var, alternativt att jag hade problem med videon, strömavbrott eller något annat. Det är inte ens säkert att det var jag som spelade in - det kan mycket väl ha varit mina föräldrar, med tanke på att jag var mellan 3 och 5 år gammal när den andra säsongen gick på TV (alla reprissändningar från 1990-talet och framåt verkar ha varit i stympat skick utan Filmtajm)...

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 februari 2025 kl. 09:05:40Jag har tagit mig en snabbtitt på mina hårddiskarna, och det verkar som att jag ska ha allt av Trazan & Banarne digitaliserat. Mina filer är tyvärr dåligt märkta, så det är inte solklart vad som är vad, men efter en snabbtitt på varje avsnitt får jag det till 9 unika avsnitt (plus en dubblett av ett annat avsnitt) - med tanke på att säsong 2 bara bestod av 8 avsnitt borde det väl rimligtvis innebära hela säsong 2 plus det enda (?) bevarade avsnittet av säsong 1. :)

Alla avsnitten verkar vara en timme långa, så det borde innefatta Filmtajm i sin helhet. Kvaliteten är dock varierande, och en del avsnitt är tydligen inspelade från textade reprissändningar medan andra är från otextade "förstasändningar" - vissa avsnitt har alltså (inbränd) svensk text, medan vissa är utan text. Varför jag gjort så vet jag inte; kanske var jag inte hemma när första sändningarna var, alternativt att jag hade problem med videon, strömavbrott eller något annat. Det är inte ens säkert att det var jag som spelade in - det kan mycket väl ha varit mina föräldrar, med tanke på att jag var mellan 3 och 5 år gammal när den andra säsongen gick på TV (alla reprissändningar från 1990-talet och framåt verkar ha varit i stympat skick utan Filmtajm)...
Kanon!  :) Ja, när avsnitten är 1 timma långa, är det garanterat filmtajm med. Utan filmtajm är de ca 30 minuter per avsnitt. Kan du skicka dom till mig via Sprend eller lägger du upp dom nånstans?

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet  5 februari 2025 kl. 14:19:41Kanon!  :) Ja, när avsnitten är 1 timma långa, är det garanterat filmtajm med. Utan filmtajm är de ca 30 minuter per avsnitt. Kan du skicka dom till mig via Sprend eller lägger du upp dom nånstans?
Jag ska absolut lägga upp dem på Archive. :)

Först måste jag dock lista ut vilket avsnitt som är vilket, då filerna är så luddigt märkta Finns de stympade versionerna att tillgå någonstans, så att man kan jämföra och se vilket avsnitt som är vilket? Eller finns det något enkelt sätt att se vilket avsnitt som är vilket? För det finns väl inga utsatta avsnittstitlar?

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 februari 2025 kl. 14:35:06Jag ska absolut lägga upp dem på Archive. :)

Först måste jag dock lista ut vilket avsnitt som är vilket, då filerna är så luddigt märkta Finns de stympade versionerna att tillgå någonstans, så att man kan jämföra och se vilket avsnitt som är vilket? Eller finns det något enkelt sätt att se vilket avsnitt som är vilket? För det finns väl inga utsatta avsnittstitlar?
Här har du alla avsnitt utan filmtajm. https://www.svtplay.se/trazan-apansson-och-banarne Jämför med dom.

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet  5 februari 2025 kl. 14:43:08Här har du alla avsnitt utan filmtajm. https://www.svtplay.se/trazan-apansson-och-banarne Jämför med dom.
Tack, då ska jag jämföra och kolla för att se vad det är för avsnitt. :)

Jag har fullt upp just nu, så det blir förmodligen till helgen som jag har lite tid att avvara.

Är det förresten någon bugg på SVT Play för mig, eller är textningen på den här serien inbränd...? Jag lyckas nämligen inte bli av med texten, även om jag väljer "Ingen text"...

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 februari 2025 kl. 14:59:38Tack, då ska jag jämföra och kolla för att se vad det är för avsnitt. :)

Jag har fullt upp just nu, så det blir förmodligen till helgen som jag har lite tid att avvara.

Är det förresten någon bugg på SVT Play för mig, eller är textningen på den här serien inbränd...? Jag lyckas nämligen inte bli av med texten, även om jag väljer "Ingen text"...
Den är garanterad inbränd.

Men varför svt har gjort så är obegripligt.

Kanske dom har bränd in textning i avsnitten förut, sedan råkat radera avsnitten utan inbränd text, och då inte har så mycket val än att lägga ut med inbränd text, men såklart kan finnas andra förklaringar.

Och då serien är från 90-talet, skulle det vara förvånande om svt har råkat radera avsnitt av misstag, och inte har någon backup.

Men hände inte det förresten melodifestivalen, nu vilket år det var minns jag inte, men dom kan ha klantat sig igen kanske. 
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 februari 2025 kl. 14:59:38Är det förresten någon bugg på SVT Play för mig, eller är textningen på den här serien inbränd...? Jag lyckas nämligen inte bli av med texten, även om jag väljer "Ingen text"...
Det varierar.

I avsnitt 1 är all text inbränd utom en sketch - "Arnes älg-lycko" som börjar vid 20:28.
I avsnitten 2-3 är all text inbränd.
I avsnitten 4-8 är texten inte inbränd, med reservation för att jag inte har tittat igenom hela avsnitten, så det är möjligt att det ändå kan finnas enstaka scener med inbränd text.

