Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Trazan Apansson och Trazan & Banarne

Startat av Rufus, 3 november 2021 kl. 10:34:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

MB

Citat från: A skrivet  6 mars 2025 kl. 17:19:34Var kommer inspelningarna ifrån? Det finns ju inga kanal-loggor
Avsnitten är ju AI-uppskalade också så inte direkt optimalt. Men ändå stort tack till Daniel som gjort dem tillgängliga!

TVARK Sweden

Citat från: A skrivet  6 mars 2025 kl. 17:19:34Var kommer inspelningarna ifrån? Det finns ju inga kanal-loggor
SVT hade inga loggor i bild på 80 talet det var inte för ens 1993 man började med det.
TV och filmsamlare.
Har över 600 timmar digitaliserat material från VHS samt över 1000 DVD skivor med inspelningar.

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet  6 mars 2025 kl. 19:29:36Avsnitten är ju AI-uppskalade också så inte direkt optimalt. Men ändå stort tack till Daniel som gjort dem tillgängliga!
Avsnitten kommer från min numera bortgångne kontakt - möjligt att jag kan ha fler kopior av avsnitten någonstans, men det här var det jag hittade åt på hårddisken när jag letade. Det enda jag gjort är att komprimera ner filerna till en mer hanterbar storlek, plus att jag "blankat" ut de nedersta linjerna i bilden för att bli av med de typiska VHS-störlinjerna som alltid finns längst ner på material från VHS - dels för att det inte ska bli störande att se på webben (på en vanlig TV brukar man oftast inte se det som finns allra längst ned), och dels för att komprimeringen ska bli mer effektiv; då störlinjerna tar upp mycket bitrate till liten eller ingen nytta.

Men uppskalade...? De är ju i 720x576 pixels, vilket är traditionell PAL, som det som standard blir vid digitaliseringar av SD-material.

Att döma av hallåor, trailers och annat verkar det tydligt att vissa är inspelade från den första sändningsomgången 1980 och vissa från reprisomgången 1982. Efter det har nog de ursprungliga programmen aldrig sänts, för från och med 1999 är det bara avsatt en halvtimme i tablåerna för varje avsnitt vid alla sändningstillfällen därefter.

Citat från: A skrivet  6 mars 2025 kl. 15:27:37Den andra säsongen gjordes väl för att den första hade raderats så då bör de ju inte ha bevarat den första.
Det är vad jag också alltid har trott, men att döma av tidningsartiklarna som publicerats tidigare i den här tråden så fanns det åtminstone 1979 arbetskopior bevarade av alla avsnitten; men inte i tillräckligt bra skick för att sändas.

Så frågan är om dessa fortfarande finns kvar, eller om även de bristfälliga arbetskopiorna gått förlorade sedan dess...? Trots allt kan ju mycket ha hänt sedan 1979... Sådana arbetskopior duger ju knappast till sändningar "i etern", men för publiceringar på SVT Play kan man tycka att det borde duga.

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 mars 2025 kl. 21:16:50Avsnitten kommer från min numera bortgångne kontakt - möjligt att jag kan ha fler kopior av avsnitten någonstans, men det här var det jag hittade åt på hårddisken när jag letade. Det enda jag gjort är att komprimera ner filerna till en mer hanterbar storlek, plus att jag "blankat" ut de nedersta linjerna i bilden för att bli av med de typiska VHS-störlinjerna som alltid finns längst ner på material från VHS - dels för att det inte ska bli störande att se på webben (på en vanlig TV brukar man oftast inte se det som finns allra längst ned), och dels för att komprimeringen ska bli mer effektiv; då störlinjerna tar upp mycket bitrate till liten eller ingen nytta.
Uppskalad är kanske fel ord men det ser inte helt naturligt ut speciellt inte avsnittet från säsong 1 det är som att det ligger något slags filter på och är lite utsmetat på sina håll.

