Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Det här JÄVLA KRIGET!!!

Startat av Goliat, 25 februari 2022 kl. 19:06:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 14 februari 2025 kl. 15:09:07https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4BQ3ko/tjernobyl-traffat-av-rysk-dronare

Vad håller dom på med  :o
Ja, det kan man verkligen fråga sig.

Och inte blir det bättre av Donald Trumps valhänta försök till fredsförhandlingar, som av allt att döma verkar gynna Ryssland; som känns väldigt oroväckande... :(

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 februari 2025 kl. 02:35:44Ja, det kan man verkligen fråga sig.

Och inte blir det bättre av Donald Trumps valhänta försök till fredsförhandlingar, som av allt att döma verkar gynna Ryssland; som känns väldigt oroväckande... :(
You said it!

>:(

https://www.di.se/nyheter/trump-anklagar-ukraina-for-att-ha-startat-kriget/

Enda han har (indirekt) rätt i är att det INTE var USA som startade kriget (som att det här var ett proxykrig), annars hade han skyllt på Biden och gjort fler absurda påståenden (som biolab eller pengatvätt)

- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 19 februari 2025 kl. 18:11:48You said it!

Enda han har (indirekt) rätt i är att det INTE var USA som startade kriget (som att det här var ett proxykrig), annars hade han skyllt på Biden och gjort fler absurda påståenden (som biolab eller pengatvätt)
Ja, jag insåg inte hur rätt jag skulle få när jag skrev mitt inlägg för några dagar sedan, då mycket hänt sedan dess... Nog för att vi ju alltid vetat att Donald Trump inte riktigt är vid sina sinnens fulla bruk, men på sistone har han ju totalt tappat allt förnuft och blivit spritt språngande galen. :(

Att Donald Trump anklagar Ukraina för att ha startat ett invasionskrig som Ryssland startade är ju historieförfalskning av allra värsta slag, och att kalla Zelenskyj för en diktator när man faktiskt öppet samtalar med Ryssland (där Putin ju verkligen är en diktator) är minst sagt sanslöst och bortom all rim och reson.

Sen borde förstås Ukraina arrangera nytt val så fort det är möjligt, då Zelenskyj som sagt redan sitter på "övertid" och det skulle enligt planen ha hållits nytt presidentval ifjol - men alla med minsta lilla sunt förnuft (och den kategorin hör uppenbarligen inte Trump till) inser ju att det är helt omöjligt att hålla ett riksomfattande val mitt under brinnande krig...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 februari 2025 kl. 00:57:02Ja, jag insåg inte hur rätt jag skulle få när jag skrev mitt inlägg för några dagar sedan, då mycket hänt sedan dess... Nog för att vi ju alltid vetat att Donald Trump inte riktigt är vid sina sinnens fulla bruk, men på sistone har han ju totalt tappat allt förnuft och blivit spritt språngande galen. :(

Att Donald Trump anklagar Ukraina för att ha startat ett invasionskrig som Ryssland startade är ju historieförfalskning av allra värsta slag, och att kalla Zelenskyj för en diktator när man faktiskt öppet samtalar med Ryssland (där Putin ju verkligen är en diktator) är minst sagt sanslöst och bortom all rim och reson.

Sen borde förstås Ukraina arrangera nytt val så fort det är möjligt, då Zelenskyj som sagt redan sitter på "övertid" och det skulle enligt planen ha hållits nytt presidentval ifjol - men alla med minsta lilla sunt förnuft (och den kategorin hör uppenbarligen inte Trump till) inser ju att det är helt omöjligt att hålla ett riksomfattande val mitt under brinnande krig...
Ja vad kan man säga om Trump längre, han är helt sjuk i huvudet >:(

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 februari 2025 kl. 00:57:02Ja, jag insåg inte hur rätt jag skulle få när jag skrev mitt inlägg för några dagar sedan, då mycket hänt sedan dess... Nog för att vi ju alltid vetat att Donald Trump inte riktigt är vid sina sinnens fulla bruk, men på sistone har han ju totalt tappat allt förnuft och blivit spritt språngande galen. :(

Angående valet. Det finns regler som säger att man inte får rösta i krig.