TVARK Sweden

Jag hade Trazan & Banarne på köp VHS från början av 2000 talet och jag minns inte att det var någon inbränd text på den kopian.
TV och filmsamlare.
Har över 600 timmar digitaliserat material från VHS samt över 1000 DVD skivor med inspelningar.

BPS

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 februari 2025 kl. 15:47:59Det varierar.

I avsnitt 1 är all text inbränd utom en sketch - "Arnes älg-lycko" som börjar vid 20:28.
I avsnitten 2-3 är all text inbränd.
I avsnitten 4-8 är texten inte inbränd, med reservation för att jag inte har tittat igenom hela avsnitten, så det är möjligt att det ändå kan finnas enstaka scener med inbränd text.
Oj, hur sjutton kan SVT lyckas ställa till det så rejält...?

Att vissa avsnitt kanske inte finns bevarat utan text kan man väl möjligen köpa (även om det verkar ovanligt för åldern), men hur är det ens möjligt att allt utom en sketch har inbränd text i ett avsnitt...? Avsnitt 1 borde ju aldrig ha kunnat sändas i exakt det skicket, eller har just den sketchen varit bortklippt i vissa sammanhang...?

Rotwang

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 februari 2025 kl. 09:05:40Jag har tagit mig en snabbtitt på mina hårddiskarna, och det verkar som att jag ska ha allt av Trazan & Banarne digitaliserat. Mina filer är tyvärr dåligt märkta, så det är inte solklart vad som är vad, men efter en snabbtitt på varje avsnitt får jag det till 9 unika avsnitt (plus en dubblett av ett annat avsnitt) - med tanke på att säsong 2 bara bestod av 8 avsnitt borde det väl rimligtvis innebära hela säsong 2 plus det enda (?) bevarade avsnittet av säsong 1. :)

Det nionde avsnittet skulle kunna vara "Nyårsrevy med Trazan Apansson & Co" som sändes 9:00 på nyårsafton 1982. Det finns ett par utdrag på Youtube; sök efter "Trazan Apanssons nyårsspecial 1982"

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 februari 2025 kl. 14:59:38Tack, då ska jag jämföra och kolla för att se vad det är för avsnitt. :)

Hur har det gått?

Tråden i Efterlysning och byten har tydligen sammanfogats med denna.

Monsieur Hulot

Avsnitt 1-3 på DVD-utgåvan från 2015 (eller 2007, en helt annan historia) finns utan inbränd textning. Sketchen "Arnes älglycko" fanns aldrig med i originalversionen av serien från 1980-1981, utan lades till 1999. När man skulle reprisera serien -99 fick man redigera om lite, dvs klippa bort samtliga Filmtajm-filmer pga rättigheter och vid vissa tillfällen lägga till nytt material (förmodligen för att fylla ut).

För övrigt väldigt kul att serien finns på SVT Play (detta tillsammans med Fem myror och Astrid Lindgren var ju typ det enda man såg på som liten  :) ).

Kan för övrigt bifoga en länk till slutmusiken här:
https://www.youtube.com/watch?v=WzKCtkwmoI4

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet 13 februari 2025 kl. 17:29:21Hur har det gått?
Ursäkta att det tagit lite tid. Nu har jag gått igenom vad jag har på hårddiskarna, och filerna jag hade hittat åt innehåller det enda (?) bevarade avsnittet från säsong 1 av Trazan Apansson från 1976-12-25 samt alla 8 avsnitten av säsong 2. Alla verkar vara kompletta med Filmtajm på ungefär en timme per avsnitt. :)

Vissa avsnitt är utan text, och vissa avsnitt kommer från textade repriser och har alltså inbränd textning (på 1980-talet och en bit in på 1990-talet var det ju vanligt förekommande att repriser hade inbränd textning, som inte fanns vid de ursprungliga sändningarna).

Citat från: Rotwang skrivet  6 februari 2025 kl. 08:56:19Det nionde avsnittet skulle kunna vara "Nyårsrevy med Trazan Apansson & Co" som sändes 9:00 på nyårsafton 1982. Det finns ett par utdrag på Youtube; sök efter "Trazan Apanssons nyårsspecial 1982"
Nyårsrevy med Trazan Apansson & Co. hittar jag tyvärr inte åt, men möjligen kan jag ha det inspelat på VHS; bara att jag inte har digitaliserat det. Den som lever får se...

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 februari 2025 kl. 01:26:19Ursäkta att det tagit lite tid. Nu har jag gått igenom vad jag har på hårddiskarna, och filerna jag hade hittat åt innehåller det enda (?) bevarade avsnittet från säsong 1 av Trazan Apansson från 1976-12-25 samt alla 8 avsnitten av säsong 2. Alla verkar vara kompletta med Filmtajm på ungefär en timme per avsnitt. :)

Vissa avsnitt är utan text, och vissa avsnitt kommer från textade repriser och har alltså inbränd textning (på 1980-talet och en bit in på 1990-talet var det ju vanligt förekommande att repriser hade inbränd textning, som inte fanns vid de ursprungliga sändningarna).
Nyårsrevy med Trazan Apansson & Co. hittar jag tyvärr inte åt, men möjligen kan jag ha det inspelat på VHS; bara att jag inte har digitaliserat det. Den som lever får se...
Lägg inte ner tid på att leta efter Nyårsrevyn. Jag är ganska säker på att jag har sett den digitaliserad och med filmtajm, så den finns att få tag på. Det viktiga är att de 8 T o B-avsnitten med filmtajm kommer upp. Jag har längtat många många år efter detta.