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 mars 2025 kl. 21:16:50Så frågan är om dessa fortfarande finns kvar, eller om även de bristfälliga arbetskopiorna gått förlorade sedan dess...? Trots allt kan ju mycket ha hänt sedan 1979... Sådana arbetskopior duger ju knappast till sändningar "i etern", men för publiceringar på SVT Play kan man tycka att det borde duga.
Om de finns kvar finns det ju faktiskt en chans att den serien kan få återse dagens ljus. @Ovanliga dubbningar har väl kontakter på SVT som kan fixa sådant som finns i deras arkiv?

Monsieur Hulot

Avsnitt 1 och 2 är inspelningar från 1980.
Avsnitt 3 till 7 är från 1982, denna gång textad.
Avsnitt 8 från 1981.

Hur vet jag att avsnitten är sända vid dessa datum? Jo, första avsnittet presenteras av den gamla TV-legendaren Karin Falck och hon nämner lite i förbifarten om någon som heter Gåramålarn. Gåramålarn är en huvudrollerna i 1980 års julkalender Det blir jul på Möllegården. Alltså är första avsnittet här inspelat 1980.

Säsong 2 visades från 6 december 1980 till 24 januari 1981 som veckoserie, och hade serien inga undertexter. När omgången sedan skulle repriseras 1982 lades undertexter till. Det året visades serien denna gång som jullovsserie och gick kl. 9 på morgnarna.

Jag märker också att ordningen på sketcherna i flera av avsnitten kastats om i 1999 års revidering. Arnes älg-lycko som ursprungligen var med i avsnitt 8 var i revideringen med i avsnitt 1. Det förklarar varför sketchen inte fanns med på VHS-utgåvan av serien (som dock bara innehöll de sex första avsnitten), och jag som länge trodde att den inte fanns med alls i serien :(

Det är i vilket fall som helst jättekul att det äntligen går att se originalversionen!

Monsieur Hulot

Efter att ha ägnat ett flertal timmar åt att kolla på serien så märker jag att det finns många skillnader med originalversionen jämfört med både 1995 års VHS-kassetter och 1999 års revidering.

Avsnitt 1: Leksaksmuséet, Kalle Kobra och Brödfruktsträdet är helt bortklippt i den nya versionen, men finns däremot med på VHS.

Avsnitt 2 + 3: Mannen med sockervadd som egentligen är med i avsnitt 3 är i den nya versionen istället med i avsnitt 2. På VHS är sketchen dock med i avsnitt 3.

Avsnitt 4: Mannen med nässprayen är i den nya versionen istället med i avsnitt 7. På VHS är sketchen med i avsnitt 4.

Avsnitt 5 + 6: Damen med skateboarden är helt bortklippt i den nya versionen, men finns däremot med på VHS. Bananer och Lasse Banan som ingår i detta avsnitt är i den nya versionen istället också med i avsnitt 7. På VHS är Bananer med i sitt rätta avsnitt, medan Lasse Banan istället är med i avsnitt 6. Notera också att flera av sketcherna i avsnittet helt fått kastas om i den nya versionen.

Avsnitt 7: Då är det ball med Rock'n'Roll med Electric Banana Band är helt bortklippt i den nya versionen, och saknas likaså på VHS-utgåvan.

Avsnitt 8: Arnes älg-lycko är i den nya versionen istället med i avsnitt 1. På VHS saknas sketchen helt och hållet.

Med detta i tankarna så uppstår ju då frågan, vilken version är egentligen den perfekta?

Ovanliga dubbningar

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 mars 2025 kl. 09:39:27Men jag vet inte hur aktiv hon är längre, då flera avsnitt av Marias barn saknas.
Jag ber om ursäkt att jag varit frånvarande ett litet tag - jag har dessvärre lite datorproblem, och min stora interna hårddisk kommer jag inte längre åt. Oklart om det är något enkelt fel, eller om den har sökt sig till dom sälla jaktmarkerna. :(

Jag ska genast kolla upp om Marias barn låg på disken som inte funkar, eller om dom avsnitten fortfarande finns tillgängliga. Finns dom ska jag ordna det snarast. :)