Sedan ville väl Putin driva röstningen. Då lär de manipulera alla röster skulle man ju tro.

Ja att de startade är ju inte heller sant. Trump tror på konspirationsteorier dessutom och är lättpåverkad. 🤦🏼�♂️

Och inte att glömma att Trump vill Ryssland ska få ta del delar de tagit, sedan ville Trump ha mineraler från Ukraina. Det kallas utpressning. 🤯

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 20 februari 2025 kl. 18:02:27Sedan ville väl Putin driva röstningen. Då lär de manipulera alla röster skulle man ju tro.
Ja, man behöver inte vara ett geni för att lista ut att Putin vill få en mer ryssvänlig president i Ukraina än Zelenskyj, för att få Ukraina att gå med på större eftergifter och få till ett för Ryssland mer fördelaktigt fredsavtal...

Citat från: Goliat skrivet 20 februari 2025 kl. 18:02:27Och inte att glömma att Trump vill Ryssland ska få ta del delar de tagit, sedan ville Trump ha mineraler från Ukraina. Det kallas utpressning. 🤯
Ja, det är minst sagt skrämmande - och än så länge utan att ens erbjuda något i gengäld.

Men det stora dilemmat med ett fredsavtal är ju hur man egentligen får Ryssland att hålla sin del av avtalet - som vi alla vet är ju Putin liksom inte världens mest pålitliga människa, så ett avtal med honom lär ju inte vara värt papperet det är skrivet på...

MB

Det lär ju inte bli bra för Ukraina hur som helst. Antingen så låter man kriget fortsätta och riskerar att Ryssland tar över eller så blir man koloniliserade av USA...

Rufus

Det börjar likna rena gangsterfasonerna. Tänk dig att du har en fiende som är väldigt stor, stark, aggressiv och värsta råskinnet. Den enda personen som är tillräckligt stor och stark för att kunna hjälpa dig mot råskinnet, har börjat tröttna på att hjälpa och vill egentligen numera hellre vara kompis med råskinnet. Så för att hjälpa dig har han nu börjat ställa krav såsom att du ska ge honom dina värdeföremål. Sen kan man ju verkligen fråga sig hur mycket hjälpen från någon som egentligen tydligen inte vill hjälpa dig, är värd. Problemet är att du har inget annat val. 

Förövrigt tycker jag att Zelensky verkligen är värd beröm. Han har verkligen ingen lätt uppgift och har agerat så gott han kan, och såsom jag har förstått det, så är han egentligen en skådespelare, och som egentligen inte hade för avsikt att bli president, men det ukrainska folket ville ha honom som president, och han accepterade och vill absolut göra sitt bästa. Han är alltså verkligen inte någon diktator. Däremot är en viss person som börjar på P och slutar på utin värsta diktatorn! Han är värsta nazisten och värre än Hitler!    

Will Siv

Citat från: Will Siv skrivet 19 februari 2025 kl. 18:11:48You said it!

https://www.sverigesradio.se/artikel/trump-andrar-sig-medger-att-ryssland-startade-kriget

...
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet 20 februari 2025 kl. 21:11:54Det lär ju inte bli bra för Ukraina hur som helst. Antingen så låter man kriget fortsätta och riskerar att Ryssland tar över eller så blir man koloniliserade av USA...
Och vad ännu värre är: Även om Ukraina skulle gå med på USAs ockeravtal, vad finns det för garantier för en långvarig fred? Hur säkerställer man att Ryssland inte bara säger sig vilja ha fred, för att sen ligga lågt och samla nya krafter för att om några månader eller något år invadera Ukraina på nytt; eller något annat europeiskt land...?

Putin har ju trots allt varit tydlig med att han är ute efter att återupprätta ett nytt Sovjetunionen, och för det ändamålet räcker det ju inte med "bara" Ukraina...