Citat från: MB skrivet  6 mars 2025 kl. 21:45:58Om de finns kvar finns det ju faktiskt en chans att den serien kan få återse dagens ljus. @Ovanliga dubbningar har väl kontakter på SVT som kan fixa sådant som finns i deras arkiv?
Om avsnitten finns digitaliserade borde jag kunna ordna det, men medarbetare på SVT har inte befogenhet att börja digitalisera odigitaliserat material på eget bevåg, utan bara om dom får i uppdrag att göra det. Så det beror helt på om avsnitten finns digitaliserade eller bara i bandformat. :)

Rufus

Stort tack till dig Daniel för detta!

Angående delvis raderade säsong 1 (Trazan Apansson från 1976-77) så känns det som att vi är inne på tredje varvet nu. Enligt tidningsartiklar finns/fanns det arbetskopior och inspelningar hos privatpersoner. Om någon/några av dessa finns kvar idag är det viktigt att de lokaliseras och digitaliseras omgående.

Förövrigt är jag ganska säker på att säsong 2 (Trazan & Banarne) premiärvisades på lördagskvällar och därefter som julmorgon. 

Monsieur Hulot

Citat från: Rufus skrivet  8 mars 2025 kl. 15:58:13Förövrigt är jag ganska säker på att säsong 2 (Trazan & Banarne) premiärvisades på lördagskvällar och därefter som julmorgon.
Mycket riktigt! Säsong 2 visades som veckoserie på lördagarna mellan december 1980 och januari 1981, och repriserades jullovet 1982.

Tintin

Ett hopklipp ur musikdokumentären Electric Banana Band från 2014 om raderingen av Trazan Apansson – julens konung från 1976. Jag vet att jag själv reagerade när jag såg det (när de tackar i slutet), men jag tror att det är ironiskt menat (för utan raderingen inga nyinspelningar, ingen Olyckan eller Electric Banana Band).

I programbeskrivningen står det också att "Sommaren 2014 gjorde de sin sista turné med konserter på bland annat Sweden Rock". Men det stämmer ju inte eftersom de fortfarande är aktiva och kommer att turnera på olika platser runt om i Sverige under året.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 mars 2025 kl. 21:16:50Det enda jag gjort är att komprimera ner filerna till en mer hanterbar storlek, plus att jag "blankat" ut de nedersta linjerna i bilden för att bli av med de typiska VHS-störlinjerna som alltid finns längst ner på material från VHS - dels för att det inte ska bli störande att se på webben (på en vanlig TV brukar man oftast inte se det som finns allra längst ned), och dels för att komprimeringen ska bli mer effektiv; då störlinjerna tar upp mycket bitrate till liten eller ingen nytta.
Men varför komprimera filerna?

Kvaliten blir väl sämre om du gör det, eller hur?
Hur mycket hade den innan komprimeringen, hur stora var dom då?

Visst Internet Archive är väl inte den snabbaste uppladdaren, men om man låter datorn stå på så till slut så laddas även dom större filerna upp, om man ger det tillräckligt tid.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  8 mars 2025 kl. 02:44:39Jag ber om ursäkt att jag varit frånvarande ett litet tag - jag har dessvärre lite datorproblem, och min stora interna hårddisk kommer jag inte längre åt. Oklart om det är något enkelt fel, eller om den har sökt sig till dom sälla jaktmarkerna. :(

Jag ska genast kolla upp om Marias barn låg på disken som inte funkar, eller om dom avsnitten fortfarande finns tillgängliga. Finns dom ska jag ordna det snarast. :) 
Du menar din hårddisk på datorn.

Det var tråkigt, hoppas datorn kommer att funka senare, alternativt kan man kanske lämna in den om du inte får igång den själv, och hoppas någon tekniker lyckas återställa datorn och spara disken med innehållet.

Har aldrig hört "sälla jaktmarkerna", men det var visst paradiset som synonym. Skulle nog kalla det döden, om den nu inte kommer igång igen :) 
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet  8 mars 2025 kl. 23:03:01Men varför komprimera filerna?