Utifrån vad Trump hittills har sagt tänker ju tydligen inte USA skicka några fredsbevarande styrkor till Ukraina, utan att Europa skulle få ansvara för allt sådant - men hur lätt är det att hitta så vansinnigt många frivilliga europeiska soldater som är beredda att mer eller mindre permanent riskera livet vid gränsen mellan Ryssland och Ukraina...? De länderna har ju en så väldigt lång gräns, så att de experter som uttalat sig i media säger att det sannolikt lär behövas minst 50000 soldater för att ha en chans att kunna kontrollera hela gränsen och kanske förhindra nya krig... Och utan någon form av garantier via Nato, så lär väl få vilja ta den risken, då det verkligen vore med livet som insats.

Vi kan väl på goda grunder förutsätta att Trump inte är särskilt intresserad av förutsättningarna för långvarig fred, utan att han - utöver ekonomisk vinning via jordartsmetaller och annat i Ukraina - bara är ute efter att kunna skryta över att ha skapat fred. Om sen den freden består nästa månad eller nästa år skiter han nog fullständigt i...

Will Siv

- what.

Goliat

Alltså, vad säger Trump egentligen? Hade detta varit en politiker hade personen varit i extremt blåsväder efter sånt uttalande.

Sedan säga "du leker med ett tredje värdskrig" och håller på med härskarteknik.

Kan de inte på något sätt få stopp på Trump? Avsätta honom på något vis?

MOA

Citat från: Goliat skrivet 28 februari 2025 kl. 19:42:02Alltså, vad säger Trump egentligen? Hade detta varit en politiker hade personen varit i extremt blåsväder efter sånt uttalande.

Han är helt sjuk i huvudet, hur kan en man som honom styra USA?

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 28 februari 2025 kl. 19:42:02Alltså, vad säger Trump egentligen? Hade detta varit en politiker hade personen varit i extremt blåsväder efter sånt uttalande.

Ja, Trump har helt klart tappat alla fattningar och gått långt över alla gränser nu. :(

Nu ser det riktigt mörkt ut för Ukraina och därmed hela Europa, efter att det ett kort tag såg ut att ha ljusnat en liten aning...

Det skrämmande är ju att det amerikanska folket också verkar gå på Trumps lögner och påhopp, och ingen verkar reagera alls. Och hela det republikanska partiet, som en gång i tiden varit förnuftiga och seriösa, verkar nu ha förvandlats till Trumps personliga nickedockor...

Även om det skulle gå att avsätta Trump, så lär det ju inte hjälpa så mycket, då vicepresidenten i så fall skulle ta över. JD Vance verkar ju inte direkt vara något under av förstånd själv, även om han kanske inte riktigt är lika mentalt instabil och oberäknelig som Trump...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 februari 2025 kl. 22:38:03Ja, Trump har helt klart tappat alla fattningar och gått långt över alla gränser nu. :(

Nu ser det riktigt mörkt ut för Ukraina och därmed hela Europa, efter att det ett kort tag såg ut att ha ljusnat en liten aning...

Det skrämmande är ju att det amerikanska folket också verkar gå på Trumps lögner och påhopp, och ingen verkar reagera alls. Och hela det republikanska partiet, som en gång i tiden varit förnuftiga och seriösa, verkar nu ha förvandlats till Trumps personliga nickedockor...

Även om det skulle gå att avsätta Trump, så lär det ju inte hjälpa så mycket, då vicepresidenten i så fall skulle ta över. JD Vance verkar ju inte direkt vara något under av förstånd själv, även om han kanske inte riktigt är lika mentalt instabil och oberäknelig som Trump...
Sant det också.

Tyvärr känns det som de valt en ny maktgalen person. Sedan hur godhjärtad är han? Han ska hjälpa dem men på villkoret att han ska få mineraler, vad är det för avtal? Det kallar jag för utpressning.

Sedan har Ryssland sagt att de har mer mineraler.

Blir lite sådär när Ukraina säger de står ensamma och Trump säger de skickade vapen, och håller med, bara för man får vapen betyder inte det att man inte är ensam, de är ju i utsatt läge och USA har inte skickat några soldater heller för att hjälpa.