Kvaliten blir väl sämre om du gör det, eller hur?
Hur mycket hade den innan komprimeringen, hur stora var dom då?

Visst Internet Archive är väl inte den snabbaste uppladdaren, men om man låter datorn stå på så till slut så laddas även dom större filerna upp, om man ger det tillräckligt tid.
De största filerna var på hela 16 GB och de minsta på 7 - 8 GB, så att ladda hem alla dessa på runt 80 GB hade nog tagit minst en månad och förmodligen längre tid än så... Sannolikheten att folk skulle vilja ladda hem så enorma filer hade nog varit begränsad, dessutom.

Problemet är att det med Archive händer ganska ofta att man antingen får "SlowDown" eller "Network error", och måste då aktivt trycka på "Resume" för att starta uppladdningen igen - och tvärtemot vad namnet Resume antyder så startar det inte om där det avbröts utan börjar om från början igen. Med så stora filer finns det alltså en reell risk att den aldrig blir klar... :(
(Har den tagit åtskilliga dagar på sig att ladda upp 15 GB och så uppstår ett fel strax innan filen på 16 GB är klar, så börjar den alltså om från början igen med dessa 15 GB och arbetet under åtskilliga dagar är förgäves... Dessutom måste man alltså hela tiden vakta uppladdningen, för att trycka på Resume om det uppstår något fel; vilket det ganska ofta gör. Det uppstod två gånger under uppladdningen av dessa nedkomprimerade versioner, så jag kan bara ana hur ofta det hade hänt om jag försökt ladda upp de orörda filerna...)

Men jag har komprimerat filerna med FFMPEG med parametern -crf 16, vilket jag tyckte var ganska god marginal då FFMPEG rekommenderar ett värde på mellan 17 och 26 för att få en kvalitet som i det närmaste är omöjlig för det blotta ögat att särskilja från originalet (ett lägre värde innebär bättre kvalitet och större filer).

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 mars 2025 kl. 03:17:55De största filerna var på hela 16 GB och de minsta på 7 - 8 GB, så att ladda hem alla dessa på runt 80 GB hade nog tagit minst en månad och förmodligen längre tid än så... Sannolikheten att folk skulle vilja ladda hem så enorma filer hade nog varit begränsad, dessutom.

Problemet är att det med Archive händer ganska ofta att man antingen får "SlowDown" eller "Network error", och måste då aktivt trycka på "Resume" för att starta uppladdningen igen - och tvärtemot vad namnet Resume antyder så startar det inte om där det avbröts utan börjar om från början igen. Med så stora filer finns det alltså en reell risk att den aldrig blir klar... :(
(Har den tagit åtskilliga dagar på sig att ladda upp 15 GB och så uppstår ett fel strax innan filen på 16 GB är klar, så börjar den alltså om från början igen med dessa 15 GB och arbetet under åtskilliga dagar är förgäves... Dessutom måste man alltså hela tiden vakta uppladdningen, för att trycka på Resume om det uppstår något fel; vilket det ganska ofta gör. Det uppstod två gånger under uppladdningen av dessa nedkomprimerade versioner, så jag kan bara ana hur ofta det hade hänt om jag försökt ladda upp de orörda filerna...)

Men jag har komprimerat filerna med FFMPEG med parametern -crf 16, vilket jag tyckte var ganska god marginal då FFMPEG rekommenderar ett värde på mellan 17 och 26 för att få en kvalitet som i det närmaste är omöjlig för det blotta ögat att särskilja från originalet (ett lägre värde innebär bättre kvalitet och större filer).
Okej det var så stora filer, då förstår jag varför du gör som du gjorde.

Men hur är det ens möjligt att en inspelning till en VHS som bara är 1 timme lång tar hela 16GB?!

Även 7GB låter jättemycket för en inspelad VHS.

Kan det ha att göra med att dom är AI uppskalade, vem har isåfall gjort det?
Har du kvar bildversionen som inte är uppskalade, så man kan jämföra hur det såg ut innan AI skalade upp bilden?